Machtsvertoon in relatie. Relatietherapie?

25-03-2014 07:28 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 12 jaar een relatie. We hebben samen een dochter van 3. Altijd al hadden we communicatieproblemen maar na een ruzie leek hij altijd iets bij te draaien en meer zn best te doen om beter te communiceren. Ik dacht altijd dat het

aan onze communicatie lag, en dat ik teveel verwachtte.

Maar nu ik me er meer in verdiept heb, lijkt het alsof ik eindelijk weet wat het is. Mijn vraag is alleen: kan iemand die graag zijn macht wil vertonen in een relatie, daadwerkelijk veranderen of kan ik beter weggaan.



Ik zal het toelichten. Mijn vriend is als kind mishandeld. Geestelijk en

lichamelijk. Zijn vader is zeer dominant en een grote 'machtsfiguur' in het gezin.

Ikzelf heb een gelukkige jeugd gehad. Nooit was er ruzie (valt ook wat over te zeggen natuurlijk). Misschien heeft het nooit zien van confrontaties bij mn ouders ervoor gezorgd dat ik nu overgevoelig reageer?



Nu ervaar ik al van meet af aan in onze relatie steeds weer dat er over elke beslissing (die ik wil nemen) vreselijk gewikt en gewogen moet worden. Meestal is hij het er bij voorbaat al niet mee eens. Of de discussie wordt zo groot dat ik het niet eens meer waard vind om mijn wens door te zetten. Dit laatste is nu echt al jaren aan

de hand. Daarom leef ik in een huis, voornamelijk ingericht naar zijn smaak.

De tuin idem. Over allerlei kleine dingen (bijv. Een matje in de badkamer) wordt geen beslissing genomen. Ik merk nu dat ik geestelijk uitgeput ben van al dat wikken, wegen en niet serieus genomen worden. En dat weinig meer voor hem lijk voelen. Hij zegt dat ik van een mug een olifant maak en vindt dat ik preek.

Ook als ik na een ruzie even alleen wil zijn, blijft hij op de deur bonken en zegt dat hij erin wil. Hij heeft me ook eens 90 keer (!!) gebeld toen ik weg was gegaan van huis om bij een vriendin bij te komen van en te praten over een ruzie.



Ik ben bang dat mijn dochter schade zal onder inden als ik wegga. Maar ook als ik blijf. Maar op deze manier zal ik niet gelukkig zijn. Zal

relathietherapie een uitweg kunnen bieden? Ook hier wil hij al jaren niet aan maar nu heeft hij gezegd,okee. Niet overtuigend maar ik wil t wel aanpakken.



Wat moet ik doen?

Iemand tips?



Lizzious
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 08:07:

We gaan in relatietherapie.



Et voilà, dat zal het probleem vast oplossen. Het is natuurlijk makkelijk om de confronterende reacties van vele forummers weg te zetten als "kuddegeest" dan ze te zien voor wat ze zijn: een groep vrouwen die je kop uit het zand staat te trekken. Vrouwen die herkennen wat je schrijft, die die ongelijkwaardige relatie achter zich hebben gelaten (heel bedreigend: moet jij dan ook weg?) en die precies weten hoe het werkt. Ook hoe je, als je er middenin zit, die geluiden niet wilt horen.



Vrouwen die al op vele vergelijkbare topics hebben gelezen, want er zijn legio vrouwen die in ongelijkwaardige relaties zitten. Je bent geen uitzondering. Je bent ook niet de eerste en zeker niet de laatste die een dergelijk topic opent, en die topics lopen vrijwel altijd op dezelfde manier: TO toetst of het normaal is hoe ze wordt behandeld, reageerders zeggen van niet en sporen haar aan actie te ondernemen (soms ook om direct op te stappen), TO bindt in en legt uit dat haar partner ook heel leuke en lieve kanten heeft, de reageerders zijn geïrriteerd en/of gefrustreerd, TO vertrekt. Ze voelt zich beledigd dat vrouwen die uit slechte relaties komen zich in haar herkennen: haar situatie is immers heel anders. Haar man is niet zo.



En zo denken ze dus allemaal. Zo dachten wij zelf ook.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 11:34:

@ Iwannalive en Sandermilennium: dank jullie wel!Stel je voor dat je tot je laat doordringen in wat voor waardeloze "relatie"je zit, waar je je kind aan blootsteld, en jij durft over andere te oordelen over hun inteligentie?
Alle reacties Link kopieren
quote:pinkie80 schreef op 26 maart 2014 @ 11:34:

lizzious, je opende in februari 2010 al een topic over deze man. Je hebt in dat topic diverse posts verwijderd (voor zover ik het kan volgen, omdat de antwoorden je toen ook al niet aanstonden). Mensen hebben toen ook kritische vragen gesteld net als nu. De dingen die je daarin beschreef, waren gewelddadige incidenten (duwen, op je af komen rijden, uitschelden). Zelf schrijf je dat het op dat moment al 6 jaar aan de gang is... Nog steeds ben je bij deze man en inmiddels is er binnen deze relatie ook een kind op de wereld gezet. Toen wilde je al in therapie. Is dus niet gebeurd. Wat doet jou vermoeden dat het nog goed kan komen, want sorry... ik zie het niet.... Het is nu dus 10 jaar aan de gang en nog steeds zie jij niet in met wat voor man je samenleeft? Nee, in plaats daarvan verwijt je ons een gebrek aan intelligentie omdat we wat fel reageren.... Sorry hoor, maar ik kan hier echt niet tegen. Ga OF bij die vent weg, OF stop met adviezen vragen waar je toch niets mee gaat doen.



Sorry mensen, dat ik een topic van 4 jaar geleden hier ter sprake breng. Het leek me echter wel relevant voor hoe TO erin staat.





Ooohhh...we hadden moeten loepen!

Tja, dat verduidelijkt de zaak wel enigszins.



Maar goed, net als Chartreuse schrijft heb ik mijn tijd verspild aan dit topic.



Tot over 4 jaar TO.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 26 maart 2014 @ 11:42:

[...]





Ooohhh...we hadden moeten loepen!

Tja, dat verduidelijkt de zaak wel enigszins.



Maar goed, net als Chartreuse schrijft heb ik mijn tijd verspild aan dit topic.



Tot over 4 jaar TO.Dan moeten we niet vergeten te loepen Bella weten we gelijk dat het geen zin heeft om te reageren.
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 26 maart 2014 @ 11:38:

[...]





Stel je voor dat je tot je laat doordringen in wat voor waardeloze "relatie"je zit, waar je je kind aan blootsteld, en jij durft over andere te oordelen over hun inteligentie?



+1.

Alleen reageren op wat er in jouw straatje past



Brengt wel de relster in mij naar boven, maar allee...ik geniet van een vrije dag. Laat ik lief zijn.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
ik ga in op de inhoudelijke reageersrs. Niet op de suggestieve.

Ik ben wel optimistisch over relatietherapie en ben blij dat we het nu eindelijk gaan doen. Heb voorbeelden gezien bij mensen waar het veel heeft opgeleverd.Ik doe ook zeker wat met jullie posts, mits ze opbouwend zijn.

Maar ik heb dit al eerder gezegd.

Inderdaad heb ik al eerder gepost. Ik heb toch ook gemeld dat we al langer met problemen rondlopen? Mijn dochter is geboren in 2010.

Heb geen zin meer (en geen reden) om mezelf te moeten verdedigen waarom ik er eerder nog niet aan toe was om knopen door te hakken. Mensen groeien, ontwikkelen zich. mensen leren. Gelukkig wel.

Ik zal dat nooit opgeven bij mezelf en vergeef mezelf dat ik er toen nog niet klaar voor was. Als ik dat niet zou doen, zou ik voor altijd stil blijven staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 11:45:

ik ga in op de inhoudelijke reageersrs. Niet op de suggestieve.

Ik ben wel optimistisch over relatietherapie en ben blij dat we het nu eindelijk gaan doen. Heb voorbeelden gezien bij mensen waar het veel heeft opgeleverd.Ik doe ook zeker wat met jullie posts, mits ze opbouwend zijn.

Maar ik heb dit al eerder gezegd.

Inderdaad heb ik al eerder gepost. Ik heb toch ook gemeld dat we al langer met problemen rondlopen? Mijn dochter is geboren in 2010.

Heb geen zin meer (en geen reden) om mezelf te moeten verdedigen waarom ik er eerder nog niet aan toe was om knopen door te hakken. Mensen groeien, ontwikkelen zich. mensen leren. Gelukkig wel.

Ik zal dat nooit opgeven bij mezelf en vergeef mezelf dat ik er toen nog niet klaar voor was. Als ik dat niet zou doen, zou ik voor altijd stil blijven staan.Zo als ik al zei: over inteligent gesproken.
Alle reacties Link kopieren
Jullie gaan niet in therapie. Geloof me, hij wil het niet.....
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
Alle reacties Link kopieren
Je dochter is geboren in 2010, toen je al 4 jaar problemen had. Gewelddadige problemen. Chapeau hoor...
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt bij veel mensengezien dat therapie helpt? Waren dat ook ongelijkwaardige relaties met geweld?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
TO, google eens op EFT relatietherapie.

Misschien iets voor jullie.
Alle reacties Link kopieren
ja. Andere achtergronden uiteraard. Maar veel boosheid uut het verleden. En nu inzichten en meer compassie naar zichzelf en elkaar.
Alle reacties Link kopieren
@ Wonderwijf: thanks! Heb toevallig genoeg een eft therapeut benaderd
Alle reacties Link kopieren
quote:pinkie80 schreef op 26 maart 2014 @ 11:50:

Je dochter is geboren in 2010, toen je al 4 jaar problemen had. Gewelddadige problemen. Chapeau hoor...

En dat dochtertje kan later in therapie omdat ze mannen niet vertrouwd en in verkeerde relatie's komt omdat moeder heeft laten zien dat je je zo mag laten behandelen.

Ach ja het is maar een kind dat over het hoofd gezien word Pinkie, maar zolang TO maar gelukkig is geeft het niet toch?........
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 11:56:

@ Wonderwijf: thanks! Heb toevallig genoeg een eft therapeut benaderd

Ah, heel goed!

En vlgs mij kun je ook alleen gaan voor het geval je partner niet wil. Hoe het ook afloopt, voor jezelf de boel ontwarren en weer 'recht' groeien lijkt me goed voor je.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet, wat je ertoe heeft bewogen een kind te krijgen met deze man. Echt, ik begrijp het gewoon niet. En kom niet aan met "omdat ik van hem hou". Je hebt het recht gewoon niet om willens en wetens een kindje in een gewelddadige situatie geboren te laten worden. Waarom?!!
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
Alle reacties Link kopieren
quote:pinkie80 schreef op 26 maart 2014 @ 12:00:

Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet, wat je ertoe heeft bewogen een kind te krijgen met deze man. Echt, ik begrijp het gewoon niet. En kom niet aan met "omdat ik van hem hou". Je hebt het recht gewoon niet om willens en wetens een kindje in een gewelddadige situatie geboren te laten worden. Waarom?!!Omdat to gelukkig wil zijn, dat komt in alles naar voren er word op geen enkel moment gesproken over het geluk van haar kind, zelfs wonderwijf heeft het enkel over wat goed is voor TO.
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 26 maart 2014 @ 12:02:

[...]





Omdat to gelukkig wil zijn, dat komt in alles naar voren er word op geen enkel moment gesproken over het geluk van haar kind, zelfs wonderwijf heeft het enkel over wat goed is voor TO.Dat viel mij ook al op ja...
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
quote:ronniemitchel schreef op 26 maart 2014 @ 12:02:

[...]





Omdat to gelukkig wil zijn, dat komt in alles naar voren er word op geen enkel moment gesproken over het geluk van haar kind, zelfs wonder heeft het enkel over TO.

bedoel je mij?



Ik was net bezig om over het kind te typen, maar werd gestoord.



Wat ik wilde zeggen is dat TO en partner de verantwoordelijkheid hebben te voorkomen dat hun kind later in een vergelijkbare relatie terecht komt. Ik hoop dat ze wat er nu gebeurt ten goede kunnen keren.
Alle reacties Link kopieren
Zo en nu ga ik er van tussen, op bezoek bij mensen die mijn hulp graag willen en nodig hebben, Pinkie en Bella fijne middag nog talk to you later
Alle reacties Link kopieren
Thanks Wonderwijf



Ps: in een gewelddadige situatie geboren? Waar lees je dat? In het allerbegin is daar wel sprake van geweest. Jaren voordat ze geboren werd. Valt niet goed te praten en dat zal nu in de therapie ook aan de orde komen, ookal is het bij die keer gebleven.

De confrontatie die we nu hebben is de eerste in haar leven en daar gaan we dus nu alles aan doen.

Ik heb alles gezegd. Heb voldoende tips gekregen. Jullie kunnen nog even sparren, en nog meer olie op het vuur gooien. Als die behoefte zo groot is, veel 'plezier'.



Alle reacties Link kopieren
quote:wonderwijf schreef op 26 maart 2014 @ 12:05:

[...]



bedoel je mij?



Ik was net bezig om over het kind te typen, maar werd gestoord.



Wat ik wilde zeggen is dat TO en partner de verantwoordelijkheid hebben te voorkomen dat hun kind later in een vergelijkbare relatie terecht komt. Ik hoop dat ze wat er nu gebeurt ten goede kunnen keren.Wonderwijf het kind is inmiddels al zo oud dat het het nodige heeft mee gekregen, en geloof mij ik ben bang dat het al flink beschadigd is.
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 26 maart 2014 @ 12:02:

[...]





Omdat to gelukkig wil zijn, dat komt in alles naar voren er word op geen enkel moment gesproken over het geluk van haar kind, zelfs wonderwijf heeft het enkel over wat goed is voor TO.



Misschien even een bril opzetten en al mijn posts lezen?

Oh nee, dom van me. Olie op het vuur, daar was ie weer...
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 12:07:

Thanks Wonderwijf



Ps: in een gewelddadige situatie geboren? Waar lees je dat? In het allerbegin is daar wel sprake van geweest. Jaren voordat ze geboren werd. Valt niet goed te praten en dat zal nu in de therapie ook aan de orde komen, ookal is het bij die keer gebleven.

De confrontatie die we nu hebben is de eerste in haar leven en daar gaan we dus nu alles aan doen.

Ik heb alles gezegd. Heb voldoende tips gekregen. Jullie kunnen nog even sparren, en nog meer olie op het vuur gooien. Als die behoefte zo groot is, veel 'plezier'.



Ik ga niet sparren dat doe ik enkel voor mensen die dat oprecht verdienen en willen, veel plezier nog met je lieve man en het verzieken van je kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 26 maart 2014 @ 12:06:

Zo en nu ga ik er van tussen, op bezoek bij mensen die mijn hulp graag willen en nodig hebben, Pinkie en Bella fijne middag nog talk to you later
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven