Vertrouw op je neus (THT-datum)

16-03-2014 15:37 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vertrouw al jaren op mijn neus en ben ook niet panisch als een product over de THT-datum is. M.i. is dat ook vooral ingesteld door fabrikanten om niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor het geval het product niet meer goed is na die datum.

Gezond verstand en het gebruik van je ogen en neus werkt meestal goed. Gezien de vele topics hier op de etenpijler of je een product nog kan eten lijkt het mij handig om onderstaand artikel hier te plaatsen. Ik zal morgen even mijn kookschrift erbij pakken, ik heb als het goed is nog een leuk artikel met overzichten wanneer een product nog goed is (als ik het niet weggegooid heb tenminste).



Wellicht dat er in dit topic nog tips gepost wordt zodat bij twijfel even gecheckt kan worden of je het product nog kan eten. En hoelang nog nadat het uit de vriezer is/ ... dagen in de koelkast heeft gelegen.





Vertrouw op je neus



In 1981 werd in Europees verband de verplichte houdbaarheidsdatum op bederfelijke producten ingevoerd. De verpakking bestaat uit een THT-datum (tenminste houdbaar tot) of voor levensmiddelen die zeer snel bederven een TGT-datum (te gebruiken tot). Bij de overschrijding van de TGT-datum moet je het product meteen weggooien, zo zegt de wetgever.



Vóór ’81 roken mensen gewoon even aan een product als ze twijfelden of het was bedorven. Nu worden hele volksstammen panisch en zullen ze ook gesloten verpakkingen niet meer openen. Ook niet bij een THT-datum, terwijl je het dan nog vaak veilig kunt eten, al kan de kwaliteit achteruit gaan.

Ik vind dat onzin. Een aangebroken bakje yoghurt in de koelkast dat een dag over de datum is, is meestal nog gewoon te eten. Eerst je neus erin steken. Een overgebleven plakje ham hoef je echt niet weg te gooien. Je ruikt meteen of het zuur is. Bij wit uitgeslagen oude kaas gewoon de schimmel afsnijden en happen. Ik heb mensen wel eens een flesje bier geserveerd dat zes maanden over de datum was. Kijk, als het bier er gistend uitkomt, moet je het niet drinken.



Er zijn trouwens een heleboel producten die in onaangebroken verpakking oneindig lang goed blijven: rijst, pasta, frisdranken, blikgroente, koffie, thee en chips. Ook zijn er een heleboel (onverpakte) producten die geen houdbaarheidsdatum hebben zoals verse groente, aardappelen, fruit, drank met meer dan 10 procent alcohol, brood, azijn, suiker en zout.

Alle voorschriften leiden ertoe dat de mens steeds minder op zijn eigen kunnen vertrouwt.



De kans is overigens groot dat de houdbaarheidsdatum over een paar jaar verdwijnt. Belgische en Nederlandse onderzoekers hebben een chip van 1 millimeter ontwikkeld die op de verpakking kan worden aangebracht. Het winkelpersoneel kan mettertijd met een smartphone scannen of het product nog goed is. Over een paar jaar is zo’n apparaat misschien ook voor particulieren te koop.

Omdat alles door de bureaucratie wordt voorgekookt, weten veel (jonge) mensen ook niet meer hoe je iets moet bewaren. Aardappelen houd je op een koele en donkere plek lang goed. Als ze wortel schieten, snijd je die gewoon weg. Van uitgedroogd brood kun je prima paneermeel, toast of broodpudding maken. Op chocolade die al lang ligt, komt vaak een wit waas. Mensen denken dat dit schimmel is, maar het waas wordt veroorzaakt door temperatuurverschillen. Chocolade wordt er niet minder lekker door, sterker nog: chocolade kan helemaal niet schimmelen. Eieren kun je vele dagen langer gebruiken dan op de verpakking staat, zeker als je ze gaat bakken. Als het ei stinkt, dan meteen weggooien.

Fruit moet u in de koelkast bewaren, maar exotisch fruit als bananen, mango of ananas weer op kamertemperatuur. Uien in de kelder of schuur bewaren. Ik ben altijd het meest voorzichtig met kip.

Over de datum ..... dan .....

Totaal aantal stemmen: 34

eet ik het niet meer (21%)
gebruik ik mijn gezond verstand/neus (65%)
bij twijfel vraag ik het na Geen stemmen
geen probleem, op uitzonderingen na (3%)
hangt er vanaf (12%)
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit zo logisch, ik snap dan ook niet dat er mensen zijn die iets weggooien wat op de datum is.



Ik ruik en kijk.

Vanavond eten we gehaktballetjes in de pasta met de datum: 14 maart 2014

Zien er prima uit, ruiken prima.



Schoonmoeder gooit alles weg en blieft niks wat op of over de datum is.



Er zit echt geen klokje in hoor, wat aangeeft dat het op precies die datum niet meer goed is.. oh, nee het is 0:00 uur, hup zuur!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder vertrouwt ook op haar neus, alleen jammer dat die niet zo goed werkt. Hetzelfde met haar ogen heel apart. Zo heeft zij mij een x 15 jaar oude pasteitjes voorgezet die ik meteen in het toilet uit heb gekotst.

Zuivel over de datum. Ik heb nog nooit zoiets smerigs geproefd en geroken. Laatst wilde zij beschimmelde groente door het eten doen terwijl we net boodschappen hadden gedaan allemaal lekkere verse producten. Daarmee kun je dus het hele gerecht verpesten.

Guacemole van een bruine advocado...echt knap hoe het zelfs de trek in één van je lievelingsgerechten doet vergaan alleen maar omdat het allemaal zonde is om weg te gooien.



Er is inmiddels te vaak een poging gedaan om mij te vergiftigen daarom laat ik deze trend aan mij voorbij gaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Eens, velen schieten m.i. door met het weggooien van goede producten. Bij twijfel over vleeswaren geef ik altijd wat aan de kat. Als die haar neus optrekt, is het niet meer goed.
Sommige mensen doen inderdaad of het bederf op de betreffende datum 's nachts om exact 0:00:00 als de bliksem in het product slaat. .

Een kennis van mij weigert zelfs aan het product te ruiken. Ze beweert dat ze ziek wordt van de eventueel 'bedorven' lucht. Nou wordt ze ook overal ziek van, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ze alles en alles met desinfecterende middelen bewerkt. Weerstand nul.



Tja, dan kan het wel uitkomen dat de gemiddelde Nederlander per jaar ca. 40 kilo aan etenswaren weggooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 16 maart 2014 @ 15:47:

Eens, velen schieten m.i. door met het weggooien van goede producten.



Ja zonde is dat. Ik heb in de afgelopen jaren al 2 topics gehad over verspilling van voedsel ondersteund door een documentaire.



We hoeven niet te discusieren over feiten als kip/filet american écht over de datum zijn of de risico`s maar je blind staren op een datum die meer zegt over de fabrikant en de omloopsnelheid van zijn producten, ja daar werk ik niet aan mee.



Kan mij bijna niet voorstellen dat iemand niet een keer iets heeft gemaakt met een product uit de kast en achteraf ziet dat het al 1, 2 of 3 jaar over de datum is? Al kijk je naar je gedroogde kruiden. In het ergste geval (in dit voorbeeld) gaat de smaak wat achteruit en heb je iets meer nodig.



Uiteraard wel de disclaimer dat er uitzonderingen bestaan. Maar die zijn er ook bij ingredienten die niet over de datum zijn, waarom worden zoveel mensen niet zo lekker na een BBQ ! Gewoon niet de goede bereiding en/of kruisbesmetting en/of bewaren buiten de koelkast (bijv. bij een bbq).
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk heel eerlijk gezegd niet eens naar die data.

Scheelt enorm kan ik je zeggen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 16 maart 2014 @ 16:03:

Ik kijk heel eerlijk gezegd niet eens naar die data.

Scheelt enorm kan ik je zeggen



Idem.



Uit een hele betrouwbare bron weet ik ook dat er best wel veel `regels` zijn veranderd bij het voedsel wat verstrekt wordt bij de Voedselbanken. Was het nog een paar jaar geleden niet aan de orde/mogelijk om voedsel over de datum nog te doneren aan de cliënten van de VB, nu is het vaker regel dan uitzondering.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Volgens mij heeft de Keuringsdienst een uitzending gemaakt hierover. Dat ze met allerlei pakjes en zakjes, vaak jaren over de datum, maaltijden gingen maken. Niks mis mee. Maar dit betroffen dan gedroogde kruidenmixjes...zolang dat droog en ongeopend is, bederft dat volgens mij nooit.

Eyeopener voor mij is iig dat THT betekent dat de fabrikant de kwaliteit niet meer garandeert na die datum. Dus de smaak, geur etc gaat achteruit, het bederft niet.

Blikvoer blijft ook eeuwig goed, alleen bolstaande blikken moet je wegdoen.
Geen last van dat soort zaken. Ik eet alleen vers, haal maar voor een paar dagen in huis en wat ik in huis heb dat je kunt bewaren, dat kan zelfs in mijn testament.

Het is geschreven en daar ben ik ook voorzichtig mee en dat is kip.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 16 maart 2014 @ 16:08:



Eyeopener voor mij is iig dat THT betekent dat de fabrikant de kwaliteit niet meer garandeert na die datum. Dus de smaak, geur etc gaat achteruit, het bederft niet.

Blikvoer blijft ook eeuwig goed, alleen bolstaande blikken moet je wegdoen.



Dat is ook wat ik hier zie op de etenpijler. Dat die 2 dingen door elkaar gehaald worden, de THT datum en de TGT datum.



Hopelijk dat forummers die twijfelen hier hun vraag kunnen stellen of lezen wat het verschil is.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Joh, ik gebruik op het moment zout dat volgens de verpakking al 3 jaar over datum is.

Hoe kan zout bederven?!?!
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 16 maart 2014 @ 16:08:



Blikvoer blijft ook eeuwig goed, alleen bolstaande blikken moet je wegdoen.Ik let wel altijd (bijv bij kattenvoer) op dat de blikken niet gedeukt zijn. Dan kan je niet zien of er van binnen het blik gaat roesten en het eten bederft. 1x mee gemaakt bij het openen. Die blikken koop ik niet voor de katten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ja klopt, gedeukte blikken moet je ook mee oppassen.



Peppermintpatty:toevallig vroeg mijn zoon dat van de week....kan zout bederven? Nou nee dus.
Alle reacties Link kopieren
Zout kan niet bederven, mosterd ook niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 16 maart 2014 @ 16:34:

Zout kan niet bederven.Lees hier bijv. meer over zout, waarom mensen vroeger vlees/vis end pekelde; https://nl.wikipedia.org/ ... ciaal%3AZoeken&go=Artikel
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik werd eens heel ziek van een salmonella, die ruik je niet.

Maar ooooh, wat was ik ziek!
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 16 maart 2014 @ 16:56:

Ik werd eens heel ziek van een salmonella, die ruik je niet.

Maar ooooh, wat was ik ziek!



Naar hè? Ik heb het ook een keer gehad. Bakje eisalade, net gekocht. heel erg ziek!



Ik ben nogal voorzichtig, omdat mijn neus het niet doet en dat maakt het een stuk lastiger om te bepalen of iets nog goed is. Katten zijn maar beperkt inzetbaar als hulp.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Salmonella heeft weinig met bederf te maken. Een kakelvers ei kan ook besmet zijn.
Mijn margarine is inmiddels een half jaar over datum maar doet t nog prima. Alleen een beetje geel aan de bovenkant. Sommige kruiden staan al sinds ik 10 jaar geleden ben gaan studeren in de kast.



Ben echt nog nooit ergens ziek van geworden en neem het niet zo nauw.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 16 maart 2014 @ 17:08:

Salmonella heeft weinig met bederf te maken. Een kakelvers ei kan ook besmet zijn.Dat is waar. Wat dat betreft heeft het niks met dit topic te maken.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Je ruikt echt niet alles, bacterieën stinken niet, die gaan stilletjes hun gang vóór je iets kunt ruiken. Ik doe niet zo moeilijk met t.h.t. maar met vlees en vis ben ik wel voorzichtig, de visboer en de slager schrijven geen datum op de verpakking, soms doe ik dat zelf (datum waarop gekocht) maar daar denk ik niet altijd aan. Mijn buurman zaliger gooide een pak melk (of iets anders) al weg op de 10e als de houdbaarheidsdatum de 14e was maar dat was een notoire zeikerd met smetvrees.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 16 maart 2014 @ 17:08:

Salmonella heeft weinig met bederf te maken. Een kakelvers ei kan ook besmet zijn.



Klopt, ik weet nog wel keren dat er ouderen in een bejaardenhuis ziek zijn geworden (ik dacht zelfs 1 persoon overleden) door salmonella bacterie. Er waren verse rauwe eieren in toetjes verwerkt, zonder verhitting van het dessert.



Zelf lust ik geen zacht gekookt ei maar rauw ei gebruik ik op die manier niet heel vaak.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Enigste waar ik voorzichtig mee ben is eieren. Die gooi ik weg als ze over datum zijn. Ik heb 1 keer meegemaakt (ik woonde nog bij mijn moeder en die had eieren gekookt en ik heb er geen idee van hoe oud ze waren) dat het ei grijs was van binnen. Ik pelde hem af en hij was grijs. Ik heb jaren lang geen eieren gegeten en nu pleur ik ze weg als ze over datum zijn
Ik ben ook makkelijk met die data...

Na een hap bedorven ei let ik daar weer goed op. Camembert heb ik ook wel eens groen aangetroffen, gatver.



Nu er toch een topic is, hoe lang kun je olijf uit blik nog lekker eten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven