funchi

19-03-2014 22:39 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier ook liefhebbers voor funchi??

Heb dit zo lang niet meer gegeten en ik dacht laat ik dit van het weekend eens maken.



Met bakkeljauw bijv. Is erg lekker! Alleen geen idee hoe dit op z'n Duits heet :-&

Of met gestoofd geitenvlees ook erg lekker!



Wat eten jullie er graag bij? Wellicht kan ik wat nieuws proberen :-)
Wasda?
Ohhh een soort polenta dus!

Polenta vind ik lekker
Alle reacties Link kopieren
Ja het is indd een soort polenta. Wat eet jij er het liefst bij?







Dat gele stuk op het bord is funchi.



Funchi is een maïsgerecht dat lijkt op Polenta. Het wordt op de Nederlandse Antillen veel gegeten als vervanger van aardappels of rijst. De gekookte en gestijfde substantie wordt tussen twee borden samengedrukt en daarna in blokjes gesneden en opgediend. De funchi die over blijft wordt later krokant opgebakken.
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit gegeten. Maar polenta hou ik niet van dus denk dat ik het niet snel zal proberen te maken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Is eigenlijk een soort maispudding met zout.

Mijn oma maakte dat soms ook als toetje suiker. Maar net wat je lekker vind



Funchi heb ik alleen met klassieke antiliaanse/surinaamse gerechten. Dus met gestoofd rundvlees, geit of vis. Of samen met okersoep.



Ik hoopte dat er wellicht nog forummers zijn die wellicht nog andere ideeen hebben!
Ik dacht dat je fungi gewoon verkeerd had geschreven en het over een champignonpizza ging ofzo
Alle reacties Link kopieren




Hahaha!!! Ja zo zou je het ook kunnen bekijken



Nee, het is echt geen pizza :-D



Het is wel gezond! En erg vetarm, want je kookt het in, in water. Het is ook erg voedzaam.
Check Italiaanse polentarecepten, dan weet je genoeg. Ik zelf combineer het ook wel met ratatouille.



En als toetje: maisgries lijkt veel op tarwegries dus je kunt het op vergelijkbare manier verwerken.
Alle reacties Link kopieren
Mjom! Ik vind 't ook erg lekker met chili con carne, en met gestoofde kip (Allerhande heeft een Antilliaanse variant, met pruimen, maar tajine-achtige versies zijn ook heel lekker met funchi).
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 20 maart 2014 @ 08:08:

Ik dacht dat je fungi gewoon verkeerd had geschreven en het over een champignonpizza ging ofzo



Dat dacht ik ook..



Nooit gehoord van funchi overigens.
Hmmm gebakken funchi met red snapper en gebakken banaan, ik weet wat ik vanavond ga eten.
Oh, ik denk dat ik het eens bij ons favoriete restaurant, een Antilliaan, heb gehad. Heel erg lekker, maar geen idee hoe je het zelf maakt. *hmmm, straks man weer overtuigen weer eens te gaan*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven