Geld & Recht alle pijlers

proefdruk geboortekaartje

27-02-2014 16:37 29 berichten
Misschien zijn er andere mensen die hier ervaring mee hebben? We hebben zelf ons geboortekaartje ontworpen en willen dit digitaal of "echt" (offset) laten drukken.



Bij meerdere drukkerijen heb ik een offerte aangevraagd omdat ik een idee wil hebben van de prijs. Bij een aantal vond ik de prijs acceptabel of die stonden dusdanig goed bekent dat ik een digitale proefdruk zou willen ontvangen. Het gaat immers om een redelijk groot bedrag (150-250 voor digitaal 80 kaartjes drukken, 300-400 voor een echte druk).



Nu heb ik twee locale drukkerijen gevraagd maar die willen 15 en 20 euro vragen voor het maken van een digitale proefdruk. Dat vind ik eigenlijk best veel geld. Eigenlijk had ik verwacht dat dit kosteloos is (je wil immers "de opdracht") of dat je een kleine vergoeding betaalt voor materiaalkosten en verzenden.



Dus mijn vraag: zijn 15/20 euro normale bedragen?
Alle reacties Link kopieren
10 euro is inderdaad een normalere prijs, of gratis. Voor digitaal printen dan. Echt drukwerk is inderdaad duurder. Zou gewoon nog even wat rondmailen, de drukkerij hoeft toch ook niet bij je in de buurt te zitten? Bij www.damengrafia.com in Haarlem kost het 10 euro en bij www.evorepro.nl in Alphen a/d Rijn is het gratis, weet ik uit ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanwege mijn werk wel wat ervaring met drukwerk. In mijn werk hoeven we bij een digitale drukker nooit te betalen voor een proef, maar dan weten ze natuurlijk ook dat dat niet de enige opdracht is.



Ik zou de kaartjes allereerst digitaal laten drukken en niet in offset, je oplage is daar te laag voor. Misschien kan je vragen of je langs kan komen voor het bekijken van een gedrukte proef. Dan hoeven zij het niet te versturen en evt ook niet te snijden. Dan zie je in ieder geval de kleuren op het papier.
Alle reacties Link kopieren
Vaak is het zo (of kun je bedingen) dat de kosten voor een proefdruk worden verrekend als je de opdracht ook inderdaad aan de desbetreffende drukkerij gunt.



Maar ik kan me wel voorstellen dat er voor een vrijblijvende proefdruk een vergoeding wordt gevraagd. De drukkerij is er tijd, mankracht en materiaal aan kwijt. Iemand moet dat toch betalen, lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Verschillende drukvormen zijn: printen, digitaal drukwerk en offset drukwerk. Offset is vaak voor hogere oplages >500.



Printen wordt door copyshops aangeboden en is goedkoper voor lage oplages maar ook minder van kwaliteit. Printen gebeurt met toner en geeft een matte gloed.



Digitaal drukwerk is ook voor lage oplages maar zijn enorme machines, de kwaliteit is hoog, vaak beter dan offset en veel beter dan printen. Het is weer iets duurder dan printen en wordt vaak door (internet)drukkerijen aangeboden.

Kosten voor 100 kaartjes gevouwen op mooi papier met glanslaminaat is ongeveer 80 euro. Online kun je de boel uploaden en controleren. Het risico van verkeerd aanleveren is helemaal aan jou.



Proefdruk zou ik niet doen, je kunt op het scherm alles bekijken. Tot ongeveer 300% inzoomen moet alles scherp zijn, anders is je ontwerp van een te lage kwaliteit. En zorg voor afloop rondom.



15-20 euro voor een proefdruk. Heel normaal. Ivm concurrentie staan de prijzen enorm onder druk dus elke handeling extra moet je betalen. Voor een proefdruk moet wel die machine draaien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven