Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraat arm dieet

13-01-2014 09:05 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Sinds twee weken ben ik begonnen met een koolhydraat arm dieet.

Ik eet wel dagelijks 2 sneetjes koolhydraat arm brood van de bakker, met mager beleg uiteraard!



Verder (vanille)yoghurt, fruit, groenten, noten, eieren.



Hebben jullie misschien nog tips, en dan vooral voor het ontbijt want dat vind ik best lastig.



Heeft iemand ervaring met een low-carb dieet en na hoeveel weken(?) merkte je resultaat. Ik ben nu 2 weken bezig en voel me prima maar op de weegschaal is nog niks te zien...



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Nou ja Clemance heeft wel gelijk. Het zijn allemaal koolhydraten.
Alle reacties Link kopieren
quote:kokkie3 schreef op 13 januari 2014 @ 11:47:

Nou ja Clemance heeft wel gelijk. Het zijn allemaal koolhydraten.

Precies.

Geen probleem als je met crackers en fruit afvalt. Maar het is geen kh-arm dieet.



Bij een koolhydraatarm dieet eet je vooral proteïne en groente.

Fruit met mate.

Dus geen, of echt zo min mogelijk:

* brood

* crackers

* muesly

* havermout

* aardappels

* rijst

* pasta

* appels, manderijnen, druiven, bananen etc.



Wel:

* vlees

* ei

* vis

* roomboter

* groente

* noten

* olijfolie

* room

* pindakaas
Alle reacties Link kopieren
Koolhydraatarm zijn dus voedingsmiddelen die vooral bestaan uit vetten en eitwitten. Je kan vis nemen. Voor de lunch blikje tonijn, met een tomaatje en uitje, evt.wat sla er door. Of tofu/ tempeh. Stukjes tempeh even opbakken met wat verse gember, knoflook, champignons en wat wilde spinazie, en je hebt een heerlijke koolhydraat arme lunch. Noten zijn ook prima. Doe ze lekker door de sla, of eet een handjevol als tussendoortje. Of een stukje zalm met wat kersentomaatjes in de oven, met olie, balsamicoazijn en zeezout erover. Peulvruchten zijn ook een hele gezonde, koolhydraatarme voedingsbron. Witte bonen, linzen, kikkererwten. Die kun je zelf weken en daarna koken. Lekker als salade met wat groenten, verse kruiden en een scheut goede olijfolie. Kun je ook goed meenemen naar je werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 13 januari 2014 @ 09:14:

Wat ik te weten ben gekomen over lowcarb is dat je gaat stinken naar ammoniac.Dan moet je wel heeeeel low carb (zeg maar 'no carb') én vetloos gaan eten hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ga je echt voor de kh-arme voeding, dan laat je ook wortelen, tomaten, uien, doperwten, bonen (peulvruchten) en melk staan.



Maar dat gaat mij enigszins te ver.

Het leven moet wel leuk blijven.
Alle reacties Link kopieren
En kaas mag ook! dat eet ik nu wat meer sinds ik koolhydraatarm eet.

Ik eet alle groente, maar ik laat dus wel de grootste lactose leveranciers staan (melk, vla etc)
Alle reacties Link kopieren
Dus met een koolhydraat arm eten, wil het dus niet zeggen dat je helemaal geen koolhydraten meer eet, maar deze zo min mogelijk nuttigt. Als je idd echt helemaal geen koolhydraten gaat eten dan valt een hoop af waaronder dus ook appels ed. Dat wist ik dan weer niet. Dat zou mij ook een stapje te ver gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:ddg89 schreef op 13 januari 2014 @ 11:38:

ik ben vorige week dinsdag begonnen met koolhydraatarm dieet..



s'ochtends 2-3 volkoren crackers met mager beleg

tussendoor appel / mandarijn

s'middags 3-4 volkoren crackers met mager beleg

tussendoor opkikkertje of fruit.

s'avonds volkoren rijst of pasta met veel groente en een klein stukje vlees .



Veel water / thee



inmiddels 2.2 kilo kwijt :DDit is een koolhydraat-rijk dieet. En (tatattaaaaa) .... je valt dus af! Gewoon omdat je bewust met je voeding bezig bent.
Alle reacties Link kopieren
Dit heb ik niet zelf verzonnen ! Makkelijk conclusies trekken voor een ander ;)



Ik heb dit via mijn collega..

Maargoed dan ben ik in het verkeerde topic
Dan heeft je collega het grandioos bij het verkeerde eind ddg89.
Even een voorbeeld van echt koolhydraatarm.



O. Roerei met reepjes bacon en geraspte kaas

L. Salade met komkommer, groene paprika, tonijn, augurk, ui en mayonaise

D. Gegrilde kip met groene asperges

T. Blokje kaas/plakje worst/komkommer/gekookt ei etc...
Alle reacties Link kopieren
@lillyfeee .. Dat blijkt ;) haha..



maargoed.. ik had me ook wat meer kunnen verdiepen in koolhydraatarm.. maar heb dit gewoon zo overgenomen en ik voel me er goed bij ..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen dus misschien mosterd, maar ben zelf bezig met south beach, ook low carb, dit houdt in: geen pasta, brood, aardappels en andere tarwe producten gedurende 2 weken. Ook in de eerste 2 weken geen fruit en geen suiker! En geen alcohol. Dus geen vanille yoghurt, ook geen havermout muesli of andere tarwe producten. Noten mogen wel met mate, en vis is juist erg belangrijk ivm goede vetten.. S'ochtends eet ik meestal quark met wat noten, smiddags een salade of omelet met soep.



Na 2 weken kun je de koolhydraat producten weer langzaam opbouwen. Belangrijk is erbij te bewegen, alleen diëten zal je niet helpen, zeker niet op de lange termijn. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:ddg89 schreef op 13 januari 2014 @ 12:49:

@lillyfeee .. Dat blijkt ;) haha..



maargoed.. ik had me ook wat meer kunnen verdiepen in koolhydraatarm.. maar heb dit gewoon zo overgenomen en ik voel me er goed bij ..Dat is het aller belangrijkste
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is met dit soort zelf verzonnen dieeten dat ze te weinig eiwitten bevatten. Deze heeft je lichaam echt nodig en zorgt er daarom voor dat ze deze ook krijgt. Als het niet via de voeding binnenkomt dat de eerstvolgende eiwitbron en dat zijn de spieren. Je bent dus hoogstwaarschijnlijk je spieren aan het opeten. Spieren wegen nogal wat en dat zie je dan ook op de weegschaal. Helaas hoe minder spier hoe minder brandstof je lijf nodig heeft en voilà, het jojo effect.

Belangrijk is als je vet kwijt wilt raken dat je voldoende vetten eet, ruim voldoende eiwitten en zeker genoeg calorieën. Je moet niet te veel onder je verbruik gaan zitten.
quote:nina1966 schreef op 13 januari 2014 @ 14:41:

Het probleem is met dit soort zelf verzonnen dieeten dat ze te weinig eiwitten bevatten. Deze heeft je lichaam echt nodig en zorgt er daarom voor dat ze deze ook krijgt. Als het niet via de voeding binnenkomt dat de eerstvolgende eiwitbron en dat zijn de spieren. Je bent dus hoogstwaarschijnlijk je spieren aan het opeten. Spieren wegen nogal wat en dat zie je dan ook op de weegschaal. Helaas hoe minder spier hoe minder brandstof je lijf nodig heeft en voilà, het jojo effect.

Belangrijk is als je vet kwijt wilt raken dat je voldoende vetten eet, ruim voldoende eiwitten en zeker genoeg calorieën. Je moet niet te veel onder je verbruik gaan zitten.



Absoluut waar. Een koolhydraatarm dieet, zeker wanneer afvallen het doel is, heeft het risico in zich dat je per dag veel te weinig kcal binnenkrijgt. Als vuistregel kun je aanhouden:



- 50 gr vet per dag

- 1,5 gr. eiwit per kilo lichaamsgewicht

- rest van je kcal behoefte uit koolhydraten



Om te bepalen hoeveel dit is, zul je dus je dagelijkse behoefte moeten kennen. Stel je weegt 70 kg en je dagelijkse behoefte is 2500 kcal, dan geldt:



- 50 gr vet = 50 x 9 = 450 kcal

- 70 x 1,5 = 105 gr eiwit = 105 x 4 = 420 kcal

- 2500 - 450 - 420 = 1630 kcal uit koolhydraten, oftewel 1630 / 4 = 407,5 gr koolhydraten



Als je wilt afvallen, kun je bijv. 300 kcal onder je behoefte gaan zitten. In dat geval zou je genoeg hebben aan 1330 / 4 = 332,5 gr koolhydraten.



In plaats van minder te eten zou ik er overigens de voorkeur aan geven om meer te bewegen en te zorgen voor meer spiermassa door middel van krachttraining.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben twee jaar geleden plm 20kilo afgevallen door koolhydraatarm te eten. Heb hiervoor het boek Grip op koolhydraten gebruikt. Je mag dan een maaltijd per dag koolhydraten gebruiken en de rest niet.



Ontbijten met yoghurt of kwark en noten erin. Je kunt voor eieren kiezen maar dat gaat er bij mij smorgens niet in!! Waar het volgens mij om gaat is verl variëren en er bij sporten! Elke avond bewegen, al is het een wandelingetje!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat ik zoveel goede antwoorden heb gekregen, hier kan ik echt wat mee!

Ik heb een staand beroep en heb sinds vorige week een stappenteller omgedaan.

Ik loop dagelijks tussen de 6 en 7 kilometer op het werk.

Nu is dat niet reuze veel en niet intensief genoeg, het zijn allemaal kleine afstandjes.



Vanaf morgen ga ik proberen smoothies te maken van soja(?) melk of yoghurt, lijnzaad, klein beetje mout en bevroren fruit van de Appie.



Ik eet koolhydraatarm en daarmee wil ik zeggen dat ik wel genoeg fruit wil blijven eten anders pfffff dan lijkt het me niks.



Zou dat iets zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:ddg89 schreef op 13 januari 2014 @ 12:41:

Dit heb ik niet zelf verzonnen ! Makkelijk conclusies trekken voor een ander ;)



Ik heb dit via mijn collega..

Maargoed dan ben ik in het verkeerde topic



Het is gewoon goed om je zelf te verdiepen in wat je wel en niet eet. Dat is echt veel nuttiger.

En dan ga het hier ook nog pontificaal posten als 'koolhydraatarm'. Heerlijk.

Het toont me wel weer, dat mensen heel weinig weten van voeding.
Alle reacties Link kopieren
Griekse yoghurt met bevroren fruit van de Appie (bessen) is ook lekker. Zelf doe ik er nog chiazaadjes en gedroogde gojibessen door.

Of een geprakte avocado met kruiden, een uitje en tomaat in stukjes.
Alle reacties Link kopieren
misschien is dit interessant om te lezen voor je eraan begint:

koolhydraten
I always tell the truth, even when I lie
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 13 januari 2014 @ 11:08:

[...]





Ik vind het heel logisch dat jij van maat 58 naar 44 bent gegaan. Dit is geen lijnen, dit is uithongeren. Geen vis, geen vlees, geen eieren?

Al eens gehoord van een vitamine B tekort?



Evengoed knap dat je iets aan je lijn bent gaan doen. Chapeau!



Een veganistisch dieet kan ook gevarieerd en heel gezond zijn.

Veel noten, zaden, bonen groente etc bevatten dezelfde voedingsstoffen als vlees, vis en ei en bepaalde worden makkelijker door het lichaam opgenomen.

Punt is wel, maar dat is bij elk dieet, dat je gevarieerd eet.

En dat zie ik helaas bij veganisten vaak niet waardoor zij zich inderdaad aan het uithongeren zijn en tekorten oplopen.



-Niet dat reine99 dit ook doet.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal ,



Ik moet even zeggen dat ik het helemaal met Clemance eens ben dat degene die pasta, aardappelen crackers en dergelijke eten echt NIET een koolhydraatarm eetpatroon hebben .

Ik heb zelf 2 jaar geleden het koolhydraatarm dieet gevolgd van Hippro en daarmee ben ik 16 kilo in 4 maanden afgevallen , behalve shakes heb je daar ook snack, soep , chili con carne en andere maaltijdvervangers, suikers en ook zoetjes achterwege gelaten, en daarna langzaam "' normaal 'gaan eten maar wel rekening houdend met de koolhydraten en ik ben nu 2 jaar later nog eens 3 kilo lichter door op m'n voeding te letten.

Ik heb tijdens het dieet nooit honger gehad, sterker nog ik moest de tussendoortjes erin proppen want je moet om de drie uur ongeveer iets eten. Als ik zin heb in een vette hap doe ik dat ook nog, ik ga ook uit eten en bestel niets aparts maar let wel het brood achterwege , het zijn vooral de combinaties die zorgen voor gewichtstoename, je kan bijvoorbeeld best shoarma eten maar laat het pita broodje en de knoflooksaus weg en kies een rode saus , of eet een patatje maar drink er geen frisdrank bij dat zijn de boosdoeners , als je perse een keer iets zoets wil drinken neem dan slimpie ... voor alles is een vervanger te vinden maar je moet je wel verdiepen in de etiketten die op het eten staan !! en vetarm wil niet zeggen mager vaak zit er dan veel suikers in GOED LEZEN is dus het halve werk !! succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven