Borstvoedingsvragen (deel 4)

15-01-2014 20:02 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenEerdere topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen 2

Borstvoedingsvragen 3
Alle reacties Link kopieren
Wat geweldig!
Alle reacties Link kopieren
Zouden jullie even willen meedenken?



Zoon (geboren 2 januari) drinkt vanaf zijn tweede week ineens om de 2 uur. Ook 's nachts. En dan komen de boertjes & krampjes nog. Tussen de voeding van 5 en 7 uur vanmorgen heb ik bijv een krap half uur kunnen slapen.



Als ik aanleg, drinkt zoon klokkend (en zich soms verslikkend) tussen de 10 en 20 minuten. Tussen 2 borsten in wordt hij verschoond zodat hij weer wakker wordt. Zoons grote hobby is nl slapen, aar slapend aan de borst drinken doet hij niet. Na de 2e borst slaapt hij meestal ook vast. Slaapt hij niet, wil hij na 5 min nog een toetje.

Na de voeding kan ik met de handkolf nog met gemak 25-40 ml eruit krijgen (niet gebonden aan zoons drinktijd), dus het lijkt mij geen kwestie van te weinig voeding.



Als ik een hele voeding afkolf om met de fles te geven, kolf ik in een minuut of 8 +/- 130 ml, waarvan zoon er amper 100 drinkt voor zijn buikje strak staat & zoon vast in slaap is.



Het duurt nu zo lang dat ik het denk ik niet meer op regeldagen kan gooien. Daarbij is er dus nog altijd voeding over.



Mijn man moet morgen weer aan het werk & Mufje ( dochter van 3 die geen middagslaapje meer doet) moet natuurlijk ook vermaakt worden overdag waardoor ik niet overdag slaap kan bijtanken.



Hebben jullie een idee hoe ik wat langer tussen de voedingen kan krijgen zonder dat zoon een uur lang moet huilen?



En voor de volledigheid: we hebben fv geprobeerd, maar ook daar laat hij maar 2 uur tussen voedingen. Het lijkt mij daarom stug dat mijn bv niet genoeg voedingsstoffen zou bevatten. Morgen ga ik wegen, alhoewel ik niet twijfel over zoons groei. De shirtjes zijn niet meer veels te groot & zoon heeft wat kleine spekribbels gekregen afgelopen week. Ook heeft hij nu babyvoetjes ipv knokige voeten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi stukje cake,



Gefeliciteerd met je baby!! Is de bevalling goed gegaan?



Bij mijn zoon (14 december) helpt het wel om tussendoor een speen te geven. Hij sabbelt daar heel fanatiek op en het lukt dan om zonder huilen de voeding wat uit te stellen. Hij wilde namelijk ook graag elke twee uur eten maar dat hou ik niet vol. Ik het begin wel gedaan en tijdens regeldag, maar nu zitten we op 3 uur er tussen en dat is wel erg fijn.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
8 min geperst Youk kleine knip & scheur, verder geen bijzonderheden. Was eigenlijk een prima bevalling. Ik zou zelfs weer auto durven rijden, dat was na Mufjes bevalling wel anders, was ik na 8 weken nog instabiel.



Zoon is geen spenenman. Hij wil hem maar heel soms en dan een minuut of 5. Een enkele keer iets langer.

Maar het is een idee om daarmee iig wat tijd te rekken.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed! Fijn dat alles goed is gegaan.



Wil hij wel een vinger of duim om op te sabbelen? Of misschien in de draagdoek/draagzak?
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Doek gaan we zo proberen of hij het lekker vindt, ik verwacht binnenkort een ergonomische drager als kraamcadeau. Evt vandaag al. Heb zusje de link van het draagtopic gestuurd, kon ze zelf verantwoord kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Heel voorzichtig juichen: hij heeft nu 20min de speen. Heb hem 6 keer opnieuw in moeten pluggen, maar toch. Zoon dommelt ook weg nu.

8 nee 9 keer nu.

Vinger wil hij wel, hij was in de kraamweek teveel afgevallen en we hebben extra bij gevoerd dmv een spuitje en mijn pink.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bondolino en bij ons werkt deze uitstekend! Als hij al wat overstuur is duurt het soms vijf minuten maar daarna slaapt hij altijd. Heerlijk!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Ha ha, wij zijn ook vaak druk met speentje ploppen En tijdens de kraamweek ook bijgevoerd met de vinger! Grappig, al die overeenkomsten!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Was wel omschakelen deze keer. Bij Mufje heb ik in dit topic rond gehangen omdat ik teveel melk had (slagroom, Mufje was op dag 3 al boven startgewicht en ik kon in de kraamweek al een hele voeding met de hand kolven, zonder kolf!)
Alle reacties Link kopieren
Idd grappig!
Alle reacties Link kopieren
Stukje cake, gefeliciteerd! Te weinig voedingsstoffen hoor je heel vaak, maar is eigenlijk een soort fabeltje. Bij verreweg de meeste gevallen die claimen daar last van te hebben is er iets heel anders aan de hand, te weinig melk, of juist overproductie, een verkeerde drinktechniek. (Ik geloof dat het heel incidenteel wel eens voorkomt bij moeders met bepaalde medische problemen, maar het is echt erg zeldzaam).



Iedere 2 uur voeden is absoluut vermoeiend, maar eigenlijk is 12 voedingen per 24 uur heel normaal de eerste maanden. Het is ook de ideale manier om je melkproductie voor de langere termijn goed op gang te brengen. Veel baby's drinken van nature nu eenmaal liever vaker kleine beetjes. Je kunt natuurlijk proberen incidenteel met een speen de tijd tussen de voedingen wat te rekken als het even niet uitkomt. Maar structureel een speen inzetten om de tijd tussen de voedingen te verlengen is niet zonder risico, je kunt dan gemakkelijk productieproblemen krijgen of een kindje dat ongemerkt te weinig melk krijgt (ook al heb je nu ruim voldoende).



Je zou natuurlijk altijd een lactatiekundige kunnen laten komen om te kijken of de drinktechniek optimaal is. Maar eerlijk gezegd denk ik dat er niets aan de hand is en dat dit drinkpatroon nu gewoon bij je baby past. Wie weet is het over een paar weken al weer heel anders.



Youk trouwens ook nog gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Stukje cake gefeliciteerd!! Wat fijn dat je je zo goed voelt!

Mijn zoon van 29-12 laat juist meer tijd tussen voedingen dan zijn zus deed (in elk gebal s nachts!) en ik heb het idee dat hij dat kan omdat hij groter en zwaarder is en dus meer energie kan opslaan. Bij dochter duurde het ruim 1 maand voor ze zo zwaar was als zoon nu, nl 4,5 kg! Hoe zwaar is jouw zoon?
Alle reacties Link kopieren
Zoon was bij geboorte ong 300 gram lichter dan dochter. Afgelopen maandag woog hij exact Mufjes geboortegewicht, nl 3935 gram.



De tricot slen vond zoon heerlijk, nu zat er wel 3 uur tussen.



Reglisse, dank je. Overdag is om de 2 uur geen ramp, gewoon wel lastiger. Alleen 's nachts is het wel lastiger omdat ik bij heel erg slaapgebrek ook migraine krijg & dan moet ik de aanval uitzitten terwijl ik voor 2 kinderen moet zorgen.
Mag ik wat vragen? Mijn zoon is 14 weken en het gaat hier nog steeds supergoed! Ik ben thuis, dus kan voeden op verzoek.



Het enige waar ik me een klein beetje zorgen over maak: door mijn afgeplatte tepels, voed ik met een tepelhoedje. We snappen het beide heel erg goed en hij groeit fantastisch. Toch blijft de opmerking van mijn verloskundige knagen: met tepelhoedje wordt je productie minder op den duur, dus wen het af.



Zonder tepelhoedje gaat het echt een heel stuk lastiger en moeilijker. Als het echt zo is dat de productie terugloopt, wil ik er wel tijd en moeite insteken, want ik wil graag zo lang mogelijk borstvoeding geven. Maar als het niet echt zo blijkt te zijn, hou ik het liever zoals we het doen. Wie heeft tips/raad/advies?
Alle reacties Link kopieren
Even een snelle vraag. Sinds gistermiddag is/ was mijn linkerborst knalvol, gestuwd terwijl rechts normaal is. Ws door het kloofje wat eerst rechts zat, dat hij daar toch minder dronk.

Keesje (3 wkn vandaag) kreeg hem vrijwel niet leeg, heb vanmiddag de te volle borst dus 1x extra (om 14u en om 15.45) gegeven en nu voelt hij normaal.

- wat is wijsheid in zo'n geval? Stug om en om blijven geven met stuwing als gevolg? Of och extra leeg laten drinken? Of leeg kolven?

- wat moet ik aanhouden als 1 voeding/ zelfde borst? Als er 30 min tussen zit, of 1 uur? En 1,5? Hoe bepaal je wanneer te wisselen?
Alle reacties Link kopieren
26, mijn kloofjes verdwenen snel nadat ik was gaan kolven. Als zoon mijn borst niet leeg drinkt, kolf ik tot de hardere stukken weg zijn. Dat ligt 's avonds ook een stuk lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
26gelukkig, ik zou extra leeg laten drinken zodra het ongemakkelijk wordt. Als je harde of pijnlijke plekken krijgt die na de voeding niet verdwijnen zou ik gaan kolven. Borstontsteking is echt niet fijn.



Stukje Cake, mijn dochter liet 's nachts langer tussen de voedingen als ik haar bij me in bed nam zodra ze onrustig werd. Dan sliep ze nog een uurtje verder. Zeker met zo'n kleintje moet je dat alleen doen als het veilig kan. Dus bed aanpassen (dekens ipv dekbed, kussens weg, hekje aan de zijkant, geen waterbed, geen spleten waar kind in kan komen). En alleen als jij en partner niet roken, geen alcohol hebben gedronken, geen versuffende medicatie gebruiken en geen ernstig overgewicht hebben.



Sterkte, migraine met twee kinderen lijkt me echt dramatisch.



Aanvulling: als het vooral om de nacht gaat kun je ook proberen om 's avonds extra te laten clusteren. Baby bij je nemen op de bank, pot thee erbij en maar aanleggen. Beetje drinken, beetje slapen, beetje drinken, etc. Zo krijgt hij extra veel vette melk binnen en soms slapen ze dan ook weer net wat langer.
anoniem_94644 wijzigde dit bericht op 19-01-2014 22:14
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 19 januari 2014 @ 16:01:

Mag ik wat vragen? Mijn zoon is 14 weken en het gaat hier nog steeds supergoed! Ik ben thuis, dus kan voeden op verzoek.



Het enige waar ik me een klein beetje zorgen over maak: door mijn afgeplatte tepels, voed ik met een tepelhoedje. We snappen het beide heel erg goed en hij groeit fantastisch. Toch blijft de opmerking van mijn verloskundige knagen: met tepelhoedje wordt je productie minder op den duur, dus wen het af.



Zonder tepelhoedje gaat het echt een heel stuk lastiger en moeilijker. Als het echt zo is dat de productie terugloopt, wil ik er wel tijd en moeite insteken, want ik wil graag zo lang mogelijk borstvoeding geven. Maar als het niet echt zo blijkt te zijn, hou ik het liever zoals we het doen. Wie heeft tips/raad/advies?Hier staat heel veel informatie, en afbouwtips: borstvoeding.com artikel
Alle reacties Link kopieren
Quote Reglisse:



Stukje Cake, mijn dochter liet 's nachts langer tussen de voedingen als ik haar bij me in bed nam zodra ze onrustig werd. Dan sliep ze nog een uurtje verder. Zeker met zo'n kleintje moet je dat alleen doen als het veilig kan. Dus bed aanpassen (dekens ipv dekbed, kussens weg, hekje aan de zijkant, geen waterbed, geen spleten waar kind in kan komen). En alleen als jij en partner niet roken, geen alcohol hebben gedronken, geen versuffende medicatie gebruiken en geen ernstig overgewicht hebben.

-----------------------

Dat zijn nogal wat kosten voor een probeersel. Met kussens weg, bedoel je dan onze hoofdkussens? Dat gaat hem nl niet worden, zonder kussen slapen betekent ook een migraine-aanval. Sterker nog, ik sleur mijn eigen kussen altijd mee als ik ergens blijf slapen omdat dat het enige kussen is waar ik tegen kan.



Zoon is in precies een week 290 gram aangekomen. Honger was het dus zeer zeker niet. Advies van het cb is om toch proberen te rekken, maar zoon heeft superoren, prompt liet hij vanmiddag meer tijd tussen voedingen! Hoop dat dat aankomende nacht ook zo zal zijn.

Morgen iig naar de fysio voor de migraine, wordt dat ook opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik zou graag wat advies van jullie krijgen!



Mijn dochtertje van 5 weken dronk vanaf haar geboorte goed aan de borst. Na twee weken begon ze korter te drinken en wilde ze de tweede borst niet meer, en raakte ze steeds meer overstuur tijdens het drinken. Nu heeft ze ook last van reflux, waarvoor ze medicatie krijgt. Met de pijn door reflux lijkt het hierdoor beter te gaan, ze huilt nu minder als ze spuugt.



Echter wordt het voeden steeds lastiger (lees: drama!)! Ik heb het idee dat het aanleggen goed gaat, ze neemt een grote hap en begint dan te drinken. Na zo'n 2 minuten houdt ze op en begint te huilen. Ze wil dan niet meer drinken. Ik probeer haar steeds opnieuw aan te leggen, wat vaak na zo'n 10 minuten lukt. Dan herhaalt zich hetzelfde scenario. Hierdoor ben ik (inclusief omhooghouden na voeding en verschonen) soms wel 2 uur bezig! Vaak slaapt ze dan niet meteen daarna, waardoor de volgende voedingssessie alweer begint (ze wil ongeveer elke 3 uur drinken). Ze slaapt dus ook enorm weinig, en ik ook!



Ik snap dat wat ik nu doe niet werkt, maar zie het even niet helder meer... Iemand advies?
Alle reacties Link kopieren
Doreia, ik heb vanwege stuwing met tepelhoedje gevoed en kreeg die na de eerste twee weken niet meer afgewend. Ik heb het af en toe geprobeerd en opeens met 5 maanden kon hij het en ging het bijna als vanzelf prima zonder. Dat terugvallen in de voeding heb ik nooit gemerkt maar ik zat sowieso erg ruim in de voeding en ben toen het ietwat terug ging lopen 2 ipv 1 borst per keer gaan aanbieden. Al met al heb ik 15 maanden gevoed en ben toen op mijn eigen initiatief gestopt..
Alle reacties Link kopieren
Doreia, bv is een kwestie van vraag en aanbod. Zolang de vraag ernaar blijft, hoort het aanbod ook evenredig op te gaan.

Het lijkt mij dat als de voeding toch terug loopt, je regeldagen gaat krijgen om de hoeveelheid weer op te krikken.
Alle reacties Link kopieren
Goedenacht :)!



Zoon is nu 9,5 week oud. 2 weken te na uitgerekende datum geboren.



Kan het zijn dat ik nu al in de regelperiode zit van rond de 3 maanden? Ik weet dat er tussendoor ook regenperiodes kunnen zitten. Maar ik ervaar nu echt dat mijn borsten slapper voelen, het klokkende drinken houdt vele malen korter aan en het drinken duurt langer.



Get, wat word ik hier weer onzeker van :(

Zoon is tevreden zoals altijd en heeft genoeg plas- en poepluiers.



De afgelopen nachten sliep hij van 12 tot 6 en nu wordt hij ook weer wakker om een uur of 4. Dat is fijn: aanlegmoment extra!



Wat moet ik doen? Extra aanlegmomenten plannen? Vertrouwen hebben in zoon: hij regelt het wel?
Vertrouwen hebben: je lichaam regelt dat zelf. Als je je echt onzeker voelt kun je altijd extra aanleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven