Geld & Recht alle pijlers

Aangifte inkomstenbelasting... Help!

29-03-2014 20:13 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben student, die een voltijd studie aan het HBO en betaal mijn eigen collegegeld. Mag ik dat aftrekken als zijnde studiekosten? Mijn medestudenten weten het niet. Help!



Als ik het verkeerd invul, wat voor problemen kan ik dan krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: bekijk de info van de belastingdienst eens. Duidelijker kan het echt niet hoor.



Hint: het heeft er mee te maken of je stufi krijgt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Er is een drempel van 250 euro, daarna mag je tot 15000 euro minus je studiefinanciering aftrekken.



Volgens mij tenminste. Ik las gister toevallig nog toevallig het formulier van de belastingdienst erover.
Als je kiest voor het automatisch invullen van je gegevens, staat je stufi er al tussen. Je kunt op dezelfde pagina ook je studiekosten invullen, maar daar gaat je stufi dus van af. Met andere woorden, zolang je stufi krijgt en een 'normale' studie volgt, krijg je niets terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:kiwi87 schreef op 29 maart 2014 @ 21:41:

Als je kiest voor het automatisch invullen van je gegevens, staat je stufi er al tussen. Je kunt op dezelfde pagina ook je studiekosten invullen, maar daar gaat je stufi dus van af. Met andere woorden, zolang je stufi krijgt en een 'normale' studie volgt, krijg je niets terug.

Deze informatie is inmiddels grotendeels achterhaald.

Vóór 2013 was er inderdaad vrijwel nooit studiekostenaftrek mogelijk als er studiefinanciering was.Want toen moest er bij studie met studiefinanciering uitgegaan worden van normbedragen. Als daar de studiefinanciering van afgetrokken moest worden + ¤ 500 drempel bleef er boven de streep meestal niets over. Alleen de thuiswonende student met uitsluitend basisbeurs had een kans dat er iets over bleef aan studiekostenaftrek.



Vanaf medio 2013 mogen de werkelijke kosten in aftrek worden genomen.



Een tip kan zijn in augustus / september het collegegeld in 1 keer te betalen. Waardoor de aftrekpost in dat ene groter wordt, mede omdat de drempel maar 1 keer van toepassing is.



Een andere tip kan zijn dat niet de ouders het collegegeld betalen maar de student zelf. Studiekosten vormen immers een persoonsgebonden aftrekpost. De ouder mag de aftrekpost niet opvoeren, zoon of dochter wel. Als er onvoldoende middelen zijn bij de student kan de ouder het collegegeld overmaken aan zoon of dochter. Die vervolgens zelf betaalt. Ook is het mogelijk dat de ouder een lening verstrekt aan zoon of dochter.
Dan nog is de kans klein dat je iets van je studiekosten kunt aftrekken. Of zie ik het verkeerd?

Als je bijvoorbeeld alleen een basisbeurs (uitwonend) krijgt, zit je al op 3400 euro per jaar. Collegegeld is ongeveer 1100 euro. Laten we zeggen dat de boeken zo'n 500 euro hebben gekost en de nieuwe laptop ook 500 euro. Totaal 2100 euro. Trek daar de stufi (3400 euro) van af, en er blijft niets over.



Ik krijg zelf ook stufi en heb mijn aangifte al ingevuld. Ik kwam nog 5000 euro te kort aan kosten en kon dus ook niets aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
Laptop ed mag je niet eens aftrekken. In de electronische aangifte kun je bij elke vraag een help openen. Staat daar goed uitgelegd.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
quote:kiwi87 schreef op 29 maart 2014 @ 21:41:

Als je kiest voor het automatisch invullen van je gegevens, staat je stufi er al tussen. Je kunt op dezelfde pagina ook je studiekosten invullen, maar daar gaat je stufi dus van af. Met andere woorden, zolang je stufi krijgt en een 'normale' studie volgt, krijg je niets terug.



Onzin. Als je maar weinig stufi krijgt en veel belasting hebt betaald omdat je een baan hebt naast je studie is het echt de moeite waard om het wel in te vullen.



TO, het kan niet fout, het programma leidt je er gewoon doorheen in kleine stapjes. Je hoeft het aan het eind ook niet op te sturen als je niet wilt, vul het gewoon op proef in en kijk of het de moeite waard is.
quote:kiwi87 schreef op 29 maart 2014 @ 23:28:

Dan nog is de kans klein dat je iets van je studiekosten kunt aftrekken. Of zie ik het verkeerd?

Als je bijvoorbeeld alleen een basisbeurs (uitwonend) krijgt, zit je al op 3400 euro per jaar. Collegegeld is ongeveer 1100 euro. Laten we zeggen dat de boeken zo'n 500 euro hebben gekost en de nieuwe laptop ook 500 euro. Totaal 2100 euro. Trek daar de stufi (3400 euro) van af, en er blijft niets over.



Ik krijg zelf ook stufi en heb mijn aangifte al ingevuld. Ik kwam nog 5000 euro te kort aan kosten en kon dus ook niets aftrekken.



Dat is voor iedereen anders, Jij hebt zo te lezen een goedkope MBO studie.

Collegeld voor het HBO is 1835. De meeste studenten hebben wel aanzienlijk meer kosten dan 500 euro voor boeken.
Betalen studenten belasting dan?
quote:single-lady schreef op 30 maart 2014 @ 12:32:

[...]





Onzin. Als je maar weinig stufi krijgt en veel belasting hebt betaald omdat je een baan hebt naast je studie is het echt de moeite waard om het wel in te vullen.



TO, het kan niet fout, het programma leidt je er gewoon doorheen in kleine stapjes. Je hoeft het aan het eind ook niet op te sturen als je niet wilt, vul het gewoon op proef in en kijk of het de moeite waard is.Tuurlijk kan het wel fout gaan. Als je aftrekposten opvoert die niet correct zijn en je op basis daarvan wel geld terugkrijgt, dan moet je dat natuurlijk altijd terugbetalen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Qthee schreef op 31 maart 2014 @ 13:02:

Betalen studenten belasting dan?De meeste studenten zullen inderdaad geen belasting betalen omdat die vaAk maar een paar duizend euro bijverdienen en dan de loonheffingskorting hoger is dan de betaalde belasting. Dan krijg je dus sowieso alles terug. Maar als to bijv. Tienduizend euro heeft bijgewerkt in 2013 heeft aftrekken zeker zin,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven