Geld & Recht alle pijlers

belastingaangifte en ww uitkering

28-03-2014 11:47 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over mijn aangifte; heel 2013 had ik een ww uitkering, mijn partner en ik zijn fiscaal partner, hebben een kind maar doen gescheiden aangifte. Omdat de hypotheek op zijn naam staat heb ik verder geen aftrekposten. Ook mijn spaargeld was onder de 2000 euro.

Maar nu vul ik de aangifte in en zou ik 239 euro moeten bijbetalen.. ik snap er niks van, doe ik iets fout? Je kan er toch vanuit gaan dat het UWV voldoende heeft ingehouden?



Iemand met belastingkennis die dit herkent?
Hier geen belastingkennis, maar ik zou nooit van het UWV uitgaan in dit geval. Anders gewoon even bellen?
Alle reacties Link kopieren
Heb je toeslagen en dergelijke gekregen in 2013 die gebaseerd waren op je aangifte 2012?
Alle reacties Link kopieren
Nee helemaal niks, geen toeslagen want ons gezamenlijk inkomen is daar te hoog voor.

Ik snap er echt niks van
Alle reacties Link kopieren
gezien jullie situatie: Kind, huis, hypotheek en1X ww uitkering, zou even moeten uitrekenen of je geen fiscaal parner wil zijn. Zou wel eens aantrekkleijk kunnen zijn namelijk.



Ik weet natuurlijk niet hoe hoog je WW is, maar jouw (fiscaal-) partner krijgt een hogere hevivngskorting als jouw inkomen beneden een bepaald peil zit. Daarnaast kan jouw heffingskorting ook nog iets unstiger uitvallen vanwege het kind.



Tot slot kan je jouw + bedrag verrekenen met zijn - bedrag.



Ik ben geen fiscalist, dus zou ff expert bellen als ik jouw was.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Dat is een goeie tip 2east, gaan we doen
[quote]2east schreef op 28 maart 2014 @ 11:59:

gezien jullie situatie: Kind, huis, hypotheek en1X ww uitkering, zou even moeten uitrekenen of je geen fiscaal parner wil zijn.



Het is hier geen kwestie van wel of niet willen. Jullie zijn al fiscaal partner omdat jullie samen een kind hebben.



Doe gewoon gezamenlijk aangifte. En het kan inderdaad zo zijn dat het uwv iets te weinig heeft ingehouden en dat je nu dus wat moet betalen
Mijn moeder moet terug betalen aan de belasting terwijl ze een uitkering heeft. Dus het zou bij jou wel eens kunnen kloppen dat je geld moet terug betalen.
Jullie zijn toch al fiscaal partners? Volgens mij heb je geen keuze hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ja, we zijn sowieso fiscaal partner maar doen allebei apart aangifte, misschien scheelt het, wat 2east lijkt te bedoelen, wanneer we een gezamenlijke aangifte invullen
Alle reacties Link kopieren
Een gezamenlijke aangifte scheelt inderdaad. Je kunt dan een klein gedeelte van de hypotheekrente aan jou toerekenen, zodat je niet meer bij hoeft te betalen. Het kan zijn dat het verdelen van de hypotheekrente niet de meest voordelige optie is. Omdat je een lager inkomen hebt dan je fiscale partner is de belastingteruggave waarschijnlijk iets lager als je een beetje rente van jouw inkomen aftrekt.
Alle reacties Link kopieren
Maar het huis en de hypotheek staan niet op mijn naam....
Alle reacties Link kopieren
quote:2east schreef op 28 maart 2014 @ 11:59:

gezien jullie situatie: Kind, huis, hypotheek en1X ww uitkering, zou even moeten uitrekenen of je geen fiscaal parner wil zijn. Zou wel eens aantrekkleijk kunnen zijn namelijk.



Ik weet natuurlijk niet hoe hoog je WW is, maar jouw (fiscaal-) partner krijgt een hogere hevivngskorting als jouw inkomen beneden een bepaald peil zit. Daarnaast kan jouw heffingskorting ook nog iets unstiger uitvallen vanwege het kind.



Tot slot kan je jouw + bedrag verrekenen met zijn - bedrag.



Ik ben geen fiscalist, dus zou ff expert bellen als ik jouw was.

U spreekt inderdaad niet als fiscalist. Daardoor geeft u onjuiste informtie. De heffingskorting partner wordt in elk geval niet hoger omdat het inkomen van giola71 beneden een bepaald peil zit.



Bovendien is er geen keuze t.a.v fiscaal partner ja of nee. Er is een (minderjarig) kind. Conclusie; er is fiscaal partnerschap.
Alle reacties Link kopieren
quote:gioia71 schreef op 28 maart 2014 @ 13:18:

Maar het huis en de hypotheek staan niet op mijn naam....

Dit maakt niets uit. Fiscaal partners kunnen de aftrekposten verdelen zoals dat het gunstigst uitkomt.



Te adviseren is een gezamenlijke aangifte uit te proberen.

U kunt dat doen met de fake BSN-nummers: 2999.99.991 en 2999.99.981



U bent fiscaal partners, u kunt kiezen voor gescheiden aangifte of gezamenlijke aangifte. Als uw man ondernemer is moet er wel gescheiden aangifte worden gedaan. Met de fake-nummers hierboven kan er een gezamenlijke aangifte 'op proef' worden gedaan. Gezamenlijke aangifte is in uw situatie of neutraal (zelfde teruggave) of geeft voordeel omdat de verdeling geoptimaliseerd kan worden.



Zet u eens ¤ 530 van de hypotheekrenteaftrek op u, als de aftrek in schijf 1 plaatsvindt. U trekt dan de te betalen belasting naar onder de aanslaggrens van ¤ 45 (wordt nihil)

Als uw aftrek in schijf 2 plaatsvindt zet u ¤ 470 op u.

Uiteraard bekijkt u het eindresultaat: levert dit meer totaal op of niet.

In elk geval zoveel hypotheekrenteaftrek dat u precies onder ¤ 45 te betalen blijft.



Omdat uw man een hogere aftrek krijgt vanwege het hogere inkomen kan het zijn dat de totale teruggave toch lager is als u een klein deel naar u toe verdeelt.



U moet bijbetalen. Dat kan zijn omdat er geen kindkorting meer wordt gegeven. Als het jongste kind op 1 januari 2013 nog geen 12 jaar was, wordt bij werkenden de inkomensafhankelijke combinatiekorting toegekend, mits het inkomen van de minstverdienende partner een kleine ¤ 5000 is. Omdat u het gehele jaar 2013 een uitkering heeft gehad en naar ik aanneem geen loon uit werk is de inkomensafhankelijke combinatiekorting niet mogelijk. Met een mogelijk belastingnadeel van ¤ 1000 tot ruim ¤ 2100. Ook als het jongste kind ouder is dan 12 jaar is er geen iack meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven