Is het jong om rond je 23e te beginnen om zwanger te raken?

20-02-2014 16:24 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,



ik en mijn vriend willen proberen om rond einde van dit jaar te beginnen met zwanger raken, dan ben ik 23 jaar.



En ik vroeg mij af wat de ervaringen zijn van jullie in jullie omgeving, wat ze zeiden of deden.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Dreamglass, een beetje grote lijnen moet je soms trekken om een punt te maken. En een gesprek op basis van een berichtje van anderhalve allinea kan bijna niet anders dan met veel aannames. Maar je hebt gelijk, sommige aannames zijn wat groter dan andere. Misschien had ik het beter als ervaring kunnen brengen dan; ik ben om bovengenoemde redenen juist heel blij dat ik niet zo jong aan kinderen ben begonnen.
Alle reacties Link kopieren
BGB, waar haal je die zes studies in hemelsnaam vandaan? Uitgesneerd over het reizen zeker. Als je de meerwaarde van levenservaring voor het opvoeden van kinderen niet ziet, dan is het toch prima zo?
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 21 februari 2014 @ 18:12:

BGB, waar haal je die zes studies in hemelsnaam vandaan? Uitgesneerd over het reizen zeker. Als je de meerwaarde van levenservaring voor het opvoeden van kinderen niet ziet, dan is het toch prima zo?

En die levenservaring krijg je door ? Dingen mee te maken, neem ik aan. . Daar hoef je de deur niet voor uit, hoor. Niet in de zin van reizen en een studie volgen, tenminste. Sommige " domme " , niet bereisde mensen hebben enorm veel levenservaring. Meestal totaal tegen hun zin, want hoe denk je dat je die wijsheid opdoet? Meestal niet van de allerleukste dingen die het leven te bieden heeft, hoor.

Hoeveel meer wijze lessen leer je door een " simpel " baantje in de zorg dan door een onbezorgd studentenleven en een backpackreisje, denk je?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 21 februari 2014 @ 14:04:

[...]



Lezen is ook een kunst.





En dat gejuich dat je toch vooral moet



Lezen is inderdaad een kunst.





en kunt blijven uitgaan en doen als je eenmaal kinderen hebt.... Ik zie ze wel in m'n omgeving hoor. Kinderen worden te pas en te onpas bij familie en oppassen ondergebracht omdat vader en moeder op stap zijn. Bleek en oververmoeid na de kerstvakantie weer op school want "zo gezellig allemaal, elke dag wel een feestje of etentje - ja, beetje druk wel". Fijn, van die jonge, actieve ouders die nog zo heerlijk met hun eigen ontwikkeling bezig zijn....Wat weinig levenservaring heb jij als jij denkt dat die ouders die jij kent typerend zijn voor alle mensen die nog weleens de hort op gaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
TO is haar moeder al verloren, hoeveel levenservaring wil je hebben? En ze doorstaan dit vreselijke dieptepunt ook nog eens samen in hun relatie. En daarbij zet zoiets ook alles loepscherp in perspectief. Wat je wil en wat je wensen in je leven zijn, worden eens even extra duidelijk. In combinatie met het overduidelijke bewijs dat het leven eindig is en dat dit ook vroeg kan zijn, zoals bij moeder van TO, kan ik me heel goed voorstellen dat ze er gewoon voor gaan. Ze leeft nu, ze wil het liefst een kind, de rest komt later. Of niet.



Er zijn heel veel mensen die op hun 23e al meer hebben meegemaakt, ervaren en gedaan op heel veel gebieden dan iemand van 45.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Jochebed voor het toelichten van sommige "onwetende" mensen die denken dat reizen en een onbezorgde tijd een prè vinden om levenservaring op te doen.



Ik lijk jong maar heb in mijn jonge leven mensen zien komen en helaas ook gaan. Heb elkaar lief en maak degene waar van je houd die overleden zijn trost met wat je met je eigen leven doet en wat ook voor jou goed voelt.

En dat is voor de 1 een jonge moeder worden (wat iemand al zijn wens is) en voor iemand anders een trek tocht maken door de wereld.

respecteer elkaars wensen

leef en laat leven!
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens Daniëlle! Ik hoop dat het jullie gegund is om jullie wens te vervullen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 23 een normale leeftijd om aan kinderen te beginnen. Als er een goede basis is en genoeg liefde tussen ouders en kind, waarom dan niet? Nog niet zo super lang geleden was het juist normaal om te trouwen op je 18e en erna aan kinderen te beginnen. En hoezo stopt je leven als je een kind hebt?



Maar iedereen moet voor zichzelf bepalen wanneer hij/zij klaar is om aan kinderen te beginnen. Er zijn ook genoeg vrouwen die per ongeluk zwanger raken op hun 35e terwijl ze er niet klaar voor zijn. En die zullen ongetwijfeld net zo'n goede moeder zijn als de 23 jarige die er wel klaar voor zijn
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
hoe jonger de moeder hoe beter het is, biologisch gezien toch? Maakt toch niet uit wat anderen vinden...als jij de plaats hebt in je leven en het geld, en jullie kunnen de baby liefde en stabiele omgeving bieden dan lijkt het me toch ok hoor...



mijn ouders waren niet rijk en hadden zeer weinig gereisd (vroeger kwamen ze nooit uit hun geboorte dorp zelfs) maar met boeken en later internet kun je je zelf echt wel dingen aan leren hoor, backpacken door Australie is tegenwoordig meer mainstream dan uniek..met mij is het goed gekomen, ik heb wel gereisd;-) ondanks mijn ouders (of juist dank zij hun goede opvoeding...dat kan ook).
Alle reacties Link kopieren
quote:spruit2014 schreef op 22 februari 2014 @ 15:09:

Ik vind 23 een normale leeftijd om aan kinderen te beginnen. Als er een goede basis is en genoeg liefde tussen ouders en kind, waarom dan niet? Nog niet zo super lang geleden was het juist normaal om te trouwen op je 18e en erna aan kinderen te beginnen. En hoezo stopt je leven als je een kind hebt?



Maar iedereen moet voor zichzelf bepalen wanneer hij/zij klaar is om aan kinderen te beginnen. Er zijn ook genoeg vrouwen die per ongeluk zwanger raken op hun 35e terwijl ze er niet klaar voor zijn. En die zullen ongetwijfeld net zo'n goede moeder zijn als de 23 jarige die er wel klaar voor zijn Geinig. Nu zijn 18-jarigen met kinderen vaak de wat 'asociale' types.
Alle reacties Link kopieren
quote:funky2901 schreef op 22 februari 2014 @ 15:43:

[...]



Geinig. Nu zijn 18-jarigen met kinderen vaak de wat 'asociale' types.Hahahahaha
Alle reacties Link kopieren
En de mensen die niet gereisd hebben, wat zijn zij?

B sociaal, of C sociaal.



Of vallen die ook in de asociale categorie?



En wat is dat zogenoemde reizen?, moet dat buiten Europa zijn?

Hoeveel culturen?

Hoeveel uur?

Hoeveel natuur?



Zijn daar nog richtlijnen voor, voordat je aan kinderen mag beginnen?
Alle reacties Link kopieren
Het is heerlijk om jong moeder te worden, je bent in werkelijk ieder opzicht flexibeler. Als het leven eerder stabiel was geworden voor mij dan had ik denk ik niet gewacht tot mijn 27e, hoewel dat ook prima is nu voor mij.

En weet je, er zullen altijd mensen zijn die vinden dat je hartstikke gek bent, om jong, of oud, of te veel doorgestudeerd, of te weinig, of om überhaupt aan kinderen te beginnen. Lekker belangrijk toch? Als jij en je man het er maar mee eens zijn dan kun je gerust schijt hebben aan de andere mensen op deze aardkloot.
Alle reacties Link kopieren
quote:Galadriel schreef op 22 februari 2014 @ 15:54:

En de mensen die niet gereisd hebben, wat zijn zij?

B sociaal, of C sociaal.



Of vallen die ook in de asociale categorie?



En wat is dat zogenoemde reizen?, moet dat buiten Europa zijn?

Hoeveel culturen?

Hoeveel uur?

Hoeveel natuur?



Zijn daar nog richtlijnen voor, voordat je aan kinderen mag beginnen?En als je 30 bent en nog steeds geen interesse hebt gehad in reizen? Mag je dan wel aan kinderen beginnen? Ik heb zelfs nu de kinderen uit huis zijn nog geen interesse in reizen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Galadriel schreef op zaterdag 22 februari 2014 15:54 En de mensen die niet gereisd hebben, wat zijn zij?

B sociaal, of C sociaal.



Of vallen die ook in de asociale categorie?



En wat is dat zogenoemde reizen?, moet dat buiten Europa zijn?

Hoeveel culturen?

Hoeveel uur?

Hoeveel natuur?



Zijn daar nog richtlijnen voor, voordat je aan kinderen mag beginnen?



Minstens 4 landen binnen Europa, waarvan er maximaal 2 een korte stedentrip mogen zijn. België telt niet mee. Duitsland en Luxemburg maar voor de helft. Het Franstalige gedeelte van België telt ook half.

Daarnaast ook vier landen buiten Europa, waarvan minstens één reis langer geduurd moet hebben dan 4 weken.

Twee van deze vier reizen moeten naar een land geweest zijn waar Engels niet de voertaal is.



Extra intercontinentale reizen kunnen eventueel als compensatie gelden als je nog een Europese reis mist. Andersom is dit niet mogelijk.



Je paspoort dient als bewijs voor de meeste reizen. Voor landen waar je geen paspoort nodig hebt, volstaat een rekening van het hotel/de geboekte reis/de vlucht.'



Een backpackreis is niet verplicht, maar staat wel mooi op je reiscv.



Daarnaast moet je in totaal nog 12 weken weg geweest zijn. Die kun je op de volgende manier invullen:

- Korte vakanties binnen Europa

- Voor de tweede keer een land bezoeken

- Extra citytrips

- Buitenlandstages



Overal is wel natuur te vinden, dus dat komt wel goed.

Cultuur is een moeilijk dingetje om daar strakke richtlijnen voor te geven, dus dat moet maar naar eigen inzicht ingevuld worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook bevallen toen ik 23 was!

Dus nee niet te jong
Alle reacties Link kopieren
quote:gelukkigleven schreef op 22 februari 2014 @ 16:15:

[...]





Minstens 4 landen binnen Europa, waarvan er maximaal 2 een korte stedentrip mogen zijn. België telt niet mee. Duitsland en Luxemburg maar voor de helft. Het Franstalige gedeelte van België telt ook half.

Daarnaast ook vier landen buiten Europa, waarvan minstens één reis langer geduurd moet hebben dan 4 weken.

Twee van deze vier reizen moeten naar een land geweest zijn waar Engels niet de voertaal is.



Extra intercontinentale reizen kunnen eventueel als compensatie gelden als je nog een Europese reis mist. Andersom is dit niet mogelijk.



Je paspoort dient als bewijs voor de meeste reizen. Voor landen waar je geen paspoort nodig hebt, volstaat een rekening van het hotel/de geboekte reis/de vlucht.'



Een backpackreis is niet verplicht, maar staat wel mooi op je reiscv.



Daarnaast moet je in totaal nog 12 weken weg geweest zijn. Die kun je op de volgende manier invullen:

- Korte vakanties binnen Europa

- Voor de tweede keer een land bezoeken

- Extra citytrips

- Buitenlandstages



Overal is wel natuur te vinden, dus dat komt wel goed.

Cultuur is een moeilijk dingetje om daar strakke richtlijnen voor te geven, dus dat moet maar naar eigen inzicht ingevuld worden.







@danielle: in afrika (ai, ja...een reiziger hier ;)) begrepen ze niet dat ik met mijn toen 23 jaren nog geen kinderen had, dat kon niet goed komen, hahaha. Kortom, ga je dromen achterna! Wat de toekomst brengt weten we toch niet. Veel plezier met alle voorpret
Alle reacties Link kopieren
Ach TO, de belangrijkste vraag is inderdaad of je er klaar voor bent. En je klinkt alsof dat in ieder geval gevoelsmatig zo is.



Ik ben op m'n 24e moeder geworden en vraag me best wel eens af of ik het 'beter/anders' zou hebben gedaan als ik later aan kinderen was begonnen. Maar als ik om me heen kijk dan zie ik hele betrokken, bewuste jonge ouders, maar ook oudere starre, op zichzelf gerichte ouders. Dus dat heeft volgens mij niks met leeftijd te maken. En de tokkie-ouders die tegen hun kinderen schreeuwen en ze volstoppen met snoep en chips zie ik zowel jong als oud. Dus ook dat is volgens mij niet leeftijd gebonden.



Wat ik wel merk is dat het onder hoogopgeleiden in de randstad een beetje 'not done' is om jong kinderen te krijgen, terwijl mensen buiten de randstad jonger lijken te trouwen en/of aan kinderen beginnen. En als je minder lang gestudeerd hebt en eerder een arbeidsverleden hebt opgebouwd, begin je misschien ook sneller aan kinderen.



Zelf had ik toen ik zwanger werd een WO diploma op zak, een goede baan, een relatie van een aantal jaar, had ik al in het buitenland gewoond en gewerkt en alle continenten op zuid-Amerika na gezien. Op basis van die criteria kon ik best door een dertiger Maar veel belangrijker was dat ik er gevoelsmatig klaar voor was en ook echt geen redenen meer kon verzinnen om te wachten. En dat is heel goed uitgepakt



Dus als het praktisch allemaal goed zit en je relatie kan tegen een stootje (kinderen krijgen is een stoot op zich, dus als er dan nog meer in je leven gebeurt moet je wel samen overeind kunnen blijven, al is dat ook niet perse leeftijdsgebonden) en je bent er klaar voor, why not?
Alle reacties Link kopieren
quote:gelukkigleven schreef op 22 februari 2014 @ 16:15:

[...]





Minstens 4 landen binnen Europa, waarvan er maximaal 2 een korte stedentrip mogen zijn. België telt niet mee. Duitsland en Luxemburg maar voor de helft. Het Franstalige gedeelte van België telt ook half.

Daarnaast ook vier landen buiten Europa, waarvan minstens één reis langer geduurd moet hebben dan 4 weken.

Twee van deze vier reizen moeten naar een land geweest zijn waar Engels niet de voertaal is.



Extra intercontinentale reizen kunnen eventueel als compensatie gelden als je nog een Europese reis mist. Andersom is dit niet mogelijk.



Je paspoort dient als bewijs voor de meeste reizen. Voor landen waar je geen paspoort nodig hebt, volstaat een rekening van het hotel/de geboekte reis/de vlucht.'



Een backpackreis is niet verplicht, maar staat wel mooi op je reiscv.



Daarnaast moet je in totaal nog 12 weken weg geweest zijn. Die kun je op de volgende manier invullen:

- Korte vakanties binnen Europa

- Voor de tweede keer een land bezoeken

- Extra citytrips

- Buitenlandstages



Overal is wel natuur te vinden, dus dat komt wel goed.

Cultuur is een moeilijk dingetje om daar strakke richtlijnen voor te geven, dus dat moet maar naar eigen inzicht ingevuld worden.





Fuck....



Op basis van bovenstaande informatie ben ik voorzichtig begonnen mijn 4 jarige terug te duwen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
TO, iedereen baseert zijn/haar mening op zijn/haar gevoel. Moet jij ook doen. Als ik je zou adviseren, dan zou ik zeggen, begin zo laat mogelijk aan kinderen. Ik ben nu 43, mijn man is 46 en onze zoon bijna 5. We zouden het niet anders willen. Maar ik kan je niet adviseren. Jouw leven is anders dan die van mij. Ik ben anders dan jij. Als het goed voelt ga er dan voor. Je weet zelf wel of jullie er aan toe zijn of niet. En nogmaals, wat een ander er van vindt maakt niet uit.



Ik wens jullie een mooie gezonde baby toe...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Voor wat betreft leeftijd in combinatie met de huidige tijd is 23 jong. Echter........wie beslist welke leeftijd de beste leeftijd is om moeder of vader te worden?



Jullie zelf!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven