Werk & Studie
alle pijlers
uitslag belastbaarheidsonderzoek bindend?
woensdag 25 juni 2008 om 17:40
Een tijdje geleden is er in opdracht van de sociale dienst onderzoek gedaan naar mijn belastbaarheid. Dit onderzoek bestond uit twee afspraken, een bij een arts en twee weken later een afspraak bij een psycholoog. De arts vond geen belemmeringen tot arbeid, de psycholoog vond dat ik absoluut niet kon werken.
Vandaag kreeg ik een brief van de sociale dienst dat er uit onderzoek is gebleken dat er geen belemmeringen zijn gebleken en dat ik verplicht ben opzoek te gaan naar een baan. Bij nabellen met de gemeente bleek mijn klantmanager de komende dagen niet bereikbaar en niemand anders kon me helpen.
Ik was er van overtuigd dat uitslagen van belastbaarheidsonderzoeken bindend waren. Is er iemand die hier misschien iets meer over weet?
In de brief wordt gesproken over een "vanaf datum". Deze datum is twee dagen na het psychologisch onderzoek. Zou het kunnen zijn dat de uitslag van de psycholoog nog niet binnen was binnen twee dagen en ze alleen de uitslag van het lichamelijk onderzoek hebben betrokken in hun beslissing? Iemand enig idee hoeveel tijd hier overheen gaat?
Enorm bedankt!
Vandaag kreeg ik een brief van de sociale dienst dat er uit onderzoek is gebleken dat er geen belemmeringen zijn gebleken en dat ik verplicht ben opzoek te gaan naar een baan. Bij nabellen met de gemeente bleek mijn klantmanager de komende dagen niet bereikbaar en niemand anders kon me helpen.
Ik was er van overtuigd dat uitslagen van belastbaarheidsonderzoeken bindend waren. Is er iemand die hier misschien iets meer over weet?
In de brief wordt gesproken over een "vanaf datum". Deze datum is twee dagen na het psychologisch onderzoek. Zou het kunnen zijn dat de uitslag van de psycholoog nog niet binnen was binnen twee dagen en ze alleen de uitslag van het lichamelijk onderzoek hebben betrokken in hun beslissing? Iemand enig idee hoeveel tijd hier overheen gaat?
Enorm bedankt!
woensdag 25 juni 2008 om 19:41
Je bedoelt gedurende de bezwaarprocedure? Goede vraag, waar ik zo 1 2 3 geen antwoord op weet. Momenteel heb jij de arbeidsplicht opgelegd gekregen. Kan me voorstellen dat die geldt totdat eventueel het tegendeel aangetoond is, maar ik vraag me af ze hier letterlijk direct achteraan zullen gaan. Kan me voorstellen dat dit per gemeente (en per consulent) verschilt. Goede vraag voor de klantmanager zelf, lijkt mij zo.
woensdag 25 juni 2008 om 19:57
Hey rascalles, je spreekt jezelf wel een beetje tegen. Je hebt het eerst over een herkeuring van een half jaar en dan van een jaar. Vind je het moeilijk precies voor de geest te halen wat er gezegd is? Dit is trouwens niet als beledigend bedoelt!!
Ik heb ook vaak dat als ik slecht nieuws hoor of een gesprek voer met mijn huisarts dat ik niet meer helder heeft wat hij precies heeft gezegd tegen me. Althans, tijdens het gesprek wel, maar dan ben ik thuis en dan denk ik: 'wat zei hij nou precies? was het a of b?'
Als je weer moet werken, misschien lukt het je om vanaf thuis te werken? Je kan eens kijken op een startpagina voor thuiswerk of daar wat voor je bij zit. Ook heb je een geweldig callcenter 'Annie' genaamd die speciaal is voor mensen die het een of ander hebben waardoor werken wat moeilijker is. Je kan vanaf huis werken. Ze werken voor al die goede doelencentrales. Je hoeft dus niet mensen op te bellen met de vraag of ze iets willen kopen, maar je handelt telefoontjes af als mensen bijvoorbeeld lid willen worden, of een storting willen doen.
En je kan flexibel je uren plannen, zodat als het even niet gaat, je niet hoeft.
sterkte
woensdag 25 juni 2008 om 20:04
De vraag werd gesteld of je wil werken. Dat is niet relevant. Als je een uitkering vraagt, krijg je die omdat je niet kan werken. Met willen werken heeft dat niks te maken. Als je niet kan werken, heb je recht op een uitkering, als je niet wil werken heb je geen recht op een uitkering, dat is toch de simpele basisregel.
woensdag 25 juni 2008 om 20:06
ja je hebt sollicitatieplicht nu want de beslissing is genomen dat j nu kunt werken. Maar je kunt dit het beste met je klantmanager bespreken want wellicht wil die hier niet te streng naar kijken ivm je in te dienen bezwaar. Is per medewerker verschillend, de ene is soepel en de ander wil dat je nu meteen vacatures gaat zoeken en je op gesprek zien om de resultaten daarvan te bespreken.
woensdag 25 juni 2008 om 20:19
Sja, hoe groot is de kans op vrijstelling wanneer je net een brief hebt gekregen dat je meteen aan het werk moet? Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe de arbeidsmarkt er nu precies voorstaat maar ik ben goed opgeleid dus verwacht niet al te lang te moeten zoeken (maar misschien ben ik nu wel te optimistisch hoor)
woensdag 25 juni 2008 om 20:21
Als niemand het zo weet, wil ik wel ff gaan zoeken. Staat in de beschikking op grond van welke wet een beschikking is afgegeven? Ik zou me zo kunnen voorstellen dat het de Algemene Bijstandswet is, of de wet Boeten/Maatregelen, maar ik ben al jaren uit die wetgeving, dus misschien heet het tegenwoordig allemaal anders?
woensdag 25 juni 2008 om 20:26
Inderdaag als je dat tussen neus en lippen laat vallen heb je niet snel een baan. Zolang je het maar niet overduidelijk in je sollicitatiebrieven zet dus niet:
Hoewel ik in de WWB zit en eingelijk niet kan werken solliciteer ik toch naar de vacature van....
Want als ze dat zien bij de Sociale Dienst heb je natuurlijk nog steeds een probleem.
Hoewel ik in de WWB zit en eingelijk niet kan werken solliciteer ik toch naar de vacature van....
Want als ze dat zien bij de Sociale Dienst heb je natuurlijk nog steeds een probleem.