Werk & Studie alle pijlers

MBO keuzestress

24-02-2014 10:10 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochters zitten op het VMBO KB in het examenjaar.Ze doen examen op niveau 4, hun cijfers geven aan dat dat geen enkel probleem voor ze moet zijn.



Er moeten dus keuzes gemaakt worden over een vervolgopleiding. Vanaf augustus vorig jaar word er al aandacht gegeven aan het feit dat ze moeten kiezen. Aan alle kanten worden ze er aan herinnert dat het hun keuze is, niet die van hun ouders of klasgenootjes. Ze kiezen zelf voor hun toekomst. De uiterste inschrijfdatum is 1 maart bij de meeste opleidingen.



Maar mijn jongste heeft een probleem. Ze koos in eerste instantie voor Media en vormgeving. En omdat ze dat zo zeker wist had ze geen plan B. Ze heeft zelfs een dag meegelopen. Daar is ze teleurgesteld van terug gekomen, want sommige (lees: duits en wiskunde) vakken vond ze niet zo leuk, de mensen met wie ze mee liep waren niet zo aardig...

Nu wil ze niet meer.

Maar wat moet je met een kind dat niet kiezen kan?

Ze weet wat ze niet wil. Geen extra jaar op het VMBO want ze zit al op niveau 4. Doorstromen naar de Havo is geen optie.

Geen opleiding in de richting van verzorging. Geen bouw en techniek.



De media en vormgeving lijkt me helemaal geknipt voor haar. Ze kan haar creativiteit er in kwijt. Het past bij haar. En het past bij haar toekomstdroom.



Ze staart zich blind op details..en ik mag kan haar niet dwingen.



Zijn er meer ouders die hier tegenaan lopen? Ik voel me zo machteloos.
sleutelbos wijzigde dit bericht op 24-02-2014 10:56
Reden: lettertjes vergeten..
% gewijzigd
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het advies om havo te gaan doen niet. Ten eerste kún je met een kader-diploma niet naar havo, dat kan alleen met een vmbo-TL diploma en dan nog alleen onder voorwaarden. De overstap van vmbo naar havo moet je ook niet onderschatten. Een leerling doet examen in 6 vakken en heeft er dan op de havo ineens zo'n 9. Meer vakken dus, die een hoop voorkennis vereisen én veel moeilijker zijn dan op het vmbo. Mijn ervaring is dat meer dan 50% het niet haalt en dan alsnog, een jaar vertraging en een teleurstelling rijker naar het MBO moet.



Dit neemt natuurlijk niet weg dat het lastig is om een MBO-opleiding te kiezen. Als het mijn dochter was, zou ik haar sowieso inschrijven voor die media-opleiding, dan kan ze in ieder geval het traject doorlopen, misschien verandert haar beeld wel. Ondertussen kun jenatuurlijk verder kijken. Praat ook eens met de decaan op haar school.
wat raar zeg...dat je vanaf de VMBO eigenlijk niet door kan naar havo....dat was in mijn tijd wel anders...dan kon je op de mavo beginnen en doorgaan tot het vwo als je zin had.

Dus het is tegenwoordig de bedoeling dat je na het vmbo naar het mbo gaat en dan pas evt naar het hbo?
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 24 februari 2014 @ 15:58:

wat raar zeg...dat je vanaf de VMBO eigenlijk niet door kan naar havo....dat was in mijn tijd wel anders...dan kon je op de mavo beginnen en doorgaan tot het vwo als je zin had.

Dus het is tegenwoordig de bedoeling dat je na het vmbo naar het mbo gaat en dan pas evt naar het hbo?



Het is inderdaad de bedoeling dat je van vmbo (dat niet voor niets voorbereidend mbo betekent) naar het MBO gaat. Doorstromen kan nog wel, maar alleen vanaf TL. Dat was vroeger niet anders, toen kon je ook met mavo naar havo en niet met bijvoorbeeld lts.



Voor sommige kinderen is doorstromen/-klimmen best een goed idee, vooral als,het laatbloeiers zijn. Maar voor een groot aantal kinderen in het vmbo is nog eens twee jaar al die verplichte kost helemaal geen goed idee, die zijn er veel meer bij gebaat om te gaan leren en stagelopen in een concreet vak.



Verder denk ik dat je als leerling echt wel iets moet doen waar je hart ligt, maar dat enige realiteitszin ook niet onverstandig is. We willen allemaal dat onze dochters (en zonen) later hun eigen broek op kunnen houden, dus al die modieuze opleidingen als inderdaad die MBO-artiest maar ook medewerker kinderopvang (nauwelijks werk en al helemaal geen volledige banen, dus geen volledige inkomens) zou ik nog eens kritisch heroverwegen. Net als al die stylisten of mode-opleidingen.
Ach natuurlijk, ik had me niet gerealiseerd dat Alleen vmbo-tl gelijkstaat aan havo en de rest vroegah lts was ja.

Nou kan je twisten over wat een nuttige en wat geen nuttige opleiding is..wb kinderopvang; ja dat is nu slap vanwege de crisis en dat geharrewar over toeslagen. Mensen worden er onzeker door en zoeken dan liever een andere opvangoplosing. Dat er geen volledige banen in de kinderopvang zijn, ligt niet aan het werk...veel opvangen zijn van 7 tot 19.00 uur open dus uren zat zou ik zeggen....de werkgever biedt geen ft contracten. Ik werk in de zorg en daar is dat ook zo. De zorg wordt 24/7 geboden dus je moet makkelijk 36 uur kunnen draaien, er worden alleen van die prutroosters gemaakt (dienstjes van 4 uur enzo). Ik hoop echt dat de bonden nog eens werk gaan maken van die uren.
Ik vind het ook vreemd gegeven dat je op je 15e al iets moet kiezen wat je met een beetje pech je hele leven blijft doen. Als ik toen wist wat ik nu weet had ik andere keuzes gemaakt.



Het is goed dat ze iets kiest wat bij haar past en waar haar hart ligt.



En wat starshine zegt: dat snap ik dus ook niet. In productiewerk is het heel gemakkelijk om roosters te maken terwijl men in de zorg zo aan het prutsen zijn met die roosters. Ik kan er met mijn pet niet bij. Vergaderingen op vrije dagen als je net 6 dagen hebt gewerkt (weliswaar versnippert) etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als de doods zijn als ik op m'n 15e zo'n keuze moest maken. Ik heb nu op mijn 25ste pas een vaag idee van wat ik de komende jaren wil zijn, en misschien niet eens de rest van mijn leven...



Ik zou haar ook aanmoedigen om in ieder geval iets te gaan doen, als ze het niet leuk vindt dan kan ze nog switchen, ze is nog jong genoeg. Maar, ik zou ik ook wel aandringen iets passends, doch met arbeidsperspectief, te gaan zoeken. Als ze iets creatiefs/vormgevends wil doen, dan zou het het mooiste zijn als er ook een IT element in de opleiding zit, zoals bij een opleiding Mediadevelopment. Als je eenmaal wat kan programmeren dan opent dat een wereld naar een heleboel mogelijkheden.
ik moest op mijn 14de op de havo al een vakkenpakket kiezen (wat dus bepaalde vervolgopleidingen uit kan sluiten). Vond dat toen ook al idioot en het is ook redelijk rampzalig uitgepakt (2 vakken gekozen die ik klote vond en totaal niet nodig had, 2 studies voortijdig afgebroken en pas op mijn 30ste wist ik wat ik wilde (zorg dus) Als ik dat op mijn 14de had geweten had ik gewoon meteen hbo-v gedaan.
precies Tuorrebout. Elke maand zit hier een roosteraar zijn/haar hoofd te breken over al die diensten. Doe gewoon 3 diensten (dag-avond-nacht) en laat iedereen daar 4 van draaien, paar dagen vrij en dan de volgende dienst. Moeilijk gedoe. Alleen daarom wil ik liever in het ziekenhuis werken, daar heb je dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Net nog weer een gesprek gehad met dochterlief. Ze kwam zelf bij me en vertelde dat ze vanochtend ook al bij haar oma was geweest en daar had ze haar verhaal gedaan. Oma gaf ook aan dat de algemene vakken er nu eenmaal bij horen net als leerplicht. En dat zaken als klasgenoten pas in augustus aan de orde komen.



Heel langzaam begint ze toch weer enthousiast te worden over de media en vormgeving. Het begint weer te kriebelen.Ik ben blij dat ze bijdraait en dat het haar belangrijk genoeg is om ook met anderen er over te praten.



Oh, enig onderzoek geeft aan dat de MBO studie met de hoogste baangarantie de opleiding MBO Hout, Meubel en Onderhoud is met 75% kans op een baan garantie (bron: MBOstart.nl)
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Lange leve oma....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven