Verdeling huishouden en kinderen man/vrouw

06-02-2014 11:14 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd!!, hoe verdelen jullie de verzorging van de kind(eren) en huishouden?



Ik werk 3dagen. Mijn man werkt 40 uur. (5dagen) we hebben een baby van 4mnd oud



Ik kook. Mijn man ruimt op, en pakt de vaatwasser uit.

Ik doe het huishouden. Badkamer, opruimen en poetsen. Ook doe ik de was, en strijk (zo min mogelijk;-) )

Mijn man zet de Otto aan straat, en gooit de vuilniszak weg.



Wbt de verzorging van ons kind...ik leg mijn baby altijd in bed, Ook doe ik mijn kind altijd in bad, en sta altijd s nachts op als hij wakker wordt, mijn man maakt altijd de flesjes klaar. En Ik geef ze.



Omdat ik minder werk, vind ik het prima om wat meer in het huishouden te doen. Maar wat betreft de verzorging van onze zoon zou ik mijn man ook wat meer moeten laten doen.. Hoe hebben jullie het geregeld?
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 06 februari 2014 @ 13:05:

[...]



Omdat TO dan waarschijnlijk Of de hoofdrol opeist, of haar man gaat vertellen hoe het ooook kan. Of beter kan



Laat die man maar lekker zelf klooien met beebje.Nee, dat doe ik niet. Mijn man vind het wel makkelijk op deze manier.. Het is aan mij om dit te gaan doorbreken. Maar ff voor de duidelijkheid; ik verbeter hem niet, ik denk ook niet dat ik het allemaal beter weet, en het hoeft al zeker niet op mijn manier. Ik vind het vooral gewoon leuk om met ons kind bezig te zijn. En ik heb een man thuis, die dat dan wel prima vindt. . Maar ik zie nu wel dat het beter is om dit te verdelen. Om en om. Dat lijkt me een goed idee!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mlle_j schreef op 06 februari 2014 @ 15:30:

Ja, mijn man wel. Maar dan nog is er verschil tussen toen en nu! Ben zelf veel netter geworden dan toen ik pas werkte. Toen ontbeet ik nauwelijks, liet mijn kleding in de wasmand wonen en boodschappen deed ik nauwelijks ivm lange werkdagen.



Mijn man was een vrijgezelle workaholic met een kaal appartement waar hij niet vaak was. Nu leven we een stuk gezelliger, maar al dat huiselijke gedoe kost wel tijd Ik was in mijn studententijd ook wat minder netjes (om het zo maar te verwoorden ) . Maar je groeit samen in het huisje-boompje-beestje als het goed is, en er is geen reden om aan te nemen dat een vrouw intrinsiek beter is in huishouden lijkt me. Dus ik bedoel meer: toen man en vrouw op zichzelf woonden konden ze hun eigen huishouden doen, waarom zou je het niet 50/50 blijven doen als je samenwoont? Niet tegen jou, maar tegen iedereen die zegt "als ik mijn man laat stofzuigen, moet ik het daarna nog een keer overdoen". Je hebt toch zeker wel iets beters te doen met je tijd? En ja, als mijn man elke keer de was opnieuw gaat ophangen omdat ik het niet goed hang, dan stop ik er ook heel snel mee.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend doet op zijn vrije dag alles wat ik op het lijstje schrijf.

Als ik geen lijstje maak, doet hij niets.

Ik maak dankbaar gebruik van dit systeem :-)



Verder doe ik boodschappen en kook ik meestal en ik regel kind-zaken.



Vriend wast af, en is chef vuilnis.



Zorgen voor kinderen doen we samen.
Alle reacties Link kopieren
quote:suzemaria schreef op 06 februari 2014 @ 15:48:

Mijn vriend doet op zijn vrije dag alles wat ik op het lijstje schrijf.

Als ik geen lijstje maak, doet hij niets.

Ik maak dankbaar gebruik van dit systeem :-)

Maar waarom toch? Nu ben jij alsnog eindverantwoordelijk: als jij het niet vraagt gebeurt er niets. Hij is toch geen kleuter? En trouwens, zelfs mijn kleuter ruimt af en toe spontaan iets op.



Ik begrijp er niets van, maar als ik hier zo lees lijkt eerder mijn man een uitzondering dat hij zelf kan bedenken wat er gekocht moet worden in de supermarkt en welke kleren de kinderen vandaag aantrekken. En terecht, kom op zeg, hij heeft al een moeder, dat hoef ik niet te zijn. Maar het lijkt alsof veel vrouwen de rol van moeder-van-hun-man juist wel prettig vinden.
quote:female schreef op 06 februari 2014 @ 15:37:

[...]





Nee, dat doe ik niet. Mijn man vind het wel makkelijk op deze manier.. Het is aan mij om dit te gaan doorbreken. Maar ff voor de duidelijkheid; ik verbeter hem niet, ik denk ook niet dat ik het allemaal beter weet, en het hoeft al zeker niet op mijn manier. Ik vind het vooral gewoon leuk om met ons kind bezig te zijn. En ik heb een man thuis, die dat dan wel prima vindt. . Maar ik zie nu wel dat het beter is om dit te verdelen. Om en om. Dat lijkt me een goed idee!



Als je Kazman 5 jaar geleden had gevraagd hoe hij dacht dat zijn toekomst eruit zag, had hij het je waarschijnlijk heel traditioneel voorgespiegeld en was hij ook een man die 'het wel prima vindt'.



Helaas, hij ontmoette mij... En ik deed de pil pas weg toen ik zeker wist dat hij, net als ik, 1 dag minder ging werken.

Nu werken we beiden 4 dagen (hij 34 en ik 32 uur). Voor onze vrije dag hebben we de afspraak dat we bieden minstens stofzuigen, een was draaien en koken voor twee dagen. De overige dagen kook ik meestal (ik vind het leuker, ik kan het sneller en hij heeft meer reistijd) en verder doet degene die zin heeft wat er nodig is. In het weekend gaan we meestal samen een uurtje of 2 aan de slag. O, en hij vouwt vaker de was op, omdat ik daar een hekel aan heb.



Ik vond het vanaf het begin onvoorstelbaar dat mijn man niet ongeveer hetzelfde aan babyverzorging zou doen als ik (en na een keizersnee heeft hij de eerste 10 dagen alles gedaan, behalve borstvoeding... ). Juist omdat ik wil dat hij er net zo (on)handig in wordt als ik, maar ook de kans krijgt zijn eigen manieren en gewoontes met ons kind te ontwikkelen.



Gezien het feit dat in NL niet iedereen standaard betaald ouderschapsverlof heeft, hebben vrouwen vaak al een voorsprong vanaf de geboorte/hun bevallingsverlof. Vandaar dat Kazman een maand ouderschapsverlof heeft opgenomen toen ik weer aan het werk ging. Was voor mij heerlijk om me op mijn werk te kunnen concentreren en voor hem het ideale moment om een 'inhaalslag' te maken.



Ik lees trouwens niemand over de taken als de tuin bijhouden, het gras maaien en zorgen dat het huis aan de buitenkant netjes in de verf staat...
quote:MissJuna schreef op 06 februari 2014 @ 15:55:

[...]



Maar waarom toch? Nu ben jij alsnog eindverantwoordelijk: als jij het niet vraagt gebeurt er niets. Hij is toch geen kleuter? En trouwens, zelfs mijn kleuter ruimt af en toe spontaan iets op.



Ik begrijp er niets van, maar als ik hier zo lees lijkt eerder mijn man een uitzondering dat hij zelf kan bedenken wat er gekocht moet worden in de supermarkt en welke kleren de kinderen vandaag aantrekken. En terecht, kom op zeg, hij heeft al een moeder, dat hoef ik niet te zijn. Maar het lijkt alsof veel vrouwen de rol van moeder-van-hun-man juist wel prettig vinden.Mijn man kan dat ook wel, maar helaas kan ik dat nog net iets beter. Maar omdat ik geen vergaande ambities heb op dat gebied ga ik hem niet constant lopen verbeteren. Dat is ongezellig en zorgt alleen maar voor werk (voor mij). Dan maar geen parmezaanse kaas bij de pasta.
quote:Kastanjez schreef op 06 februari 2014 @ 15:57:

[...]





Als je Kazman 5 jaar geleden had gevraagd hoe hij dacht dat zijn toekomst eruit zag, had hij het je waarschijnlijk heel traditioneel voorgespiegeld en was hij ook een man die 'het wel prima vindt'.



Helaas, hij ontmoette mij... En ik deed de pil pas weg toen ik zeker wist dat hij, net als ik, 1 dag minder ging werken.

Nu werken we beiden 4 dagen (hij 34 en ik 32 uur). Voor onze vrije dag hebben we de afspraak dat we bieden minstens stofzuigen, een was draaien en koken voor twee dagen. De overige dagen kook ik meestal (ik vind het leuker, ik kan het sneller en hij heeft meer reistijd) en verder doet degene die zin heeft wat er nodig is. In het weekend gaan we meestal samen een uurtje of 2 aan de slag. O, en hij vouwt vaker de was op, omdat ik daar een hekel aan heb.



Ik vond het vanaf het begin onvoorstelbaar dat mijn man niet ongeveer hetzelfde aan babyverzorging zou doen als ik (en na een keizersnee heeft hij de eerste 10 dagen alles gedaan, behalve borstvoeding... ). Juist omdat ik wil dat hij er net zo (on)handig in wordt als ik, maar ook de kans krijgt zijn eigen manieren en gewoontes met ons kind te ontwikkelen.



Gezien het feit dat in NL niet iedereen standaard betaald ouderschapsverlof heeft, hebben vrouwen vaak al een voorsprong vanaf de geboorte/hun bevallingsverlof. Vandaar dat Kazman een maand ouderschapsverlof heeft opgenomen toen ik weer aan het werk ging. Was voor mij heerlijk om me op mijn werk te kunnen concentreren en voor hem het ideale moment om een 'inhaalslag' te maken.



Ik lees trouwens niemand over de taken als de tuin bijhouden, het gras maaien en zorgen dat het huis aan de buitenkant netjes in de verf staat...



Hier hetzelfde principe, ik wilde niet zwanger raken zonder dat we het eens waren over de verdeling werk/zorg/huishouden. En die afspraak staat, ook nu hij veel meer verdient dan ik en ik dus best drie dagen zou kunnen gaan werken en hij fulltime.



Oh, we hebben geen tuin en klusjes besteden we uit - een van ons vraagt offertes op en dan beslissen we.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mlle_j schreef op 06 februari 2014 @ 16:06:

[Mijn man kan dat ook wel, maar helaas kan ik dat nog net iets beter. Maar omdat ik geen vergaande ambities heb op dat gebied ga ik hem niet constant lopen verbeteren. Dat is ongezellig en zorgt alleen maar voor werk (voor mij). Dan maar geen parmezaanse kaas bij de pasta.

Het probleem lost zich deels vanzelf op, want mijn zesjarige laat zich door niemand meer vertellen wat ze vandaag aan moet. Of ik het nou ben of haar vader.

En wat betreft de boodschappen: ik pak het misschien wat systematischer aan, maar we zijn nog nooit doodgegaan van de honger toen mijn man boodschappen gedaan had. Niet alles hoeft volgens mijn normen (meteen een mooie les in loslaten voor als je kind groter wordt )
quote:MissJuna schreef op 06 februari 2014 @ 16:12:

[...]



Het probleem lost zich deels vanzelf op, want mijn zesjarige laat zich door niemand meer vertellen wat ze vandaag aan moet. Of ik het nou ben of haar vader.

En wat betreft de boodschappen: ik pak het misschien wat systematischer aan, maar we zijn nog nooit doodgegaan van de honger toen mijn man boodschappen gedaan had. Niet alles hoeft volgens mijn normen (meteen een mooie les in loslaten voor als je kind groter wordt )Je hebt overigens wel gelijk, veel vrouwen schijnen het heerlijk, of in ieder geval normaal te vinden dat ze de scepter zwaaien over het huishouden terwijl de man helpt - een beetje zoals Sinterklaas en de hoofdpiet.
Alle reacties Link kopieren
quote:lislislislis schreef op 06 februari 2014 @ 13:41:

en mijn man laten schoonmaken in de avond haha dat gaat hij zeker niet doen . Maar ik doe het toch liever zelf , ieder geval bedankt voor de tips

Best een rare opmerking vind ik dit eigenlijk! Hij gaat niet schoonmaken in de avond na zijn werk, maar jij wel overdag voor jouw werk/tussen jouw werk door! Wat is het verschil? Heb jij meer uren in jouw dag gekregen dan hij in de zijne?

Waarom kan die man niet poetsen?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Wij latten nu maar bij ons is het altijd zo dat wie kookt ook de boodschappen doet. Ik kan wel 'pasta' of 'linzensoep' roepen maar dan heb ik misschien net andere ingrediënten in gedachten dan hij.

Hij kookt echt net zo vaak voor mij als ik voor hem overigens en voor mij is dat nieuw. In mijn laatste lange relatie waarin ik ook samenwoonde, kon ik in de keuken niets goed doen. Altijd had mijn ex wel iets aan te merken op de manier waarop ik iets stond te snijden of de volgorde waarin dingen de pan in gingen. Al snel was ik er he-le-maal klaar mee: dan kook ik toch lekker niet?

En dus kookte hij altijd, terwijl ik er nu steeds meer achter kom dat ik ook best lekker kan koken!
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mlle_j schreef op 06 februari 2014 @ 16:19:

[...]





Je hebt overigens wel gelijk, veel vrouwen schijnen het heerlijk, of in ieder geval normaal te vinden dat ze de scepter zwaaien over het huishouden terwijl de man helpt - een beetje zoals Sinterklaas en de hoofdpiet.ben zo blij, dat ik dat niet heb
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 4 dagen, mijn man 5 waarvan 1 thuis. We hebben een zoontje van 2. Boodschappen laat ik thuisbezorgen, een keer per week komt er iemand de keuken, badkamer en wc doen. Mijn man brengt 's en haalt de kleine van het kdv (ik moet op mijn werk zo vroeg beginnen dat het kdv nog niet open is en ben meestal ook te laat klaar om te kunnen halen) en stopt hem 's avonds in bed. Hij doet de was en het vuilnis. Aan strijken proberen we niet te denken . Ik kook meestal, en ben van het badderen en de kleertjes. Consultatiebureau en eventueel doktersbezoek om de beurt, net hoe het uitkomt. Toen we er 's nachts nog uit moesten hadden we de nachten verdeeld, toen hij echt nog baby was deed ik alle nachten omdat ik de borst gaf en nog verlof had. In het weekend, als we allebei thuis zijn, doen we alles samen/omstebeurt.



Ik vind dat ik erg bof met mijn man!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mlle_j schreef op 06 februari 2014 @ 16:19:

Je hebt overigens wel gelijk, veel vrouwen schijnen het heerlijk, of in ieder geval normaal te vinden dat ze de scepter zwaaien over het huishouden terwijl de man helpt - een beetje zoals Sinterklaas en de hoofdpiet.En zo feministisch als ik ben, denk ik dan: als ze dat talent nou voor een baan gebruikten ipv voor het huishouden. Maar ik ben in een onvergeeflijke niet zo vergiffenisvolle bui vandaag, geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Die lijstjes zijn omdat ik de begrippen 'schoon' en 'netjes' anders invul..

Hij vindt het geen probleem om vier weken tussen dezelfde lakens te liggen.. Ik heb ze liever vaker verschoond. In dat geval vind ik het al erg prettig dat hij het wil doen, ook al vindt hij het niet nodig.

Hetzelfde geldt voor dweilen of was vouwen/strijken of ramen lappen of het toilet poetsen.

Ik leg ook graag kleren voor mijn kinderen klaar. Het maakt de kinderen niets uit wat ze dragen en hij kiest àltijd voor ton-sur-ton; want dat past bij elkaar, vindt hij.. Ik vind van niet, dus kleine moeite.



Op een bepaald punt had ik de keuze voor mezelf gemaakt: òf me ergeren aan het feit dat hij niet ziet dat iets vies is òf het even op een briefje schrijven en alles is gebeurd als ik thuiskom.



Nogmaals, kinderen en echt belangrijke dingen doen we gewoon samen, geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Belangrijkste: wij vinden het allebei prima op deze manier.
Je antwoord staat in je topic: mijn kind!
quote:MissJuna schreef op 06 februari 2014 @ 15:41:

[...]



En ja, als mijn man elke keer de was opnieuw gaat ophangen omdat ik het niet goed hang, dan stop ik er ook heel snel mee.



Daarom lap ik dus de ramen niet meer en laat ik het stofzuigen ook aan iemand anders over...



Man en ik werken beide fulltime. Hij in loondienst, ik een eigen onderneming. Huishouden en kinderen doen we 50/50. Ik haal meestal de kinderen uit school, hij doet ze in bad/bed. Hij doet de was en dweilt, ik zorg dat alles op orde is en stofzuig een paar keer per week. Poetsen doen we om en om. Koken doen we samen of wie tijd heeft. We zijn allebei zeer tevreden, het gaat eigenlijk vanzelf .
Alle reacties Link kopieren
quote:lolly-pop schreef op donderdag 06 februari 2014 17:03 Man en ik werken beide fulltime. Hij in loondienst, ik een eigen onderneming. Huishouden en kinderen doen we 50/50. Ik haal meestal de kinderen uit school, hij doet ze in bad/bed. Hij doet de was en dweilt, ik zorg dat alles op orde is en stofzuig een paar keer per week. Poetsen doen we om en om. Koken doen we samen of wie tijd heeft. We zijn allebei zeer tevreden, het gaat eigenlijk vanzelf .Hier vergelijkbaar. De enige vaste verdelingen die we hebben t.a.v. zorg en huishouden zijn gebasseerd op onze werktijden. Verder geldt vooral: wie er het meeste last van heeft, knapt het op (huishouden dan hè, op onze dochter zijn we dol ). Over het algemeen loopt het naar tevredenheid.
Wat huishouden en kinderen betreft doe ik het meeste. Mijn man werkt vier dagen in de week en is pas rond zeven uur s'avonds thuis. Zelf werk ik vanuit huis, vandaar dat ik meer doe.



Mijn man doet na het avondeten de afwas en brengt de kinderen naar bed, om zo even een papa moment te hebben. De container buiten zetten is net wie er als eerste aan denkt. En man laat s'morgens voor hij gaat werken en s'avonds de hond uit. Soms kookt hij in het weekend en heel soms boodschappen. De rest komt op mij neer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 06 februari 2014 @ 16:22:

[...]



Best een rare opmerking vind ik dit eigenlijk! Hij gaat niet schoonmaken in de avond na zijn werk, maar jij wel overdag voor jouw werk/tussen jouw werk door! Wat is het verschil? Heb jij meer uren in jouw dag gekregen dan hij in de zijne?

Waarom kan die man niet poetsen?Inderdaad, 's avonds nog moeten poetsen is zielig, 's avonds nog moeten werken is normaal.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Hier werkt man 40 uur en ik 32 uur met studie, die mij ongeveer 10 uur per week kost. Man werkt overdag, mijn werk begint in de middag. Wij hebben de volgende verdeling:



Benedenverdieping (behalve keuken): man

Badkamer : man

slaapkamers; ik (oudste kinderen doen dit zelf)

keuken; ik

boodschappen: ik, doe ik 1x in de week

koken: om en om

vaatwasser in en uitruimen: man

wassen en strijken: ik

peuter naar bed brengen: om en om

peuter in bad doe ik meestal, man vergeet dat.

opvang regelen: ik

administratie: taken hebben we 50/50 verdeeld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven