Geld & Recht alle pijlers

Aangifte inkomstenbelasting... Help!

29-03-2014 20:13 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben student, die een voltijd studie aan het HBO en betaal mijn eigen collegegeld. Mag ik dat aftrekken als zijnde studiekosten? Mijn medestudenten weten het niet. Help!



Als ik het verkeerd invul, wat voor problemen kan ik dan krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: bekijk de info van de belastingdienst eens. Duidelijker kan het echt niet hoor.



Hint: het heeft er mee te maken of je stufi krijgt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Er is een drempel van 250 euro, daarna mag je tot 15000 euro minus je studiefinanciering aftrekken.



Volgens mij tenminste. Ik las gister toevallig nog toevallig het formulier van de belastingdienst erover.
Als je kiest voor het automatisch invullen van je gegevens, staat je stufi er al tussen. Je kunt op dezelfde pagina ook je studiekosten invullen, maar daar gaat je stufi dus van af. Met andere woorden, zolang je stufi krijgt en een 'normale' studie volgt, krijg je niets terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:kiwi87 schreef op 29 maart 2014 @ 21:41:

Als je kiest voor het automatisch invullen van je gegevens, staat je stufi er al tussen. Je kunt op dezelfde pagina ook je studiekosten invullen, maar daar gaat je stufi dus van af. Met andere woorden, zolang je stufi krijgt en een 'normale' studie volgt, krijg je niets terug.

Deze informatie is inmiddels grotendeels achterhaald.

Vóór 2013 was er inderdaad vrijwel nooit studiekostenaftrek mogelijk als er studiefinanciering was.Want toen moest er bij studie met studiefinanciering uitgegaan worden van normbedragen. Als daar de studiefinanciering van afgetrokken moest worden + ¤ 500 drempel bleef er boven de streep meestal niets over. Alleen de thuiswonende student met uitsluitend basisbeurs had een kans dat er iets over bleef aan studiekostenaftrek.



Vanaf medio 2013 mogen de werkelijke kosten in aftrek worden genomen.