"Stuur kind alleen naar school"

21-02-2014 09:05 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit het AD:



"Kinderen moeten zo vroeg mogelijk zelfstandig, dus zonder begeleiding van hun ouders, naar school lopen of fietsen. Zo kan het kind verkeerservaring opdoen, stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN).



'Hoe eerder een kind verkeerservaring opdoet, hoe sneller het zelfstandig kan deelnemen aan het verkeer', aldus Rob Stomphorst van VVN. 'Zo zijn ze voorbereid op veilige verkeersdeelname in de rest van hun leven.'



Een enquête van VVN onder 1847 ouders van kinderen die op de basisschool zitten, liet zien dat 39 procent zijn kroost naar school brengt omdat het anders te gevaarlijk is. 61 procent doet dat ook omdat de kinderen nog te jong zijn om alleen te gaan. Bovendien vindt 42 procent van de ondervraagden het ook 'gewoon gezellig'."



Ik breng ze nog omdat de jongste nog maar 4 is. Maar als ik geen jongste had denk ik niet dat ik de oudste van 7 wél alleen naar school zou laten gaan (drukke weg oversteken). Met welke leeftijd gingen jullie kinderen zelfstandig naar school?
Alle reacties Link kopieren
quote:elein schreef op 21 februari 2014 @ 16:02:

Ik ben nog maar op pagina 2, maar even een vraagje voor mallebeppie en lammy: wat is er dan zo veranderd ten opzichte van vroeger? Waarom zou een kind nu niet meer door de binnenstad naar school kunnen lopen?



Het aantal verkeersdoden is nu rond de 500 per jaar, tegen 3000 in de jaren '70 wanneer velen hier (denk ik) wel alleen naar school gingen (nou zijn dit ook auto-doden natuurlijk, ik kan even niet zo snel een statistiekje vinden van alleen voetgangers). In mijn stad heb je ook klaarovers, en ik heb nog nooit gehoord dat iemand een klaarover heeft aangereden.



Kortom: zijn de omstandigheden ècht zo veranderd, of zijn ouders banger/voorzichtiger geworden?Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat het aantal verkeersdoden mede lager geworden is omdat we onze kinderen niet meer zo achterlijk vroeg alleen naar school laten gaan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Kan hier prima vanaf 7 jaar. School in de wijk zonder veel verkeer.

Ik vind het wat kort door de bocht. Ligt aan kind en verkeerssituaties.
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf ging met 6 jaar alleen, lopend naar school. Een kilometer lopen ,1 hele drukke weg oversteken en een minder drukke weg oversteken.

Hier is onze oudste met 7 jaar alleen gegaan en onze jongste met 6 jaar. School op 500 meter, binnendoor fietspad, oudste was toen inmiddels 9 en fietste met haar mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ook zeggen dat ik de kinderen zodra ze zonder zijwieltjes konden fietsen, zelfstandig met mij mee liet fietsen naar de stad ( kleine stad). Dus tegen de tijd dat ze alleen naar school gingen fietsen was die 500 meter nog maar een peuleschilletje.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel apart vond, bij het journaal kwam net eerst Benno L. voorbij en vervolgens werd er gezegd dat kinderen eerder en meer alleen naar school moeten gaan. Beetje slechte timing van/pech voor VVN.
Alle reacties Link kopieren
Hier een onoverzichtelijke doorgaande weg om over te steken, vanwege de vele bochten is er maar één plek een beetje veilig om over te steken. En juist dáár parkeert iemand graag zijn/haar auto.

Geen stoplichten, geen zebrapaden. Wel vrachtwagens, melkwagens en tractoren.

Vanaf zijn tiende mocht Snoezekind die kilometer lopen en vanaf groep 8 fietsen.



Straks naar het middelbaar, 10 kilometer, is veiliger dan die ene kilometer naar de basisschool.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
In mijn omgeving gaan de meeste kinderen vanaf een jaar of 7 alleen naar school.



4 jaar vind ik echt te vroeg, terwijl ik juist groot voorstander ben van het stimuleren van zelfstandigheid en het zelf laten ontdekken. Maar mijn kleuter heeft echt nog geen idee wat hij moet doen als een vreemde hem aanspreekt, of als hij de weg kwijt zou raken. Daar hebben ze toch een bepaalde mate van ontwikkeling voor nodig, die er bij die van mij iig nog niet is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 21 februari 2014 @ 19:52:





Straks naar het middelbaar, 10 kilometer, is veiliger dan die ene kilometer naar de basisschool.Ook wel herkenbaar. Wij zijn inmiddels verhuisd en wonen nu tegenover een andere basisschool. Jongste is nu 10 , hoeft nog steeds maar 500 meter te fietsen, maar de grootste kans op ongelukken is nu voor onze eigen voordeur. 's ochtends moet ze op haar fiets tussen allemaal fout en dubbel geparkeerde auto's door met open zwaaiende deuren en plots overstekende ouders en kinderen, omdat inderdaad iedereen van 1 of 2 straten verderop zijn auto met kind het liefst tot voor de schoolpoort rijdt.
Alle reacties Link kopieren
Ik mocht alleen naar school toen ik vier was. Maar ja, dat was min of meer aan de overkant van de straat. En in mijn beleving was dat een héél drukke straat, maar toen ik er later terug kwam, bleek dat nogal mee te vallen. Je herinneringen van vroeger zijn niet altijd even betrouwbaar.

Toen ik 6 was, ging ik naar een andere school, op 5 km afstand fietsen, door het bos. En later werd dat 10 km ivm verhuizing. En toen mocht ik dus niet meer alleen, met 6 jaar twee keer per dag 5/10 km fietsen is sowieso al een beetje veel. Mijn moeder heeft me tot het eind van de basisschool gebracht, ook omdat ik een veel jonger broertje had op dezelfde school, die ze toch moest brengen. En ze het dan belachelijk vond om mij te laten fietsen.

Op dagen dat mijn moeder werkte (onregelmatig), moesten we door de stad naar het station lopen (30 min), dan met de trein, en dan naar huis lopen (15 min). Ik denk dat ik dus wel echt kan zeggen dat mijn moeder niet raar overbeschemend was, en ik niet onverantwoordelijk, maar dat het van de situatie af hing. Jong maar school dichtbij - zelf. School veel verder weg -gebracht. School veel verder weg maar brengen geen optie - zelf maar met ov.



Overigens eens met degenen die zeggen dat de wereld echt niet zo veel gevaarlijker is geworden. Het aantal verkeersslachtoffers is sterk gedaald, en het aantal ontvoeringen/aanrandingen etc door vreemden niet gestegen (en echt heel erg laag). Het krijgt alleen veel meer media aandacht, en daardoor hebben mensen een onveiliger gevoel.



En ik heb wel eens het gevoel dat ouders nu ook meer van dingen maken. Natuurlijk is een echt misbruikt of mishandeld kind verschrikkelijk, altijd. Maar niet alles is meteen zo zwaar. Ik ben als kind ook wel eens een potloodventer tegen gekomen. Dat vertelde ik aan mijn moeder, en die zei 'nou, dat is dom van die meneer om in zijn blootje rond te lopen, het is hartstikke koud buiten!' Dat was ik met haar eens, en toen was het klaar. Als je niet op past, starten er nu meteen allerlei protocollen etc. Soms heb ik het idee dat een kind meer getraumatiseerd is geraakt van de reactie van ouders/school etc dan van een gebeurtenis zelf. Nogmaals, natuurlijk gebeuren er soms wel écht nare dingen waar je wat mee moet, maar (gelukkig) is veel vaker 'heel goed van je dat je bent weggelopen, wat een stomme/rare meneer' ook afdoende. Kind heeft het durven vertellen, schrikt niet van de reactie, en bouwt zelfvertrouwen op dat het in verschillende situaties op zichzelf kan vertrouwen.
Ik breng mijn kind elke ochtend totaan de bushalte van de schoolbus en dan gaat hij met de schoolbus naar school. En 's middags om 13.000 pik ik hem daar ook weer op. Telt dat ook als 'zelfstandig naar school gaan' ?
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 21 februari 2014 @ 20:17:

Ik breng mijn kind elke ochtend totaan de bushalte van de schoolbus en dan gaat hij met de schoolbus naar school. En 's middags om 13.000 pik ik hem daar ook weer op. Telt dat ook als 'zelfstandig naar school gaan' ?

Mijn kinderen gaan zelfstandig de voordeur uit, de trap af, de portiekdeur uit en lopen dan naar hun taxi, waar ze geheel zelfstandig instappen.

Is dat niet zelfstandig genoeg?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Dipper schreef op 21 februari 2014 @ 09:05:

Uit het AD:



"Kinderen moeten zo vroeg mogelijk zelfstandig, dus zonder begeleiding van hun ouders, naar school lopen of fietsen. Zo kan het kind verkeerservaring opdoen, stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN).



'Hoe eerder een kind verkeerservaring opdoet, hoe sneller het zelfstandig kan deelnemen aan het verkeer', aldus Rob Stomphorst van VVN. 'Zo zijn ze voorbereid op veilige verkeersdeelname in de rest van hun leven.'

Ok, dus zo vroeg mogelijk zelfstandig ervaring opdoen om LATER veilig zelfstandig deel te nemen aan het verkeer.
Alle reacties Link kopieren
quote:onipaa schreef op 21 februari 2014 @ 22:39:

[...]





Ok, dus zo vroeg mogelijk zelfstandig ervaring opdoen om LATER veilig zelfstandig deel te nemen aan het verkeer.En dan dus leren van je fouten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dochter (7) moet een heel drukke weg oversteken waar wel stoplichten zijn, maar verkeer dat rechts afslaat mag ook doorrijden als 'ons' stoplicht op groen gaat. Echt levensgevaarlijk.

Daarna nog een drukke weg, en nog 2 redelijk rustige wegen.

Al met al wordt dat nog jaren brengen ben ik bang, mede omdat ze ook heel slecht oplet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 19:24:

[...]



Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat het aantal verkeersdoden mede lager geworden is omdat we onze kinderen niet meer zo achterlijk vroeg alleen naar school laten gaan.En de autogordels, aangepast verkeersregels, stoplichten, afgescheiden fietspaden, enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 21 februari 2014 @ 22:49:

Dochter (7) moet een heel drukke weg oversteken waar wel stoplichten zijn, maar verkeer dat rechts afslaat mag ook doorrijden als 'ons' stoplicht op groen gaat. Echt levensgevaarlijk.

Daarna nog een drukke weg, en nog 2 redelijk rustige wegen.

Al met al wordt dat nog jaren brengen ben ik bang, mede omdat ze ook heel slecht oplet.Ga dan ook niet in de Randstad wonen......
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 23:13:

[...]



Ga dan ook niet in de Randstad wonen...... Huh? Waar anders?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 18 vroeg genoeg.
Ja en?
quote:snoopylynn schreef op 21 februari 2014 @ 23:24:

Ik vind 18 vroeg genoeg.





Daar dreig ik hier wel mee bij de chronisch dromer. "gezellig mam!"
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 21 februari 2014 @ 23:15:

[...]





Huh? Waar anders?

Gewoon, daar waar je vandaan komt.



Edit: ow, sorry, dacht dat ik in het Zure Wijven topic zat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 21 februari 2014 @ 14:50:

Ik vind het wel een interessant onderwerp trouwens . Neem bijvoorbeeld de good old tienertour (bestaat dat nog?). In mijn tijd deed iedereen dat. Wij gingen dan gewoon toen we 14/15 waren een dag naar Amsterdam. Ik heb ergens een beetje het gevoel dat dat tegenwoordig niet meer zo gewoon is. Maar misschien zit ik er naast (ik heb nog geen kinderen in die leeftijd)?Tienertoer werkt nu samen met CJP.

http://www.tienertoerkaart.nl
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
@Solomio, vind ik wel
quote:Snoesje666 schreef op 21 februari 2014 @ 23:53:

[...]





Tienertoer werkt nu samen met CJP.

http://www.tienertoerkaart.nlZo, die site komt ook uit 1969!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven