Risico inventarisatie opvang aan huis

24-03-2014 10:27 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, wel als gastouder in eigen huis.

Ik heb de deurkrukken omhoog staan en kan zelf verantwoorden waarom ik geen traphek onderaan de trap heb. Er zit namelijk een deur tussen ( die dus lastig te openen is en ik hou zelf de supervisie ten alle tijden)



Als je het teveel vindt waarom niet bij de gastouder thuis?
Alle reacties Link kopieren
Komt het gastouder bureau? Of al de GGD?



Als het gastouder bureau komt, kun je met hen vrij makkelijk overleggen. Ze doen een eerste screening en daarbij wijzen de op de punten die wellicht aangepast moeten worden. Je kan met hen wel overleggen wat echt perse moet en wat niet. Sommige dingen kun je achterwege laten als je er "gedrag" afspraken maakt met de gastouder.



Ieder jaar is die controle opnieuw.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een blauwe maandag als gastouder gewerkt voor een vrije grote organisatie. Ze stellen inderdaad veel eisen, maar meestal kan je er redelijk over ´onderhandelen´ hoor. Onderhandelen is niet helemaal het juiste woord misschien, maar in overleg kan je vaak wel een compromis sluiten, andere oplossing bedenken. Het is niet zo zwart wit als het lijkt. Zo had ik geen beveiligde kookpitten op mijn fornuis, reden om afgekeurd te worden. MAAR: ik kon beloven dat ik het fornuis niet zou gebruiken tijdens de opvang, dit was immers niet nodig omdat de kinderen om uiterlijk 16 uur gehaald werden. Dus was dat punt goedgekeurd. Er is hier ook een forummer die als gastouder werkt, en geen traphekjes oid heeft. Dit omdat zij daar principieel tegen is, een trap is immers geen speelgoed en kinderen moet dus leren niet bij de trap te spelen. De ouders van de opvangkinderen zijn het hier mee eens, en dus hoeven er ook geen hekjes geplaatst te worden. Zeker als de opvang bij jou thuis plaats vind, denk ik dat ze echt niet zó streng zijn hoor. En mocht er iets afgekeurd worden, geven ze je heus wel de gelegenheid om dat in orde te maken.
Alle reacties Link kopieren
ik ben ook gastouder geweest, en heb de ervaring dat er best wel streng gekeken wordt.

de kinderen kwamen bij mij thuis. en die regels waren best streng, zo had ik de deurknoppen niet omhoog, en boven aan de trap geen hekje. ik moest de kinderen altijd wakker maken (ze waren toen nog 2) later bijna 3,5 jaar nog steeds geen hekje. toen kwamen ze ook van het bureau, nog gekletst als brugman, dat mens wilde echt niet geloven dat ze heel erg goed trap lopen konden.

Zo mocht ik ook niet naar de speeltuin hier verderop, omdat daar op de grond grind lag en geen rubber tegels???



Je krijgt wel tijd om het een en ander te verbeteren. De GGd is wel veel strenger. Dan mocht de hond zelfs niet in de kamer als ik naar de open keuken liep... ja ja maar die man kwam maar heel eventjes.

Vertelde ik toch doodleuk "oh maar daar gaan we ook nooit spelen" dat doen daar en daar. Terwijl de moeder helemaal niets te klagen had over de speeltuin, die is ook vlakbij hun huis.



Al die (overdreven) strenge regels komen alleen maar voort uit het feit dat niemand verantwoordelijk wil zijn als er iets gebeurt met de kinderen.

Terwijl ze bij wijze van spreken over hun eigen voetjes kunnen vallen.
Alle reacties Link kopieren
.
quote:1960to4 schreef op 24 maart 2014 @ 12:42:



Vertelde ik toch doodleuk "oh maar daar gaan we ook nooit spelen" dat doen daar en daar. Terwijl de moeder helemaal niets te klagen had over de speeltuin, die is ook vlakbij hun huis.



Al die (overdreven) strenge regels komen alleen maar voort uit het feit dat niemand verantwoordelijk wil zijn als er iets gebeurt met de kinderen.

Terwijl ze bij wijze van spreken over hun eigen voetjes kunnen vallen.



????

Denk jij serieus dat jij nu goede reclame voor jezelf maakt?



NoNo, jij zou voor mij GEEN geschikte gastouder zijn!



Fijn dat je het geweest bent, verleden tijd. Laat de toekomst hiervan leren.
Alle reacties Link kopieren
Ok nou ik hoor het morgen wel van ze... Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Troelalaatje zegt;

Denk jij serieus dat jij nu goede reclame voor jezelf maakt?



NoNo, jij zou voor mij GEEN geschikte gastouder zijn!



nou dat is een aardige reactie, maar ik kan me die wel voorstellen... er is alleen wel wat meer aan de hand, ook de gemeente heeft een verantwoordelijkheid wat betreft de veiligheid. en die is hier in het dorp perfect.

de clou is gewoon dat een gastouder bureau probeert om via allerlei regels de verantwoordelijkheid niet bij zichzelf te hoeven leggen.

Als een speeltuintje in de wijk niet veilig zou zijn kunnen ook de moeders niet met hun eigen kinderen er heen.



Nog een voorbeeld van een "aparte" regel (in mijn ogen dan he) hier in huis mag niet gerookt worden als ik op de kinderen pas, daar ben ik het volledig mee eens. Die regel is er immers voor de gezondheid van de kinderen. Maar als je nu op kinderen pas van ouders die wel roken?? (ik wil niet op kinderen van rokende ouders passen maar dat terzijde)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven