Nieuwe baby brengt cadeau mee voor grote broer of zus?

28-06-2008 14:43 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bracht jullie nieuwe kindje een cadeautje mee voor de grote broer of zus? Hier een kleintje op komst en voor mijn stiefkinderen willen we de baby een cadeau mee laten nemen. Maar wat? Wat voor cadeau hebben jullie gegeven en ging het om een broer of zus en hoe oud was die?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben destijds niets gedaan ('k heb 2 stiefies), niet bij de geboorte van de 3e en niet bij de 4e. Gewoonweg niet bij stilgestaan. Hangt er misschien ook vanaf hoe oud de kinderen zijn die een broertje of zusje krijgen.

Wat wel altijd goed werkte is ze zoveel mogelijk betrekken (als ze dat leuk vinden natuurlijk) De oudste 2 vonden het geweldig om de baby's vast te houden en te knuffelen. Ook probeerde mijn man dan af en toe even lekker met de oudsten erop uit te gaan zoals even naar de film, stukje fietsen etc.

Ik vind het wel een mooie gedachte om iets te willen geven maar bij ons was het geen probleem, de oudsten hebben er eigenlijk geen moeite mee gehad om wat minder aandacht te krijgen. Maar dat hangt denk ik ook af van de leeftijd. De oudsten zijn nu 14 en 12 en de jongsen 3 en 1.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:31:

[...]





Dat zeg ik toch ook?




Dan zijn we het dus in de grond gewoon met elkaar eens.

Kijk, een kind van 2 zal het allemaal heel anders ervaren dan een kind van 8 of 9. Het ringetje waardoor de grote zus zich heel volwassen en speciaal voelde lijkt me het mooiste voorbeeld. En net gaf iemand anders het voorbeeld van de grote zus die door de geboorte van de nieuwe baby in de belangstelling stond en dat ook heel fijn vond lijkt me ook duidelijk.



Het gaat hier niet om afkopen of zo. Het gaat hier om 2 grotere kinderen, die grote broer/zus worden en dat is een speciaal moment. Het zal een hectische tijd worden, in eerste instantie zal er voor hun veel minder aandacht zijn. Op de lange termijn hebben zal de baby een groot kind zijn met wie ze kunnen spelen, maar dat is nog lang niet aan de orde. Het gaat erom dat ze zich realiseren dat zij nog net zo belangrijk zijn als daarvoor en dat ze nu een nieuwe rol hebben, nl die van grote broer/zus. En dat mag gevierd worden.



Dus... als we dan nu de discussie materialisme bla bla kunnen afronden zou dat fijn zijn. Wie er nog wil melden wat het cadeau was wat hun baby voor de oudere kinderen meenam hoor ik heel graag!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Supersmollie1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:38:

[...]





Dan zijn we het dus in de grond gewoon met elkaar eens.

Kijk, een kind van 2 zal het allemaal heel anders ervaren dan een kind van 8 of 9. Het ringetje waardoor de grote zus zich heel volwassen en speciaal voelde lijkt me het mooiste voorbeeld. En net gaf iemand anders het voorbeeld van de grote zus die door de geboorte van de nieuwe baby in de belangstelling stond en dat ook heel fijn vond lijkt me ook duidelijk.



Het gaat hier niet om afkopen of zo. Het gaat hier om 2 grotere kinderen, die grote broer/zus worden en dat is een speciaal moment. Het zal een hectische tijd worden, in eerste instantie zal er voor hun veel minder aandacht zijn. Op de lange termijn hebben zal de baby een groot kind zijn met wie ze kunnen spelen, maar dat is nog lang niet aan de orde. Het gaat erom dat ze zich realiseren dat zij nog net zo belangrijk zijn als daarvoor en dat ze nu een nieuwe rol hebben, nl die van grote broer/zus. En dat mag gevierd worden.



Dus... als we dan nu de discussie materialisme bla bla kunnen afronden zou dat fijn zijn. Wie er nog wil melden wat het cadeau was wat hun baby voor de oudere kinderen meenam hoor ik heel graag!
We zijn het eens :couple:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:34:

Ik heb een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.



Ik heb een neefje van ong. 18 maanden.

Helaas woont hij helemaal in Friesland en zien wij hem dus héél weinig.

2x per half jaar ongeveer

Vinden jullie dat wij iedere keer als we hem zien een cadeautje moeten geven? (een kleinigheidje)

Mijn vriend vindt van wel, ik niet

Ik ben namelijk bang dat hij het als vanzelfsprekend gaat ervaren en dat het hem niet meer om ons gaat, maar om de cadeautjes.
Mijn schoonouders wonen in Friesland, en wij in de Randstad. Zij nemen elke keer cadeaus mee voor onze zoon, waarschijnlijk ook omdat ze hem niet zo vaak zien als bijvoorbeeld mijn ouders. Hij is nu bijna 4 en we hebben afgesproken dat ze de volgende keer maar eens niets mee moeten nemen. Hij kijkt zo ongeveer gelijk al naar hun handen als ze binnenkomen, dat vind ik helemaal niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie.



Daar ben ik dus ook bang voor.



Weet eigenlijk niet of mijn ouders (net als wij ook Rotterdam) iedere keer iets voor hem meenemen.

Zij zien hem wel vaker.



Ik geloof ook niet dat zijn ouders het verwachten van ons.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Supersmollie, die baby awake is dan misschien wel duur, maar meestal zegt een kind dat niet zoveel. Als jij het kunt en wilt betalen, dan zou ik dat echt doen. Wat ik al zei, het is onwijs toepasselijk! Toebehoren zou ik dan weer niet erbij geven, ik vind uitbreidbare cadeaus juist altijd zo handig omdat je dan gelijk ook weet wat je met verjaardag en sinterklaas moet geven.
Alle reacties Link kopieren
Kende Baby awake ook niet, maar ziet er wel erg schattig uit.



Hoe oud zijn je dochtertjes?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Hee Calvijn, nu we het toch eens zijn...



Ik denk dat ik niet elke keer iets mee zou nemen, maar wel vaak. Nu ben ik nooit zo attent, dus bij mij komt het er meestal op neer dat ik dan onderweg ben en denk: Ach, was leuk geweest als ik iets had meegenomen. Maar zeker een kind van 18 maanden vindt het toch leuk om een cadeautje uit te pakken, dat vaak nog leuker dan het cadeautje zelf. Dus in 'die leeftijdscategorie zou ik ook denken aan iets nuttigs, waar misschien de ouders blijer mee zijn dan het kind zelf. Bijvoorbeeld kleertjes of zo.



Hier brengen opa en oma wel altijd een cadeautje mee voor de kinderen en ook hier was een periode dat ze het zo ongeveer uit hun handen gristen, maar die is ook weer over. Het zijn vaak hele kleine cadeautjes of iets waar ze, nu ze op de basisschool zitten, ook nog iets van leren.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat de oudste kinderen wel erg leuk vonden is trakteren op school. Ik had van die roze aarbeien spekken gekocht en witte muizen spekken. Muis op roze aardbeienspek en ziehier: 'beschuit met muis'.



Vind het nu eigenlijk een beetje een gemiste kans dat we de oudsten toen niet bijv. een zilveren ringetje hebben gegeven want het is toch een speciaal moment.



Wat misschien nog opties zijn om te geven:

* Baby een speciaal bestekje en de oudste ook maar dan iets voor grotere kinderen.

* Leuke feesthoed maken (kleuters vinden dit vaak geweldig) met tekst als: grote broer/zus

* Oudere kinderen vinden het misschien leuk om in het nieuw gestoken te worden (hebben wij met de oudsten gedaan voor het kraamfeest, vonden ze erg leuk)

* Een 10-baden kaart kopen of een 10-'ritten'kaart voor Ballorig ofzo; even een momentje voor papa of mama met het oudste kind. Kunnen ze zich erg op verheugen

* Verder zijn volgens mij alle cadeautjes leuk als ze zich er enigszins 'groot' door gaan voelen. Dat kan bijvoorbeeld een spel zijn of voor een ander kind mini-loco etc.



Succes, ben benieuwd waar je keuze uiteindelijk op gaat vallen.

Wanneer ben je uitgerekend?
Alle reacties Link kopieren
Denk dat we het gewoon af en toe doen.



Het is ook wel heel leuk om hem iets te geven. Vooral op deze leeftijd.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
De baby awake is inderdaad enorm toepasselijk ja. En ze willen hem ook echt al heel erg lang hebben, we horen de vraag erom nu al ... even denken ... het begon ooit met sinterklaas ... of het nu deze sinterklaas was of die ervoor dat weet ik niet meer. Dus op de dag dat ik positief testte hadden wij al in ons hoofd om ze dit te geven. Ah ja, het was dus al de vorige sinterklaas, want het betekende dat ze die dit jaar met sint niet kregen.

Maar goed, haha, nu is het moment daar (ben 37 weken zwanger nu) om hier echt concreet iets mee te gaan doen en dan zie je ineens de prijs. We zijn zeker niet arm of hulpbehoevend, maar ook zeker niet rijk. 140 euro (want twee kinderen in de basisschoolleeftijd) in een klap voelen we wel in de portemonnee.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Dummels schreef op 28 juni 2008 @ 16:49:

Oh wat de oudste kinderen wel erg leuk vonden is trakteren op school. Ik had van die roze aarbeien spekken gekocht en witte muizen spekken. Muis op roze aardbeienspek en ziehier: 'beschuit met muis'.



Vind het nu eigenlijk een beetje een gemiste kans dat we de oudsten toen niet bijv. een zilveren ringetje hebben gegeven want het is toch een speciaal moment.



Wat misschien nog opties zijn om te geven:

* Baby een speciaal bestekje en de oudste ook maar dan iets voor grotere kinderen.

* Leuke feesthoed maken (kleuters vinden dit vaak geweldig) met tekst als: grote broer/zus

* Oudere kinderen vinden het misschien leuk om in het nieuw gestoken te worden (hebben wij met de oudsten gedaan voor het kraamfeest, vonden ze erg leuk)

* Een 10-baden kaart kopen of een 10-'ritten'kaart voor Ballorig ofzo; even een momentje voor papa of mama met het oudste kind. Kunnen ze zich erg op verheugen

* Verder zijn volgens mij alle cadeautjes leuk als ze zich er enigszins 'groot' door gaan voelen. Dat kan bijvoorbeeld een spel zijn of voor een ander kind mini-loco etc.



Succes, ben benieuwd waar je keuze uiteindelijk op gaat vallen.

Wanneer ben je uitgerekend?




Heeeee, dit is leuk! Haha, die "beschuit met muis" vind ik helemaal geweldig. Vooral iets om te onthouden voor het kraambezoek, want als er iets is wat ik smerig vind is het wel muisjes. Yuk! Maar voor het trakteren op school vind ik hem ook heel leuk, en het is ook leuk om samen met ze te maken.



Je andere tips heb ik ook wel wat aan. Nieuwe kleren zeker ook een goede. En ja, als ze zich er maar groot door voelen. Ik denk wel dat de babypop die we in ons hoofd hebben het uiteindelijk zal worden. Omdat zij dan ook lekker kunnen moederen en omdat ze hem dus echt graag willen. Heb het ze vanmorgen nog gevraagd en ze willen het nog steeds graag.



Ik ben dus over 3 weken uitgerekend.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip (hahaha, ben helemaal op dreef nu) Bij Jamin hebben ze van chocolaatjes met blauwe-spikkels of roze-witte spikkels. Doet het altijd goed bij bezoek en scheelt een hoop gesmeer van beschuit met muisjes. In het ziekenhuis was het een uitkomst om zo het kraambezoek te trakteren.

Ook een schaaltje met roze-witte of blauw-witte hartjes is leuk voor kinderen (weet je wel, van die hartjes waar zo'n tekstje op kan staan, zijn er ook in alle kleuren)



Een goede bevalling gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Dummels schreef op 28 juni 2008 @ 17:07:

Nog een tip (hahaha, ben helemaal op dreef nu) Bij Jamin hebben ze van chocolaatjes met blauwe-spikkels of roze-witte spikkels. Doet het altijd goed bij bezoek en scheelt een hoop gesmeer van beschuit met muisjes. In het ziekenhuis was het een uitkomst om zo het kraambezoek te trakteren.

Ook een schaaltje met roze-witte of blauw-witte hartjes is leuk voor kinderen (weet je wel, van die hartjes waar zo'n tekstje op kan staan, zijn er ook in alle kleuren)



Een goede bevalling gewenst!




Dank dank!

Ja, dit zijn de fijne tips! Zag ergens dat je ook m&m's kunt bestellen in bijv 2 kleuren (roze/wit of blauw/wit) met je eigen tekst erop. Gaat me weer iets te ver, maar toch vind ik het leuk.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Dummels schreef op 28 juni 2008 @ 17:07:

Nog een tip (hahaha, ben helemaal op dreef nu) Bij Jamin hebben ze van chocolaatjes met blauwe-spikkels of roze-witte spikkels. Doet het altijd goed bij bezoek en scheelt een hoop gesmeer van beschuit met muisjes. In het ziekenhuis was het een uitkomst om zo het kraambezoek te trakteren.

Ook een schaaltje met roze-witte of blauw-witte hartjes is leuk voor kinderen (weet je wel, van die hartjes waar zo'n tekstje op kan staan, zijn er ook in alle kleuren)



Een goede bevalling gewenst!




Dit is een hele goede tip



Ik vind beschuit met muisjes best lekker, maar ik lust geen boter.

Wordt nog al een zooitje met al die rondvliegende muisjes.

Denk dat ik de chocolaatjes ook maar ga doen als ik in oktober bevallen ben.

Bedankt voor de tip!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik herinner me dat toen mijn jongste geboren werd, mijn oudste ook wat kreeg van de oma's, opa, tantes en ooms. Gewoon omdat ze zus was geworden en dat was voor haar heel feestelijk, want ze wilde graag een zusje, dus voor haar was het ook feest. Ze kreeg van een tante een t-shirt met de tekst: "Ik ben de grote zus". Dat shirt heeft ze helemaal op gedragen. Van andere visite kreeg ze niets, hoor, maar dat hoefde ook niet en wij verwachtten dat ook niet. Maar de oma's etc vonden het wel leuk om te doen.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Alle reacties Link kopieren
Hoi Supersmollie,



Ik heb alleen de eerste pagina gelezen, hoor, maar ik heb in opvoedboeken ook de tip gelezen om je andere kind(eren) een cadeautje te geven als er een nieuwe baby geboren is. Dat ze daarvan materialistisch worden lijkt me grote onzin, en het is ook niet omkopen vind ik. Als je je kind een cadeautje geeft als ze beloven dat ze ophouden met klieren, dat is omkopen.

Mijn vriendin krijgt binnenkort een tweede (ik heb er zelf nog maar 1, dus geen persoonlijke ervaring) en die geeft haar peuterdochter een pop. Goed idee lijkt me, kan zij de pop in bad doen en mama de baby, enz. Maar het is erg leeftijdsafhankelijk natuurlijk. Ik zou wel een lekker 'groot' cadeau doen hoor, iets waar ze lang plezier van hebben. En het is fijn als ze zich die eerste weken wat meer zelf kunnen vermaken dan anders, dan is een bijzonder cadeau een goede stimulans! Oudere kinderen zou je bijvoorbeeld een mooi gezelschapsspel kunnen geven, of een uitgebreid knutselpakket o.i.d.

Gefeliciteerd trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Gebeurt niet vaak op dit forum

Maar.... ik ben om



Ik heb jullie argumenten gelezen waarom het leuk/goed voor een kind is om bij de geboorte een cadeautje te krijgen en jullie hebben mij overtuigd



Tis een wonder!



X-D
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Calvijn: X-D
Alle reacties Link kopieren






Leuk toch :smile:



Is zo'n topic toch nog ergens goed voor.



(het ringetje voor oudere zusje en de babypoppen gaven de doorslag)
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat ringetje vind ik ook een heel leuk idee inderdaad! Zo mooi symbolisch. Maar nu, wat koop je dan voor een jongen? :-p
Alle reacties Link kopieren
Zwieber schreef op 28 juni 2008 @ 14:56:

Ik begrijp het wel hoor. Het is een mooie manier om de baby niet als concurrentie voor de oudste te laten zien en de oudste de baby makkelijker te laten accepteren. Ik zou het ook doen.




Als je de oudste nou eens gewoon extra aandacht geeft, laat helpem met het badje enzo..

Pfff tegenwoordig moet alles afgekocht worden met cadeau's.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef op 28 juni 2008 @ 19:49:

[...]





Als je de oudste nou eens gewoon extra aandacht geeft, laat helpem met het badje enzo..

Pfff tegenwoordig moet alles afgekocht worden met cadeau's.
Heb je de andere posts gelezen (of een aantal)? Die discussie is hier volgens mij net vrij uitvoerig gevoerd. En je oudste 'meer' aandacht geven is volgens mij juist moeilijk, aangezien die normaal jou helemaal voor zichzelf had, en nu moet delen met een time-consuming baby..
Supersmollie, ik was twee jaar toen ik Zus werd en ik was niet bepaald gelukkig met de komst van mijn zusje. (mijn ouders overigens wel :-d ) Mijn moeder had voordat mijn zusje geboren werd al een babypop met bijbehorend bedje voor me gekocht, zodat ik, als mijn zusje thuiskwam, me ook een beetje speciaal voelde. Die babypop was een geweldige greep van haar! Ik was totaal niet blij toen mijn zusje thuiskwam en dat is nog zacht uitgedrukt. (ik kan het me overigens echt niet meer herinneren!) Mijn gemopper, gemekker, gezanik en gezeur was meteen voorbij toen ik mijn cadeautje kreeg! Kreeg mijn zusje de borst, dan zat ik naast mijn moeder mijn pop "de borst" te geven; kreeg mijn zusje een schone luier, dan deed ik hetzelfde bij mijn pop en dit zijn nog maar een paar voorbeelden. Kortom: ik werd een minimoedertje en mijn moeder heeft wekenlang geen kind meer aan me gehad! Zij blij, ik blij, iedereen blij! :-d
Alle reacties Link kopieren
Nou, zoiets heeft mijn vriendin vast ook voor ogen, en zo ga ik het ook doen! X-D (Eerst nog even zwanger worden :-P)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven