Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken: wanneer lukte het?

16-02-2014 01:45 98 berichten
Goed. Ik kan niet slapen dus maar dit topic openen want ik loop erover te piekeren.



Ik rook (nu een jaar of 10). Niet heel weinig (pakje per dag). En ik wil er vanaf. Ondertussen 4 serieuze stoppogingen achter de rug, en een stuk of 400 niet zo serieuze.



En toch trap ik er elke keer weer in na een paar maanden. En ik weet best dat het een kwestie is van gewoon niet meer roken en een grote meid zijn. Maar ik ben vast niet de enige die hier tegenaan loopt dus ik vroeg me af wanneer het de succesvolle niet-meer-rokers WEL gelukt is!



Hebben jullie hulpmiddelen gebruikt? Afgebouwd? (geloof ik niet zo in eigenlijk) Medicijnen zoals champix gebruikt?



Kortom: wanneer lukte het jou WEL en waarin was die poging anders dan eerdere pogingen?
Alle reacties Link kopieren
quote:annelaure schreef op 16 februari 2014 @ 15:13:

Bij mij zou zo'n lijstje met ziektes en stoffen niet geholpen hebben, ik wist dat allemaal al voordat ik begon. Fijn dat het jou wel heeft geholpen.



Ik wist het ook voordat ik stopte, maar het elke keer voor ik een sigaret opstak doorlezen gaf me net even die reality check. En dan zei ik tegen mezelf: ja kies je er nu voor om kans te lopen op deze ziektes? Dan niet miepen als je het echt krijgt. En weet je zéker, heel zeker dat je rattengif wil inhaleren? En dan dacht ik: muh.. Laat maar.



Het was meer dat ik er elke keer bij stilstond, dan dat ik me ervan bewust werd. En dat ik er elke keer voor kóós om het niet te doen, ipv. dat ik het mezelf 'verboden' had.
Hoe slecht is nicotine an sich?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo'n twee jaar geleden gestopt met roken, cold turkey. Na een maand of drie kreeg ik soms weer trek in een sigaret maar ik had hier op het forum gelezen dat iemand schreef dat trek in een sigaret maar een minuut duurt. Dat heb ik maar in gedachten gehouden en ben dan afleiding gaan zoeken. Nu heb ik eigenlijk nooit meer trek in een peukie.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ging op een dag ( nu zo'n 8 jaar geleden) de knop om. Ik was er helemaal klaar mee. Gewoon op een dag besloten "dit is mijn laatste sigaret" en dat was het dus ook inderdaad, nooit mee een sigaret aangeraakt!

Je moet er gewoon 100% achter staan en stoppen omdat jij dat zelf wilt. Mocht je trek krijgen gewoon tegen jezelf zeggen wat je redenen waren om te stoppen, het gevoel zakt vanzelf weg.

Het feit dat ik niet meer stink, actiever ben en elke maand behoorlijk wat euro's uitspaar zijn voor mij voldoende reden nooit meer te gaan roken. Sterkte met stoppen!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss.Innuendo schreef op 16 februari 2014 @ 15:25:

[...]





Maar feitelijk ben je toch helemaal niet gestopt met roken?

Je hebt er alleen een alternatief voor gevonden.Dat is jouw onwetende mening, ik weet dat ik gestopt ben met roken, en begonnen ben met dampen. Er zit een groot verschil tussen..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Sense-1970 schreef op 16 februari 2014 @ 17:20:

[...]





Dat is jouw onwetende mening, ik weet dat ik gestopt ben met roken, en begonnen ben met dampen. Er zit een groot verschil tussen..Vriendelijk ...
quote:Sense-1970 schreef op 16 februari 2014 @ 17:20:

[...]





Dat is jouw onwetende mening, ik weet dat ik gestopt ben met roken, en begonnen ben met dampen. Er zit een groot verschil tussen..Haha, wat een verschil! Alleen zwakke zielen roken.
Alle reacties Link kopieren
quote:noell schreef op 16 februari 2014 @ 17:43:

[...]





Haha, wat een verschil! Alleen zwakke zielen roken.Wat een debiele opmerking zeg.
odi et amo
Roken is een verslaving. Begonnen uit onwetendheid, om mee te doen met de groep, uit stoerheid etc. De een komt er makkelijker vanaf dan de ander. Overigens wordt de ene verslaving vaak ingeruild voor een andere. Zie je ook veel in de psychiatrie/verslavingszorg. Ex-alcoholisten die roken als ketters, teveel eten, drugs gebruiken of zich ziek drinken aan koffie. Liever een damper dan een roker in huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 16 februari 2014 @ 19:44:

Roken is een verslaving. Begonnen uit onwetendheid, om mee te doen met de groep, uit stoerheid etc. De een komt er makkelijker vanaf dan de ander. Overigens wordt de ene verslaving vaak ingeruild voor een andere. Zie je ook veel in de psychiatrie/verslavingszorg. Ex-alcoholisten die roken als ketters, teveel eten, drugs gebruiken of zich ziek drinken aan koffie. Liever een damper dan een roker in huis.+1
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gaan dampen om echt te stoppen,dus een hulp middel.



Maar het is echt een verschil hoor.Ik ruik weer alles.Alles smaakt beter.Met sporten is mijn conditie echt vooruit gegaan.En geen gerochel meer.En dit was nadat ik het roken heb vervangen voor het dampen.Ik ben al op de goede weg en wil het sávonds ook laten staan.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:sadeceben schreef op 16 februari 2014 @ 17:22:

[...]





Vriendelijk ...

De opmerking naar mij toe liep ook niet over van vriendelijkheid.. Sterker nog, hij zit vol vooroordelen, dan mag ik best een opmerking over onwetendheid maken..



Ja ik weet dat ik mijn ene verslaving heb ingeruild voor de andere, sterker nog dat doen vele stoppende rokers om van het roken af te komen.. De kauwgom, pleister industrie vaart er al jaren wel bij. Om nog maar te zwijgen van de ex rokers die gaan eten /snaaien om het gemis op te vangen..



Heb ik nu geen last van..



En toch ben ik nu een ex-roker.. Maar wel een tevreden damper..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Sense-1970 schreef op 17 februari 2014 @ 00:57:

[...]



De opmerking naar mij toe liep ook niet over van vriendelijkheid.. Sterker nog, hij zit vol vooroordelen, dan mag ik best een opmerking over onwetendheid maken..



Ja ik weet dat ik mijn ene verslaving heb ingeruild voor de andere, sterker nog dat doen vele stoppende rokers om van het roken af te komen.. De kauwgom, pleister industrie vaart er al jaren wel bij. Om nog maar te zwijgen van de ex rokers die gaan eten /snaaien om het gemis op te vangen..



Heb ik nu geen last van..



En toch ben ik nu een ex-roker.. Maar wel een tevreden damper..





Ben het met je eens Sense dat vele stoppers bij stoppen ook niet gezonde alternatieve gebruiken om van het roken af te komen.



Neem het hele arsenaal aan nicotinehoudende vervangers als pleisters, zuigtabletten, kauwgum, spray's.

Feitelijk is de E sigaret niet veel anders dan slechts een vervanger om je nicotine nog binnen te krijgen, echter simuleert het ook de handeling wat velen vaak toch ook missen.

Ook kan je met de E sigaret, net als alle andere meer geaccepteerde vervangers van nicotine, het gehalte afbouwen.

En toch mag je met een pleister op je arm wel zeggen dat je gestopt bent met roken, maar met een E sig niet?



Ook de op doktersvoorschift verkrijgbare medicatie zijn niet geheel zonder risico.



Nee, ik weet van mijzelf dat stoppen met roken mij niet was gelukt zonder de electronische sigaret en daarom ben ik maar wat blij met deze uitvinding!

Waarvan ik niet ga beweren dat het niet ongezond is, maar ik heb er zo'n 80 tot 90% aan ongezonde stoffen mee verslagen en dat is echt een enorme winst.
Alle reacties Link kopieren
Na mijn stadsfiets verlast te hebben tot ''fixie'' en wat actiever ben gaan trappen richting school merkte ik dat ik het geen 30 min. vol kon houden... Na de nodige koppen koffie in de ochtend (uiteindelijk verwisseld voor guaranna) ben ik in gaan zien dat de reistijd er flink op vooruit ging! Op mijn ademhaling na.. En uit mijzelf gestopt met roken om te kijken wat het zou doen. Werkte geweldig. Weer 4 minuten erbij gepakt



Uiteidelijk mijn motor weer aan de loop gebracht en gestopt met het saaie getrap...



Of je nu voor een dag of een week stopt.... Wees blij met jezelf. Wees tevreden over je eigen prestatie...Een dag zonder is al gezonder. Leg de lat niet zo hoog! Dan is de zonde ook minder dichtbij
3x3 is 11 alles doen we zelf ;)
3,5 week geleden is bij mij de knop omgegaan!

Nadat mijn vriend eind september een hartinfarct had gehad,was hijzelf al gestopt en ik rookte niet meer in zijn buurt om het hem niet te moeilijk te maken.

Toen ik aangenomen werd bij mijn nieuwe baan,kon bij mij de knop om,ik mag daar niet roken,ook niet buiten dus heel bewust mijn laatste sigaret gerookt en er geen meer aangeraakt.
Alle reacties Link kopieren
Mede door dit topic heb ik de knoop doorgehakt.

Ik zit op dit moment nicotinekauwgom te kauwen. Alle sigaretten weg uit huis, deze keer MOET het lukken!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op dit moment 1 maand en 15 dagen gestopt na 12 jaar gerookt te hebben. Cold turkey, ik persoonlijk heb niks met hulpmiddelen.



Ik zie het maar zo: het heeft doorzettingsvermogen gekost om ermee te beginnen, dus het kost ook doorzettingsvermogen om ermee te kappen. Ik heb hiervoor 4 loze stoppogingen gehad, ik stond er ook niet echt achter maar nu was ik er echt klaar mee. De eerste week heb ik het echt verschrikkelijk moeilijk gehad. Ik was ook echt the devil herself. Om alles flipte ik hem de pan uit, huilen huilen als een klein kind! Ik schaam me dood. Nu heb ik soms zwakke momenten als ik boos ben maar dan denk ik terug aan de eerste week hoe ik me voelde, die wil ik echt niet nog een keer doormaken! Het niet roken bevalt me prima! Ik stink niet meer, maak me niet meer zodanig druk om me gezondheid, ik voel het in me portemonnee, me huid ziet er nu al beter uit, geen gele rookvingers meer, hoef niet meer naar buiten in de kou enz enz.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 1 jaar en 4 maanden gestopt met roken. Ik wilde graag zwanger worden, dus toen we dat hadden besloten heb ik m'n laatste pakje opgerookt en gewoon geen nieuwe meer gekocht. Vond het niet eens moeilijk en gelukkig was ik snel zwanger dus ik mocht niet eens meer beginnen hahaa maar was wel goede motivatie. Afgelopen sept bevallen en geen aandrang om weer te beginnen, heb er zelfs een afkeer tegen gekregen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu ruim een jaar gestopt. Heb 28 jaar lang minstens 30 sigaretten per dag gerookt. Echt nooit gedacht dat ik zou kunnen stoppen !



Bij mij was het een combi van dingen.Mijn moeder werd opgenomen met een exacerbatie van COPD (en heeft dus nu officieel longemfyseem en zit aan de zuurstof). De longarts waarschuwde mij dat dit mijn toekomst zou zijn als ik door bleef roken.



Toevallig kwam ik bij de KNO arts die met een spiegel mijn neusslijmvlies onderzocht en meteen tot de conclusie kwam dat ik rookte. Ik nog naïef vragen of hij dat rook... nou nee schat kijk zelf maar. Hij liet me neusslijmvlies van een roker zien.... sterk verdikt en ontstoken.



Als ik bed lag kreeg ik vaak van die kriebelhoestjes tot bijna kokhals aanvallen van hoesten.Iedere keer was ik weer bang dat het iets ernstigs zou zijn om vervolgens de angst weg te roken... zucht.. gek werd ik er van



Wij moeten best zuinig leven dus roken hakt best in het budget. Dochter wilde iets leuks gaan doen, maar ik zei haar dat we geen geld hadden. Diezelfde dag haalde ik wel voor ¤ 30 shag en sigaretten (man rookt ook)



Bij mij kwam HET MOMENT toen ik een longfunctieonderzoek kreeg. Wel schade maar nog geen COPD. Voor mij het gevoel alsof ik nog een tweede kans kreeg. Zeker met bovenstaande dingen in mijn achterhoofd was stoppen een eitje



Echt die knop ging om. Voor de ondersteuning nog gelezen op nederland stopt.nl Daar ontdekt wat roken eigenlijk met je doet en wat het feitelijk is. Niets meer of minder dan rook uitblazen en je nicotinereceptoren in je hersenen zoet houden met shotjes. De gezelligheid, antistress, steun en weet ik veel wat heb je er echt zelf bij verzonnen (de geestelijke verslaving). Als je dat los kunt koppelen ben je er al.



Inmiddels is mijn man ook een half jaar gestopt, hou vol, ik ben echt zo blij dat ik gestopt ben. Moet er echt niet aan denken om ooit nog te moeten roken. !
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaar of 17 gerookt, waarvan de laatste 10 jaar ongeveer een pakje per dag. Van tijd wilde ik wel stoppen, maar de echte overtuiging, de echte reden, ontbrak. Voor de gezondheidsrisico's en -gevolgen stopte ik m'n hoofd in het zand, met de kosten zat ik ook niet want ik was verder toch alleen en deed er niemand mee tekort. Ik baalde wel enorm van het feit dat ik verslaafd was. Altijd die drang om sigaretten in huis of op zak te hebben, altijd de stess van 'wanneer kan ik weer roken'. Maar blijkbaar niet genoeg om echt te stoppen.



De omslag kwam toen ik zwanger werd. Het idee dat ik er niet alles aan zou doen om m'n kindje de best mogelijke start te geven - daar hoefde ik verder geen artikelen over te lezen of dingen over op te zoeken. Ik kan me niet herinneren dat ik er veel moeite mee heb gehad, de eerste dagen nadat ik wist dat ik zwanger was heb ik nog een paar sigaretjes gerookt (onverwachte zwangerschap, anders was ik wellicht daarvoor al gestopt, maar mezelf kennende zou dat wel heel moeilijk zijn geweest) maar ik genoot er al niet meer van, het voelde gewoon heel erg verkeerd. In het begin vond ik nog soort van troost en steun in het idee dat ik na de bevalling weer kon gaan roken. Naar na de bevalling was daar de borstvoeding, en tegen de tijd dat dat klaar was had ik geen enkele behoefte meer. Dat is nu een dikke 7 jaar geleden (8,5 haar geleden dat ik stopte). Ben er bij wijze van spreken nog elke dag blij om dat ik niet meer 'hoef'.
Alle reacties Link kopieren
ik ben nu ruim 5 maanden gestopt, een paar weken voordat ik zwanger werd. Ik denk dat ik het langer dan 3 weken kon volhouden door mijn zwangerschap, maar ergens ben ik ook wel weer blij dat ik niet meer rook.

Ik denk er meestal niet meer aan, maar een maand gelden ofzo had ik ineens na het eten een moment van "Zo, en nu een sigaretje". Was ik vergeten dat ik gestopt was. Dat was zo maf!



Ik denk dat je na die paar maanden juist een moeilijk moment kan hebben, omdat je dan gaat denken: "Zie, ik kan zo stoppen als ik wil, een paar sigaretjes bij de borrel/ feestje kan geen kwaad" en dan ben je eigenlijk nog psychisch verslaafd.



Dat zijn de momenten dat je gerust een extra hapje of wat anders mag nemen ipv die peuk. Dat moment gaat vanzelf weer over en dan weet je dat je helemaal geen behoefte eigenlijk hebt.



Ik ben nog steeds blij dat ik niet rook, niet alleen voor ons kindje, ook voor mijzelf!
Only dead fish go with the flow
Voor mij lukte het ook pas echt toen ik begon met e-sigs. Het voelt niet als stoppen omdat ik er echt totaal geen moeite mee heb gehad. Ik ben wel overgestapt op een moment dat ik helemaal klaar was met de gewone sigaretten en ik was vanaf het begin al helemaal enthousiast over mijn damper. Dat heeft wel meegeholpen met hoe makkelijk het was. Ik vind het oprecht heel leuk om te doen en ik vind het jammer dat ik dit niet eerder heb ontdekt! Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat ik pas een paar weken onderweg ben, maar ik ben heel zeker dat ik nooit meer een gewone sigaret opsteek. Het dampen vind ik te leuk. Die sigaretten vind ik nu heel vies ruiken - doe mij maar bosbes- of frambozendamp.



Mensen die trouwens helemaal stoppen vind ik wel heel knap. Ik heb het vaak geprobeerd, maar op de een of andere manier ging de knop toen niet om. Misschien stop ik ooit nog met dampen, maar dat is niet iets waar ik me nu veel mee bezig houd. Ik begin in ieder geval eerst met het nicotinegehalte afbouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 16 februari 2014 @ 01:45:

Kortom: wanneer lukte het jou WEL en waarin was die poging anders dan eerdere pogingen?



Ik heb twintig jaar gerookt en ben nu al vijftien jaar volkomen rookvrij. Bij mij viel het kwartje toen ik besefte dat "moeten" stoppen voor mij onmogelijk was. "Mogen" stoppen daarentegen was makkelijk!



Ik moest dus leren omdenken. Ook hielp het mij te realiseren dat roken wel degelijk grote voordelen heeft, in tegenstelling tot wat sommigen beweren. Toen ik die voordelen op een rijtje had, was het dus ook makkelijker om het wegvallen hiervan op te vangen.



Overigens heb ik deze methode (Je mag stoppen) een paar maanden geleden gepubliceerd.

Het e-boek is tot 8 maart gratis verkrijgbaar!

Gewoon op "buy" klikken, en dan de code RW100 invoeren.

https://www.smashwords.com/books/view/382274



Heel erg veel succes, allemaal! Het is echt heerlijk om niet te roken. Ik ben nog elke dag dankbaar en blij dat ik het niet meer hoef te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven