Gezondheid alle pijlers

Kramp in voet

25-10-2013 10:16 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds het weer wat kouder begint te worden heb ik erg veel last van kramp in mijn voet. Vooral mijn linker voet, soms ook de ander, weet niet of dat relevant is. Meestal ´s nachts als ik in bed lig, maar soms ook overdag. Ik vermoed dat het te maken heeft met dat mijn voeten koud zijn ofzo, want als ik met sokken slaap heb ik nergens last van. Nou vind ik het alleen 10x niks om met sokken aan te slapen, dat vind ik zo vervelend aanvoelen en mijn voeten zijn dan ook veel te warm en daar houd ik niet van. Ik heb gehoord dat het ook door een calcium tekort kan komen, en dat klinkt logisch want ik drink en eet amper melkproducten ivm lactose intolerantie. Om dat te compenseren slik ik overigens wel calcium tabletjes.



Iemand tips tegen de kramp? Ik ben vannacht al 3x wakker geworden er van, en dat is niet voor het eerst... Ben het wel een beetje zat inmiddels.





EDIT: Upje, want ik heb er weer enorm veel last van. Slik inmiddels elke dag trouw magnesium en calcium tabletjes, dus daar kan het niet aan liggen denk ik. Iemand nog een ander idee waar het aan kan liggen? Heb nu elke avond standaard 2 uur lang kramp 'aanvallen' voor ik eindelijk in slaap val....
Alle reacties Link kopieren
Magnesium helpt tegen kramp..
Life is good!
Alle reacties Link kopieren
Zoals mijn voorganger al noemde: een magnesiumtekort kan krampen als gevolg hebben. Heel vervelend en pijnlijk is het, maar in principe zou het makkelijk op te lossen zijn
this too shall pass..
Alle reacties Link kopieren
Echt?? Ik heb toch best wel wat info gelezen op internet in mijn zoektocht naar een oplossing, maar over magnesium heb ik echt nergens iets zien staan. Volgens mij heb ik nog magnesium pilletjes liggen ergens, eens kijken of die nog goed zijn :-).
Ik wist het ook niet maar het schijnt te helpen. Ben momenteel zwanger en heb ook veel last van kramp in mijn kuiten en voeten. Onder andere mijn verloskundige heeft magnesium aangeraden.
Alle reacties Link kopieren
http://www.salusi.nl/spie ... ramp-benen-kuiten-voeten/



Hier staan veel oorzaken (waaronder inderdaad kou, tekort aan calcium en vele andere oorzaken) en ook een aantal tips om het te verminderen.



Inderdaad wordt een magnesiumtablet genoemd. Misschien kun je beginnen met die tabletten innemen?



Calcium staat er ook bij. Zelf ben ik ook lactose intolerant, maar heb er geen last van. Eet je soya? Hier zit ook calcium in.



Zelf heb ik er vaak last van als ik niet genoeg (water) heb gedronken. Misschien ook een tip?



Als je niet graag met sokken slaapt misschien een kruik bij je voeten leggen?
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij helpt om de doorbloeding van mijn benen en voeten in de winter op orde te houden, is aan het einde van een douche een paar keer wisselend m'n onderbenen af te douchen.

Dus vanaf mijn knieen met de douchekop 10 seconden ijskoud afdouchen, dan 10 seconden weer warm, koud, warm, koud, warm, en altijd koud eindigen. Goed afdrogen en dat was het.

Is in het begin niet fijn, maar went snel, en het zorgt ervoor de je vaten wat beter leren om te gaan met de winterkou.
Alle reacties Link kopieren
http://www.ahealthylife.nl/de-kracht-van-magnesium/



Er zijn veel vormen van magnesium op de markt, kijk even welke vorm je moet hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als aanvulling op de magnesium: elke dag een banaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet elke dag al op zijn minst 2 bananen, en drink zeker 3 liter water op een dag. Beetje veel, weet ik, maar daar heb ik dus zeker geen tekort aan . Ben begonnen met magnesium supplementen, en warempel: geen kramp meer gehad. Misschien een placebo effect, want lijkt me sterk dat het zo snel al werkt, maar ik ben al lang blij :-)
Alle reacties Link kopieren
Sinaasappel en tomaat schijnen ook te werken tegen kramp. Jaren geleden heb ik ook heel veel last gehad van kramp (voeten, kuiten, knieholte, schouders, heupen en allerlei andere onhandige plekken) en toen heb ik Inhibin voorgeschreven gekregen van de internist. Dat helpt tegen de kramp, ik nam dat icm ibuprofen (400 mg).



Bij mij werd de kramp veroorzaakt door een tekort aan zouten als gevolg van plasmedicatie en bloeddrukverlagers. Ondanks dat ik nog steeds veel medicijnen gebruik heb ik momenteel weinig last. En ik hoop dat dat zo blijft, ibuprofen mag ik namelijk niet meer hebben bij mijn medicijnen.
Alle reacties Link kopieren
Upje, want ik heb er weer enorm veel last van. Slik inmiddels elke dag trouw magnesium en calcium tabletjes, dus daar kan het niet aan liggen denk ik. Iemand nog een ander idee waar het aan kan liggen? Heb nu elke avond standaard 2 uur lang kramp 'aanvallen' voor ik eindelijk in slaap val....
Alle reacties Link kopieren
Zouden het misschien restless legs kunnen zijn? Is het echt kramp of heb je ook de neiging om je benen te moeten bewegen?
There is no always forever...just this...
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je er niet mee naar de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Toch sokken aandoen, maar wel een beetje wijde exemplaren.

Die gaan in de loop van de nacht vanzelf vaak wel uit.

Of anders misschien ene electrische deken of voor het slapen gaan douchen, daar word je ook warm van.



Volgens mij kan het namelijk toch wel met koude voeten te maken hebben hoor; ik heb af en toe ook een krampvoet als mijn voeten koud zijn. En zuivelproducten eet ik wel regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
Ooit eens met een serieuze kramp in voet bij vriendin aangekomen. De moeder van vriendin gaf mij een hoog gedoseerde magnesiumtablet. Kramp was binnen 10 min over. Sindsdien ltijd magnesium in huis
It is what it is and that's what it is!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er eens bij de huisarts mee geweest ik had steeds kramp in mijn kuiten. En daar zelfs een spier mee gescheurd omdat de kramp zo hevig was. Maar ik moest uitzoeken waar het aan lag. Dus succes !



-Je drinkt voldoende dus valt af (Ik dronk te weinig)

-Je slikt nu extra vitamine dus valt af

- Te veel zout eten, dan kun je wel veel drinken maar zout absorbeert het vocht weer.

- Verborgen allergie voor koemelk/tarwe of iets dergelijks. (bij mij ligt het uiteindelijk aan allergieën die ik blijkbaar heb).

- Wat voor schoenen draag je? Misschien kun je wel steunzolen gebruiken of moet je betere schoenen kopen. Draai wat met je voeten voor het slapen gaan en doe wat oefeningen voor je in bed gaat.

Leg een extra deken over je voeten dan blijven ze warm.



Als je kramp hebt op je tenen gaan staan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven