Werk & Studie alle pijlers

Collega's met territoriumdrang

11-12-2013 18:17 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,



Sinds vier maanden werk ik in nieuwe omgeving met veel collega's die wat ouder zijn dan mij (26 jaar). Ze hebben nogal last van territoriumdrang om het zo maar te zeggen. We werken als team en moeten indien nodig bij elkaar bijspringen. Als nieuweling was het de bedoeling dat ik een aantal taken zou overnemen van anderen. Helaas lukt dit niet heel erg, collega's werken mij niet (goed) in en accepteren maar weinig hulp.



Nu ben in het begin onbewust te eager geweest omdat ik heel enthousiast was en mijzelf wou bewijzen. Maar de collega's zijn ook niet gecharmeerd van het aantal toezeggingen wat ik doe richting de buitenwereld (heb ze nog steeds naar alle tevredenheid van derden gerealiseerd (ruim) binnen de gestelde termijnen) of hoe snel ik dingen op pik. Volgens hun kost het een jaar voordat je alles weet. Dat klopt met bepaalde dingen, maar ik denk dat ik toch wel 60 - 80% qua inhoudelijk nu ken en volledig kan meedraaien. Op sommige vlakken streef ik mijn collega's qua inhoudelijke kennis al voorbij. Natuurlijk weet ik nog niet hoe alle hazen lopen, maar daar vraag ik ook meestal voor een overleg of project advies over aan een collega (niet dat je het krijgt).



Ik zit met twee dilemma's:

-Hoe krijg ik deze houding gewijzigd?

-Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik wel mag deelnemen aan externe overleggen? (achtergrond, nu kan ik nog zeggen ik ben nieuw en weet nog niet alles, over een 2 a 3 maanden niet meer)



Noot: mijn baas gaat uit van zelfsturende teams en zegt dat ik mij moet aanpassen omdat een persoon makkelijker is dan een stuk of vijf. Ben ik met hem eens maar na 4 maanden proberen ben ik een beetje aan het eind van mijn latijn qua proberen en ideeën om mij aan te passen.



Heeft iemand hier wijze raad?
Alle reacties Link kopieren
dubbel..
Alle reacties Link kopieren
klopt Jools, ik schrijf belabberd (wat dat betreft ben ik een echte beta met een vorm van dyslexie). Gelukkig ben ik daar ook niet voor aangenomen. Viva heeft geen spelling check en het is mijn vrije tijd dus let ik slechter op.
Offtopic, maar Karen heb je een speciale techniek om met dyslexie toch zo snel te kunnen lezen?

Of bestaan die rapporten voornamelijk uit cijfers en grafieken?

Ik vraag dit vanwege een dyslectische vriend van me die graag sneller zou willen kunnen lezen.



Verder fijn dat er één op zn smoel is gegaan en er wellicht nu eea verandert. Hou je ons op de hoogte?
quote:DappereGerbera schreef op 14 december 2013 @ 17:28:

Offtopic, maar Karen heb je een speciale techniek om met dyslexie toch zo snel te kunnen lezen?

Of bestaan die rapporten voornamelijk uit cijfers en grafieken?

Ik vraag dit vanwege een dyslectische vriend van me die graag sneller zou willen kunnen lezen.

Grappig, mijn zusje heeft ook dyslexie en kan ook heel snel lezen, alleen schrijft nogal belabberd. Ik zal haar eens vragen wat haar techniek is ;)
quote:DappereGerbera schreef op 12 december 2013 @ 10:06:

Van de zotte dat jij je moet inhouden/downtunen Karen terwijl jij daar bent aangenomen omdat dit team niet goed functioneert. Terecht die territoriumdrang, want ze doen hun werk niet naar behoren. Ipv zichzelf te verbeteren moet een goede gemotiveerde collega ook even lekker mee naar beneden getrokken worden?? Absurd!!



Verder kan iemand heus 30, of 100 jaar ervaring hebben voor mijn part, maar als die daar al zo lang zitten en het loopt niet zegt dat alles over hen en niets over iemand met 8 jaar ervaring en wellicht meer kennis en een beter werkethos.

Sommigen worden nu eenmaal nooit écht goed in hun werk (collega's van TO die hun team in de soep hebben laten lopen, niet te vergeten de directie die dit zooitje maar behoudt ipv schoon schip te maken en door te gaan met mensen die wél functioneren)



30 jaar ervaring is niet per definitie meer waardevol dan 8. De logica van die conclusie ontgaat me volledig. Maar dat is wss moeilijk te snappen als je zelf diegene bent met 30 jaar ervaring en minder goed in je werk dan mensen met 8 jr ervaring. Realiteitszin zou 2 kanten op moeten werken maar nee 'het broekie' moet zich downtunen en gedeisd houden. Zien jullie dan niet hoe volslagen idioot dat is?



+1



Gewoon je werk naar behoren!! uit blijven voeren. Zelfsturend my ass, ik zou nog eens met m'n teamleider in gesprek gaan en vragen of het echt de bedoeling is dat jouw productiviteit lager word omdat je collega's dat zogenaamd 'verstandiger' vinden.



Wedden dat....



Ik ga er nu even van uit dat het waar is wat je zegt en dat je gewoon goed bent in je werk, daar steken zij niet zo best bij af. geen wonder dat ze lopen te zeiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven