Overspannen leerkrachten (basisschool)

20-02-2014 15:02 243 berichten
Laat ik voorop stellen dat het me inderdaad ook een loodzware baan lijkt. Ik heb over het algemeen groot respect voor leerkrachten, zeker in deze tijd. (te) Grote klassen, veel zorgleerlingen, de Rugzakjes die afgeschaft gaan worden en scholen dienen dat zelf op te gaan pakken, ga er maar aan staan.



Ik heb 3 kinderen op de basisschool. Vandaag krijg ik voor de vierde keer dit schooljaar een mail dat een van de juffen van mijn kinderen voor lange tijd uit de roulatie zal zijn. Hij heeft al een vervanger voor de andere juf, die heeft ook een burn-out en zal net als de juf van mijn dochter en andere zoon niet meer terug komen voor het eind van het schooljaar.

Daarvoor is al een periode geweest van regelmatige vervangers, we hebben inmiddels zoveel ervaring dat we deze mail al aan zagen komen.

Mijn andere zoon en dochter hebben niet veel last van de steeds wisselende leerkrachten, deze zoon gaat al eigenlijk vanaf het begin van het schooljaar niet met plezier naar school, kwam steeds thuis met hoofdpijn en buikpijn omdat "juf weer eens was ontploft" en de kinderen in zijn klas gebruik maakten van de duidelijk niet goed in haar vel zittende juf.



Ik vraag me af of onze school een uitzondering is, of dat er over het algemeen zoveel uitval is bij leerkrachten vanwege een burn-out.

Wat zouden scholen kunnen doen of laten?

Op de school van mijn oudste(vo) hoor ik eigenlijk nooit over docenten met een burn-out.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dickens schreef op 21 februari 2014 @ 22:38:

[...]

Gewoon leren luisteren is dan de oplossing voor heel veel problemen.Oooo was het maar zo simpel! Hier twee zonen: een die van nature wel luistert en een die van nature niet luistert. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg hoor, die van nature niet-luisterende altijd wél meteen te laten luisteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dickens schreef op 21 februari 2014 @ 18:56:

[...]



Ah, jij bent dus bewust onbekwaam terwijl je, uit hoofde van je beroep, onbewust bekwaam zou moeten zijn. Je eigen onkunde bagatelliseren door de ander hautain te noemen, fraai hoor.



Nee, maar ik ben wel zo dat ik niet tegen mensen op een forum ga lopen muggenziften over spelfouten. Als het om bekwaamheid gaat als leerkracht vind ik een fout maken op een forum niet echt relevant. Inhoud negeren en zeuren over spelfouten is volgens mij het eerste teken van de naderende apocalyps.



Overigens schreef een leerling bij een dictee per ongeluk insect met de s en c omgewisseld. Dat is pas een aparte fout.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dickens schreef op 21 februari 2014 @ 22:38:

[...]





Als je een kind zonder rugzakje oid hebt moet dat toch te doen zijn? Ik heb niet gelezen dat haar kind een beperking heeft. Gewoon leren luisteren is dan de oplossing voor heel veel problemen.Mijn dochter heeft zwaar ADHD, dat alleen is al voldoende om extra aandacht (ik woon niet in NL dus geen rugzakken) te krijgen voor hoe ze aangepakt moet worden. "Gewoon luisteren" werkt echter voor heel veel kinderen niet en zeker niet als je niet consequent bent. Als deze juf voor de hele klas wat meer struktuur had aangebracht had iedereen daarvan geprofiteerd, het was niet alleen mijn dochter die er last van had. Helaas paste juf echt helemaal niks toe van wat zowel wij, de vorige juf en haar sociaal werkster zeiden en dat jaar is heel zwaar geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dickens schreef op 21 februari 2014 @ 00:25:

[...]





Ik vind het echt niet kunnen. Spelling en interpunctie moeten gedachteloos gaan voor een leerkracht.



Ik ben het met je eens.



Gelukkig ben ik geen leerkracht, een vage wens de pabo te gaan doen werd de kop ingedrukt na één ochtend hulpmoederen bij de juffenverjaardag in groep 1.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 22 februari 2014 @ 17:20:

[...]



Voor de rest ben ik het met je eens. Het is toch echt gedachteloos. Je kunt zowel gedachten als gedachtes hebben en dan wordt het dus zonder tussen n gespeld. Denk aan groentesoep.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk twee dagen in de week in groep 0-1-2.

Wij zijn bezig ons onderwijssysteem om te bouwen naar Team Op Maat. Daarnaast zitten we tijdelijk in een ander gebouw, omdat we een nieuwe school laten bouwen.

Ook hebben we bij de kleuters een nieuw volgsysteem aangeschaft, waarmee we dit jaar voor het eerst werken.

De vergaderingen, overleggen, extra uren rijzen daardoor de pan uit.

Ik werk gelukkig op de twee dagen dat er vergaderd wordt.

Het zijn natuurlijk alle drie zeer belangrijke dingen die veel aandacht vragen, maar wat kost het allemaal een hoop tijd.

Ik ben echt blij dat ik maar twee dagen werk en dat ik taken kan verdelen met mijn duo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamuza schreef op 21 februari 2014 @ 19:04:

[...]



Dit is door mij direct aangekaart bij de directeur en er zijn duidelijke afspraken over de taken van volgend jaar gemaakt

Sommige taken doe ik voor het eerst (MR) en dat is te leuk om te laten schieten. In ruil daarvoor ga ik op mijn strepen staan bij de formatie van komend jaar ;)Mijn vorige directeur (waar dit bij speelde) was het type bord-voor-zijn-kop. Gelukkig heb ik nu een directeur die het wat beter verdeeld heeft en 't ook accepteert dat ik tegen bepaalde dingen nee zeg. Wat een verademing!
Alle reacties Link kopieren
Tip: Buitenhof van 16 februari, de laatste 15 minuten. Over de werkdruk in het basisonderwijs.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 22:44:

[...]



Wat dat betreft ben ik dan idd 'zo'n moeder': ik vind luisteren omdat iemand toevallig de juf is niet sowieso goed.

Ook de juf kan zich vergissen en dan is het heel goed als mijn kind dat kan aangeven.



En zie hier het probleem voor de docenten/leerkrachten. Ouders die zeggen dat hun snotneusjes niet altijd hoeven te luisteren naar de juf, 'omdat het toevallig de juf is'. Nee, de juf kan inderdaad best eens een foutje maken in een rekensommetje of in een dictee. Maar als een juf zegt dat je recht moet gaan zitten, dan heb je dat als kind gewoon te doen.

En ja, ik sta voor de klas. En ja, ik ben vrij autoritair. Maar wat geven de kinderen aan het eind van het jaar aan in een enquete? Dat het in mijn lessen rustig is, dat ze goed kunnen werken/concentreren, dat ik geduldig ben en alles wel tien keer wil uitleggen.

Maar voordat ik mijn klas in het gareel heb (netjes Juffrouw ...... zeggen, geen petjes, geen kauwgom, doen wat ik van ze vraag), dan zijn we al weer een tijd verder.

Naar mijn mening hebben veel kinderen een gebrek aan opvoeding gehad. Het moet allemaal maar vrij, vrijer, vrijst, maar omgangsregels kennen, ho maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirsi schreef op 24 februari 2014 @ 08:01:

[...]





En zie hier het probleem voor de docenten/leerkrachten. Ouders die zeggen dat hun snotneusjes niet altijd hoeven te luisteren naar de juf, 'omdat het toevallig de juf is'. Nee, de juf kan inderdaad best eens een foutje maken in een rekensommetje of in een dictee. Maar als een juf zegt dat je recht moet gaan zitten, dan heb je dat als kind gewoon te doen.

En ja, ik sta voor de klas. En ja, ik ben vrij autoritair. Maar wat geven de kinderen aan het eind van het jaar aan in een enquete? Dat het in mijn lessen rustig is, dat ze goed kunnen werken/concentreren, dat ik geduldig ben en alles wel tien keer wil uitleggen.

Maar voordat ik mijn klas in het gareel heb (netjes Juffrouw ...... zeggen, geen petjes, geen kauwgom, doen wat ik van ze vraag), dan zijn we al weer een tijd verder.

Naar mijn mening hebben veel kinderen een gebrek aan opvoeding gehad. Het moet allemaal maar vrij, vrijer, vrijst, maar omgangsregels kennen, ho maar.

Je trekt het weer volledig uit z'n verband.

Ik ben fervent tegenstander van de term 'omdat ik het zeg'. Ik leg altijd uit waarom ik vind dat iets moet gebeuren.



Mijn jongste heeft een strenge juf momenteel, heb ik helemaal niks tegen, maar ze is niet autoritair. Dat zijn wat mij betreft twee verschillende dingen.



Mijn kind heeft in zijn leven nog nooit recht op een stoel gezeten, als je dan als leerkracht daar je energie in gaat steken ben je wat mij betreft verkeerd bezig. En dan zal ik je adviseren om de zithouding van mijn kind vooral geen ding te maken, want dat lukt je niet. Niet omdat ik ze zo vrij opvoed, maar omdat mijn kind dat nu eenmaal niet kan EN omdat hij beter luistert als hij op z'n kop in zijn stoel hangt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Via een collega heb ik een tip gekregen van een webinar half maart. Hier wordt meer informatie gegeven over werkdruk en regelzucht in het onderwijs en kan je ook je eigen vragen stellen. Voor de geïnteresseerden: aanmelden kan op
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-02-2014 20:45
Reden: Link verwijderd!
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sommige ouders hebben zelf totaal geen respect voor de leerkracht of het onderwijs. Kinderen nemen dit zo over.



Mijn kinderen zitten op een prot. christelijke school, kerst wordt gevierd in de kerk. Ieder jaar weer gezeik van ouders die niet gelovig zijn en het belachelijk vinden dat HUN kind in de kerk liedjes moet gaan zingen. Gevolg is dat de kinderen van die ouders in de kerk gewoon zeggen tegen mijn dochter... jij bent gek dat je mee zingt, ik hoef dat lekker niet van mijn moeder.



Ander kindje uit de klas was heel brutaal geweest tegen de juf, ze sprak hem aan op iets en hij stond tegenover haar en maakte een hoofdgebaar van wat moet je nou. Ze gaf hem straf door hem tussendoor niet buiten te laten spelen maar rekenwerk te laten maken. In mijn ogen helemaal terecht. Mannetje komt huilend school uitrennen om 12.00 en rent naar mammie, vertelt het verhaal van het niet mogen buitenspelen en het strafwerk en ma stiert naar binnen om de juf eens een lesje te lezen.... Echt mijn mond viel open, mannetje verzwijgt (logisch hij is pas 7 jaar) zijn aandeel in het verhaal, maar ma vraagt er niet eens naar en is het per definitie al oneens met het beleid van de juf.



Met dat soort ouders zou ik ook snel overspannen zijn ! Helaas wordt de groep ouders die zich zo uiten steeds groter bij ons op school.
Ik snap niet dat je je kinderen naar een christelijke school doet als je zelf helemaal niets met het geloof hebt.

Als ze op een school met een bepaald gezindte zitten, moet je ook mee doen en aanpassen, zo simpel is het. Wil je dat niet, dan doe je ze maar naar een openbare.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk tot nu (groep 5) geen herkenning. Er is wel uitval geweest, maar dat is 1 keer geweest door een zwangerschap en kraamverlof en 1 keer door een echtscheiding. Bij al deze uitvallen is steeds dezelfde reserveleerkracht ingevallen die alle kinderen dan ook goed kennen. Verder veel fulltime functies op deze school, dus kinderen hebben veelal de hele week dezelfde leerkracht voor de klas. Eigenlijk komt onze school heel rustig over met weinig gedonder.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 21 februari 2014 @ 17:41:

[...]



Dat is idioot. Waarom moet er in drie schooljaren een kamp georganiseerd worden, en dan nog zo lang?

En voor het tellen. Wij hebben wel eens conferenties met een programma van 09.30 tot 20.30 uur (en dan gezamenlijk eten). Die dagen gelden als een 8-urige werkdag, of 9 uur als je normale werkdag 9 uur is. Maar daar ben je vrij 's avonds en 's nachts niet waar? Op een kamp echt niet. Geloof me.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
En BertjeBig het heeft volgens mij echt geen enkel nut om het ene beroep met het andere te gaan vergelijken. Zeker niet als die beroepen feitelijk gezien weinig tot geen overeenkomsten/raakvlakken hebben.



Mensen uit het onderwijs geven aan dat kamp een onderdeel van hun werk is en de reactie van mensen buiten het onderwijs is: Dan ga je niet op kamp. Ik weet echt niet wat ik daar mee moet. We geven het toch aan omdat het dús een onderdeel van ons werk is? Denken jullie nou echt dat even melden op een vergadering dat je niet mee op kamp betekent dat het klaar is? Daar zit een hele bewuste keuze ( en soms visie) van een team achter en dat máákt het dus een onderdeel van ons werk ook al zien jullie dat onderdeel liever weggewerkt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:maartjej. schreef op 27 februari 2014 @ 09:22:Jou heb ik gestaft.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Solomio schreef op 24 februari 2014 @ 08:16:

[...]





Mijn kind heeft in zijn leven nog nooit recht op een stoel gezeten, als je dan als leerkracht daar je energie in gaat steken ben je wat mij betreft verkeerd bezig. En dan zal ik je adviseren om de zithouding van mijn kind vooral geen ding te maken, want dat lukt je niet. Niet omdat ik ze zo vrij opvoed, maar omdat mijn kind dat nu eenmaal niet kan EN omdat hij beter luistert als hij op z'n kop in zijn stoel hangt.



Jeetje ik probeer niet te oordelen maar ik begrijp dit niet goed denk ik. Want dit is toch niet te doen voor een leerkracht? Kinderen kunnen toch naar eigen wensen niet op hun kop in de stoel hangen, of zitten op het tafeltje, of liggen op de grond? Als je een groep hebt van 25 of 30 kinderen kan je dit soort dingen toch niet laten gaan? Of gaat dit in de praktijk om één kind en vindt de rest van de klas het heel normaal dat hij wel op zijn kop in zijn stoel hangt? Wordt er een uitzondering gemaakt? Oprechte vraag.



Ik zou dit vak niet kunnen uitoefenen trouwens. Heb veel respect voor leerkrachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven