Klagende kat

09-02-2014 18:35 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een paar maanden een oude kat uit het asiel. Enorm lief en gezellig! Hij was al heel snel op zijn gemak hier in huis, slaapt veel, eet goed, etc.

Echter, sinds een paar weken merk ik dat hij 's ochtends erg 'klaagt' door te mauwen op de gang en wat verdwaasd rond te lopen. Als ik er dan eenmaal uit bed, dan zoekt hij direct mijn aandacht en houdt het mauwen op. Gister had ik en logé en mijn kat was ronduit vervelend: heel claimend naar mij en meer mauwen dan ooit, steeds op schoot willen, etc (ook wel schattig natuurlijk). Ik snap niet goed waar dit vandaan komt, aangezien ik dit niet van hem ken. Het kan natuurlijk zijn leeftijd zijn, wellicht wat dementerend?

Kent iemand dit gedrag van een kat?
Alle reacties Link kopieren
Kan wat dementerend zijn. Of misschien een beetje verlatingsangst? Weet je iets over zijn verleden en hoe hij in het asiel terecht is gekomen?
Bah
Alle reacties Link kopieren
Ja zoiets dacht ik ook. Maar de eerste maanden vertoonde hij dit gedrag helemaal niet. Ik weet niets van zijn achtergrond helaas. Hij is gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Heeft mijn kat ook gehad, die was een stuk jonger. Er bleek niks aan de hand, maar hij moest waarschijnlijk wennen aan zijn (nog steeds) nieuwe huis.
Alle reacties Link kopieren
Hm ja. En ook als ie de eerste maanden juist heel rustig was?
Alle reacties Link kopieren
Heeft mijn kat (exkater) ook, hij is ook wat ouder (18) maar doet dit al een hele tijd. 'T zijn harde mauwen. Dan loopt hij de gang op (waar we dan helemaal niet zijn) en dan gaat hij megahard staan mauwen. Hij houdt pas op als je er naar toe gaat. Of als je naar hem roept. Soms wil hij het s'nacht of s'ochtends vroeg doen.



Voor het nachtelijk mauwen hielp het om hem al snel aan te leren dat hij s'nachts beneden blijft, (dus deur dicht) en dan geen aandacht te geven. Dit moet je een tijdje volhouden. Daarna soms deur open. Maar dus afwisselen met beneden laten en deur dicht/open. Afwisselen zodat hij het niet vergeet.



Voor overdag mauwen duidt het meestal op eten of spelen of gewoon kroelen. Ook oude katten hebben van die gekke buien.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook last van. Wij hebben er snachts alleen geen last van omdat we onze katten in de keuken opsluiten. Maar één kat die overdag te pas en te onpas mauwt, vooral bij dichte deuren. Dan loopt ze weer door de kamer, mauw mauw. Soms lijkt het alsof ze het zelf niet doorheeft. Geen idee wat dit triggert.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat herken ik wel keirin en truffles: haast een soort van verdwaald rondlopen op de gang, mauw. Kat kan 's nachts ook niet bij mij en ziet me niet, maar goed, ik hoor hem dan wel weer in de ochtend (dan lijkt het 'zoeken' ook te beginnen).
Mijn kat van bijna 18 miauwt ook alles bij elkaars sinds een half jaar. Keihard. Uitslapen lukt dus niet meer. Ze komt miauwend de trap oplopen. Gaat miauwen als ze naar de kattenbak is geweest enz. Dit is vooral s'nachts en s'morgens vroeg.

Ze is niet dement, maar waarschijnlijk wel wat doof.

Ach je houdt van het oude beestje, maar hoop hier toch een oplossing te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Geen oplossing helaas.

Mee leren leven, oordopjes en vrolijk door blijven gaan.



Soms kletsen ze gewoon graag
Kletsen?!?



Mijn kat is bijna 19 en schreeuwt meerder malen per dag de oren van je hoofd! Vooral aan het einde van de nacht, maar ook overdag als je er gewoon bij bent. Hij is STOKdoof, dat hebben wij altijd de schuld gegeven (hij hoort zichzelf niet).



Onze buren vragen mij regelmatig of het nog wel goed gaat met de kat...
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat (bijna 3, dus nog jong) mauwt ook alles bij elkaar, vooral 's ochtends vroeg bij de deur van mijn slaapkamer.

Overdag mauwt hij om aandacht en om eten en wanneer hij geen aandacht krijgt bijt hij in mijn enkels...

Ik heb hem sinds dat hij een paar weken is, maar ook ik heb geen idee wat de oorzaak van het mauwen is...
Alle reacties Link kopieren
Die van mij krijst ook alles bij elkaar. Heb het beestje net en gebruik gewoon oordoppen. Helpt echt.



Ik geef ook alleen aandacht op bepaalde plekken zodat ze weet wanneer wel en wanneer niet. Bijv niet als ik sta te douchen of te koken. Dan negeer ik haar en dat lijkt te helpen. Ze geeft nu sneller op. Zodra ik naar de bank loop sprint ze er naar toe en dan is het aandacht. Bij wakker worden, binnenkomst etc...
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat begon dat ook te doen toen hij oud werd, is een soort dementie
Alle reacties Link kopieren
Onze buurpoes doet dit ook sinds een half jaar. Maar dan vooral buiten. Heel geslaagd om 5 uur 's ochtends. Want ze weet ons huis razendsnel te vinden als ze bij haar eigen huis geen gehoor krijgt.

Heb het toch maar even gemeld bij de buren en nu laten ze haar niet meer om 5 uur 's ochtends naar buiten, want het gaat echt door merg en been. Ik schrok me iedere keer kapot.



Ik weet ook niet wat je er aan kunt doen. Het is wel typisch voor oudere katten als ze iets dement of doof worden.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hielp het om een tweede kat te nemen... alhoewel die eerste nog steeds soms (kortere) mauwsessies heeft, maar niet meer zo klagerig als toen ze eenzaam leek te zijn.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten miauwen ook bij mijn slaapkamerraam als ze buiten zijn. Als ik ze binnen doe miauwen ze dat ze in mijn slaapkamer willen. Inmiddels slapen ze vast bij mij op de slaapkamer. Ik laat de deuren wel open zodat ze ook weg kunnen, maar steevast liggen ze 's nachts op bed. Ik heb nachtrust en het zijn zulke schatties.



Katties 1 - MissMisery 0



Gelukkig vindt vriend het niet erg.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
quote:truffles schreef op 09 februari 2014 @ 19:24:

Hier ook last van. Wij hebben er snachts alleen geen last van omdat we onze katten in de keuken opsluiten. Maar één kat die overdag te pas en te onpas mauwt, vooral bij dichte deuren. Dan loopt ze weer door de kamer, mauw mauw. Soms lijkt het alsof ze het zelf niet doorheeft. Geen idee wat dit triggert.Je sluit de katten op in de keuken? Waarom?
Zouden deze ook zo luidkeels klagen?



Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven