Roken en zwanger zijn

17-06-2008 15:59 900 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben vrijdag as. 11 weken zwanger en tot mijn ontzettend grote spijt en teleurstelling, is vandaag pas de eerste dag die ik volledig rookvrij ga doorbrengen. Ik ga ervan uit dat het me nu echt gaat lukken om niet weer een peuk op te steken en noem mezelf vanaf nu een niet-roker.

Wat ik me echter afvraag, is hoeveel schade het mijn kindje al heeft opgelopen door het roken van de afgelopen weken. Iemand enig idee?

Hoor graag!
Het verhaal wordt er idd niet beter op Sjaan. Ik begrijp dat je vanuit jouw oogpunt iets anders tegen het verhaal aankijkt, maar vanuit ons oogpunt kun je niet anders dan zulke reacties verwachten, lijkt me.
Er zitten daar ook genoeg niet-rokers met hun kind. Maar ja, als je vindt dat je kind niet een uurtje in een cafe kan zitten door de rooklucht, dan kun je ook beter niet in die buurt gaan wonen, denk ik.
WickyWong schreef op 25 juni 2008 @ 21:13:

probeer het gewoon vanaf nu vol te houden!!!

zelf heb ik totaal niet gerookt tijdens mijn zwangerschap en na 41 weken toch een kindje gekregen dat aan de lichte kant was (bijna 2700 gram). de eerste vraag van de kinderarts was: heb je gerookt?! dat zegt genoeg lijkt mij.

gewoon niet meer doen dus.

SUCCES!!!!
Haha, de huisarts die mijn placenta bekeek riep uit: "goh jij hebt zeker weinig gerookt!" Ironisch bedoeld want hij weet dat ik niet rook...
En ik wou ook nog even inhaken op dat k*lverhaal over een arts die een rookster zou afraden te stoppen vanwege de stress die dat met zich meebrengt....

*** rolt eerst drie keer over de vloer van het lachen ***

En nu serieus: wat een ontzettende flauwekul. Als je bang bent voor stress door het stoppen met roken, kun je dus beter stoppen voordat je zwanger bent.

Het is m.i. niet mogelijk om je eigen gedrag goed te praten als je daarmee je kind willens en wetens aan risico's blootstelt. Ik moet er niks van hebben.
Swinta schreef op 26 juni 2008 @ 14:16:

[...]

De vader (moeder weet ik het niet van) van mijn oppaskindje rookt ook niet binnen. Maar heb jij enig idee hoe erg de wandelwagen van dat jochie stinkt naar de rook? Om maar te zwijgen over zijn luiertas, kleertjes, etc. Al die rook die komt evengoed in je kleren terecht. En in alles waar je kleren mee in aanraking komen, dus ook in je kindje.

Het is niet mijn bedoeling je een schuldgevoel aan te praten. Ik rookte zelf ook toen ik zwanger werd van de eerste (was een grote verrassing, mijn zoon :) ) en heb het zelf ook best moeilijk gehad om te stoppen die eerste weken. Dus heb het zelf meegemaakt. Maar ik ben blij te zeggen dat ik alweer (jee, is het alweer zo lang!) 12 jaar gestopt ben met roken. En heb echt totaal de behoefte niet meer. ergo: ik ben echt een beetje anti-rook geworden. (je kent het he, de ex-rokers zijn de ergste, ha ha)

Ik wilde het je gewoon laten weten.

Niet rokers ruiken het altijd als iemand gerookt heeft of als kleding/wagens/noem maar op in aanraking zijn geweest met rook.:-]

Zit jij nooit met jouw kleine naast iemand die rookt...op een terrasje ofzo?
meds schreef op 25 juni 2008 @ 00:47:

[...]

Ik geloof dit gewoon niet, gewoon een lulverhaal om je eigen gedrag goed te praten. Ik ken geen enkele arts of verloskundige die dit zou zeggen. De stress die stoppen met roken met zich meebrengt (als dat al zou zijn) weegt absoluut niet op tegen de schade die roken aan het ongeboren kind toebrengt. Dat weet een arts of verloskundige heel erg goed. Het zou medisch/ethisch onverantwoord zijn om iets anders te bepleiten. Toch blijven soortgelijke verhalen hardnekkig de ronde doen. Je moet afgaan op het verhaal van de (verslaafde) zwangere roker.... en ik denk dat het referentiekader van haar ietwat anders is t.o.v roken en zwanger zijn dan dat van een niet roker.

Ik weet niet of jullie het toen gevolgd hebben, maar 2 (?) jaar geleden deed aan Big Brother toch die zwangere Tanja mee.

Zij rookte ook als een stoomboot, waar heel nederland overviel.

In een van de uitzendingen was toen ook een verloskundige aan het woord die zei dat het in háár geval beter was om door te roken (wel te minderen) dan te stoppen, omdat ze al onder zulke zware stress stond (lastig wijf, met iedereen in huis ruzie, relatie kapot etc)

Stoppen met roken zou de stress nog méér verhogen.
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef op 26 juni 2008 @ 17:31:

[...]

Zij rookte ook als een stoomboot, waar heel nederland overviel.

In een van de uitzendingen was toen ook een verloskundige aan het woord die zei dat het in háár geval beter was om door te roken (wel te minderen) dan te stoppen, omdat ze al onder zulke zware stress stond (lastig wijf, met iedereen in huis ruzie, relatie kapot etc)

Stoppen met roken zou de stress nog méér verhogen.
Ik snap hier echt geen bal van. Stoppen met roken levert tijdelijke stress op voor het lichaam, doorgaan met roken levert continue stress op; je lijf staat zoals gezegd constant onder spanning, tot je weer "mag" (en als je weer "mag", geniet je kleintje ook nog eens van de schadelijke gevolgen van het roken zelf dus tel uit je winst). Ik vind het stom dat verloskundigen/gynaecologen dit verkondigen. Zou het niet veel beter zijn als roken altijd en unaniem wordt afgekeurd door de medische wereld (behalve voor terminaal zieken; voor hen is dat soms nog het enige pleziertje); ik vind dit (zeggen dat doorgaan soms beter is) een soort gepamper waar niemand iets mee opschiet.
Fleurtje, even direct; adviseert de gynaecoloog jou ook om door te gaan met roken?
Mijn ( Amerikaanse ) gyn zei ook "5 per dag is niet zo'n ramp"

Vond ik nogal raar, want daar zijn ze helemaal anti-rook.
steph79 schreef op 26 juni 2008 @ 18:02:

Mijn ( Amerikaanse ) gyn zei ook "5 per dag is niet zo'n ramp"

Vond ik nogal raar, want daar zijn ze helemaal anti-rook.
Sjonge zeg, echt stom dat zo iemand dat zegt. Ik denk dat er echt minder gerookt zou worden door zwangeren, als dit soort "adviezen" niet meer wordt gegeven door de medische stand. Nu hebben "ze" ook nog een legitimatie voor hun gedrag en denken heel veel rokende zwangeren dat het wel niet zo'n vaart zal lopen met dat risico, want anders zouden deze adviezen toch niet gegeven worden... :no:
Mirjam762 schreef op 26 juni 2008 @ 17:59:

Fleurtje, even direct; adviseert de gynaecoloog jou ook om door te gaan met roken?
Yep. En niet alleen de gyn. Was in een samenwerkingsverband met de kinderarts en de psych., van de poppoli. Laat ik het zo zeggen: niet zozeer geadviseerd om door te roken, wel geadviseerd om niet helemaal te stoppen.
Dat ging overigens niet om de stress die zou ontstaan door het roken, dus de de stress die de gemiddelde stopper heeft.
fleurtje schreef op 26 juni 2008 @ 18:53:

[...]

Yep. En niet alleen de gyn. Was in een samenwerkingsverband met de kinderarts en de psych., van de poppoli. Laat ik het zo zeggen: niet zozeer geadviseerd om door te roken, wel geadviseerd om niet helemaal te stoppen.

Wat is het verschil?

En wat vindt je er zelf van? Houd jij je maar vast aan die adviezen, of baal je er zelf van, dat je nog rookt? Of vind je het allemaal wel best en zullen die risico's jouw kind niet treffen? (zie de relatieve onverschilligheid van Tilalia en FV).

En die tweede post van je begreep ik even niet. Adviseren ze je om niet te stoppen omdat dat meer stress met zich meebrengt dan doorgaan?
Het verschil is: ze zeggen niet dat ik full speed door moet roken, maar ze zeggen ook dat ik niet moet stoppen met die vier sigaretten per dag.

Kijk, iedereen heeft stress, als ie stopt met roken. Ik denk dat dat normaal is. Ik hád al stress doordat ik bepaalde medicatie niet mag slikken, wat dan dus zou verergeren.

Ik weet niet of de risico's mijn kind zullen treffen, de tijd zal het leren Maar ik heb me afgeleerd schuldig te voelen over die vier sigaretten per dag. Bij de vorige zwangerschap overleed mijn moeder, toen heb ik meer dan die vier gerookt. Schuldgevoel was toen wel het laatste waar ik me mee bezig hield. Maar nee, ik ben er niet onverschillig over.
Mirjam,

Jouw redenering klopt niet hoor. Als je een bepaald aantal sigaretten op een dag mag roken, heb je juist géén stress, want je kickt niet af en weet wanneer je volgende sigaret komt.

Dus ik kan me wel voorstellen dat het aangeraden wordt, ook mijn gyn en psycholoog en verloskundige zeiden hetzelfde als die van Fleurtje. En ook bij mij was het geen kwestie van dat stoppen teveel stress zou opleveren, ik hád al veel te veel stress en daarbovenop ook nog eens stoppen met roken was dus volgens de artsen niet zo'n strak plan. Sterker nog, er is hevig overlegd of ik niet met kalmeringsmiddelen en anti depressiva zou moeten begínnen in mijn zwangerschap, en daar stond ik ivm de bijwerkingen niet achter (en de gyn was er ook niet zo happig op, psychiater wel). Dat in overweging nemende was iedereen het er dus over eens dat ik beter kon blijven roken.
Am Yisrael Chai!
en weer valt het mij op mirjam,dat jij het allemaal zo goed weet
fashionvictim schreef op 26 juni 2008 @ 19:44:

Mirjam,

Jouw redenering klopt niet hoor. Als je een bepaald aantal sigaretten op een dag mag roken, heb je juist géén stress, want je kickt niet af en weet wanneer je volgende sigaret komt.

Dus ik kan me wel voorstellen dat het aangeraden wordt, ook mijn gyn en psycholoog en verloskundige zeiden hetzelfde als die van Fleurtje. En ook bij mij was het geen kwestie van dat stoppen teveel stress zou opleveren, ik hád al veel te veel stress en daarbovenop ook nog eens stoppen met roken was dus volgens de artsen niet zo'n strak plan. Sterker nog, er is hevig overlegd of ik niet met kalmeringsmiddelen en anti depressiva zou moeten begínnen in mijn zwangerschap, en daar stond ik ivm de bijwerkingen niet achter (en de gyn was er ook niet zo happig op, psychiater wel). Dat in overweging nemende was iedereen het er dus over eens dat ik beter kon blijven roken.
Ik kan me in dit soort situaties dus ook voorstellen dat artsen adviseren om niet te stoppen met roken.
maansa schreef op 26 juni 2008 @ 19:50:

en weer valt het mij op mirjam,dat jij het allemaal zo goed weet
? Maar goed, de "wijsheid" over de stress die het lichaam ervaart op de momenten dat er niet gerookt wordt, heb ik niet van mezelf hoor, als het je geruststelt, maar van wijlen Allen Carr, toch wel een redelijk icoon als het om het afkicken van deze verslaving gaat.
Mirjam762 schreef op 26 juni 2008 @ 22:10:

[...]

? Maar goed, de "wijsheid" over de stress die het lichaam ervaart op de momenten dat er niet gerookt wordt, heb ik niet van mezelf hoor, als het je geruststelt, maar van wijlen Allen Carr, toch wel een redelijk icoon als het om het afkicken van deze verslaving gaat.
Is een ander soort stress dan hier bedoeld wordt
calvijn1 schreef op 26 juni 2008 @ 22:49:

[...]

Is een ander soort stress dan hier bedoeld wordt
Is dat zo? Het gaat mij om fysieke stress, is dat minder belastend dan het intense verlangen naar een sigaret dat men in het hoofd ervaart?
nogeensdan schreef op 26 juni 2008 @ 15:57:

Het verhaal wordt er idd niet beter op Sjaan. Ik begrijp dat je vanuit jouw oogpunt iets anders tegen het verhaal aankijkt, maar vanuit ons oogpunt kun je niet anders dan zulke reacties verwachten, lijkt me.

O. Dat vat ik dus niet waarom ik die flauwe reacties krijg.

Waarom niet gewoon serieus nemen wat ik schrijf maar het afdoen als flauwekul en een lulverhaal.

Ik wilde alleen maar een voorbeeld geven van iemand die ik ken waarbij het roken dus niet werd afgeraden net zoals blijkbaar bij Fashionvictim om aan te geven dat het dus weldegelijk kan voorkomen.

Dat iemand dat afkeurt, oké, prima.

Maar om het maar gewoon weg te zetten als kan niet, bestaat niet en dikke flauwekul...

Ik zit het hier toch niet te verzinnen zeg.
fashionvictim schreef op 26 juni 2008 @ 19:44:

Mirjam,

Als je zo heerlijk bewust aan een zwangerschap begint, dan had je toch al lang van tevoren kunnen stoppen? En hoezo al die stress, als je zo bewust je zwangerschap plant geniet je je toch driedubbeldwars helemaal suf? Dan hoef je toch niet je zwangerschap stressend en paffend door te komen?

Ik ben confuus.
Duh, Calvijn bedoelt dat Fleurtje en ik het over andere stress dan stoppen met roken-stress hebben. En aangezien je als roker ook gewoon een uur of 8 kunt slapen zonder te roken, zal het met die fysieke stress tussen de sigaretten door wel meevallen, denk je niet?

Kijk, hoe verwerpelijk jij roken ook mag vinden, voor iemand die rookt is roken een bezigheid die in zekere zin troostend werkt. En ja, dat zal ongetwijfeld jezelf voor de gek houden zijn, maar net zo goed als dat je tegen bijvoorbeeld een Meave niet zou moeten zeggen dat ze maar eens op dieet moet gaan als haar moeder net is overleden en ze dus wel wat anders aan haar hoofd heeft, kan ik me gewoon - zelfs als ik niet zou roken - voorstellen dat je tegen een Fleurtje, die op het slechtst mogelijke moment haar moeder verloor, ook niet zegt "stop met roken". Want hoe slecht ook, temidden van al die andere stressfactoren, kan wél roken nu eenmaal net het verschil maken.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 26 juni 2008 @ 23:08:

Kijk, hoe verwerpelijk jij roken ook mag vinden, voor iemand die rookt is roken een bezigheid die in zekere zin troostend werkt.
En het is ook heel erg goed voor je gezondheid, en dat van de foetus. Nou da's mooi, 2 vliegen in 1 klap!
Carlice schreef op 26 juni 2008 @ 23:07:

[...]

Als je zo heerlijk bewust aan een zwangerschap begint, dan had je toch al lang van tevoren kunnen stoppen? En hoezo al die stress, als je zo bewust je zwangerschap plant geniet je je toch driedubbeldwars helemaal suf? Dan hoef je toch niet je zwangerschap stressend en paffend door te komen?

Ik ben confuus.
Zeg, [bewerkt door moderator, schelden] als je ergens niks vanaf weet moet je ook niet zulke [bewerkt door moderator, schelden] opmerkingen maken.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven