Borstvoedingsvragen (deel 4)

15-01-2014 20:02 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenEerdere topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen 2

Borstvoedingsvragen 3
Ik heb ook nog een vraag. Mijn zoon is bijna 9 maanden en nogal volhardend in het bijten. Vooral als hij geen honger heeft, maar dat weet je niet altijd van te voren. Ik zeg hard nee en dan ben ik vervolgens zoon weer 10 min aan het troosten, want die gaat dan enorm over de rooie. Hij heeft twee hele scherpe tandjes en het doet enorm veel pijn. Andere kinderen beten ook weleens, maar leerden het snel af. Zoon is nogal volhardend. Heeft iemand nog tips of ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op zondag 19 januari 2014 16:01 Mag ik wat vragen? Mijn zoon is 14 weken en het gaat hier nog steeds supergoed! Ik ben thuis, dus kan voeden op verzoek.



Het enige waar ik me een klein beetje zorgen over maak: door mijn afgeplatte tepels, voed ik met een tepelhoedje. We snappen het beide heel erg goed en hij groeit fantastisch. Toch blijft de opmerking van mijn verloskundige knagen: met tepelhoedje wordt je productie minder op den duur, dus wen het af.



Zonder tepelhoedje gaat het echt een heel stuk lastiger en moeilijker. Als het echt zo is dat de productie terugloopt, wil ik er wel tijd en moeite insteken, want ik wil graag zo lang mogelijk borstvoeding geven. Maar als het niet echt zo blijkt te zijn, hou ik het liever zoals we het doen. Wie heeft tips/raad/advies? http://www.borstvoedinghu ... oedjes-informatieblad.pdf



Blijven proberen!

Heb steeds hetzelfde gedaan: tepel op bovenlip en zoon laten aanhappen. Als het niet lukte, tepelhoedjes erop en 2 min later weer proberen enzovoorts. Geduld en niks forceren. Waar ik tegenaan liep: zoon slurpte de tepel met hoed naar binnen en zonder tepelhoedjes dus ook: auw!

Ik was er binnen een week vanaf. Had precies in mijn hoofd wat jij benoemd: productie kan afnemen.

Op den duur wilde zoon de hoedjes ook niet meer en moest ik wel. Heb een doosje gelwondcompressen aangeschaft en een tube purelan. Wel een kloofje, maar die was snel weer weg. Nog steeds voel ik het bindweefsel in mijn borst met vlakke/ingetrokken tepel wat uitrekken als zoon begint, maar ach.....

Mijn tsr is feller en borsten worden leger gedronken.



Ik heb wel advies van een lk ingeroepen, daar was ik al kind aan huis met allerlei andere bv problemen
Alle reacties Link kopieren
Dank anky! Je hebt gelijk.....ik weet het!





Verder de laatste dagen veel drinken, dan is zoon onrustig en weigert hij de borst. Na een tijd kermen, huilen, veel rechtop willen, toch 3 slokken drinken en dan komt er een lading onverteerde melk uit :(

Buiten het wassen en omkleden, vind ik het zielig!!

Hij boert ook minder makkelijk dan voorheen.



Tips, adviezen, herkenning?
quote:cootjep schreef op 21 januari 2014 @ 05:59:

Dank anky! Je hebt gelijk.....ik weet het!





Verder de laatste dagen veel drinken, dan is zoon onrustig en weigert hij de borst. Na een tijd kermen, huilen, veel rechtop willen, toch 3 slokken drinken en dan komt er een lading onverteerde melk uit :(

Buiten het wassen en omkleden, vind ik het zielig!!

Hij boert ook minder makkelijk dan voorheen.



Tips, adviezen, herkenning?Het zou kunnen zijn dat hij te veel drinkt. Mijn zoon heeft ook een periode van enorm spugen gehad, vaak als hij lekker lag te drinken. Ik vermoed dat hij dan net iets meer dronk dan zijn maag aan kon. Omdat hij dan ging piepen (het zat hem niet lekker) legde ik hem aan en ... jawel.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op dinsdag 21 januari 2014 08:34 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="cootjep in "Borstvoedingsvragen (deel 4)"" class="messagelink">cootjep schreef op 21 januari 2014 @ 05:59</a>:</b>

Dank anky! Je hebt gelijk.....ik weet het!





Verder de laatste dagen veel drinken, dan is zoon onrustig en weigert hij de borst. Na een tijd kermen, huilen, veel rechtop willen, toch 3 slokken drinken en dan komt er een lading onverteerde melk uit :(

Buiten het wassen en omkleden, vind ik het zielig!!

Hij boert ook minder makkelijk dan voorheen.



Tips, adviezen, herkenning?</div></blockquote>Het zou kunnen zijn dat hij te veel drinkt. Mijn zoon heeft ook een periode van enorm spugen gehad, vaak als hij lekker lag te drinken. Ik vermoed dat hij dan net iets meer dronk dan zijn maag aan kon. Omdat hij dan ging piepen (het zat hem niet lekker) legde ik hem aan en ... jawel.



Juist! Ik vraag me af wat er eerst is? Soms denk ik dat hij die 3slokken later nog nodig heeft om te spugen. Het zijn echt 3 slokken en dan een laat hij met een big smile los en kotst hij mij en zichzelf onder :(



Laat hem zo goed mogelijk bieren en bij piepen eens niet meer aanleggen. Kijken wat er gebeurt! Dank!
Alle reacties Link kopieren
Bieren is natuurlijk boeren!! :D
Alle reacties Link kopieren
Grrrr, had vanmorgen wéér een pijnlijke rechterborst. En dat terwijl er echt geen kloofje of stuwing zit. En ook geen strakke beha aangehad.

Zoon blijft ook bij vlagen onrustig drinken en laat sowieso heel vaak los. De lactatiekundige adviseerde om m netter te laten aanhappen, maar als hij zo vaak loslaat, ongeacht hoe hij aanhapt, vind ik dat moeilijk. (Logistiek gezien) dus hij blijft ook soms slurpen.

Iemand nog tips of herkenning? Bij dochter heb ik dit echt nooit gehad.



On the bright side, net voor het eerst gekolfd met mijn nieuwe superkolf (avent isis duo). Er kwam tijdens en vlak na de voeding 80cc uit. Best netjes toch? Morgen wil ik een uur na de voeding proberen dubbel te kolven, maar dat lukte nu niet want hij wou net weer drinken
Alle reacties Link kopieren
Oh en herkenbaar hoor cootje, dat hebben wij hier ook vaak. Vooral s avonds als hij toch al onrustig is.



Trouwens, na het kolven en voeden is de pijn wel weer vrijwel over gelukkig. Dus het hielp wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Mijn dochter is nu 7,5 week. Borstvoeden gaat goed, ze groeit enorm! (Onofficieel al 2,5kg boven geboortegewicht, volgende week gaan we weer wegen)



Ondanks dat het goed, ik geen pijn heb en geen stuwing, begin ik toch te twijfelen of ik het goed doe. Ik bied namelijk per voeding één borst aan. Daar drinkt ze gemiddeld 20 minuten van en valt 9 van de 10 x daarna in slaap.



Moet je per se twee borsten aanbieden? Zo ja, waarom?



Ook ben ik begonnen met kolven. Flesje gaat nog niet heel goed (spugen na het drinken), maar ik heb nog vier weken om te oefenen.

Nu kolf ik na elke voeding de gedronken borst af. Meestal heb ik dan zo'n 30cc. Voorraadje opbouwen gaat erg langzaam zo!

Kan ik iets anders doen om meer te kolven? Ik durf niet beide borsten te kolven omdat ze dan twee uur later niet genoeg melk heeft (denk ik).



Bedankt voor jullie hulp!
Rennendan, je kunt echt rustig de andere borst afkolven. Het is een systeem van veaag en aanbod, is er meer nodig, dan komt er meer. Vooral bij live drinken, bij kolven kan het lastiger zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de voeding de andere borst afkolven. Vereist een beetje handigheid maar vaak veel effectiever omdat je lijf reageert op je kindje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stukje_Cake schreef op 20 januari 2014 @ 22:07:

Quote Reglisse:



Stukje Cake, mijn dochter liet 's nachts langer tussen de voedingen als ik haar bij me in bed nam zodra ze onrustig werd. Dan sliep ze nog een uurtje verder. Zeker met zo'n kleintje moet je dat alleen doen als het veilig kan. Dus bed aanpassen (dekens ipv dekbed, kussens weg, hekje aan de zijkant, geen waterbed, geen spleten waar kind in kan komen). En alleen als jij en partner niet roken, geen alcohol hebben gedronken, geen versuffende medicatie gebruiken en geen ernstig overgewicht hebben.

-----------------------

Dat zijn nogal wat kosten voor een probeersel. Met kussens weg, bedoel je dan onze hoofdkussens? Dat gaat hem nl niet worden, zonder kussen slapen betekent ook een migraine-aanval. Sterker nog, ik sleur mijn eigen kussen altijd mee als ik ergens blijf slapen omdat dat het enige kussen is waar ik tegen kan.



Zoon is in precies een week 290 gram aangekomen. Honger was het dus zeer zeker niet. Advies van het cb is om toch proberen te rekken, maar zoon heeft superoren, prompt liet hij vanmiddag meer tijd tussen voedingen! Hoop dat dat aankomende nacht ook zo zal zijn.

Morgen iig naar de fysio voor de migraine, wordt dat ook opgelost.



Fijn dat het al beter gaat. Op zich kun je ook zonder dat soort maatregelen je kind bij je in bed nemen, maar dat is wel een risico. En dat vond ik zelf niet ok. Zulke kleine baby's die onder het dekbed belanden, of met het gezicht in een kussen is gewoon te gevaarlijk. Dus als een kussen voor jou noodzakelijk is, dan zou ik je baby niet bij je in bed nemen.



In plaats van een bedhekje kun je trouwens ook je bed tegen de muur zetten. Wat ik ook wel heb gelezen is dat mensen een dikke pyjama/trui aandoen en dan zelf onder een ledikantdeken gaan liggen. Kost allemaal niets dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:citroen87 schreef op 20 januari 2014 @ 22:50:

Hallo, ik zou graag wat advies van jullie krijgen!



Mijn dochtertje van 5 weken dronk vanaf haar geboorte goed aan de borst. Na twee weken begon ze korter te drinken en wilde ze de tweede borst niet meer, en raakte ze steeds meer overstuur tijdens het drinken. Nu heeft ze ook last van reflux, waarvoor ze medicatie krijgt. Met de pijn door reflux lijkt het hierdoor beter te gaan, ze huilt nu minder als ze spuugt.



Echter wordt het voeden steeds lastiger (lees: drama!)! Ik heb het idee dat het aanleggen goed gaat, ze neemt een grote hap en begint dan te drinken. Na zo'n 2 minuten houdt ze op en begint te huilen. Ze wil dan niet meer drinken. Ik probeer haar steeds opnieuw aan te leggen, wat vaak na zo'n 10 minuten lukt. Dan herhaalt zich hetzelfde scenario. Hierdoor ben ik (inclusief omhooghouden na voeding en verschonen) soms wel 2 uur bezig! Vaak slaapt ze dan niet meteen daarna, waardoor de volgende voedingssessie alweer begint (ze wil ongeveer elke 3 uur drinken). Ze slaapt dus ook enorm weinig, en ik ook!



Ik snap dat wat ik nu doe niet werkt, maar zie het even niet helder meer... Iemand advies?



Ik zou hiermee teruggaan naar de kinderarts. Het klinkt alsof ze ergens last van heeft. Het kan best zijn dat er een keer een boertje dwars zit, maar niet iedere keer. Mijn dochter reageerde zo als ze buikpijn/kramp had, dat kwam bij haar door een allergie, maar geloof dat baby's ook flink kramp kunnen krijgen van refluxmedicatie.



Je kunt ook naar spruw laten kijken, dat doet ook pijn.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:Stukje_Cake schreef op 20 januari 2014 @ 23:19:

Doreia, bv is een kwestie van vraag en aanbod. Zolang de vraag ernaar blijft, hoort het aanbod ook evenredig op te gaan.

Het lijkt mij dat als de voeding toch terug loopt, je regeldagen gaat krijgen om de hoeveelheid weer op te krikken.Op zich wel. Maar een tepelhoedje kan dat proces verstoren omdat de borst dan wat moeilijker echt leeg te drinken is.
Goedenavond dames. Ik lees sinds een paar weekjes hier op dit topic mee en heb nu zelf een vraag:

ik heb een zoontje van 11 weken en hij krijgt nu nog borstvoeding. deze week met cerazette gestart omdat ik eerlijk gezegd verdrietig word van bijna geen seks (condooms doen mij letterlijk pijn).

maar hij krijgt sinds vandaag weer wat puistjes, net zoals in de eerste weken. herkennen jullie de puistjes bij gebruik van cerazette?



en nog een vraag: ik kolf of voed hem 4x per dag (hij neemt 6 voedingen). ik ga waarschijnlijk volgende week weer werken. hoe kan ik zorgen dat ik bij kolven dezelfde hoeveelheid krijg? (nu tussen de 200 en 240 ml, vandaar de 4x) ik heb gehoord dat stress en drukte de productie doen afnemen. plus hoe kolf je discreet? ik masseer mn borsten tijdens kolven, dus afdekken lijkt mij niet heel handig?



en laatste vraag: op de medicatie lijst op borstvoeding.com staat L1 bij ibuprofen maar bij inname gaat mijn zoontje toch echt aan de diarree (stinkende waterige ontlasting). over 2 weken moet ik medicatie opstarten waar L2 bij staat. is dit dan wel verstandig? ik had gehoopt nog een tijdje een ochtend en avond voeding te kunnen geven...



bedankt alvast voor meedenken.
Alle reacties Link kopieren
quote:RennenDan schreef op 22 januari 2014 @ 11:17:

Hoi!



Mijn dochter is nu 7,5 week. Borstvoeden gaat goed, ze groeit enorm! (Onofficieel al 2,5kg boven geboortegewicht, volgende week gaan we weer wegen)



Ondanks dat het goed, ik geen pijn heb en geen stuwing, begin ik toch te twijfelen of ik het goed doe. Ik bied namelijk per voeding één borst aan. Daar drinkt ze gemiddeld 20 minuten van en valt 9 van de 10 x daarna in slaap.



Moet je per se twee borsten aanbieden? Zo ja, waarom?



Ook ben ik begonnen met kolven. Flesje gaat nog niet heel goed (spugen na het drinken), maar ik heb nog vier weken om te oefenen.

Nu kolf ik na elke voeding de gedronken borst af. Meestal heb ik dan zo'n 30cc. Voorraadje opbouwen gaat erg langzaam zo!

Kan ik iets anders doen om meer te kolven? Ik durf niet beide borsten te kolven omdat ze dan twee uur later niet genoeg melk heeft (denk ik).



Bedankt voor jullie hulp!



Als je kindje genoeg heeft aan 1 borst is dat geen probleem. Ik zou er alleen geen regel van maken, als je baby een keer ontevreden na borst 1 gewoon alsnog de 2e aanbieden.



Na iedere voeding gaan afkolven is niet handig. Daar jaag je je productie enorm mee omhoog, je simuleert als het ware een regeldag met het dubbele aantal voedingen.



Om een voorraadje aan te leggen is het handiger om dagelijks op een vast tijdstip te kolven. Bijvoorbeeld door tijdens een ochtendvoeding de andere borst te kolven. Dan verhoog je alleen je productie op dat moment. Dat is ook handig als je weer gaat werken. Vaak loopt je productie dan wat terug en dan heb je wat extra.



Mijn dochter dronk heel veel op het kdv (vaak wel 400-500cc), kon ik amper bijhouden. Ik ben toen op thuisdagen om 10 uur dagelijks gaan kolven. Leverde extra melk op, maar ook op werkdagen kolfde ik vervolgens rond dat tijdstip een stuk meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:sas_andrea schreef op 22 januari 2014 @ 20:24:

Goedenavond dames. Ik lees sinds een paar weekjes hier op dit topic mee en heb nu zelf een vraag:

ik heb een zoontje van 11 weken en hij krijgt nu nog borstvoeding. deze week met cerazette gestart omdat ik eerlijk gezegd verdrietig word van bijna geen seks (condooms doen mij letterlijk pijn).

maar hij krijgt sinds vandaag weer wat puistjes, net zoals in de eerste weken. herkennen jullie de puistjes bij gebruik van cerazette?



en nog een vraag: ik kolf of voed hem 4x per dag (hij neemt 6 voedingen). ik ga waarschijnlijk volgende week weer werken. hoe kan ik zorgen dat ik bij kolven dezelfde hoeveelheid krijg? (nu tussen de 200 en 240 ml, vandaar de 4x) ik heb gehoord dat stress en drukte de productie doen afnemen. plus hoe kolf je discreet? ik masseer mn borsten tijdens kolven, dus afdekken lijkt mij niet heel handig?



en laatste vraag: op de medicatie lijst op borstvoeding.com staat L1 bij ibuprofen maar bij inname gaat mijn zoontje toch echt aan de diarree (stinkende waterige ontlasting). over 2 weken moet ik medicatie opstarten waar L2 bij staat. is dit dan wel verstandig? ik had gehoopt nog een tijdje een ochtend en avond voeding te kunnen geven...



bedankt alvast voor meedenken.

Geen ervaring met cerazette. Ik heb zelf een koperspiraal, ben ik erg tevreden over.



Begrijp ik goed dat je nu 4 van de 6 voedingen borstvoeding geeft? Is de rest poedermelk? En dat je verder wilt afbouwen naar alleen ochtend en avondvoeding? Of toch op je werk gaan kolven?



Als je graag je kolfproductie wilt verhogen is het handig om op je thuisdagen 1x extra te kolven. Dan heb je extra melk om mee te geven, en het verhoogt je productie een beetje op dat tijdstip.



Je werkgever is verplicht een afsluitbare ruimte beschikbaar te stellen. Discreet kolven hoeft dus helemaal niet. Ik zou ook echt niet akkoord gaan met een regeling waarbij je moet kolven met anderen erbij, dat zou me zoveel stress opleveren, dan lukt dat kolven echt niet.



Je kunt niet vooraf voorspellen welke effecten medicatie heeft, maar in principe zijn medicijnen met L1 en L2 veilig. Weet je zeker dat je kindje de diarree van de ibuprofen heeft gekregen? (Is het vaker dan eens gebeurd?). Eigenlijk zou dat niet moeten kunnen bij een L1 classificatie.
reglisse: nee ik heb 4 momenten voor voeding. iedere 6 uur. ene keer live andere keer kolf. (nog geen poedermelk dus) dit om tepels te laten rusten. maar met die 4 x haal ik er voor 6x (soms 7) uit terwijl zoon er 6 neemt, heb al flinke voorraad. is een beetje alternatief, maar geeft wel rust.



nou heb meermaals ibuprofen (gedoe met rug, daarom ook straks mijn normale medicatie weer) genomen en steeds die dagen was het raak in zijn luiers. echt stinkende dunne poep, ook donkerder dan de normale "mosterd". dus ben een beetje bang voor wat het andere gaat doen. maar kan dus eigenlijk geen echt kwaad bij hem?
Ik heb cerazette gebruikt maar herken dat van die puistjes niet. Was eigenlijk heel tevreden!
Alle reacties Link kopieren
Sas_andrea, zelfs als je zoon op ibuprofen reageert zegt dat eigenlijk niets over hoe hij op andere medicatie reageert. Gewoon uitproberen dus. Bij eventuele complicaties, of als je zoon er last van heeft kun je met je arts overleggen over andere medicatie. Maar in principe zou L1 of L2 geen schadelijke gevolgen voor je kind moeten hebben.



Ingewikkelde situatie trouwens. Je voedt dus eigenlijk maar beperkt live en kolft al grotendeels. Dan zou werken toch niet zo'n probleem moeten zijn? Eventueel kun je clusterkolven als je productie terugloopt. Maar eigenlijk is live voeden wat dat betreft beter. Waarom laat je eigenlijk je tepels rusten? Is daar een reden voor?
reglisse: borstvoeding kwam door keizersnede en medicatie slecht op gang waardoor ik veel moest aanleggen en nakolven de eerste 10 dagen (ziekenhuis). toen flinke kloven gekregen en daar blijf ik gevoelig voor. zo om de paar dagen ben ik wat kolfmoe en leg hem vaker aan. maar dan zijn mn tepels na 3 voedingen vuurrood en zo pijnlijk. er heeft meermaals een lactatiekundige (verschillende) mee gekeken en het aanleggen is het niet. komt door de start. voed dus ook met tepelhoed. dat zorgt er iig voor dat ik niet meteen weer kloven heb. hoop wel bij een volgende meer live en normaal te kunnen voeden.



lees over kolven en werken dat productie dan afneemt doordat je niet bij baby in de buurt bent en flink afgeleid. dus vroeg me af of dat zo is als je kolven wel gewend bent.
Alle reacties Link kopieren
Sas_andrea, mijn ervaring is dat als je kolven gewend bent dat het dan niet terugloopt van werken.



Weet je zeker dat je geen spruw hebt trouwens? Wordt nog wel eens over het hoofd gezien, en de klachten die je beschrijft lijken er heel erg op.
Alle reacties Link kopieren
Over dat in bed slapen wij hebben dat als volgt aangepakt



We hebben twee grote mannensokken gevuld met die droge bonen (waar je ook blind mee kunt bakken) en die legden we tussens onze twee hoofdkussens in. Daar tussen Petronella met haar hoofd tegen het hoofdeinde van het bed. Als het koud was onder een dekentje dat we vast maakten onder de sokken met die bonen. Zo kon ze geen kant op en lag ze wel bij ons,



O ja, de sokken net iets lager leggen als haar hoofdje
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:reglisse schreef op 24 januari 2014 @ 10:48:

Weet je zeker dat je geen spruw hebt trouwens? Wordt nog wel eens over het hoofd gezien, en de klachten die je beschrijft lijken er heel erg op.nou, niet dat ik weet. zoontje heeft ook geen klachten en ook niks wits in zijn mond te zien. daar heeft lactatiekundige toen ook naar gekeken. ik heb sowieso maar 1 keer in mijn leven een candida-infectie gehad en dat is alweer 5 jaar geleden. zolang ik netjes tepelhoedje gebruik en maar 2 keer zelf voed, gaat het goed en doet het geen pijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt mevrouwdeKees, anky en reglisse!!! Ik ga jullie tips opvolgen! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven