Borstvoedingsvragen (deel 4)

15-01-2014 20:02 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenEerdere topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen 2

Borstvoedingsvragen 3
Alle reacties Link kopieren
Hnt! Gefeliciteerd met je eerste topic, reglisse ;)



Ik heb gisteren na 2x bijna borstontsteking rechts de lactatiekunduge langsgehad. Met als gevolg dat Keesje nu ligt te 'biological nurturen' en ik 2 handen vrij heb! Handige houding voor erbij. Al vergeet hij wel te drinken nu... Verder leek het enige euvel slordig aanhappen (slobberen). Er zat een klein kloofje rechts maar dat is vrijwel over. Merk dat ik rechts ook meer lek. Nou ja, we zullen zien of het met beter aanhappen verholpen is!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is nu half jr en ik wil borstvoeding afbouwen tot ochtend en avondvoeding (ben beetje klaar met al dat kolven op werk ed en ook wel moe ervan). Nu hoor ik vaak dat dit afbouwen mislukt en ochtend en avond voeding ook niet meer lukken. Dat zou ik heeeeel jammer vinden! Wat kan ik doen om de kans van slagen dat alleen ochtend en avondvoeding lukken zo groot mogelijk zijn?
Alle reacties Link kopieren
Hoe hou je dan het neusje vrij 26?
Mijn zoontje is over anderhalve week ee. Half jaar oud en krijgt borstvoeding op verzoek. We zijn alvast heel voorzichtig begonnen met het introduceren van vast voedsel, beetje zoals rapley.



Ik zou graag weer zwanger willen worden, maar heb nog geen menstruatie gehad. Nu weet ik dat mijn cyclus terug kan komen zodra ik sto met bv, maar dat vind ik oneerlijk naar mijn zoontje toe.



Is er een manier om, zonder kv te moeten introduceren, zo snel mogelijk mijn cyclus terug te krijgen en toch borstvoeding te blijven geven? Want helemaal zonder moedermelk of kunstvoeding mogen ze pas vanaf een jaar, toch? Zou het misschien helpen om een aantal voedingen te kolven ipv live te voeden? Ik heb momenteel geen baan dus alle voedingen drink hij aan de borst.



Ik voed op verzoek en het aantal per 24 uur ligt tussen de 5 en de 8 voedingen ongeveer. Vaker 5 dan 8, maar er zijn dagen bij....



Hoe lang duurt het voor hij zodanig veel bijvoeding krijgt dat hij vanzelf minder wil drinken, ongeveer? En zou dit genoeg zijn om mijn cyclus weer op gang te laten komen?
MartjeB het is voor bv gewoon nog te vroeg om af te bouwen na een ochtend en avond voeding. Zes maanden is al een poosje maar meestal blijkt de productie toch niet stabiel genoeg.



Ik voed nu 10 maanden en kolf toch nog 1 X op mijn werk in de pauze.



Hoeveel dagen/uren werk je? Als je maar 1 of 2 dagen werkt en dan nog onderbrokeb heb je kans dat je productie in stand blijft als je de rest van de week genoeg aanlegt. Dat is sowieso de tip: thuis veel en vaak aanleggen. Maar in alle eerlijkheid ik zal eerder kijken of je het kolven voor jezelf niet minder belastend kan maken.
Mapressa, er valt weinig over te zeggen. Zelf als je helemaal stopt met bv kan het nog wel 3 maanden duren eer je cyclus weer op gang komt. Voedingen kolven zou ik dus niet doen.



Er valt weinig over te zeggen behalve dan dat je elk moment ongesteld kan worden. Natuurlijk hardstikke frustrerend als je weer terug zwanger wil worden maar je lichaam kiest zijn eigen tempo.
Martjb dat wilde ik ook. (Sprak de oude vrouw.....) En dus gedaan, en toen was t klaar. Eerst de ochtend weg toen de avond. Ik wilde niet meer kolven op t werk. Alleen nog thuis. Maar het werkte echt niet. Na 7 maanden oid was t echt over :(
Alle reacties Link kopieren
26gelukkig, fijn dat het helpt, succes!



Martjeb, op deze leeftijd al afbouwen blijft hoe dan ook een risico. De ene vrouw lukt het wel om te combineren, bij de ander is het na een paar weken helemaal afgelopen met de bv. Twee voedingen bij zes maanden is gewoon erg weinig.



Hoe veel voedingen geef je nu? En hoe veel dagen werk je? Zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden om minder vaak te kolven (eventueel aangevuld met wat poedermelk of extra bijvoeding op werkdagen) en op thuisdagen toch volledig te blijven voeden? Als je het op die manier nog wat langer uithoudt is de kans weer iets groter dat je afbouwpoging slaagt. En anders is het toch een kwestie van uitproberen.



Wat je ook nog kunt overwegen: je hoeft geen volledige voedingen te geven om borstvoeding te geven. Borstvoeding is meer dan alleen de melk. Ik ben rond een jaar gestopt met voeding overdag, en al vrij snel had ik amper melk. Toch heb ik nog tot 3 jaar doorgevoed. Geen hele voedingen, maar wel troost, nabijheid, wat antistoffen etc. Maar niet alle baby's willen dat.
Alle reacties Link kopieren
Martjeb, ik begon vorige keer rond 5,5 mnd met langzaam afbouwen en was rond 7 mnd helemaal gestopt. Maar dat vond ik ook prima. Dat was hoe het natuurlijk ging. Dochter at toen al best veel, maar dat kan ook veel langer duren.



Luna als je plat ligt is het neusje vrij; als je achterover leunt kun je je kind meer diagonaal leggen. Gaat eigenlijk vanzelf aangezien ze ahw uit een fonteintje drinken.

Ik vind het relaxed maar hij valt wel steeds in slaap na heel kort drinken.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk drie dagen en voed nog zes keer per dag.
Alle reacties Link kopieren
Martjeb, ik heb de borstvoeding vanaf 3 maanden afgebouwd naar een ochtend- avond en nachtvoeding. Dit omdat bij mij het kolven helemaal niet lukte. Ik heb heel langzaam afgebouwd met één voeding per week. Uiteindelijk bleven er dus drie voedingen per dag over, en op de dagen dat ik zelf thuis was eentje extra. Dat is 3 maanden goed gegaan, en toen had ik de productie niet meer om langer door te gaan. Ik heb weleens gelezen dat als je 9 maanden fulltime bv hebt gegeven je een goede kans hebt om terug te gaan naar alleen een ochtend- en avondvoeding.



Mapressa, toen mijn kind groente en fruit ging eten met 6 maanden had hij minder melk nodig. Het is trouwens ook mogelijk om wél een cyclus te hebben tijdens de borstvoeding, en gewoon zwanger te raken. Maar ja, dat laat zich niet afdwingen vrees ik. Oneerlijk voor je kind lijkt het me niet, hij heeft een half jaar exclusief gehad en dat is toch geweldig?
Alle reacties Link kopieren
quote:martjeb schreef op 16 januari 2014 @ 08:08:

Ik werk drie dagen en voed nog zes keer per dag.



Dan zou je de kans misschien iets groter kunnen maken dat het lukt door op niet-werkdagen wel overdag vaker aan te leggen. Dan wel een beetje een evenwicht zoeken tussen stuwing op je werk en thuis voeden.



Bij mij lukte het dus na 1 jaar nog niet 's ochtends, 's avonds en 's nachts wel te voeden en overdag niet. Na korte tijd kon ik er dus 's nachts uit om pap te gaan maken, ik had niet meer genoeg melk voor een hele voeding. Maar ik heb altijd al krap in de productie gezeten.
Eigenlijk wel apart dat je je productie niet in stand kan houden als je overdag niet voed, zeker als er nog een nachtvoeding tussen zit. Als een kind ´s nachts doorslaapt keldert je productie toch ook niet? Iemand een idee hoe dat werkt?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe het werkt maar bij mij zijn ze na een nacht slapen op zijn volst. Overdag als ik druk ben zijn ze de hele tijd leger.



Ik durf nu met 5 maanden echt nog niet af te bouwen tot twee voedingen. Merk dat ik vrije dagen echt nog nodig heb om mijn productie goed te houden. Daarom stop ik ook nog niet met de late voeding. Terwijl dochterlief best zou kunnen doorslapen naar de voeding van 19.30



Ook ben ik een beetje trots op mezelf. 5 maanden fulltime borstvoeding geven. Ik had nooit gedacht dat het zou lukken. En ondanks de ik stop ermee momenten wil ik nog helemaal niet stoppebn
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Ik had wel nog een vraag wanneer wordt je ongeveer weer ongesteld. Ik lijk wel klachten te hebben maar het zet niet door
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Ik werd t na 7 weken weer..
Alle reacties Link kopieren
Its, mag je ook best trots op zijn! Ben ik ook, met mijn vijf maanden fulltime borstvoeding. En het gaat best goed hier, allen kolven op het werk mag beter. Maar dat kan ik nu nog inhalen op mijn vrije dagen, en zo heb ik toch genoeg melk om mee te geven naar het kdv.

Hier komt zoon jammer genoeg wel weer 2 keer per nacht, nadat het heel lang een keer was. Maar goed, dat wordt vast wel weer beter.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
En idd its supergoed!! Ben al zo trots met 2 maanden.
Alle reacties Link kopieren
quote:freya25 schreef op 17 januari 2014 @ 21:26:

Eigenlijk wel apart dat je je productie niet in stand kan houden als je overdag niet voed, zeker als er nog een nachtvoeding tussen zit. Als een kind ´s nachts doorslaapt keldert je productie toch ook niet? Iemand een idee hoe dat werkt?



Bij de meeste moeders niet. Bij sommige moeders wel. Maar in principe regelt zich dat vanzelf. Als de melkproductie terugloopt, gaat je kind vanzelf om meer (nacht)voedingen vragen, ook al sliep het eerst door. Maar als je (zoals ik) bewust overdag niet meer voedt, dan verstoor je dat mechanisme. Iets soortgelijks kan gebeuren als je strikt op schema (vaste tijden) voedt of 's nachts niet voedt terwijl je kind er wel om vraagt.



Het aantal voedingen op een dag hangt dan ook niet alleen van de voorkeur van je kind af, maar ook van je eigen productie. Bij mij was die altijd aan de zwakke kant (mogelijk ook omdat ik de eerste 3 maanden fulltime heb gekolfd). Een niet zo stabiele productie vereist gewoon meer voedingen.



Ik heb trouwens vanaf een maand of 10 eerst nog geprobeerd op werkdagen (4 lange dagen) niet te kolven en dan op thuisdagen wel te voeden. Iedere maandag zat ik met stuwing op mijn werk, en iedere donderdagnacht en vrijdag regeldag. Ik werd er helemaal gek van, en heb dus rond een jaar besloten om niet meer overdag te voeden. En daarna kelderde de productie dus snel.
Alle reacties Link kopieren
Itsme, ik voelde het al een paar maanden voordat ik echt weer ongesteld werd aankomen (na 16 maanden geloof ik). Alsof het er heel lang over deed weer door te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het welgelukt bij mijn eerste om af te bouwen naar alleen avond, nacht en ochtend voedingen. Ik heb wel echter geluk dat ik een goede productie heb van mezelf, dat merk ik nu bij mijn tweede ook weer.

Wat volgens mij wel helpt is rustig afbouwen. Ik deed 1 voeding per week.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Ik werd toen ik parttime ging voeden ook niet ongesteld en toen ik stopte met voeden wel meteen.

Maar goed, het blijft waarschijnlijk afwachten of het bij jou wel of niet lukt.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Kolven op het werk gaat hier ook niet heel goed. Ik kolf nu extra voordat ik aan het werk ga. En dan op het werk mijn reguliere tijden.



Luna hoe gaat het met de spruw?
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Het is weg!! Niet extra gewassen, geen behandeling maar tis vanzelf weggegaan. Erg fijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven