kippenexperts gevraagd

26-01-2014 13:58 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zitten erover te denken om kippen te nemen. Altijd konijnen gehad die los liepen en dat gaf toch veel gezelligheid in de tuin. Kippen zijn dood en het is stil. Man kwam op het idee kippen te overwegen maar.....we hebben totaal geen idee welke, huisvesting, leefritme van kippen, overlast ed.

Wie kan er wat info geven?



We hebben een hoekhuis in de wijk. Overal schuttingen. Stuk gras en langs de schutting planten. Zijn kippenin een woonwijk handig ivm geluidsoverlast? We zijn soms max 4 dgn weg. Zitten te denken om kippen los te laten lopen en als we die dagen weg zijn in de ren. Hoe gaat het met eten? Soorten kippen?

We hebben 3 katten die in de tuin lopen en achter het schuurtje ook hun behoefte doen ( besmetting?)
Alle reacties Link kopieren
Oh ik vind ze juist wel wel slim soms.

Ik vind een eigen kip ook erger natuurlijk maar toch anders dan mijn hond of kat.



Eigenlijk moet ik ze ook 's nachts in hun hok zetten maar ik vergeet 't vaak. Ze gaan ook niet zelf dus ik moet ze "vangen" als ze al ergens op stok zitten en dan moet 't al schemeren. Dan ben ik met vanalles bezig en dan vergeet ik 't weer.



Ik heb ook een legbatterijkip gehad. Die was zo lelijk toen ze kwam, kaal, geen staart en zo doods. Een paar weken later kwamen haar veren weer terug en ook haar levenslust. Geweldig om te zien. Na 4 jaar ging ze helaas dood, blij dat ze nog 4 leuke jaren heeft gehad.

Moesten weg omdat ze niet meer genoeg eieren legde, maar kreeg iedere dag een ei van haar.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Leuk die reacties. We wiilen wel een hok en ren en dan als ik thuis ben dat ze de tuin in kunnen. Zo te lezen kan ik beter kleine scharrelkippen nemen. Gaan ze uit zichzelf ook savonds op stok in het hok of moet ik de tuin door rennen? Dat het meer werk is dan katten geeft niet. Een eitje smorgens is wel lekker dus ze moeten wel gaan leggen. Haan doen we niet ivm geluidsoverlast.



Hoe groot moet het hok zijn?
Alle reacties Link kopieren
kippenforum



Voor krielen:

Dieren van ongeveer 500gr--- tot 750gr



Minimaal

Voor het eerste dier: 3m², voor het tweede dier 2m², en voor elk extra dier 1m²



Gewenst

Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²



Optimaal

Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²



Voor de middenklasse:

Dieren van 750 gr tot 1500 gr



Minimaal

Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²



Gewenst

Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²



Optimaal

Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 7m² en voor elk extra dier 5m²



Maar 't scheelt natuurlijk heel veel of ze vaak uit de ren mogen of er altijd in blijven.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ja kippen gaan uit zich zelf naar het nachthok voor op stok, ik heb zijdehoenders en die gaan niet op stok maar liggen hier in de nestkasten, alhoewel ik wel eens eentje op de stok zie zitten.zodra het gaat schemeren gaan ze naar binnen, dat is in de winter soms al om 16.00 u.

En nu het vriest ga ik altijd twee keer per dag het water verschonen omdat het natuurlijk bevriest.

Ze gaan hier altijd voor de mooiste plek op de stok, ik hoor ze soms met elkaar kibbelen.
Wij hadden Brhama's, ook een haan maar die kon niet kraaien haha. Wij hebben we wel eens 3 dagen alleen gelaten hoor, kwestie van een watertoren kopen en een voertoren, die stop je allebei vol voor vertrek en ze hebben écht genoeg, dan maar ff geen graan. Het kan dus best.
Alle reacties Link kopieren
quote:somana schreef op 26 januari 2014 @ 20:31:

Leuk die reacties. We wiilen wel een hok en ren en dan als ik thuis ben dat ze de tuin in kunnen. Zo te lezen kan ik beter kleine scharrelkippen nemen. Gaan ze uit zichzelf ook savonds op stok in het hok of moet ik de tuin door rennen? Dat het meer werk is dan katten geeft niet. Een eitje smorgens is wel lekker dus ze moeten wel gaan leggen. Haan doen we niet ivm geluidsoverlast.



Hoe groot moet het hok zijn?



Neem kipjes met pootbevedering, die graven niet of nauwelijks.

En sommigen vliegen ook bijna niet.

Bijvoorbeeld Zijdehoender of Brahmakriel of Cochinkriel.
Alle reacties Link kopieren
De zijdehoender is een heel zachtaardig en aaibaar ras en ze zijn ook mooi om te zien. Maar ik kan ze hier niet hebben. Mijn andere krielen zijn veel zelfredzamer en handiger. En dat is belangrijk hier op het platteland waar marters en vossen komen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dan moet je juist kippen hebben die wél de hoogte in gaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven