Twijfels over onze woonsituatie

25-01-2014 10:54 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn vriend en ik zitten met een dilemma omtrent onze woonsituatie. Ik heb even een nieuw account hiervoor aangemaakt, omdat het waarschijnlijk een herkenbaar verhaal gaat worden. Het is best ingewikkeld, maar ik zal het kort proberen te houden.

Op dit moment woon ik ongeveer een jaar samen met mijn vriend (ik ben 25, hij is 30). Wij wonen in zijn ouderlijk huis. Zijn ouders zijn jaren geleden verhuisd naar het buitenland, waar ze een eigen bedrijfje hebben opgestart. Mijn vriend is destijds achter gebleven en in hun huis blijven wonen. De hypotheek van het huis wordt nog altijd betaald door zijn ouders. Zij betalen dit met de huur die zij ontvangen van het pand waar ze hun eerste bedrijf in Nederland in hadden. Alleen dingen als gas, water en licht betalen we nu zelf. Je zou denken dat dit een ideale situatie voor ons is, omdat we geen hypotheek of huurkosten hebben. Dit was het tot nu toe ook, maar zijn ouders raken wat op leeftijd en hebben besloten om te stoppen met werken. Zij verkopen alles wat ze in het buitenland hadden, en willen dan 6 maanden daar wonen en 6 maanden in Nederland (ongeveer). Dit is hun uiteraard goed recht, het is hun leven en ze mogen wonen waar ze zelf willen.



Zijn ouders zien het nu als volgt voor zich: wij blijven in het huis wonen , en als zij 6 maanden in Nederland zijn komen ze er bij ons in. Ik (en mijn vriend ook) vind het geen probleem om ze een maand over de vloer te hebben, maar een half jaar samenwonen gaat wat ons betreft echt te ver. Dit wil er bij zijn ouders (of eigenlijk vooral zijn moeder) totaal niet in. Zij denkt dat we gezamenlijk als 1 grote familie in huis gaan leven. De vraag is nu, wat moeten we nu doen? We kunnen het huis niet van ze overkopen: het is een vrij groot huis, en de hypotheek kunnen we op dit moment niet ophoesten. Als we een ander (kleiner) huis zouden kopen, zetten we zijn ouders voor het blok. Zij zijn dan gedwongen om het huis in Nederland te verkopen, voor minder geld dat ze ervoor hebben betaald. Ze willen het huis niet aanhouden terwijl het 6 maanden van het jaar leeg staat (ook begrijpelijk). Bovendien roepen we de woede van zijn ouders op als we besluiten weg te gaan; zij vinden het zonde van het geld, zowel voor hun als voor ons: wij kunnen daar nu praktisch gratis leven en zij zouden met een grote restschuld komen te zitten. Maar ik zie het écht niet zitten om 6 maanden in 1 huis met hen te leven, hoe aardig ik ze ook vind en hoe groot het huis ook is...

Hier komt ook nog eens bij dat mijn schoonouders erg wispelturig zijn. Het ene moment willen ze dit, het andere dat. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat wij een huis kopen voor onszelf, zij een maand in Nederland zijn geweest en het dan toch te koud hier vinden en weer verkassen naar het buitenland (zoiets is al eerder voorgekomen). Echter is deze keer de overdracht van hun bedrijf in het buitenland zo goed als rond, en ze hebben nu al plannen om in juni voor 3 maanden te gaan komen. Ik kijk er nu al tegenop Ik studeer als het goed is in juni af en dacht even lekker van mijn vrije tijd te kunnen gaan genieten, maar het ziet er naar uit dat het samen met mijn schoonouders aan de koffietafel zitten gaat worden. Wat zouden jullie in dit geval doen? Ik weet even niet meer hoe we het moeten gaan aanpakken..
quote:elninjoo schreef op 25 januari 2014 @ 12:18:

Dan gaat TO en vriend hypotheek (huur) betalen aan de ouders zodat zij een vakantiehuis kunnen huren van de opbrengst. Maar zo te lezen willen zij in hun eigen huis en zijn ze beledigd als zoon dan vertrekt. Dat is natuurlijk bespottelijk. Het is niet normaal om met (schoon)ouders onder één dak te wonen, want je hebt dan totaal geen privacy in je eigen huis.



Dat zie ik als een vorm van manipulatie. Ben wel heel benieuwd hoe haar man erin staat.



En wat als schoonouders het toch wel erg gezellig vinden met z'n vieren in een huis te wonen, of hulpbehoevend worden zodat ze niet meer terug gaan/kunnen? Dan wordt TO met haar man verantwoordelijk voor de zorg voor de schoonouders. Tja, en ga in zo'n situatie maar eens vertellen dat je zelf iets gaat kopen of huren.



Ik zou het dus echt nooit doen! Hier wordt volgens mij niemand gelukkig van, nou ja, schoonouders dan.
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2014 @ 12:04:

Ik zou het nogal lullig vinden om die ouders nu een financiële strop aan te naaien als ze je wel eerst geruime tijd gratis in hun huis hebben laten wonen.Ze betalen het toch nu ook?
Wat ik trouwens niet snap: die ouders gaan met pensioen en er zit nog steeds hypotheek op het huis? Had dat niet allang afbetaald moeten zijn?



Als je ze hun huis teruggeeft en elders gaat wonen, hoezo is dat dan 'n financiele strop voor de ouders? Zij verkopen alles in 't buitenland en hun Nederlands huis zal toch wel bijna hypotheek vrij zijn, dus kan 't toch wel lijden om er maar 6 maanden per jaar gebruik van te maken?



En anders verkopen ze 't aan jullie (als je vriend de enige erfgenaam is kunnen ze hem ook 1 ton van 't huis belastingvrij schenken) en kopen zelf iets kleiners terug.
Alle reacties Link kopieren
Zijn ouders vinden eigenlijk, als het geheel aan hen ligt, elke optie waarbij zij niet met ons samenwonen een no-go. Ze vinden het zonde om als we een groot huis hebben, voor hun een vakantiehuisje of iets dergelijks te moeten huren, terwijl we toch ook gewoon met z'n allen daar kunnen wonen.. Het wil er gewoon niet bij hen in dat wij dat niet willen. Maar inderdaad als we niet met hen samen willen wonen zullen we geen kans hebben. Voor mij is dit nu wel duidelijk, nu mijn schoonouders en in kleinere mate mijn vriend nog.. want stiekem vindt hij het ook wel fijn om 'gratis' te leven en ach, het zijn zíjn ouders.
Alle reacties Link kopieren
Het is het ene of het ander. Niet zelf je zaken regelen en betalen betekent dat je naar hun pijpen danst en wanneer je niet naar hun pijpen danst dan kun je geen gebruik maken van het geen zij hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Gewoon je grenzen aangeven dus, dat samenwonen in geen geval gaat gebeuren. En als het huis voor hen te groot is geworden, dan verkopen ze 't. Met 'n zo goed als afgeloste hypotheek zullen ze ook niet veel last van restschuld hebben.
quote:viva-amber schreef op 25 januari 2014 @ 12:51:

Het is het ene of het ander. Niet zelf je zaken regelen en betalen betekent dat je naar hun pijpen danst en wanneer je niet naar hun pijpen danst dan kun je geen gebruik maken van het geen zij hebben.Dat hoeft voor TO toch ook helemaal niet? Als de ouders weer in hun huis trekken dan zoekt zij 'n eigen woning. Het zijn die ouders die daar 'n probleem van maken.
Alle reacties Link kopieren
Haar vriend wil eigenlijk dit huis niet kwijt en vind het half wel prima zo Elninjoo. Dat is TO dus de slechte schoondochter (ik zet het ff erg zwart/wit neer).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
In dat geval moet TO de keuze aan haar vriend stellen, of ie als mama's kindje weer onder moeders vleugels gaat wonen, of dat ie 'n relatie houdt. Want beiden is natuurlijk niet mogelijk, want TO zoekt 'n eigen woning zodra de ouders hun huis terug willen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 25 januari 2014 @ 12:56:

Gewoon je grenzen aangeven dus, dat samenwonen in geen geval gaat gebeuren.TO en vriend hebben natuurlijk geen poot om op te staan, want nooit een cent meebetaald dus nada noppes 'rechten' opgebouwd.
quote:alysha00 schreef op 25 januari 2014 @ 13:14:

[...]



TO en vriend hebben natuurlijk geen poot om op te staan, want nooit een cent meebetaald dus nada noppes 'rechten' opgebouwd.Nee, ze hebben geen recht op het huis van die ouders, maar wel 't recht om zelfstandig te gaan wonen en niet op het gezeur van die ouders in te gaan om samen met hen te gaan wonen.
TO: zit het je schoonouders puur in het financiële argument? 'Het is zonde van het geld'? Of zit er nog iets anders achter, dat ze misschien graag voor hun zoontje willen zorgen/willen dat jullie voor hen zorgen, zulk soort dingen?



In het eerste geval zou ik zeggen: 'het is mijn geld, ik doe daarmee wat ik wil', en lekker zelf ergens een (vakantie)huisje huren. In het tweede geval zou ik eens vragen waarom ze dat zo graag willen, en kijken of dat ook op een andere manier (koken/mee uit eten nemen/dagje sauna/high tea oid) te regelen is.



Misschien roepen ze wel dat het om het geld gaat, maar zien ze er stiekem ook wel een beetje tegenop om met z'n tweetjes in dat grote huis te zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat haar schoonouders niet eenzaam willen zijn en wellicht wat mogelijkheden zien in de vorm van zorg in kader van hun oude dag...en dat legitiem in hun ogen want zoon en vrouw wonen onder tussen gratis. Jezelf ontrekken aan die regeling is ondankbaar.

Het is symbiose.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Misschien roepen ze wel dat het om het geld gaat, maar zien ze er stiekem ook wel een beetje tegenop om met z'n tweetjes in dat grote huis te zijn...Ze hebben toch jaren met z'n tweetjes zelfstandig in 't buitenland gewoond, zonder zich te bekommeren om het feit dat zoontje alleen achterbleef? Beetje raar om dan opeens nog te willen gaan moederen, zeker over 'n zoon die 'n relatie heeft waar hij mee samen woont. Dat is toch niet gezond te noemen?
Alle reacties Link kopieren
Is het ook niet gezond.



Maar wel handig.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 25 januari 2014 @ 13:41:

Ik denk dat haar schoonouders niet eenzaam willen zijn en wellicht wat mogelijkheden zien in de vorm van zorg in kader van hun oude dag...en dat legitiem in hun ogen want zoon en vrouw wonen onder tussen gratis. Jezelf ontrekken aan die regeling is ondankbaar.

Het is symbiose.

Ik zou dat niet zien als gratis wonen, maar als huisoppas zijn. TO's vriend zal zelf het huis/tuin hebben moeten onderhouden neem ik aan. Als zij daar niet hadden gewoond was het huis nu totaal verwaarloosd en helemaal niet meer verkoopbaar.



Als TO's schoonouders hulpbehoevend aan 't worden zijn kunnen ze beter 'n aanleunwoning kopen bij TO's vriend in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een beetje dubbel gevoel bij

eerst was het erg handig en goedkoop voor jullie, en nu is het opeens niet meer leuk



En inderdaad, jullie hebben vast een hoop gespaard, amper kosten



Kom op, word volwassen en vlieg samen uit, koop of huur iets en trek je eigen plan
Alle reacties Link kopieren
Mmmmm heel dubbel allemaal.

Als ik het goed begrijp heeft jouw vriend nooit ergens anders gewoond, hij woont dus al jaren gratis.

Pa en ma verkopen alles, incl het bedrijf dat nu verhuurd is en waar de hypotheek van wordt betaald? Mocht dat zo zijn, en zij moeten nu het huis met restschuld verkopen, zou ik zeggen dat je vriend, na jaren gratis gewoond te hebben, daar wel een steentje aan mag bijdragen.

Dat jullie je eigen huis en privacy willen snap ik helemaal, maar dan moet je ook de consequenties aanvaarden.

Een financiële betere optie lijkt me, om het huis in de wintermaanden altijd aan expats te verhuren. Zo staat het niet leeg, betalen pa en ma maar een half jaar aan kosten, en kunnen jullie al je geld in jullie eigen woning steken.

Dat zal jullie (je vriend) nog vies tegen vallen ben ik bang, qua kosten, na zoveel jaren gepamperd te zijn.



Al met al moeten jullie met pa en ma om tafel en zeggen dat jullie niet willen samenwonen. (Zeg bv dat jullie juist bang zijn dat jullie vaker ruzies zullen hebben, en jullie band er juist onder zal gaan lijden) Het is niet leuk maar het moet. Daar staat in mijn ogen wel tegenover dat jullie ook verantwoording nemen in eventuele oplossingen van, hoe nu verder.
Alle reacties Link kopieren
quote:afuana schreef op 25 januari 2014 @ 12:48:

Zijn ouders vinden eigenlijk, als het geheel aan hen ligt, elke optie waarbij zij niet met ons samenwonen een no-go. Ze vinden het zonde om als we een groot huis hebben, voor hun een vakantiehuisje of iets dergelijks te moeten huren, terwijl we toch ook gewoon met z'n allen daar kunnen wonen.. Het wil er gewoon niet bij hen in dat wij dat niet willen. Maar inderdaad als we niet met hen samen willen wonen zullen we geen kans hebben. Voor mij is dit nu wel duidelijk, nu mijn schoonouders en in kleinere mate mijn vriend nog.. want stiekem vindt hij het ook wel fijn om 'gratis' te leven en ach, het zijn zíjn ouders.

TO, ik ben eigenlijk wel benieuwd of zijn ouders daar nog ingeschreven staan?



Dat jullie geen huur betalen, kan door de belastingdienst worden opgevat als een schenking en daar moet dus schenkingsbelasting over betaald worden. Bovendien is de hypotheekrente niet aftrekbaar, want de woning vormt voor je schoonouders in wezen geen hoofdverblijf op dit moment, om maar niet te spreken van het gedonder dat je kunt krijgen met de bank als die erachter komt.



Vandaar dat schoonouders perse in het huis willen wonen voor dat halve jaar, samen met jullie.



En nogmaals, heeft je vriend broers of zussen? Want als het niet goed geregeld is, kan dat ook nog wel eens de grootste heibel geven als de erfenis verdeeld moet worden.



Je vriend (en jij) vindt het allemaal wel lekker makkelijk, want groot huis, waarschijnlijk leuke auto voor de deur en volop geld voor vakanties, maar als je nu niets regelt, krijg je het onherroepelijk later op je boterham. Plus dat je in de tang zit bij schoonouders.
Wat hebben jullie met de 750euro gedaan die je anders kwijt zou zijn aan huur ?

Ik mag toch aannemen dat jullie niet al t geld wat er bij jullie binnenkomt uitgegeven hebben. Ik neem aan dat jullie geld opzij hebben gezet. O.a t geld wat je normaliter kwijt zou zijn aan bv huur/hypotheek wanneer je zelfstandig was geweest. Dan heb je toch een behoorlijke spaarpot om een hypotheek te kunnen krijgen ?



Ik vind de tip van een vakantiehuisje huren van juni t/m oktober heel reeel. En dan kan je altijd nog kijken wat je doet. Zelf iets gaan huren /kopen of evt weer in t huis van je schoonouders. Of je schoonouders huur betalen zodat zij iets anders kunnen huren o.a vakantiehuis.
Afuana, ik zou naar een eigen (huur)woning gaan. Als jullie akkoord gaan met één of andere regeling (en dus in het huis blijven wonen - al dan niet het halve of het hele jaar), blijf je afhankelijk van hen en hun wensen en grillen. Ik zou daar heel erg voor passen.



Dat zij dan iets moeten met hun woning is even crue gezegd niet jullie probleem. Je vriend heeft er gratis gewoond, maar je schoonouders hebben gratis een huisoppas gehad die de woning (naar ik aanneem) netjes heeft onderhouden. Jullie zijn niet verantwoordelijk voor hun huis.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu, Afuana? Heb je al met je vriend gesproken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven