Sociaal isolement. Wie ook?

09-02-2014 16:35 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door psychische klachten ben ik in een sociaal isolement geraakt. Daar probeer ik nu langzaam aan uit te komen.

Ik merk dat ik het nog steeds erg lastig vind om naar feestjes en andere verplichtingen te gaan vanwege mijn angst tijdens sociale contacten.

Verder heb ik al jarenlang geen vrienden meer en heb gemerkt dat het niet eenvoudig is om nieuwe vriendschappen af te sluiten.

Nu ben ik op zoek naar mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Misschien zouden we elkaar kunnen motiveren en ondersteunen op dit topic.

Ook zoek ik naar tips hoe ik het beste weer mijn sociale contacten kan oppakken. Ik ben al begonnen met vrijwilligerswerk. Ik vind het prettig om weer onder de mensen te zijn maar heb niet echt een klik met iemand daar.
Alle reacties Link kopieren
Neem een hond? Kom je ook onder de mensen, het dier steunt je, en het is niet verplicht om iemand aan te spreken tijdens een wandeling. Kan je zelf kiezen, misschien laagdrempelig genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Kan je haken of breien? Zoek eens naar wen stitch 'n bitch in de buurt. Daar vind je in ieder geval mensen met een overeenkomst.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
.
anoniem_190819 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 23:03
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, herkenbaar. Depressie hier. Gelukkig kan ik nog wel af en toe werken en heb ik een kleine kring van familie en vrienden die me wel in de gaten houdt. Maar zit toch nu ook weer op de bank en voel me rot. Verschil is alleen dat ik er nog erg middenin zit denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is er bij jou in de buurt ook een Big Move? Dat klinkt een beetje gek maar daar werk je aan doelen tijdens beweging. Ik heb daar ook behoorlijk wat nieuwe contacten aan over gehouden.



Verder een oproepje hier op Viva? Ook daar heb ik wat leuke mensen leren kennen. We waren ooit met een groep van 20, nu zijn we met 4 en dat is prima voor ons.



En sporten bij een sportschool/sportclubje? Een cursus of andere activiteit ondernemen? In mijn woonplaats biedt de bibliotheek heel veel activiteiten aan. Voor leden maar ook zeker voor niet leden. Dus misschien zit daar iets tussen wat je leuk vind? Ik heb er aan een cursus haken een kennisje over gehouden, super leuk!



Hopelijk kan je hier wat mee!
Alle reacties Link kopieren
Speciaal voor dit topic een account aangemaakt, omdat het erg herkenbaar voor me is.



Ik heb nauwelijks vriendinnen en vind het ook heel lastig om contacten te leggen. Ben begonnen met voetbal sinds het nieuwe seizoen, maar heb het gevoel ook daar niet echt erbij te horen.

Ik baal er van. Ik onderneem wel dingen alleen, maar heb vaak toch het idee `iets` te missen.
anoniem_195276 wijzigde dit bericht op 09-02-2014 18:25
Reden: typfout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat je bent begonnen met vrijwilligerswerk, lijkt me een goede stap, paashaas!

Maar wel jammer dat je daar niet echt een klik hebt met iemand; dan vind je nog niet echt de aansluiting die je zou willen.

Past het vrijwilligerswerk wat je doet bij je interesses?

Dat zou wel kunnen uitmaken; als je iets doet wat je interesseert, is de kans wel groter dat je mensen treft met dezelfde interesses.



Je schrijft dat je het lastig vind om naar feestjes e.d. te gaan door angst voor sociale contacten.

Dat herken ik ook wel.

Wat mij wel geholpen heeft, is een cursus sociale vaardigheden.

Ik ben zelf een tijd lid geweest van de Vereniging van verlegen mensen; die organiseert dat soort cursussen. En ook uitjes voor mensen die graag in het weekend iets te doen willen hebben met andere gelijkgestemden. ( zie http://www.verlegenmensen.nl )

Misschien is zoiets wat voor je.

Er bestaan ook wel andere, meer "algemene" organisaties die dat soort uitjes organiseren, zoals NMLK ( http://www.nieuwemensenlerenkennen.nl ), maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.



Ik heb zelf ook een periode in mijn leven gehad dat ik weinig contacten had.

Dingen ondernemen, zoals met die vereniging, maar ook wat cursussen doen e.d., heeft mij wel geholpen.

Hopelijk zul jij ook dingen vinden die je wat uit je isolement kunnen halen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tips.

Ik heb een vriend waarmee ik samenwoon en verder familie en schoonfamilie waar ik mee omga. Gelukkig heb ik een zusje waarmee ik het goed kan vinden.

Het is misschien inderdaad een goed idee om op een clubje of vereniging te gaan. Ik ben alleen zo bang dat ik geen aansluiting vind. Hier heb ik in het verleden wel eens vaker last van gehad. Ik weet me vaak geen houding te geven en vind het moeilijk om over koetjes en kalfjes te praten. Een cursus sociale vaardigheden klinkt niet verkeerd.



@xfaithx: Leuk dat je een account hebt aangemaakt. Het klinkt erg herkenbaar dat je je er niet echt bij voelt horen op de voetbalvereniging. Goed dat je wel dingen alleen doet. Ik blijf vaak binnen zitten. Hoe komt het dat je niet zoveel vrienden hebt?
Alle reacties Link kopieren
Je geen houding weten te geven of geen koetjes en kalfjes hebben om over te praten, kan minder ongemakkelijk zijn als je onder "soortgenoten" bent, is mijn ervaring.

Dus ook wat dat betreft kan zo'n sociale-vaardighedencursus of iets dergelijks prettig zijn.



En aansluiting vinden zul je ook niet doen als je thuis blijft zitten. Als je iets gaat doen, is er in elk geval en kans dat je leuke mensen tegenkomt... !
Alle reacties Link kopieren
quote:depaashaas schreef op 10 februari 2014 @ 12:27:

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tips.

Ik heb een vriend waarmee ik samenwoon en verder familie en schoonfamilie waar ik mee omga. Gelukkig heb ik een zusje waarmee ik het goed kan vinden.

Het is misschien inderdaad een goed idee om op een clubje of vereniging te gaan. Ik ben alleen zo bang dat ik geen aansluiting vind. Hier heb ik in het verleden wel eens vaker last van gehad. Ik weet me vaak geen houding te geven en vind het moeilijk om over koetjes en kalfjes te praten. Een cursus sociale vaardigheden klinkt niet verkeerd.



@xfaithx: Leuk dat je een account hebt aangemaakt. Het klinkt erg herkenbaar dat je je er niet echt bij voelt horen op de voetbalvereniging. Goed dat je wel dingen alleen doet. Ik blijf vaak binnen zitten. Hoe komt het dat je niet zoveel vrienden hebt?



Ik denk, doordat ik heel onzeker ben en niet echt op mensen af durf te stappen. En zoals ik al aangaf, dat als ik dan ergens bij ga dat ik het idee heb er niet echt bij te horen. Maar ik denk dat dat tussen mijn oren zit en daar moet ik vanaf! Ik volg momenteel wel een cursus Persoonlijke Groei die mij ook wel de nodige inzichten geeft. Soms heel heftig i.v.m. de herkenning, maar ik heb wel het idee dat ik er goede dingen uithaal.



Voor mijn zijn dingen alleen doen juist altijd weer een kleine overwinning, omdat ik op zulke momenten het idee heb dat ik wel 'durf'. Wellicht ook iets voor jou? Het hoeven geen dingen te zijn waar veel mensen zijn, maar juist even alleen naar de stad bijv. geeft mij vaak al een goed gevoel. Vaak wel pas achteraf, maar het gevoel is er wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven