Werk & Studie
alle pijlers
Werkgever houdt zich niet aan de CAO
dinsdag 1 juli 2008 om 15:46
Mijn werkgever heeft aangekondigd dat we volgend jaar een collectieve vakantie hebben en 2 weken dichtgaan tijdens de zomervakantie.
Nu staat er letterlijk in de CAO: "De werkgever kan met instemming van de ondernemingsraad, de personeels-vertegenwoordiging of, indien niet aanwezig, in overleg met de werknemers en zoveel mogelijk rekening houdend met de gebleken voorkeur, een aaneengesloten vakantie collectief vaststellen. De collectieve bedrijfsvakantie strekt zich uit over maximaal 2 opeenvolgende weken."
Volgens mij mag hij dit dus niet zo maar doen. Het argument van mijn baas is dat het economisch beter is om dicht te gaan.
Ons bureau is te klein voor een ondernemingsraad en we hebben geen personeelsvertegenwoordiger.
Er zijn verschillende mensen die hier problemen mee hebben, en wel om de volgende redenen:
- partner kan dan geen vrij krijgen, dus apart op vakantie?!?!?
- hoogseizoen is duur
- verplicht bepaalde weken vrij
Ik heb er al met een paar collega's over gesproken, maar eigenlijk wil niemand het voortouw nemen om het aan te kaarten.
Heeft iemand hier ervaring mee, of wie heeft er goede tips voor een oplossing?
Nu staat er letterlijk in de CAO: "De werkgever kan met instemming van de ondernemingsraad, de personeels-vertegenwoordiging of, indien niet aanwezig, in overleg met de werknemers en zoveel mogelijk rekening houdend met de gebleken voorkeur, een aaneengesloten vakantie collectief vaststellen. De collectieve bedrijfsvakantie strekt zich uit over maximaal 2 opeenvolgende weken."
Volgens mij mag hij dit dus niet zo maar doen. Het argument van mijn baas is dat het economisch beter is om dicht te gaan.
Ons bureau is te klein voor een ondernemingsraad en we hebben geen personeelsvertegenwoordiger.
Er zijn verschillende mensen die hier problemen mee hebben, en wel om de volgende redenen:
- partner kan dan geen vrij krijgen, dus apart op vakantie?!?!?
- hoogseizoen is duur
- verplicht bepaalde weken vrij
Ik heb er al met een paar collega's over gesproken, maar eigenlijk wil niemand het voortouw nemen om het aan te kaarten.
Heeft iemand hier ervaring mee, of wie heeft er goede tips voor een oplossing?
donderdag 3 juli 2008 om 00:25
dat kan dus wel; als ze een tijdelijk contract heeft welke afliep op 1-7, dan kan ze ervan uit gaan dat het contract voor dezelfde periode is verlengd, tenzij dit haar 3e contract was, korter dan een periode van 2 jaar (kan bij cao van afgeweken worden, bijv M&T daar is het 4 tijdelijke contracten), dan is deze overgegaan in een vaste aanstelling
donderdag 3 juli 2008 om 11:45
Je baas hoeft helemaal niet te weten dat je lid bent van een vakbond. Dus dat kan de reden niet zijn. De échte reden is dat mensen er vaak geen geld voor over hebben. Lid zijn van de vakbond kost geld. Je levert een percentage van je loon in.
Wie van jullie zijn er eigenlijk allemaal lid van een vakbond?
donderdag 3 juli 2008 om 11:50
Dit snap ik niet. Zijn die twee weken vrij nou geen probleem meer? Ik dacht dat het jouw probleem was. Dat jij er mee zat.
Begrijp ik het nou goed dat je zelf ophef wou creeeren over een probleem dat bij je collega ligt? Het lijkt mij dat zij dat moet aankaarten als ze er zo'n probleem mee heeft.
Enneh... dat niet vrij krijgen van haar partner geloof ik trouwens niet. Moet je eens kijken hoe flexibel mensen opeens kunnen zijn als de nood aan de man is. Je baas heeft het igg ruim van te voren aangekondigd, dus haar man kan nu al vrij vragen. Is ie iedereen voor.
anoniem_65474 wijzigde dit bericht op 03-07-2008 11:51
Reden: weer zo'n d/t fout
Reden: weer zo'n d/t fout
% gewijzigd