Het horeca rookverbod topic.

01-06-2008 17:29 1474 berichten
bron: www.nu.nl
Deense cafés bloeien na rookverbod

Uitgegeven: 28 maart 2008 13:43

Laatst gewijzigd: 28 maart 2008 13:43

KOPENHAGEN - Tot aangename verrassing van Deense caféhouders drinken Denen aanzienlijk meer in cafés, vooral bier, sinds er strenge rookverboden zijn ingevoerd.

Het Deense bureau voor de statistiek bevestigde vrijdag dat sinds het verstrekkende rookverbod 1 september van kracht werd, de omzet van cafés met 8 procent is gestegen.

De branche was tegen het verbod uit vrees voor een daling van de omzet. Maar nu gaan de belangenbehartigers van het cafewezen overstag.

Intrekken

Ze gaan er juist voor ijveren dat de uitzonderingen die zijn bedongen op het rookverbod bij de geplande herziening over anderhalf jaar worden ingetrokken.

Dan zou er ook in kleine kroegen van minder dan 40 vierkante meter een rookverbod gelden.

Ja, ja, ik heb op mijn werk zo nu en dan tijd het nieuws te volgen ;-) Ik vond dit wel een mooi bericht na zoveel gekrakeel over de leeglopende horeca zodra het rookverbod doorgevoerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er eerst flink tegengesputterd word en dat er hier en daar best wat kroegbazen de tent moeten sluiten en er hier en daar wat personeel op straat staat..

Na een tijdje zal iedereen er wel aan gewend zijn en kan iedereen zich weer op het volgende probleem om over te zeuren gaan richten..
De uitspraken die je doet slaan nergens op Superstar!

Hoe kom je erbij dat kroegbazen hun tent moeten gaan sluiten? Ben je helderziende? Resultaten uit andere landen geven toch iets anders aan.

Bovendien is men in het buitenland content met het rookverbod in de horeca. Ook rokers zelf zijn er best over te spreken.Dit zijn keiharde feiten.

De gootste zeurder in deze is wel de roker zelf.Kan ik me wel voorstellen, want die wordt beperkt in zijn vrijheid om zo maar binnen in een kroeg een sigaret op te steken.
Nee daar hoef ik geen helderziende voor te zijn.

Naast alle jubelberichten over de rookverboden in Denemarken,Engeland enz zijn er ook nog andere berichten te lezen.

Maar goed die passen niet in jouw straatje

Britse pubs dicht door rookverbod

LONDEN - Het gaat beroerd met de Britse pubs. Vorig jaar moesten er elke week bijna dertig hun deuren sluiten ten gevolge van het rookverbod, economische neergang en prijsstijgingen.

afbeelding vergroten

In 2007 gingen in totaal 1409 pubs definitief dicht, tegenover 216 in 2006 en 102 in het jaar daarvoor, meldt de branchevereniging.

Dinsdag gaat in de Nederlandse cafés en overige horeca het rookverbod in.

Ik zou niet weten waarom dat hier niet kan gebeuren.
En deze gaat over het rookverbod in Duitsland:

De eigenaren van kleine cafés vrezen terecht voor hun voortbestaan. Eerste onderzoekingen duiden op een ernstige teruggang van de inkomsten. Volgens schattingen van het Bondsbureau voor Statistiek daalden het afgelopen half jaar de inkomsten van horeca-ondernemingen met een rookverbod bijna twee keer zo hard als die van ondernemingen zonder verbod.

Ook de Kamers van Koophandel melden dat volgens een enquête bijna de helft van de caféhouders door het rookverbod minder inkomsten hadden, kleine cafés zelfs veel minder. Er zijn al cafés die hebben moeten sluiten. De Kamers van Koophandel waarschuwen dat er snel meer zullen volgen en vreest voor verschraling van de Duitse cafécultuur.
De grote horecazaken zullen het vast wel redden maar de kleintjes daar ben ik nog niet zo zeker van.
Ik heb er super veel zin in! Heb net mijn stinkende kleren van afgelopen vrijdag in de was gegooid. Volgend weekend heb ik dat probleem gewoon niet.....

ha,ha, ik denk dat ik het ga vieren! Wie doet er mee?
superstar_2 schreef op 29 juni 2008 @ 21:46:

De grote horecazaken zullen het vast wel redden maar de kleintjes daar ben ik nog niet zo zeker van.

Waar baseer je dat dan op?

Ik denk dat je onderschat hoeveel mensen niet veelvuldig in de horeca kwamen vanwege de rokers. Of juist maar kort er verbleven.

Je gaat totaal voorbij aan 75% van de volwassen personen die niet roken.

Ja, ik ga het wel vieren. Ik ben er gewoon blij mee en met mij heel veel mensen.
Als dat in Duitsland en Engeland gebeurd en vast ook in Denemarken waarom hier dan niet?

Ook daar zullen veel niet rokers zijn maar het rookverbod heeft daar niet alleen maar goed gedaan.

Zie bovenstaande stukjes.
En nee die stukjes heb ik niet zelf verzonnen die komen gewoon uit de Volkskrant.
In onze stamkroeg is er in elk geval al een rokersserre gemaakt.

Niet bedoelt om uuuuuuuuren te zitten maar wel de gelegenheid om droog een peuk te nuttigen en dus niet de toegang ontzegt te worden na 2.30.

Superoplossing toch?
pom508 schreef op 29 juni 2008 @ 20:38:

De uitspraken die je doet slaan nergens op Superstar!

Denk als het zover is nog maar eens terug aan Superstar want ik denk dat ze ergens wel gelijk heeft....

Hoe kom je erbij dat kroegbazen hun tent moeten gaan sluiten? Ben je helderziende? Resultaten uit andere landen geven toch iets anders aan.

Bovendien is men in het buitenland content met het rookverbod in de horeca. Ook rokers zelf zijn er best over te spreken.Dit zijn keiharde feiten.

De gootste zeurder in deze is wel de roker zelf.Kan ik me wel voorstellen, want die wordt beperkt in zijn vrijheid om zo maar binnen in een kroeg een sigaret op te steken.
Liselotte4 schreef op 29 juni 2008 @ 21:49:

Ik heb er super veel zin in! Heb net mijn stinkende kleren van afgelopen vrijdag in de was gegooid. Volgend weekend heb ik dat probleem gewoon niet.....

ha,ha, ik denk dat ik het ga vieren! Wie doet er mee?

Als ze zo vreselijk stinken waarom dan gewacht met wassen tot zondag???

En na het stappen gaan mijn kleren sowieso gelijk de was in dus waarom volgende week dat probleem niet???
granny71 schreef op 30 juni 2008 @ 08:00:

[...]

Als ze zo vreselijk stinken waarom dan gewacht met wassen tot zondag???

En na het stappen gaan mijn kleren sowieso gelijk de was in dus waarom volgende week dat probleem niet???
X-D dat vraag ik mij ook af.
bettyboob schreef op 30 juni 2008 @ 08:51:

[...]

X-D dat vraag ik mij ook af.

Ja dat is best vreemd ja,je gooit je kleren die zo afschuwelijk naar rook stinken toch niet eerst in de wasmand?

Ik bedoel maar dan meuren meteen de rest van de kleren ook naar die afschuwelijke rook..

Het kan natuurlijk ook dat ze ze buiten uitgetrokken heeft en daar heeft laten liggen tot zondag. X-D
Ik woon in Denemarken en daar is het de normaalste zaak van de wereld dat je in een kroeg of restaurant niet mag roken. Heel fijn.

Toen ik laatst weer eens in Nederland was, verbaasde ik me erover dat het nog steeds mogelijk is om in een restaurant te roken. Voor mijn gevoel ging ik echt terug de tijd in.

Ik denk dat mensen er zo gewend aan zijn. Net zoals met de euro, iedereen vond het moeilijk en lastig in het begin maar nu weet niemand meer beter.

En de situatie die Dewit schetst, dat is inderdaad de omgekeerde wereld. Voor mij is het bijvoorbeeld nu juist een plusplunt om eens uit te gaan eten en niet in de rook te zitten.

Roken is gewoon hopeloos ouderwets.
Volgens mij zijn de mensen die denken nu niet meer te stinken na het uitgaan of na een dinertje, snel een illusie armer. Ik heb een tijd in de horeca gewerkt, daar werd toen eigenlijk al niet gerookt en tóch stonken m'n kleren na het werk. Naar eten en naar bier. Het wil toch wel wat zeggen dat in alle horecabladen nu volop wordt geadverteerd met apparaten die de geuren moeten verdoezelen. De rooklucht maskeerde in feite alle andere vieze luchtjes. :)
Ik ben ZO blij met het komende rookverbod dat morgen in gaat...en wat denk je: gaat mijn broertje vanavond nog even zijn verjaardag vieren in een restaurant :)

Volgens mij zit het daar vol met fanatieke rokers die nog 1 keer uit eten willen met hun stinkstokjes.... :D
Ik vind het allemaal een gezeur. Net terug uit het Parijs, waar je in geen enkele kroeg en in geen enkel restaurant mag roken. En nee, ik viel NIET om van de zweetlucht, ik hoefde me NIET door grote groepen rokende mensen heen te worstelen voordat ik binnen was. De restaurants en cafés zaten gewoon gezellig vol, en wie wilde roken stond even buiten. En daarna stonk ik geen uur in de wind, ook niet naar eten of andere geuren.

Dat geklaag hier in NL, niet te geloven. Alsof er helemaal niet meer gerookt mag worden... Een kwart van de volwassenen rookt, driekwart dus niet. Rokers zijn een minderheid geworden, en dat wordt alleen nog maar 'erger'. Ik heb bijna geen vrienden/bekenden meer die roken, iedereen is al lang gestopt.

Het zal voor veel mensen best even wennen zijn, dat geloof ik graag. Zelf ook lang gerookt, en pas als je zelf stopt merk je hoe enorm smerig en irritant het is. Had ik ook niet durven denken toen ik zelf nog rookte. En de adem van iemand die heeft staan paffen meurt zo verschrikkelijk...

Laatst drukke avond in het café, twee schroeiplekken in mijn nieuwe blouse, en stinken, stinken, stinken, vooral mijn haar. Mijn vent een zwarte veeg achterop een nieuw jasje.

En overigens: ik was ook alleen in het weekend (voordeeltarief) dus als ik op donderdag uitga en alles stinkt naar de rook, dan gaat het even op een hangertje buiten en daarna in de wasmachine.
superstar_2 schreef op 30 juni 2008 @ 10:54:

[...]

Ja dat is best vreemd ja,je gooit je kleren die zo afschuwelijk naar rook stinken toch niet eerst in de wasmand?

Ik bedoel maar dan meuren meteen de rest van de kleren ook naar die afschuwelijke rook..

Het kan natuurlijk ook dat ze ze buiten uitgetrokken heeft en daar heeft laten liggen tot zondag. X-D
X-D dat laatste zal het zijn!
Ik blijf die anti-rook-hetze een pathetische vertoning vinden.
complicated schreef op 30 juni 2008 @ 21:38:

Nog een paar uurtjes en dan kan het feest losbarsten exact om 00:00.

Het is toch net een sprookje. 8-P
Tsja, anti-rook is al jaren hot. Scoort politiek gezien goed en je schaart meteen de machtige anti-rook-lobby achter je. Het gros van het gepeupel waait vrolijk met de 'frisse' wind mee.
complicated schreef op 30 juni 2008 @ 21:38:

Weet je wat ik pathetisch vind? Dat gekronkel en gedraai van de rokers, die hardnekkig blijven roepen dat er een antirook-maffia bestaat. De tabaksindustrie heeft vele jarenlang zijn uiterste best gedaan een rookverbod tegen te houden, maar het houdt gewoon een keer op. Als er al een maffia bestaat op dit vlak is die het.

Het gezeur dat 'de overheid moet ophouden met betuttelen', terwijl je andere mensen gewoon benadeelt met je verslaving, dát is pathetisch. Gezéllig, roken. Smerige tanden, smerig haar, uit je mond stinken, en dat afgezien van de gezondheidsrisico's. Een simpele verslaving, die je niets oplevert. En dan roepen dat een niet-roker pathetisch is.

En ja: ik heb dat zelf ook jarenlang geroepen. En wat dat betreft ben ik inderdaad heel pathetisch: altijd geroepen dat het lékker was, dat het gezéllig was, dat al die niet-rokers ongezellige zeikerds waren. Een ordinaire verslaving lopen rechtvaardigen met kul-argumenten. Nu twee jaar zeer tevreden gestopt. Ik mis het geen moment, ben dolblij, zeker nu, dat ik er probleemloos meegestopt ben. Dan besef wat je jarenlang voor onzin uitgekraamd hebt. Best wel pathetisch, ja.
En dan roepen dat een niet-roker pathetisch is.

Zou stoppen met roken ook invloed hebben op het leesvermogen?

En er bestaat geen anti-rook-maffia, maar wel een anti-rook-lobby. Is over komen waaien uit de VS, het land waar nota bene sinds de oprichting de hypocrisie de boventoon heeft gevoerd en men in deze moderne tijden een gemiddelde levensstijl kent die bijzonder weinig meer met gezondheid te maken heeft.

Welbeschouwd resulteert de grote invloed van de anti-rook-lobby overigens wel degelijk in verregaande betutteling, maar dat ziet de ex-roker niet tijdens het felle afgeven op degenen die niet meedoen aan de rage. Als je niet meedoet met de ex-roker ben je opeens een zielig figuur.

Het verbazingwekkende feit dat het gros der stoppers plotsklaps verandert in een meute schreeuwerds, die er niet tegen kunnen dat niet iedereen hun fantastische voorbeeld volgt, is een van de redenen dat ik nog maar even doorga met roken. Ik ben veel te bang dat ik ook in zo'n vervelend figuur verander.
Hoera hoera hoera!

Eindelijk stinkvrije horeca! ;-)
Ja, dat vind ik echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven