Actueel
alle pijlers
5200 wilde zwijnen afschieten van de 6000
woensdag 25 juni 2008 om 21:12
Kijk ik heb er geen verstand van maar om nou 5200 van de 6000 wilde zwijnen af te slachten dmv lokvoer dan kan ik rustig zeggen
dat aan het hoofd van wildbeheer Veluwe een of andere Oetlul aan het hoofd zit of de gehele organisatie
Ik persoonlijk ben helemaal niet tegen afschieten van oudere en/of zieke dieren om plaats te maken voor jonge dieren
maar ik vraag me af of het beleid inzake Wildbeheer met het afslachten van 5200 dieren juist is
maar goed ik zal er wel naast zitten met mijn mening
dat aan het hoofd van wildbeheer Veluwe een of andere Oetlul aan het hoofd zit of de gehele organisatie
Ik persoonlijk ben helemaal niet tegen afschieten van oudere en/of zieke dieren om plaats te maken voor jonge dieren
maar ik vraag me af of het beleid inzake Wildbeheer met het afslachten van 5200 dieren juist is
maar goed ik zal er wel naast zitten met mijn mening
woensdag 25 juni 2008 om 21:19
woensdag 25 juni 2008 om 21:26
Ik heb er zelf weinig verstand van, maar ik neem aan dat Wildbeheer weet wat ze doet.
Persoonlijk zie ik niet in waarom dieren die een heerlijk leven buiten op de Veluwe hebben gehad niet 'afgeslacht' mogen worden en dieren die met teveel in te kleine hokken worden gehouden (voor de vleesindustrie) wel.
Persoonlijk zie ik niet in waarom dieren die een heerlijk leven buiten op de Veluwe hebben gehad niet 'afgeslacht' mogen worden en dieren die met teveel in te kleine hokken worden gehouden (voor de vleesindustrie) wel.
woensdag 25 juni 2008 om 21:30
[quote]
Kijk ik heb er geen verstand van maar om nou 5200 van de 6000 wilde zwijnen af te slachten dmv lokvoer dan kan ik rustig zeggen
Leeftijdsdiscriminatie!
Hoe kun je trouwens van een afstandje zien wat de leeftijd van een wild zwijn is?
maar goed ik zal er wel naast zitten met mijn mening[/quote]
Wist niet dat het al jachtseizoen was nu. Is het niet handiger om zoiets vlak voor Kerst te doen?
:Kijk ik heb er geen verstand van maar om nou 5200 van de 6000 wilde zwijnen af te slachten dmv lokvoer dan kan ik rustig zeggen
Leeftijdsdiscriminatie!
Hoe kun je trouwens van een afstandje zien wat de leeftijd van een wild zwijn is?
maar goed ik zal er wel naast zitten met mijn mening[/quote]
Wist niet dat het al jachtseizoen was nu. Is het niet handiger om zoiets vlak voor Kerst te doen?
woensdag 25 juni 2008 om 21:35
We zijn net terug van de veluwe en het was werkelijk waar hopeloos met de zwijnen! Overal wroetsporen en we hebben in 5 dagen tijd al 3 jongen langs de kant van de weg zien liggen. Er zijn er inderdaad teveel, we stonden er op de camping langs de bosrand en zelfs bij ons liepen ze langs de tent! Ben me dus rot geschrokken!
Ik snap dus wel waarom er geschoten moet worden. Vorig jaar waren er voor het jachtseizoen al zo'n 6000 zwijnen, er zijn er 4900 geschoten en nu blijken er weer zo'n 6000 te lopen. Veel te veel voor zo'n klein gebied.
Elke zeug krijgt namelijk gemiddeld 3 tot 7 biggen. De aanwas schiet dus wel op hoor. En dan kunnen zo ook nog eens 8 jaar oud worden en zijn de zeugen na een jaar geslachtsrijp!
Ik snap dus wel waarom er geschoten moet worden. Vorig jaar waren er voor het jachtseizoen al zo'n 6000 zwijnen, er zijn er 4900 geschoten en nu blijken er weer zo'n 6000 te lopen. Veel te veel voor zo'n klein gebied.
Elke zeug krijgt namelijk gemiddeld 3 tot 7 biggen. De aanwas schiet dus wel op hoor. En dan kunnen zo ook nog eens 8 jaar oud worden en zijn de zeugen na een jaar geslachtsrijp!
woensdag 25 juni 2008 om 21:39
Wilde zwijnen planten zich heel snel voort, zeker wanneer de winter zacht is. Het lokvoer mist zelfs zijn doel, omdat er voldoende te eten valt voor zwijnen zonder dat er lokvoer aan te pas komt.
De Veluwe is maar een beperkt gebied. Daar passen niet al die zwijnen op. Wegtrekken van de Veluwe kunnen ze niet. Wanneer wilde zwijnen jongen hebben, kunnen ze behoorlijk agressief worden. Een agressief wild zwijn is een gevaar.
Natuurlijke vijanden heeft het zwijn niet op de Veluwe.
Je vindt dat het beheer van de zwijnen verkeerd is, maar je begint je bericht al met te melden dat je er geen verstand van hebt. Wellicht is het goed om je eerst goed te informeren en daarna pas een mening te vormen?
De Veluwe is maar een beperkt gebied. Daar passen niet al die zwijnen op. Wegtrekken van de Veluwe kunnen ze niet. Wanneer wilde zwijnen jongen hebben, kunnen ze behoorlijk agressief worden. Een agressief wild zwijn is een gevaar.
Natuurlijke vijanden heeft het zwijn niet op de Veluwe.
Je vindt dat het beheer van de zwijnen verkeerd is, maar je begint je bericht al met te melden dat je er geen verstand van hebt. Wellicht is het goed om je eerst goed te informeren en daarna pas een mening te vormen?
woensdag 25 juni 2008 om 21:40
In de winter is er teveel voedsel en dan komen de zwijnen niet meer op het lokvoedsel van de jager af. Als je dus na juli pas begint met jagen moet je terugvallen op de drijfjacht, waar in de afgelopen jaren zoveel protest tegen was. Als je vroeg genoeg begint dan heeft de lokmais wel effect, en kan je de dieren zonder drijfjacht schieten.
Beats me waarom dat eigenlijk minder erg is dan drijfjacht, maar ja. Wat mij betreft maakt het niet uit of ze nu 2000 of 6000 zwijnen moeten afschieten, ik zie niet in waarom het minder erg is om 1% van de populatie te doden of 80%.
woensdag 25 juni 2008 om 21:41
maandag 30 juni 2008 om 00:12
Nee, de veluwe biedt genoeg ruimte voor beiden. Alleen omdat de zwijnen populatie op het moment zo groot is moet de zwijnen wel in "mensengebied" eten gaan zoeken. Daardoor lopen ze gevaar in het verkeer want, tja, ze kijken toch echt niet uit als ze oversteken. Lopen ze kans dat mensen die het zat zijn dat hun tuintjes verwoest worden giftig voer neerleggen en omdat ze doordat ze teveel contact krijgen met mensen zowel zij als de mensen hun "angst" verliezen. Voor mensen onstaat dan het gevaar dat ze zo'n schattig biggetje willen aaien en dat mama dat woest wordt en de mens aanvalt. Moet je dan de mensen horen!
Ik heb liever dat er minder zwijnen zijn en dat de zwijnen die er dan zijn hun normale gedrag laten zien en niet dat ze de tenten van de toeristen openen om te kijken wat daar nog ligt aan eten.
Denk maar eens aan de beren in Yellowstone, die leveren ook veel overlast omdat ze "gevoerd" worden (toeristen die hun spullen laten slingeren) en die worden ook weer terug gejaagt naar hun natuurlijke staat.
maandag 30 juni 2008 om 01:27
"Dat is weer meer dan enig jaar daarvoor gerekend vanaf 1945 van de vorige eeuw. Sindsdien hebben zwijnenjagers er alles aan gedaan de stand zo hoog mogelijk te krijgen. Veel bijvoeren, bewust de geslachtsverhouding scheeftrekken en houden is het parool. Tot op de dag van vandaag is dat zo gebleven. Eerst het ministerie van LNV en later de provincie hebben de jagers altijd laten begaan. Niet de wetgevers, niet de grote terreinbeherende organisaties zoals Natuurmonumenten of Staatsbosbeheer hebben het op de Veluwe voor het zeggen, maar kapitaal krachtige zwijnenjagers die particuliere gronden bezitten of pachten. Op de defensieterreinen vindt intensieve fokkerij en jacht op wilde zwijnen plaats door legerbobo's.
In plaats van paal en perk te stellen aan bijvoeren, werd er door het Jachtfonds en later het Faunafonds een paar honderdduizend euro besteed aan rasters om de landbouwenclaves te beschermen. Daardoor konden de jagers ongestoord verder fokken. Als boeren maar niet klagen vinden LNV, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer het allang best.
Staatsbosbeheer en het Geldersch Landschap verpachten de zwijnenjacht voor veel geld, en Natuurmonumenten laat het schieten stilletjes over aan eigen personeel of huurt "vrijwilligers" in."
http://www.faunabescherming.nl/
De jagers hebben dit dus veroorzaakt, en hun beloning is dat ze nog even extra door mogen knallen.
In plaats van paal en perk te stellen aan bijvoeren, werd er door het Jachtfonds en later het Faunafonds een paar honderdduizend euro besteed aan rasters om de landbouwenclaves te beschermen. Daardoor konden de jagers ongestoord verder fokken. Als boeren maar niet klagen vinden LNV, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer het allang best.
Staatsbosbeheer en het Geldersch Landschap verpachten de zwijnenjacht voor veel geld, en Natuurmonumenten laat het schieten stilletjes over aan eigen personeel of huurt "vrijwilligers" in."
http://www.faunabescherming.nl/
De jagers hebben dit dus veroorzaakt, en hun beloning is dat ze nog even extra door mogen knallen.
maandag 30 juni 2008 om 14:03
Waar lees jij dat ik me ergerde aan de wilde zwijnen?
Ik heb alleen gezegd dat het er inderdaad teveel zijn, de dieren verliezen hun natuurlijke schuwheid t.o.v. mensen. Bovendien zou jij niet schrikken als je om 1 uur 'snacht gewekt wordt doordat er wilde zwijnen met veel herrie langs je tent lopen te scharrelen? Ik schrok in elk geval wel, zou ik trouwens ook doen als bijv. mijn buurman om 1 uur 's nachts onverwacht onder mijn slaapkamerraam zou staan roepen enzo. Ik slaap dan namelijk al!
Kijk, ik ben tegen plezierjacht maar voor functioneel wildbeheer! En in dit geval is het functioneel om het teveel aan dieren af te schieten. Maar dan moet wel evenredig geschoten worden. Dus niet alleen de grote beren, maar ook de jongere en zwakkere dieren.
Helaas hebben we van de veluwe een park gemaakt, zonder roofdieren en natuurlijke vijanden van de wilde zwijnen. Maar ja, de "mensen" (lees toeristen ed.) willen wel dieren zien en zijn nog altijd bang voor wolven, lynxen en andere roofdieren. Zouden we die terugbrengen zou het al een heel stuk schelen met het teveel aan wilde zwijnen. Dan zou namelijk ongeveer de helft van de biggen voordat ze geslachtsrijp zijn sterven doordat ze gegeten worden door de roofdieren.
maandag 30 juni 2008 om 14:37
Bovendien zou jij niet schrikken als je om 1 uur 'snacht gewekt wordt doordat er wilde zwijnen met veel herrie langs je tent lopen te scharrelen?
Eh, nee! Lijkt me juist leuk en één van de redenen dat ik uberhaupt op de Veluwe zou kamperen....
Kijk, ik ben tegen plezierjacht maar voor functioneel wildbeheer
Tja, en dat dit probleem wordt juist veroorzaakt door plezierjacht (wat een walgelijk woord trouwens!) en mag vervolgens door bosbeheer 'opgelost' worden.
De mannen met de hoedjes moeten hun lolletje hebben in de vorm van lekker dieren afknallen, en de dieren mogen hoe dan ook de prijs betalen.
Eh, nee! Lijkt me juist leuk en één van de redenen dat ik uberhaupt op de Veluwe zou kamperen....
Kijk, ik ben tegen plezierjacht maar voor functioneel wildbeheer
Tja, en dat dit probleem wordt juist veroorzaakt door plezierjacht (wat een walgelijk woord trouwens!) en mag vervolgens door bosbeheer 'opgelost' worden.
De mannen met de hoedjes moeten hun lolletje hebben in de vorm van lekker dieren afknallen, en de dieren mogen hoe dan ook de prijs betalen.