Geld & Recht alle pijlers

(Bruto) Ontslagvergoeding gebruiken voor opleiding, kan dit?

10-07-2009 20:13 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag en ik hoop van harte dat er iemand is die het antwoord weet.



Ik ben via een beëindigingsovereenkomst vertrokken bij mijn werkgever. Onderdeel van de overeenkomst was een ontslagvergoeding van X euro.

Ik mocht zelf aangeven op welke wijze ik dit bedrag wilde laten uitbetalen.

Ik koos ervoor om het bruto bedrag te gebruiken voor een opleiding.

Werkgever zou dan de opleiding betalen van mijn bruto vergoeding en vervolgens het restant, na verplichte inhoudingen, netto naar mij overmaken.

Ik heb deze optie telefonisch gecheckt bij de belastingdienst en zij gaven aan dat dit mogelijk was en valt onder de zogenaamde Cafetariaregeling.



Nu weigert mijn werkgever echter mijn opleiding uit de bruto vergoeding te betalen omdat hij zegt dat het fiscaal niet mogelijk is en dat ook hij dit gecheckt heeft bij de belastingdienst.



Ik baal hier goed van! Wie heeft nu gelijk???



Ik heb een schriftelijk verzoek ingediend bij de belastingdienst waarin ik verzoek om een schriftelijke bevestiging van deze regeling in mijn situatie, maar nog geen reactie. Maar mijn werkgever zegt hetzelfde gedaan te hebben en ook nog te wachten op de bevestiging dat het dus niet mogelijk is. Grrrrrrrrr!



Ik weet dat ik moet wachten op de brief van de belastingdienst, maar ik hoop eigenlijk dat iemand hier meer van weet of ervaring mee heeft en mij gerust kan stellen....



Bij voorbaat dank voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons gaat een medewerker uit dienst en wij verrekenen zijn studieschuld wel bruto. Dit is uitgezocht door een fiscalist die bij ons in dienst is.
Alle reacties Link kopieren
Een beeindigingsvergoeding is oorspronkelijk bedoeld als aanvulling op een elders lager te verdienen salaris. Zover ik weet ziet de BD het als een bijzondere beloning. Bij bruto/netto uitbetaling gaat er veel belasting af (aan het eind van het jaar krijg je wel weer een deel terug als je aangifte IB doet). Bij hogere vergoedingen wordt vaak een andere constructie bedacht. Lijfrente, Stamrecht B.V. etc. Of je het bruto bedrag zoals het nu omschreven is zonder enige aftrek kunt laten uitbetalen om daar de studie van bekostigen lijkt me niet. Je zou problemen kunnen krijgen omdat een overeengekomen beeindigingsvergoeding wellicht niet onder de Cafetariaregeling mag vallen. De belastingdienst beoordeelt dat per geval. De oplossing: wacht de bevestiging(en) van de BD af. Pakt dit negatief uit, maak dan een aanvullende overeenkomst die een wijziging van de vaststellingsovereenkomst inhoudt. Het deel wat je voor studie wilt gebruiken, trek je van de vergoeding af. Je laat je een extra punt ongeveer als volgt opnemen:



" Werkgever stelt aan Werkneemster een budget ter beschikking ten behoeve van scholing/opleiding/cursussen in het kader van het vergroten van haar kansen op de arbeidsmarkt in de ruimste zin des woords. Werkneemster kan dit budget naar eigen inzicht besteden en zal de kosten hiervan, met een maximum van EUR xxxx excl. BTW, op de gebruikelijke wijze bij werkgever declareren (als daar een systeem voor is) danwel dienen de kosten voor de opleiding/scholing/cursus rechtstreeks op factuurbasis op naam van werkgever bij werkgever in rekening te worden gebracht."



De bepaling waarin de vergoeding wordt toegekend wijzig je als volgt:



"Onderdeel xxx wordt als volgt gewijzigd: in stede van een beeindigingsvergoeding van EUR xxx zal Werkgever aan Werkneemst een beeindigingsvergoeding betalen van EUR xxx bruto. Dit bedrag zal uiterlijk xxx dagen na einde van het dienstverband..... etc."



Deze vergoeding laat je dan (als het niet teveel is) bruto/netto uitkeren en je vraagt je belastingterugaaf over het einde van het jaar.



Waarschuw je werkgever dat hij NIET het gehele bedrag bruto/netto uitbetaald voor je e.e.a geregeld hebt. Anders wordt het moeilijk terugdraaien.



Omdat je vrij bent met wederzijds goedvinden een overeenkomst (binnen de grenzen van de wet) te wijzigen, lost dit je probleem mogelijk op. Een scholingsbudget wordt namelijk anders gezien door de BD. Volgens mij kan je (ex-)werkgever dit binnen bepaalde grenzen zelfs aftrekken.



Of ziet iemand een reden waarom deze constructie niet geoorloofd zou zijn? (Wuiles)
Alle reacties Link kopieren
Heb je het ook zwart op wit dat jij dit als opleidingsgeld zou inzetten? Want het klinkt alsof de werkgever de beëindigingsovereenkomst niet nakomt zoals afgesproken.
Alle reacties Link kopieren
Ookal is dit niet afgesproken, dan nog kun je het m.i. 'opnieuw' afspreken zoals ik boven aangaf. Ik denk niet zozeer dat werkgever niet wil nakomen, maar dat ie stuit op onwetendheid/onkunde en mogelijk een fiscaal onmogelijke constructie althans niet-uitvoerbaar zoals partijen die bedoeld hebben. Hierdoor krijg je mogelijk nog een discussie over de interpretatie en bedoeling van de tekst Dus: oplossen die handel op een manier die wel kan. Of is er iemand die denkt dat mijn oplossing niet mogelijk is?



Mocht werkgever echt niet willen nakomen, dat blijkt maar weer van de voordelen die nog altijd aan een pro forma kleven.
Alle reacties Link kopieren
quote:ladieda schreef op 10 juli 2009 @ 20:13:

Ik heb een vraag en ik hoop van harte dat er iemand is die het antwoord weet.



Ik ben via een beëindigingsovereenkomst vertrokken bij mijn werkgever. Onderdeel van de overeenkomst was een ontslagvergoeding van X euro.

Ik mocht zelf aangeven op welke wijze ik dit bedrag wilde laten uitbetalen.

Ik koos ervoor om het bruto bedrag te gebruiken voor een opleiding.

Werkgever zou dan de opleiding betalen van mijn bruto vergoeding en vervolgens het restant, na verplichte inhoudingen, netto naar mij overmaken.

Ik heb deze optie telefonisch gecheckt bij de belastingdienst en zij gaven aan dat dit mogelijk was en valt onder de zogenaamde Cafetariaregeling.



Nu weigert mijn werkgever echter mijn opleiding uit de bruto vergoeding te betalen omdat hij zegt dat het fiscaal niet mogelijk is en dat ook hij dit gecheckt heeft bij de belastingdienst.



Ik baal hier goed van! Wie heeft nu gelijk???



Ik heb een schriftelijk verzoek ingediend bij de belastingdienst waarin ik verzoek om een schriftelijke bevestiging van deze regeling in mijn situatie, maar nog geen reactie. Maar mijn werkgever zegt hetzelfde gedaan te hebben en ook nog te wachten op de bevestiging dat het dus niet mogelijk is. Grrrrrrrrr!



Ik weet dat ik moet wachten op de brief van de belastingdienst, maar ik hoop eigenlijk dat iemand hier meer van weet of ervaring mee heeft en mij gerust kan stellen....



Bij voorbaat dank voor de reacties!



In een vorig topic van je over het afsluiten van de beëindigingsovereenkomst heb ik je herhaaldelijk aangeraden pas zo'n overeenkomst af te sluiten nadat je juridisch advies had ingewonnen. Jij was toen niet geneigd om daar in mee te gaan en zou "nog wel een keer gaan bellen".



Dit probleem was niet opgetreden als je tijdig een advocaat had ingeschakeld. Jammer maar helaas.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!



Sanmi: Aha, al 1 geval waarin het dus wel kan!



Kiks76: Nee, het staat niet zwart op wit dat ik het als opleidingsgeld zou gebruiken. In de overeenkomst wordt een bedrag genoemd dat ik op een door mij aan te geven wijze mag laten uitbetalen (mits niet nadelig of kosten verhogend voor de werkgever.) Op het moment dat de overeenkomst werd opgesteld was de keuze voor de opleiding nog niet definitief gemaakt, vandaar...



Zwanger02: Je mogelijke oplossing klinkt goed, alleen heb ik een ex-werkgever van het type devil. Hij probeert het mij op alle mogelijke manieren bijzonder lastig te maken. Op papier heeft hij eerder aangegeven dat hij de opleiding uit de ontslagvergoeding wil betalen, maar nu geeft hij aan dit toch niet te willen doen omdat het fiscaal niet haalbaar is. Of hij bereid is tot een wijziging in de overeenkomst betwijfel ik... Daarmee zou hij mij een plezier doen, en dat is iets waar hij juist niet toe bereid is.

Ik zal je optie in ieder geval eens bij mn advocaat neerleggen.



Wuiles: Bedankt voor je reactie, maar jammer dat je zo reageert. Ja, ik heb eerder een topic geopend over dreigend ontslag. Op het moment dat ik nog niet zeker wist of ik wel of niet ontslagen zou worden had ik nog geen contact met een advocaat. Mede omdat ik niet wist óf ik ontslagen zou worden en hóe mijn werkgever het zou willen regelen. Zodra ik het gesprek met mijn werkgever heb gevoerd en duidelijk werd dat onze wegen zouden scheiden heb ik direct een advocaat ingeschakeld en daar sindsdien een zeer intensief contact mee.

Mijn advocaat heeft mijn geadviseerd in alle genomen stappen die uiteindelijk geleid hebben tot de overeenkomst zoals we die zijn aangegaan. Het is zelfs zo dat al vrij kort na het gesprek het contact tussen mij en mijn ex-werkgever uitsluitend via zijn en mijn advocaat verloopt.

Mijn advocaat geeft nu echter aan ook niet bekend te zijn met de Cafetariaregeling en of deze wel of niet toegepast mag worden in mijn situatie. Vandaar dat de belastingdienst uitsluitsel moet geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:ladieda schreef op 12 juli 2009 @ 21:51:

Bedankt voor jullie reacties!



Sanmi: Aha, al 1 geval waarin het dus wel kan!



Kiks76: Nee, het staat niet zwart op wit dat ik het als opleidingsgeld zou gebruiken. In de overeenkomst wordt een bedrag genoemd dat ik op een door mij aan te geven wijze mag laten uitbetalen (mits niet nadelig of kosten verhogend voor de werkgever.) Op het moment dat de overeenkomst werd opgesteld was de keuze voor de opleiding nog niet definitief gemaakt, vandaar...



Zwanger02: Je mogelijke oplossing klinkt goed, alleen heb ik een ex-werkgever van het type devil. Hij probeert het mij op alle mogelijke manieren bijzonder lastig te maken. Op papier heeft hij eerder aangegeven dat hij de opleiding uit de ontslagvergoeding wil betalen, maar nu geeft hij aan dit toch niet te willen doen omdat het fiscaal niet haalbaar is. Of hij bereid is tot een wijziging in de overeenkomst betwijfel ik... Daarmee zou hij mij een plezier doen, en dat is iets waar hij juist niet toe bereid is.

Ik zal je optie in ieder geval eens bij mn advocaat neerleggen.



Wuiles: Bedankt voor je reactie, maar jammer dat je zo reageert. Ja, ik heb eerder een topic geopend over dreigend ontslag. Op het moment dat ik nog niet zeker wist of ik wel of niet ontslagen zou worden had ik nog geen contact met een advocaat. Mede omdat ik niet wist óf ik ontslagen zou worden en hóe mijn werkgever het zou willen regelen. Zodra ik het gesprek met mijn werkgever heb gevoerd en duidelijk werd dat onze wegen zouden scheiden heb ik direct een advocaat ingeschakeld en daar sindsdien een zeer intensief contact mee.

Mijn advocaat heeft mijn geadviseerd in alle genomen stappen die uiteindelijk geleid hebben tot de overeenkomst zoals we die zijn aangegaan. Het is zelfs zo dat al vrij kort na het gesprek het contact tussen mij en mijn ex-werkgever uitsluitend via zijn en mijn advocaat verloopt.

Mijn advocaat geeft nu echter aan ook niet bekend te zijn met de Cafetariaregeling en of deze wel of niet toegepast mag worden in mijn situatie. Vandaar dat de belastingdienst uitsluitsel moet geven.Dan zou ik heel snel zorgen voor een advocaat die wél weet waarover hij adviseert. Dit behoort tot de standaardkennis van een gemiddelde arbeidsrechtadvocaat, noodzakelijk voor het kunnen opstellen van een beëindigingsovereenkomst.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
anoniem_82644 wijzigde dit bericht op 13-07-2009 10:44
Reden: dubbel geplaatst
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik heel snel zorgen voor een advocaat die wél weet waarover hij adviseert. Dit behoort tot de standaardkennis van een gemiddelde arbeidsrechtadvocaat, noodzakelijk voor het kunnen opstellen van een beëindigingsovereenkomst.[/quote]



Ik heb mijn advocaat aangewezen gekregen via mijn rechtsbijstandverzekering. Helaas heb ik niet de financiële middelen om zelf een advocaat uit te kiezen.

Natuurlijk kan ik mijn verzekering om een andere advocaat vragen, maar ik vind het lastig om als leek aan te geven dat de kennis van zaken van mijn advocaat niet toereikend is. Juist omdat ik zelf helemaal onbekend met de materie ben!



Wat betreft de overeenkomst; toen deze opgemaakt werd was de opleiding nog niet bekend. Dat wil zeggen; ik twijfelde nog en heb dit dus niet aangekaart bij mijn advocaat. Ruim een maand na ondertekening van de overeenkomst nam ik de beslissing om voor de opleiding te gaan.



Je advies is van harte welkom.



Gr Ladieda
Alle reacties Link kopieren
Hmmm ik ben ook vertrokken met wederzijds goedvinden. Heb wel een goede arbeidsjurist ingeschakeld. DIe heeft geregeld dat ik 1) een ontslagvergoeidng voglens de nieuwe kantonrechtersformule kreeg (helaas de helft van wat ik een paar maanden eerder had gekregen, maarja, het is alsnog een mooi bedrag hoor) 2) mijn ex-werkgever een X bedrag vergoedt aan studiekosten. Deze laatste moet ik wel eerst vooruit betalen, maar krijg het door een formulier op te sturen, geheel vergoed (tot bedrag X). Ik krijg dus allebei, ontslagvergoeding en studiekosten vergoeding. Dit is denk ik ook zo afgesproken omdat de ex-werkgever verplicht is iets te doen aan mijn reintegratie, en dat doen ze dus door mijn studie te betalen. Ik ben er blij mee. Ik ben bang dat jij dit niet meer geregeld krijgt, maar als je wel een ontslagvergoeding kan krijgen van je (ex) werkgever, dan ga je daarvan toch studeren? Bovendien begrijp ik niet waarom hij zeurt dat het niet kan, hij kan inderdaad jouw studiekosten aftrekken van de belasting, dus dat kost hem nooit het hele bedrag. Laat je nog even weten hoe het gaat? Succes.
Alle reacties Link kopieren
quote:juffrouwjannie schreef op 15 juli 2009 @ 16:44:

Hmmm ik ben ook vertrokken met wederzijds goedvinden. Heb wel een goede arbeidsjurist ingeschakeld. DIe heeft geregeld dat ik 1) een ontslagvergoeidng voglens de nieuwe kantonrechtersformule kreeg (helaas de helft van wat ik een paar maanden eerder had gekregen, maarja, het is alsnog een mooi bedrag hoor) 2) mijn ex-werkgever een X bedrag vergoedt aan studiekosten. Deze laatste moet ik wel eerst vooruit betalen, maar krijg het door een formulier op te sturen, geheel vergoed (tot bedrag X). Ik krijg dus allebei, ontslagvergoeding en studiekosten vergoeding. Dit is denk ik ook zo afgesproken omdat de ex-werkgever verplicht is iets te doen aan mijn reintegratie, en dat doen ze dus door mijn studie te betalen. Ik ben er blij mee. Ik ben bang dat jij dit niet meer geregeld krijgt, maar als je wel een ontslagvergoeding kan krijgen van je (ex) werkgever, dan ga je daarvan toch studeren? Bovendien begrijp ik niet waarom hij zeurt dat het niet kan, hij kan inderdaad jouw studiekosten aftrekken van de belasting, dus dat kost hem nooit het hele bedrag. Laat je nog even weten hoe het gaat? Succes.



Bedankt voor je reactie! Ik krijg ook een ontslagvergoeding volgens de nieuwe regels, dus ook helaas de helft van wat het eerder was.

Het voordeel voor mij om de studie door de werkgever te laten betalen is dat dit van het brutobedrag wordt betaald. Als ik de studie zelf betaal dan krijg ik eerst het netto bedrag gestort van de vergoeding en moet ik hier de studie van betalen. Maar omdat er zoveel belasting afgaat moet ik bij de laatste optie veel geld bijleggen terwijl ik bij de eerste optie nog geld overhou!

Maar werkgever lijkt erop te kicken om mij dwars te zitten, dus zo hard als ik probeer om het voor elkaar te krijgen zo hard probeert hij om er onderuit te komen.



Heb de belastingdienst gebeld en zij proberen binnen 4 weken een reactie te sturen, dus de uitkomst laat nog even op zich wachten...
Alle reacties Link kopieren
Meid, volgens mij is het het beste om gewoon die vergoeding te laten uitkeren, ook al blijft er weinig van over. Ik moet er ook ongeveer 42% belasting over betalen, dus bijna de helft gaat naar de staat. Helaas pindakaas. Maar er is ook nog iets goeds: als jij dus zelf je studie betaalt, kun je die in zijn geheel + boekenkosten aftrekken van de belasting! Bovendien krijg je soms ook nog belasting terug van het jaar dat je de ontslagvergoeding kreeg (als je niet boven de 20.000 verdient in dat jaar, of zoiets). Dus dit lijkt me het beste. Laat die werkgever lekker zitten en neem je geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:juffrouwjannie schreef op 17 juli 2009 @ 00:30:

Meid, volgens mij is het het beste om gewoon die vergoeding te laten uitkeren, ook al blijft er weinig van over. Ik moet er ook ongeveer 42% belasting over betalen, dus bijna de helft gaat naar de staat. Helaas pindakaas. Maar er is ook nog iets goeds: als jij dus zelf je studie betaalt, kun je die in zijn geheel + boekenkosten aftrekken van de belasting! Bovendien krijg je soms ook nog belasting terug van het jaar dat je de ontslagvergoeding kreeg (als je niet boven de 20.000 verdient in dat jaar, of zoiets). Dus dit lijkt me het beste. Laat die werkgever lekker zitten en neem je geld.



Vandaag een reactie van de belastingdienst ontvangen. Voor een juiste beoordeling van mijn situatie hebben ze meer informatie nodig. Vandaag ga ik dus alle gevraagde gegevens opsturen.

Ik hou je op de hoogte van de uitslag!
Alle reacties Link kopieren
Hierbij laat ik nog even weten hoe mijn situatie is afgelopen. Wellicht dat een ander in een soort gelijke situatie er iets aan heeft.



De belastingdienst heeft mijn situatie goegekeurd voor toepassing van de Cafetaria regeling. Inmiddels heeft mijn ex-werkgever in opdracht van de belastingdienst de factuur van mijn opleiding voldaan uit mijn bruto ontslagvergoeding. Van het bruto restant heb ik het netto bedrag overgemaakt gekregen.

Ik ben zelf erg blij dat het zo opgelost is want dit scheelt mij een paar duizend (!) euro!



Nu start ik met veel enthousiasme volgende week aan mijn nieuwe, volledig betaalde, opleiding!
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,



Op dit forum stuitte ik op jullie berichten, weliswaar van een paar jaar geleden...maar misschien kunnen jullie me helpen;ik bevind me n.l.nu in een beetje dezelfde situatie.

Ik ben na een fiks aantal jaren vaste dienst boventallig verklaard en kies ervoor om met wederzijds goedbevinden afscheid te nemen van mijn werkgever (helaas!want ik hou van mijn werk).

Nu heb ik binnenkort een gesprek ter afronding.

Ik krijg een vertrekpremie mee,maar ik wil tevens een beroep doen op een budget dat door mijn werkgever ter beschikking is gesteld voor outplacement en omscholing, en waar de boventalligen een beroep op mogen doen (dat bevestigde ook de vakbonden).

Nu wil ik dolgraag in september a.s. een 4jarige HBO opleiding doen, waarvan ik hoop dat dit mij (hetzij noodgedwongen,want vrijwel niemand vraagt er zelf om ontslagen te worden), aan een positief toekomstperspectief.

Ik wil dus tijdens het gesprek aangeven aan mijn werkgever dat ik a)mijn vertrekpremie mee wil krijgen om de komende tijd in mijn onderhoud te kunnen voorzien + daarbij:

b) bekostiging van mijn totale studiekosten (dus voor 4 jaar).

Mijn vragen aan jullie zijn:

- Hoe kan ik dit het beste brengen bij mijn werkgever, zodat het aantrekkelijk is voor 'hem' en dat mijn werkgever doet instemmen met deze wens?(er staat n.l.ergens in het Sociaal Plan dat als je voor de vertrekpremie kiest, je geen gebruik meer mag maken van andere maatregelen die eraan staan....Maar ja, de vakbond heeft aangeraden desondanks m'n wensen kenbaar te maken bij mijn werkgever).

- Als mijn werkgever instemt hiermee (dus vertrekpremie+studiebekostiging), hoe kan ik dit dan het beste van te voren op mijn rekening laten storten? (bruto of netto? en los van elkaar laten storten?) of moet ik de studiekosten later laten storten?

- Sowieso zou ik dan uiteraard alles zwart op wit laten zetten, maar heeft de werkgever dan ook nog een bewijs van mij nodig dat ik de studie in september daadwerkelijk ga volgen? En zoja, wat voor een bewijs, in welke vorm? *het is enkel nog wel zo dat ik binnenkort bij een aantal Hoge Scholen wat open dagen/lesdagen ga meelopen en op dit moment nog geen definitievekeuze heb gemaakt op welke school/locatie ik precies de opleiding ga volgen (de keuze van de opleiding zelf is mij overigens wel bekend).



Nou, ik hoop van harte dat iemand mij kan adviseren, wat is de beste (en fiscaal gezien meest gunstige) constructie in deze situatie? Ik heb n.l.bij de Belastingdienst, de juridische afdeling vakbond waar ik lid van ben + ook nog 'ns het juridisch loket geinformeerd maar....men kon mij hiermee niet helpen helaas.



Heel veel dank alvast voor jullie reacties!



Elizabeth
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een berichtje van Elizabeth,



Ik heb zojuist, 3 minuten geleden, een berichtje geplaatst, maar zag net dat ik wat tikfouten had gemaakt of een woordje hier en daar was vergeten, waardoor de zinnen misschien een beetje raar lezen....(komt ervan met dat snelle tikken van mij, zo tijdens mijn zaterdagse ontbijtje, haha!).

Enfin, dan weten jullie dat, excuses voor het ongemak, maar degene die mijn stukje leest, zal er vast wel uitkomen.
Ik zou als ik jou was zelf een nieuw topic openen met je vraag ipv een oud topic "kapen"
@Stanzi



Wat apart dat de bond jou niet kan helpen. Zij zouden juist experts op dit vlak in dienst moeten hebben! En ik vind hun advies ook wat vreemd. Een sociaal plan is er juist om duidelijkheid te scheppen en iedereen hetzelfde te behandelen. Als daar in staat dat je kiest voor een vertrekpremie of een opleiding, dan ga ik er vanuit dat onderhandelen over en/en volstrekt zinloos is!



Maar stel dat je wel die extra vergoeding voor scholing er bij kunt onderhandelen, dan zit daar voor een werkgever weinig voordeel aan. Ze krijgen per slot van rekening geen rendement van de investering, omdat jij vertrekt. Als de werkgever extra scholing wil betalen, dan is dat dus vooral een gunst naar jou.



(Het zou voor een werkgever alleen voordelig kunnen zijn als tactische move, als jij een kennelijk onredelijk ontslag zaak aanspant bij de kantonrechter. Maar het aanspannen van zo'n zaak zal een advocaat jou vermoedelijk niet aanraden, omdat je al onder de voorwaarden van een sociaal plan vertrekt. De onredelijkheid is dan lastig aan te tonen!)



Maar laten we er even vanuit gaan dat je werkgever toch vergoed. De werkgever mag deze kosten voor scholing van werknemers aftrekken van de belasting. Het kost de werkgever daardoor netto minder dan de kosten voor de opleiding. Voorwaarde voor aftrek is dat de werkgever de kosten rechtstreeks betaalt aan de opleider (en dus niet aan de werknemer). In dat geval moet de factuur van de opleider dus naar de werkgever gestuurd worden en blijft de werknemer daarbuiten.



Of de werkgever ook de kosten af mag trekken na vertrek van de werknemer, dat weet ik eigenlijk niet. Maar ik kan me voorstellen dat de werkgever alleen voor mensen die in dienst zijn deze kosten mag vergoeden. Bij betalen voor een ex-werknemer zou dat kunnen betekenen dat de belasting het als een netto vergoeding ziet, die vervolgens gebruteerd moet worden. In dat geval zou het de werkgever veel meer kosten dan alleen de kosten voor de opleiding. Het is dus verstandig dat de werkgever dat goed uitzoekt, voordat deze iets afspreekt met een werknemer.





Als werknemer zou ik toch niet zo snel kiezen voor dit soort afspraken. Wat als de werkgever failliet gaat en de opleiding dus niet meer kan betalen? Wat als de wetgeving verandert, en de werkgever opeens onder de afspraak uit wil? Wat als je besluit over te willen stappen naar een andere opleiding, en de afspraken nu net alleen over deze opleiding gingen? Je stelt je gewoon erg afhankelijk op van de goede wil van de werkgever.



Ik zou je willen adviseren om toch eens je licht op te steken bij een accountant en advocaat. Zij kennen de regels door en door, en kunnen jou adviseren over wat fiscaal gezien voor jou het gunstigst is en hoe je dat er het best uit kunt oderhandelen.



Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven