aaarghhh.. wat moet ik moet die school

06-02-2014 00:22 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon, nu vijf jaar, heeft al sinds aanvang kleuterschool wat probleempjes op school, in die zin, dat hij niet "luistert".. Hij voert opdrachten niet goed uit, lijkt ze niet te begrijpen en doet vaak niet wat hem gevraagd wordt. Nou willen ze van school dat er iets gebeurt en zou ik maar een doorverwijzing vragen bij de huisarts om met hem naar een psycholoog te gaan.



Maar... mijn zoon heeft sinds dat hij vier was, ontzettende oorproblemen. Om de haverklap oorontsteking, oren dicht zitten, dan knapt het weer los zodat de rommel en bloed er weer uitstroomt, ziekenhuis in, ziekenhuis uit, buisjes geplaatst, dat helpt niets, nog steeds heel vaak oorontsteking, oren dicht, elke keer een nieuwe antibioticakuur, weer mis, 's avonds laat bij de huisartsenpost, ziekenhuis in, ziekenhuis uit... etc. etc....



Nou hoef je denk ik niet een heel groot geleerde te zijn, om te snappen dat zijn oorproblemen samenhangen met het "niet luisteren" op school. Op school heb ik dat al meermalen aangegeven, in persoonlijke gesprekken, telefonisch en per e-mail.. Maar ze wuiven het weg.. Er wordt nauwelijks op gereageerd. Daar ligt het niet aan, volgens hun.



Ik ben inmiddels wel bij de huisarts geweest voor een doorverwijzing. De huisarts lachte mij haast uit. Die is dan ook volledig op de hoogte van zijn oorproblemen. Volgens hem moest de juf van mijn zoontje maar geobserveerd worden door een psycholoog.



Van school willen ze nu echter dat ik alsnog een doorverwijzing regel via de schoolarts. Ik sta er totaal niet achter, maar als ik het niet doe, dreigen ze hem te schorsen!!!!



Wat moet ik!! Ik word gewoon met de rug tegen de muur gezet door die school.
Alle reacties Link kopieren
Kan. Maar TO wijt het aan slecht kunnen horen en dat kan echt verstrekkende gevolgen voor de leer- en sociaal emotionele ontwikkeling hebben. Als je niet goed hoort , hoor je niet wat vriendjes zeggen, wat je moet doen, waar je heen moet en leef je in een eigen bubbel. Hoe zielig is dat? Je ziet dat Iedereen de wereld om zich heen snapt behalve jij. Jij kakt er steeds achter aan omdat je het niet gehoord hebt.



Help je zoon.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
wacht even, is dit hetzelfde jongetje waar je in een ander topic ook over schrijft?

Die tegen kinderen aanbotst op het plein, waarvan je van de juf een psycholoog moest gaan bezoeken?



Weet je echt zeker, dat alles oke is met het ventje?
Heel vervelend. Je moet wel in de gaten houden dat je zoon er ook niet een spelletje van maakt en zijn gehoorproblemen "gebruikt", zeker als hij weet dat jij en de juf hierover ruziën. Ik bedoel, als alle kindjes naar binnen moeten, en je zoon "hoort" dat niet, dan nog ziet hij natuurlijk best wat er aan de hand is. Daarbij kan me haast niet voorstellen dat hij echt stokdoof is. Mijn jongste heeft ook járen gemodderd met buisjes en oorontstekingen maar was niet constant helemaal doof. En nogmaals, er mankeert niets aan zijn ogen.
Dat je kind een gehoorprobleem heeft sluit natuurlijk niet uit dat hij ook een ander probleem zou kunnen hebben. Ik sluit me verder aan bij Enn. Die school is er echt niet op uit om jou of jouw zoon te 'pakken': zij willen uiteindelijk ook wat het beste is voor je kind en voor de leeromgeving.
Alle reacties Link kopieren
Dus als ik het goed begrijp vind school het meer een pedagogisch dan wel een gedragsprobleem (concentratieprobleem), dan een gehoorprobleem.



Maar als hij 1 op 1 uitgelegd krijgt (wat idd meer tijd en energie van de juf vergt in een kleuterklas van 30 kinderen) gaat het wel goed. Dan neig ik er idd naar dat het een gehoorprobleem is. Maar daar moet je wel wat mee doen, idd audiologisch centrum, want zoals iemand anders hier al opmerkte het is van groot belang dat minder horen op tijd ontdekt wordt ivm zijn schoolprestaties.



Ik zou als mijn kind zo vaak oorproblemen had, al lang een gehoortest hebben laten doen.



Succes
Alle reacties Link kopieren
Bij een kind met een loopoor of oorontsteking kan er geen gehoortest gedaan worden. Het kan wel, maar geeft vertekend beeld. Oren moeten schoon zijn voordat je kan testen.



@eenvrouw, wat is nu de volgende stap in KNO land? Kan mij niet voorstellen dat de kno arts het hierbij laat zitten?

Zodra je de ontstekingen onder controle hebt zeker het gehoor laten testen. Al die ontstekingen kunnen schade hebben achter gelaten en daar kan je maar beter snel achter zijn.



Zodra je weer een plan hebt in het ziekenhuis om die ontstekingen de kop in te drukken kan je dit in een gesprek met de juf aangeven.

En verder, laat maar inderdaad een onafhankelijk iemand mee kijken in de klas. Kan de juf, maar ook jou handvaten geven. Ouders zijn vaak blind als het gaat om hun eigen kind. En het zou best kunnen dat hij ander gedrag vertoond omdat hij zoveel orenellende achter de rug heeft. De observatie kan jou ook tools geven om dit thuis aan te pakken
quote:lilalinda schreef op 06 februari 2014 @ 08:21:

wacht even, is dit hetzelfde jongetje waar je in een ander topic ook over schrijft?

Die tegen kinderen aanbotst op het plein, waarvan je van de juf een psycholoog moest gaan bezoeken?



Weet je echt zeker, dat alles oke is met het ventje?Ja inderdaad, tegen kinderen aanbotsen op het schoolplein heeft weinig met de oren te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je een andere huisarts moet zoeken.....
Die huisarts hoort alleen jouw 'gekleurde' versie van het verhaal, de juf maakt het jongetje dagelijks mee, ze zal echt niet puur om jou dwars te zitten over begeleiding beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Als je even loept snap je dat zoon ook genoeg gedragsproblemen zou kunnen hebben door de thuissituatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:nursejacky schreef op 06 februari 2014 @ 09:11:

Als je even loept snap je dat zoon ook genoeg gedragsproblemen zou kunnen hebben door de thuissituatie.Ja, dat dacht ik ook al.
There is no always forever...just this...
Bij kinderen met oorontstekingen en looporen kan zeker wel een gehoortest gedaan worden.



Alleen als het verlies 30 db of lager is, is er niet veel te zeggen over de oorzaak van het verlies. Dit kan dan zijn doordat de oren vol zitten, maar ook door een ander probleem. Bij 30 db of hoger is de oorzaak bijna altijd ook ergens anders in te vinden dan in alleen vocht en troep in het oor.
Alle reacties Link kopieren
@eenvrouw, hoe is de situatie thuis nu? Ben je nog samen met de vader van je zoon?

Als ik jou was zou ik alle hulp die aangeboden wordt aangrijpen.



En ik neem aan dat de huisarts van de situatie op de hoogte is? Zo niet, dan wederom een tripje zijn kant op en de situatie is vertellen
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 06 februari 2014 @ 09:14:

Bij kinderen met oorontstekingen en looporen kan zeker wel een gehoortest gedaan worden.



Alleen als het verlies 30 db of lager is, is er niet veel te zeggen over de oorzaak van het verlies. Dit kan dan zijn doordat de oren vol zitten, maar ook door een ander probleem. Bij 30 db of hoger is de oorzaak bijna altijd ook ergens anders in te vinden dan in alleen vocht en troep in het oor.Maar dat is nu precies de reden waarom er bij vieze oren geen gehoortest gedaan wordt. De uitslag is namelijk bijna altijd dubieus.
Hoe is zijn spraak/taalontwikkeling verder? Als hij zich moeilijk kan uiten én niet goed hoort én veel heeft meegemaakt kun je ook heel 'raar' gedrag verwachten bij kinderen.
Als er echt sprake van slechthorendheid en het verlies dus 30 db of hoger is, dan zegt zo'n uitslag zeker wel wat.



Gezien de dingen waar de zoon van TO niet op reageert, verwacht ik eerlijk gezegd een verlies dat hoger is. Dan is er dus meer aan de hand.
quote:nursejacky schreef op 06 februari 2014 @ 09:11:

Als je even loept snap je dat zoon ook genoeg gedragsproblemen zou kunnen hebben door de thuissituatie.Oooh, ja, wat een ellende....
Ik kan niet loepen mobiel.



Maar TO, je wilt toch het beste voor je zoon? Observatie is dan toch in zijn belang. De hele tijd dingen missen op school is echt niet leuk voor het jochie. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
De school wil het kind schorsen!!



Ik geloof echt dat je zoon op een enorm slechte school zit of dat jij eens je oogkleppen af moet doen, voor het welzijn van je kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp uit je andere topic dat je zoon de laatste weken/maanden verhuisd is en dat hij gescheiden van zijn vader woont. Tel daarbij op dat die periode met Sinterklaas/Kerst op school sowieso al een drukke en spannende tijd is. Nogal wat veranderingen in het leven van je kind. Merk je een verandering in zijn gedrag de laatste maanden die hier betrekking op kunnen hebben?



Zonder te willen overmedicaliseren denk ik ook dat je dat twee sporenbeleid even moet volgen. Is er op school geen IB-er die kan komen meekijken?



Ook al hoort je kind niet dat hij geroepen wordt naar de rij te komen, hij zou kunnen zien dat iedereen in een rij gaat staan. Tuurlijk kan hij toevallig best een keer met de rug naar iedereen staan en dat niet zien maar meestal moet hem dat wel opvallen.

Zit hij al vooraan in de klas?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil even opkomen voor de huisarts... Er worden heel kinderen door het consultatiebureau of kleuterjuffen doorgestuurd omdat er 'iets' is. Soms hebben ze het juist, maar vaak ook niet. Een huisarts werkt niet in opdracht van een kleuterjuf. Toen ik jaren geleden bij de huisarts kwam omdat de juf had gezegd dat mijn dochter niet goed kon horen en maar buisjes moest, werd hij echt link. Alsof het leuk is om voor iedereen maar buisjes te laten inbrengen en amandelen eruit! Hij vond het ook niet goed dat een juf een moeder zo onzeker maakte. Sindsdien laat ik me niet zo snel vertellen wat ik met mijn kind moet en moeten ze wel met een goed verhaal komen.



In jouw geval zou ik een gehoortest laten doen. Je kind is vijf en dan mag eigenlijk wel verwacht worden dat hij bepaalde handelingen gewoon kan doen zonder dat de juf hem moet aanspreken. Wat voorganger al zegt: kinderen letten niet alleen op de juf, ze letten juist op hun klasgenoten. Als hij ook botst tegen andere kinderen, zegt dit icm dit gedrag dat hij niet echt vatbaar is voor zijn omgeving. Dat kan nu een nadeel zijn (voor de juf en voor wat hij moet leren op school,maar wie weet een voordeel later). Ik zou toch wel meewerken. Er zijn heel veel redenen waarom iets niet gaat: te grote groep, juf die te moe is, andere kleuters die als katalysator dienen, oorprobleem... van alles.
Alle reacties Link kopieren
mijn zoontje heeft ook hoorproblemen gehad. hij heeft buisje nu voor de 2 de keer. hij is onderzocht door het audiologische centrum met allerlei testen. door dat hij oorproblemen had had hij ook evenwichtsproblemen dus zijn grove moteriek was niet goed. Hij heeft veel hulp gehad vanaf dat hij een jaar of 4 is. Logopedie, fyso ,werken met aandacht. Hij hoorde de juf ook vaak niet en mij thuis ook niet daar door heeft hij een flinke achterstand gekregen. ik zou beginnen met het audiologische centrum hier in de stad heb je loket vroeghulp die kunnen je helpen met vragen en eventueel doorsturen. Mijn zoon heeft waarschijnlijk nog meer dingen. loop nog op de adhd poli .maar ik vindt wel dat je hulp moeten zoeken. want voor hem is het waarschijnlijk ook niet leuk zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:mia_e schreef op 06 februari 2014 @ 21:20:

Ik wil even opkomen voor de huisarts... Er worden heel kinderen door het consultatiebureau of kleuterjuffen doorgestuurd omdat er 'iets' is. Soms hebben ze het juist, maar vaak ook niet. Een huisarts werkt niet in opdracht van een kleuterjuf.

Nee natuurlijk niet maar zit de moeder of vader niet bij die huisarts? Zij doen toch hun verhaal daar? Of zeg je dan als moeder: "De juf zegt dat hij buisjes nodig heeft'? Dat is toch ook bijzonder als dat zo gezegd wordt? Jij zit daar toch omdat jij als ouder een reden denkt te hebben om je kind te willen laten onderzoeken?quote:mia_e schreef op 06 februari 2014 @ 21:20:

Hij vond het ook niet goed dat een juf een moeder zo onzeker maakte. Sindsdien laat ik me niet zo snel vertellen wat ik met mijn kind moet en moeten ze wel met een goed verhaal komen.

Is dit niet de issue? Jouw kind hoorde misschien ook wel niet goed (oiD) en dan zeg je toch dat er klachten van school komen omdat je kind niet goed lijkt te kunnen horen? Of ze/hij een hoortest wil afnemen? Dan zeg je toch niet dat de juf zegt dat ze voor jouw zoon/dochter een gehoorapparaat aangemeten wil hebben? Jij bent toch zijn moeder die dus belang ziet om naar de HA te gaan?quote:mia_e schreef op 06 februari 2014 @ 21:20:

In jouw geval zou ik een gehoortest laten doen. Je kind is vijf en Dat moet toch via een huisarts?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Het is mijn verhaal, Enn. Lees het nog eens en dan vooral het stukje dat je onzeker wordt als anderen wat zeggen over je eerste kind.



Hakken om het hakken vind ik niet zo chique. Slechte dag gehad?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven