Actueel
alle pijlers
agent verkracht 14-jarig meisje, 200 uur werkstraf
vrijdag 27 juni 2008 om 23:50
Een agent heeft van de rechtbank 200 uur werkstraf gekregen, vanwege het verkrachten van een meisje van 14. De rechtbak was namelijk van mening dat hij al genoeg gestraft was, omdat hij ook zijn baan was kwijt geraakt.
Ik vind dit werkelijk misselijkmakend. Dat meisje is voor de rest van haar leven getekend en getraumatiseerd. En de agent komt er met 200 uur werkstraf vanaf. Omdat hij zijn baan ook al kwijt was. Ja, raar he.
Ik begrijp werkelijk niets meer van het rechtssysteem in Nederland.
Ik vind dit werkelijk misselijkmakend. Dat meisje is voor de rest van haar leven getekend en getraumatiseerd. En de agent komt er met 200 uur werkstraf vanaf. Omdat hij zijn baan ook al kwijt was. Ja, raar he.
Ik begrijp werkelijk niets meer van het rechtssysteem in Nederland.
zaterdag 28 juni 2008 om 14:50
Tsja, maar hij deed in eerste instantie wel mee! En hij was leraar, dus een voorbeeldfunctie, wat hem nog eens extra zwaar werd aangerekend.
Overigens neemt hij het zichzelf kwalijk dat hij niet alert genoeg gereageerd heeft en vind hij zelf dat hij een veroordeling verdient (alhoewel hij 160 uur dienstverlening ook wel wat veel vindt in verhouding tot andere straffen).
Maar wat ik zelf eigenlijk heel erg vindt, is dat deze man nu dus ook het predicaat "kinderverkrachter" draagt en ook zo is afgeschilderd in de media.
zaterdag 28 juni 2008 om 15:10
Volgens mij zeg ik nergens dat hij daarom niet gestraft moet worden lijkt me. Ik zeg alleen dat mensen vaak niet vooraf denken wat de gevolgen zijn omdat ze zich daar op dat moment niet mee bezig houden (te geil, te dronken, te zwak, te veel zin in een leuk verzetje, te veel haast enz) Als iedereen zich van te voren bewust zou zijn zou nl iedereen het laten zo simpel is het. Die mensen doen zo iets al niet en laten het zover niet komen.
Dus in die zin een dooddoender, iemand die te ver gaat heeft vaak niet aan die gevolgen gedacht. Misschien ervoor wel heel vaak achteraf maar nooit op dat moment, want dan was je wel wijzer.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
zaterdag 28 juni 2008 om 15:18
Hoho, dit is wat erg kort door de bocht. Verkrachting staat niet gelijk aan het binnendringen van het lichaam. Om verkrachting aan te nemen moet er iemand gedwongen worden (dat impliceert dus dat het tegen de wil van die persoon gaat) en moet die persoon bovendien gedwongen worden door geweld of een andere feitelijkheid dan wel dreiging van geweld of feitelijkheid. Heel wat meer dan sec het binnendringen dus.
En dat het een minderjarige betreft, wil niet zeggen dat het dus ook gelijk ongewild is. Als een 14 jarige en een 15 jarige seks met elkaar hebben en dat is met beider instemming, gebeurt er niets strafbaars. Idem als het een 14 jarige en een 17 jarige betreft.
zaterdag 28 juni 2008 om 15:21
Lijkt me sterk. Zoals gezegd heb je voor verkrachting dwang nodig, dus als zij begint, kom je daar niet zo gauw aan.
Op zich kan een tongzoen onder de wettelijke term verkrachting vallen als het om een afgedwongen tongzoen gaat (zij het dat er dan in de strafmaat wel een verschil wordt gemaakt met de 'reguliere' verkrachting). Maar de dwang is dus cruciaal.
Uitgaande van deze beschrijving zal hij eerder veroordeeld zijn voor hetzelfde als deze ex-agent, nl seksuele handelingen incl binnendringen met iemand < 16 jr
zaterdag 28 juni 2008 om 15:28
Voor de helderheid:
Het seksueel binnendringen bij iemand < 16:
Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
En verkrachting:
Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie
En hoewel seks-met-instemming tussen een 15 jarige en een 17jarige formeel onder de eerste tekst lijkt te vallen, wordt daarvan meestal aangenomen dat die niet 'ontuchtig' is en dus niet strafbaar. Omdat dat leeftijdsverschil nog vrij normaal is. Een 40 jarige met een 15 jarige heeft een te groot leeftijdsverschil, dus dan is het wel ontuchtig en wel strafbaar.
Het seksueel binnendringen bij iemand < 16:
Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
En verkrachting:
Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie
En hoewel seks-met-instemming tussen een 15 jarige en een 17jarige formeel onder de eerste tekst lijkt te vallen, wordt daarvan meestal aangenomen dat die niet 'ontuchtig' is en dus niet strafbaar. Omdat dat leeftijdsverschil nog vrij normaal is. Een 40 jarige met een 15 jarige heeft een te groot leeftijdsverschil, dus dan is het wel ontuchtig en wel strafbaar.
zaterdag 28 juni 2008 om 15:31
daarbij weet ik dat 14 jarige al heel vaak inderdaad uitdagen. Op school vroeger al probeerde meisjes van die leeftijd in de klas in minirok een leraar van slag te brengen en ze hadden onderling maar wat een lol "hij keek wel zag je dat!"
En natuurlijk moet je dan als volwassende de verstandige zijn maar ik geloof niet dat het altijd zo makkelijk is. Uitlokken gebeurd dus en nee ik vind het dan niet zielig voor zo'n man maar ik vind dan wel dat het dan de zaak anders kan maken.
Zelf meegemaakt dat een kennis kinderen opving in zijn huis samen met zijn vrouw. Kinderen uit probleemgezinnen die met spoed van huis uit werden geplaatst. Man deed goed werk tot hij dus door twee meisjes van deze leeftijd beschuldigd werd van sexueel misbruik. Man is er aan onderdoor gegaan en zelfs zijn vrouw ging zich afvragen of ze zich in hem vergist kon hebben. Tot deze meisjes bekende dat ze alles verzonnen hadden om andere opvang te kunnen regelen.
Hij heeft vanaf toen alleen nog jongens willen opvangen.
Ik wil er mee zeggen dat 14 jarige niet altijd zo onschuldig en naief hoeven te zijn. Dat ze vaak spelen met dit soort dingen, en daarmee keur ik niet goed dat je je als volwassene tot z'n spel laat verleiden, maar wat men al zegt maakt het soms wel het verhaal iets anders.
Ik zeg dan niet dat die man zielig is, maar misschien wel menselijk dat hij niet altijd in staat is verleiding te weerstaan.
En natuurlijk moet je dan als volwassende de verstandige zijn maar ik geloof niet dat het altijd zo makkelijk is. Uitlokken gebeurd dus en nee ik vind het dan niet zielig voor zo'n man maar ik vind dan wel dat het dan de zaak anders kan maken.
Zelf meegemaakt dat een kennis kinderen opving in zijn huis samen met zijn vrouw. Kinderen uit probleemgezinnen die met spoed van huis uit werden geplaatst. Man deed goed werk tot hij dus door twee meisjes van deze leeftijd beschuldigd werd van sexueel misbruik. Man is er aan onderdoor gegaan en zelfs zijn vrouw ging zich afvragen of ze zich in hem vergist kon hebben. Tot deze meisjes bekende dat ze alles verzonnen hadden om andere opvang te kunnen regelen.
Hij heeft vanaf toen alleen nog jongens willen opvangen.
Ik wil er mee zeggen dat 14 jarige niet altijd zo onschuldig en naief hoeven te zijn. Dat ze vaak spelen met dit soort dingen, en daarmee keur ik niet goed dat je je als volwassene tot z'n spel laat verleiden, maar wat men al zegt maakt het soms wel het verhaal iets anders.
Ik zeg dan niet dat die man zielig is, maar misschien wel menselijk dat hij niet altijd in staat is verleiding te weerstaan.
zaterdag 28 juni 2008 om 15:39
@ Dehlia
Ik ben geen rechtenstudent en dus ook helemaal niet thuis in deze materie. Maar als ik lees wat jij schrijft, dan vermoed ik dat het in dit geval als verkrachting wordt aangemerkt omdat er sprake is van een gezagsverhouding tussen een leraar en een leerling. Wellicht wordt dat geschaard onder "een andere feitelijkheid"?
Ik ben geen rechtenstudent en dus ook helemaal niet thuis in deze materie. Maar als ik lees wat jij schrijft, dan vermoed ik dat het in dit geval als verkrachting wordt aangemerkt omdat er sprake is van een gezagsverhouding tussen een leraar en een leerling. Wellicht wordt dat geschaard onder "een andere feitelijkheid"?
zaterdag 28 juni 2008 om 15:43
@ Doddie
Ik herken ook wat jij schrijft. Ik had op mijn 15e sex met een "man" van 25. En daar was echt helemaal niets onvrijwilligs aan. Als hij mij destijds als kind zou hebben gezien, met al die volwassen verlangens, dan zou ik daar waarschijnlijk niet eens wat van begrepen hebben...
Ik herken ook wat jij schrijft. Ik had op mijn 15e sex met een "man" van 25. En daar was echt helemaal niets onvrijwilligs aan. Als hij mij destijds als kind zou hebben gezien, met al die volwassen verlangens, dan zou ik daar waarschijnlijk niet eens wat van begrepen hebben...
anoniem_41160 wijzigde dit bericht op 28-06-2008 15:44
Reden: tikfout
Reden: tikfout
% gewijzigd
zaterdag 28 juni 2008 om 15:49
Ik denk inderdaad dat ik zwaar beledigd was geweest. je wilde juist voor vol aangezien worden en niet als kind worden behandeld.
Maar die man van 25 was toen net zo strafbaar om hetzelfde feit, had verstandig moeten zijn en beter moeten weten.
Terwijl ze vaak ook simpel zin hebben.
Maar die man van 25 was toen net zo strafbaar om hetzelfde feit, had verstandig moeten zijn en beter moeten weten.
Terwijl ze vaak ook simpel zin hebben.
zaterdag 28 juni 2008 om 15:55
Nee, want dan nog moet iemand gedwongen worden en het dus tegen haar zin ondergaan. Voor verkrachting is dat essentieel: dat iemand tegen haar uitdrukkelijke wil gedwongen wordt tot het ondergaan van seksuele handelingen. Zodra er sprake is van instemming, kan het per definitie niet meer onder verkrachting vallen. Wel onder allerlei andere strafbepalingen, afhankelijk van de situatie.
De leraar-leerlingverhouding kan bijvoorbeeld wel onder art 249 vallen: ontucht met een aan zijn opleiding toevertrouwde minderjarige, maar die is qua strafmaat minder dan het al aangehaalde art. 245.
zaterdag 28 juni 2008 om 17:07
Op deze quote wilde ik reageren met "Dat lijkt me sterk, eerst maar eens zien wat Dehlia er over te zeggen heeft." Maar ik zag dat Dehlia al heeft gereageerd
De media merkt dit aan als verkrachting, niet de rechtbank. Het OM laat via rechtbank.nl weten dat "In diverse media is bericht dat het in deze zaak om verkrachting gaat. Dat is niet juist. De betrokkene is veroordeeld wegens het plegen van ontuchtige handelingen met een meisje van (op dat moment) 14 jaar."
Maar ja, ontucht is natuurlijk niet spannend genoeg voor de Telegraaf en consorten.
Het is erg genoeg, dat een vent van 44 zich niet kan beheersen en seks heeft met een 14-jarige, maar we hoeven het niet nog erger te maken dan het is. Als de rechtbank het niet als verkrachting behandeld, waren zouden wij dat dan wel doen?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
zaterdag 28 juni 2008 om 19:23
Ach ja, wat zal ik eens zeggen, ik ben voorspelbaar
Maar de neiging tot dramatisering is niet voorbehouden aan de Telegraaf c.s. Zie de openingspost, met kreten als dat het meisje voor de rest van haar leven getraumatiseerd is. Niet gehinderd door enige kennis van de feiten worden er allerlei conclusies en aannames als feiten de wereld in geslingerd.
zaterdag 28 juni 2008 om 19:40
Klopt, maar daar houdt ik de media wel verantwoordelijk voor. Mensen gaar er toch min of meer van uit dat als het in de krant staat, het wel waar moet zijn. Zoiets als OP is gewoon het nablèren van wat men in de krant leest, zonder even verder te kijken. Zoals Shahla ook al meldde: veel mensen gaan niet uit van een subjectieve media.
Maar je hebt (helaas) gelijk; pulp wordt niet meer slechts door de Telegraaf verspreid. Internet is zeker zo'n belangrijke bron voor het verspreiden van grove onwaarheden, gebracht als objectieve nieuwsgeving.
Maar je hebt (helaas) gelijk; pulp wordt niet meer slechts door de Telegraaf verspreid. Internet is zeker zo'n belangrijke bron voor het verspreiden van grove onwaarheden, gebracht als objectieve nieuwsgeving.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
zaterdag 28 juni 2008 om 19:45
Ik kan hier ook zó pissig om worden! Die mensen zijn ook niet serieus te nemen. Als je als een papagaai dit soort zaken één op één uit de krant overneemt, dan ben je de functie van volksvertegenwoordiger niet waard. Of is het zo dat er een doorsnee van de bevolking in de tweede kamer zit? In dat geval zit meneer De Roon bijzonder goed op zijn plek. Ik hoop dat hij én zijn even domme achterban de uitleg van de minister snappen en voortaan eerst eens een deskundige (voor mijn part mr. Spong - makkelijk want die kent 'ie vast de tv...) raadplegen voordat ze hun grote scheur opentrekken en ongefundeerde uitspraken doen. Dom dom dom!
En dan heb ik het nog niet eens over de luie journalisten. Klakkeloos alles uit één bron (ik meen dat het ANP er mee begon) overnemen, zonder het zelf te checken. En zélfs als het Openbaar Ministerie met een corrigerend persbericht komt omdat de waarheid geweld wordt aangedaan - een zeldzaamheid in zwijgzaam justitieland - niet de berichten aanpassen en hun lezers in de waan laten. Dan neem je je vak niet serieus en zet je mensen te kakken - in dit geval de rechterlijke macht - die hun werk naar eer en geweten gedaan hebben. Dit had voorkomen kunnen worden als journalisten hun werk gedaan hadden zoals zij geacht worden te doen. Research doen dus en niet domweg overtypen en daar een eigen draai aan geven onder het mom van 'sensation sells'. Een enkel medium deed het overigens wel, zoals de krant Trouw.
Helaas is zelfreflectie niet de sterkste kant van media, dus dit zal niet de laatste zaak zijn waarbij de waarheid op zijn zachtst gezegd, geweld wordt aangedaan. En dat vind ik bijzonder triest.