Lijf & Lijn alle pijlers

Kan ik een marathon lopen?

15-02-2014 16:01 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen heb ik deze docu gezien over normale mensen die gingen trainen voor de marathon. Opzich sport ik wel en doe ook aan hardlopen, maar nog echt wel kleine rondjes, want ik ben net klaar met de training van Evy.

Het lijkt me wel gaaf om een keer een marathon te lopen en ik wil weten of jullie er misschien ervaring mee hebben. Zijn er ervaren lopers dioe tips hebben voor me?
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 09-05-2014 08:49
Reden: link naar blog verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat bijna iedereen in theorie een marathon zou kunnen lopen. Maar het trainen ernaartoe vergt inzet en doorzettingsvermogen en vooral ook de wil om het echt te doen.



Zelf heb ik getwijfeld om een halve marathon te gaan lopen. De inzet die het vraagt(3 keer per week trainen en lange trainingen ) hebben mij doen afhaken. Omdat ik het hardlopen dan niet leuk meer vind en het niet kan inpassen in mijn drukke leven.



Ik kom ze op wedstrijden van tien kilometer regelmatig tegen, mensen die niet voldoende getraind hebben. Die de helft van de tijd wandelen, om daarna weer volle bak zichzelf stuk te lopen. Of een dame die bij een wedstrijd ,met veel steile heuvels, alle heuvels op wandelde en naar beneden rende. Persoonlijk vind ik dat weinig met hardlopen te maken hebben. Je kiest voor het afleggen van een afstand, dan moet je deze ook hardlopend uit kunnen lopen. Dat iedereen een ander tempo heeft, dat snap ik. Ik ben zelf ook geen snelle loper en zelfs met veel trainen ( wat ik afgelopen jaren gedaan heb) gaat mijn snelheid maar minimaal omhoog. Bij de atletiekvereniging waar ik lid ben zeggen alle trainers ook: altijd door blijven lopen. Niet gaan wandelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hannah1980 schreef op 18 februari 2014 @ 09:37:

[...]





Dat denk ik niet hoor!



In alle rust naar een hele marathon toewerken betekent voor mij een traject van 4 jaar vanaf de eerste hardloopstap. Veel schema's gaan uit van 16 weken. Dat zou ik persoonlijk veel te snel vinden.Schema's die in 16 weken naar een marathon toewerken? Zijn die er serieus?
Alle reacties Link kopieren
quote:sportbetty schreef op 17 februari 2014 @ 22:37:

Maar er is toch niets mis met een doel kiezen en er in alle rust naartoe werken?



Nu lijkt het net alsof ik een malloot ben die denkt binnen een week klaar te zijn voor die afstand, als ik al die reacties zo lees.Nee hoor, ik vind het juist bewonderingswaardig als je besluit naar een marathon toe te gaan werken. Maar wat iedereen hier ook al schrijft, er komt heel veel bij kijken als je dit doel wilt behalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hannah1980 schreef op 18 februari 2014 @ 09:37:

[...]





Dat denk ik niet hoor!



In alle rust naar een hele marathon toewerken betekent voor mij een traject van 4 jaar vanaf de eerste hardloopstap. Veel schema's gaan uit van 16 weken. Dat zou ik persoonlijk veel te snel vinden.

Ja maar dat 16 weken schema is dan gebaseerd vanaf een goede basis. Veel langer moet je ook niet doen over het daadwerkelijke marathon schema want dan kun je de opbouwende belasting niet meer aan. 16 weken is eigenlijk al aan de lange kant.



Een mooie aanloop vind ik een halve marathon wedstrijd voluit lopen, een paar weken rust en dan een marathon schema oppakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:viennas schreef op 18 februari 2014 @ 14:36:

[...]



Schema's die in 16 weken naar een marathon toewerken? Zijn die er serieus?

Zie mijn reactie hierboven. zelf werk ik met veel kortere schema's. Soms maar acht/negen weken.

Voor mijn allereerste marathon had ik het langste schema namelijk 13 weken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dit weekend hardlopen en ga voor de gein gewoon mijn neus volgen en zien waar ik terecht kom. Maar ik neen mijn ov wel mee hoor, dan kan ik op de tram stappen als ik het gehad heb



En jullie?
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 09-05-2014 08:50
Reden: link naar blog verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mooie blog!
Alle reacties Link kopieren
Lopen en maar zien waar je benen je heen brengen kan inderdaad heerlijk zijn. Maar ik hoop dat je je als beginnende loper niet laat verleiden tot het lopen totdat je op problemen stuit maar je houdt aan de maximale uitbouw van 10 hooguit 15% per week wat betreft duur. Vrees dat je anders achteraf de tol er voor moet betalen.



Ga vanavond van de fysiotherapeut horen of ik dit weekend weer mag beginnen met lopen. Heb deze week een pauze in moeten lassen vanwege een pijnlijke voetpees.



Wat betreft de blog.....als je jezelf als dertiger al te oud vind om door te zetten en af te zien. Terwijl je zo rond je dertigste juist maximaal belastbaar bent. Zonde want dan heb je nog een heel leven voor je waarin in het nog steeds leuk is uitdagingen aan te gaan. En verstandig aangepakt hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Kijk naar de gemiddelde leeftijd van de lopers die bij de eerste 50 % finishers behoren. Dat zijn in het algemeen geen jonge goden
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de blog op zich wel goed, maar ik ben het wel met je eens, dat je op je dertigste zeker niet uitgeblust bent. Dat is inderdaad behoorlijk overdreven gesteld.

Ik ben 55 en echt nog in topconditie. Ik merk wel, dat ik sneller last krijg van pezen en banden e.d, en ik heb dus een beschadigde heup en tussenwervelschijven, waarschijnlijk door het vele sporten en lopen op harde ondergrond. Lang hardlopen kan ik niet meer goed.

Ik had tot voor kort twee buren, die nog superlange afstanden liepen. Mevrouw loopt nog steeds 20 km, en dan ook nog vooraan. Buurman moest een nieuwe heup, maar dat moeten ook veel mensen die nooit sporten.
Alle reacties Link kopieren
Dat zegt ze volgens mij niet, ze schrijft dat een dertiger die jaren inactief is geweest niet moet denken ineens heel veel te kunnen. Ze zegt niet dat dertigers niet door moeten zetten. Ik vond juist dit zo leuk aan dit blog omdat ze waarschuwde niet te doen alsof je het allemaal wel kan. Daarom postte ik het ook ze waarschuwt en zegt hetzelfde als wat jullie zeggen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf pas op mijn 42ste begonnen met hardlopen en ben nu vijftig. Maar afstand is het probleem bij mij helemaal niet met hardlopen. En bij vele wedstrijden weet ik ook de jonge dames te verslaan en dus overall te winnen. Onzin dat je niet meer op snelheid zou kunnen trainen, dat je niet mag doorzetten of flink afzien bij trainingen/wedstrijden. Het is alleen wel meer een kwestie van goed doseren. Herstel duurt langer met het klimmen der jaren. Zelf merk ik daar niets van omdat ik pas op latere leeftijd ben begonnen en nog meer profiteer van de opbouwende belastbaarheid en die mogelijk de langere hersteltijd door het tellen der jaren compenseert.



Maar belastbaarheid en herstelvermogen is toch heel individueel. Het is op alle leeftijden van belang trainingen goed te doseren en goed op elkaar af te stemmen en je goed te laten begeleiden. Ook een begin twintiger kan niet uit het niets als een dolle voor een marathon gaan trainen maar zal eerst gedegen op moeten bouwen. In vind het dus eigenlijk itt de blogschrijfster het 'een beetje sneu' , om toch maar haar woorden te gebruiken, leeftijd (en dat heeft ze het nota bene over dertigers!) te gebruiken om jezelf niet meer te willen uitdagen. Bedoel niemand hoeft zichzelf uit te dagen als die behoefte er niet is maar ga niet zeggen dat 'men' er dan te oud voor is.
Alle reacties Link kopieren
quote:sportbetty schreef op 21 februari 2014 @ 21:26:

Dat zegt ze volgens mij niet, ze schrijft dat een dertiger die jaren inactief is geweest niet moet denken ineens heel veel te kunnen. Ze zegt niet dat dertigers niet door moeten zetten. Ik vond juist dit zo leuk aan dit blog omdat ze waarschuwde niet te doen alsof je het allemaal wel kan. Daarom postte ik het ook ze waarschuwt en zegt hetzelfde als wat jullie zeggen

Betty ik lees toch echt dat 'Afzien en doorzetten bij topsporters is inderdaad mooi om te zien. Bij dertigers zoals ik is afzien en doorzetten vaak de oorzaak van blessures en ander gedoe".



Denkt ze dat die topsporters nog blessures hebben? Is het alleen voor topsporters de moeite om grenzen te willen verleggen? Het is logisch dat iemand die nooit hardloopt geen hardloopblessure zal oplopen. Zo is het ook wel te begrijpen dat als je gemiddeld 100km per week loopt waarvan een paar intensieve trainingen je wat meer risico loopt op een blessure dan iemand die wekelijks 20km rustig traint. Maar als je hoofddoel is blessure vrij te blijven kun je beter helemaal niet gaan hardlopen.



Dus ja ik ben het met haar eens dat je gedegen en serieus op moet bouwen, maar verder kraamt ze in mijn ogen een beetje onzin uit en gebruikt haar leeftijd (terwijl ze juist op deze leeftijd op de top zou kunnen zijn) om haar eigen gebrek aan het vermogen tot afzien en doorzetten goed te praten. Want ze geeft zelf aan daar een gebrek aan te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Baukje, denk je dan weleens: wat als ik veel vroeger was begonnen? Je had wel aan de OS kunnen meedoen.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:noa schreef op 21 februari 2014 @ 22:07:

Baukje, denk je dan weleens: wat als ik veel vroeger was begonnen? Je had wel aan de OS kunnen meedoen.



O nee hoor. Had ik het ook niet verder kunnen schoppen dan hoogstens een subtopper dus die OS waren dan toch ook niet voor me weggelegd, verre van dat. Bovendien had ik dan waarschijnlijk geen zes kinderen gekregen iets wat voor mijn een veel groter goed is. Was toen met hele andere dingen bezig.



Wel jammer dat mijn ouders vroeger erg anti sport waren en elke aanzet van sportiviteit van mijn zijde het liefste gelijk de kop in drukte. Maar gelukkig ben je dus nooit te oud om alsnog fanatiek te gaan sporten.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 21 februari 2014 @ 22:02:

[...]



Betty ik lees toch echt dat 'Afzien en doorzetten bij topsporters is inderdaad mooi om te zien. Bij dertigers zoals ik is afzien en doorzetten vaak de oorzaak van blessures en ander gedoe".



Denkt ze dat die topsporters nog blessures hebben? Is het alleen voor topsporters de moeite om grenzen te willen verleggen? Het is logisch dat iemand die nooit hardloopt geen hardloopblessure zal oplopen. Zo is het ook wel te begrijpen dat als je gemiddeld 100km per week loopt waarvan een paar intensieve trainingen je wat meer risico loopt op een blessure dan iemand die wekelijks 20km rustig traint. Maar als je hoofddoel is blessure vrij te blijven kun je beter helemaal niet gaan hardlopen.



Dus ja ik ben het met haar eens dat je gedegen en serieus op moet bouwen, maar verder kraamt ze in mijn ogen een beetje onzin uit en gebruikt haar leeftijd (terwijl ze juist op deze leeftijd op de top zou kunnen zijn) om haar eigen gebrek aan het vermogen tot afzien en doorzetten goed te praten. Want ze geeft zelf aan daar een gebrek aan te hebben.Je pakt 1 zin en trekt die uit de context van het verhaal. Want in zijn geheel staat er: "Een topsporter die afziet, doet dat onder begeleiding. Heeft kennis van haar eigen lichaam en begrijpt trainingsleer. Topsporters liggen na een training of wedstrijd bij de masseur op tafel en zijn over het algemeen in de twintig en hebben een heel sportleven achter zich. Afzien en doorzetten bij topsporters is inderdaad mooi om te zien. Bij dertigers zoals ik is afzien en doorzetten vaak de oorzaak van blessures en ander gedoe. En dat is helemaal niet mooi om te zien, ik vind het soms zelfs een beetje sneu. Je denkt toch niet dat de gemiddelde dertiger of veertiger na jaren van inactiviteit ongestraft als een dolle kan gaan trainen. Of tussen neus en lippen door even een marathon pakt?"



Ze refereert naar dertigers die in de jaren ervoor inactief zijn geweest en die ineens willen gaan sporten. Dat is dan geen onzin vind ik, maar juist wel verstandig om die mensen te waarschuwen. Ze is sportjournalist dus ze zal echt niet denken dat alle sporters van dertig plus (overigens is dertiger vanaf 30 t/m 39) niet moeten afzien.



Ik heb wel wat aan het stukje, het vertelt me om niet te snel te veel aan mezelf te vragen en te denken dat het alleen maar om keihard doorzetten gaat en mezelf daarmee voorbij te gaan. Dat is een fijne boodschap die één op één staat met wat hier in het hele topic staat.
Alle reacties Link kopieren
Ach Baukje, je hebt in ieder geval je knieën al die tijd gespaard.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Zo zie je maar weer dat een ieder een blog anders leest. Maar ze vergeet er bij te vertellen dat die topsporters dus een hele lange weg van in het begin ook rustig opbouwen achter de rug hebben en dat een actieve twintiger die begint met hardlopen ook gewoon rustig op moet bouwen. Dus heel dat gedoe met leeftijden kan ik niet plaatsen.



Noa gelukkig gaat hardlopen lang niet bij iedereen ten koste van de knieën. Heb vele clubgenoten op hoge leeftijd (en dus ver voorbij de vijftig) die nog fanatiek hardlopen en wel al op jonge leeftijd begonnen zijn.



Mensen zijn in feite gebouwd voor duurlopen. Dat was ooit een manier van jagen. Net zo lang achter je prooi aanlopen tot het prooi uitgeput raakt. Alleen liepen die niet altijd over het asfalt natuurlijk en werden niet zodra ze de eerste stapjes deden schoentjes aangemeten.
Alle reacties Link kopieren
Klopt want iedereen leest het met haar eigen levenservaring in het achterhoofd.

Overigens zegt ze letterlijk 'Topsporters liggen na een training of wedstrijd bij de masseur op tafel en zijn over het algemeen in de twintig en hebben een heel sportleven achter zich.' dus dat van die topsporters en hun lange weg staat er wel degelijk in.



Ik lees de site wel vaak en haar blogs en interviews hebben allemaal als thema dat je sport zeker moet proberen, maar dat je je niet over de kop moet jagen. Wel leuk hoor. Maar nu naar bed, morgen ga ik lopen. Ga jij morgen nog trainen Baukje?
Alle reacties Link kopieren
Nee, de fysio vond het nog niet verstandig. Zojuist een dry needling behandeling gehad van de voetpees. Nog even rust tot in ieder geval woensdag. Ga dus morgen en overmorgen maar weer fietsen. Zal mijn voorjaarsplanning moeten herzien.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 21 februari 2014 @ 22:56:

Mensen zijn in feite gebouwd voor duurlopen. Dat was ooit een manier van jagen. Net zo lang achter je prooi aanlopen tot het prooi uitgeput raakt. Alleen liepen die niet altijd over het asfalt natuurlijk en werden niet zodra ze de eerste stapjes deden schoentjes aangemeten.



Dat was lang niet bij elk natuurvolk het geval, daar zit heel veel verschil in. Je ziet het bij de allerbeste marathonlopers, die hebben wel die genetisch oorsprong en aanleg, met dunne lange armen en benen, lichte romp.



En er zijn zat topsporters die lijden onder hevige en vaak chronische blessures.



Ik had trouwens 'vroeger' steunzolen, en stond met de knieën naar binnen. Aangepaste schoenen e.d. Fysio heeft me later ook wel een steunzolen geadviseerd ook voor een iets doorgezakte middenvoet. Nu ben ik de laatste twee jaar veel meer gaan trainen op sprongkracht, balans e.d., en grappig: de laatste keer was de scheefstand vrijwel verdwenen, de voet veel minder doorgezakt, en kon ik met normale schoenen toe, dus geen anti-pronatie meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga per week een halve kilometer er boven op doen, dat moet te doen zijn, toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:sportbetty schreef op 05 maart 2014 @ 19:32:

Ik ga per week een halve kilometer er boven op doen, dat moet te doen zijn, toch?

In het algemeen wordt er uitgegaan van een max. opbouw van 10 % (hooguit 15%) van duur. Je kunt beter denken in duur dan in km's, het gaat tenslotte om het duurvermogen dat je uit wil breiden. Een 1/2km per week zal dus geen enkel probleem zijn maar in principe kun je op een gegeven moment veel meer uitbreiden.



Overigens moet je niet weken achtereen blijven uitbouwen maar bv eens in de maand een wat rustiger week inplannen waarbij je je duurlopen ook niet verder uitbouwt. Op die manier blijft je lichaam de andere weken extra bevattelijk voor trainingsprikkels.



Zorg wel voor voldoende afwisseling in de andere trainingen die week want alleen maar duur uitbouwen is wel heel eenzijdig en dus niet erg efficiënt trainen.
Alle reacties Link kopieren
Mooie documentaire en succes met je marathon. Ik houd het ff bij sportlesjes maar overweeg wel te gaan lopen, het schijnt dat je daarmee best wel goed in vorm kan komen alleen vrees ik nog niet tot het einde van de straat te komen LOLLOLLOL

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven