Werk & Studie alle pijlers

Vraag aan supermarkt kassamedewerkers

15-04-2014 21:00 118 berichten
Ik denk dat de gemiddelde leeftijd hier iets hoger ligt dan de leeftijd van de meisjes achter de kassa maar ik probeer het toch. Misschien heeft iemand een zoon of dochter.



Leert een kassamedewerker niet meer normaal hoe hij/zij het wisselgeld moet terugtellen? Het lijkt tegenwoordig te moeilijk, wisselgeld word na 4 keer op de kassa gekeken te hebben gewoon boem in je hand geduwd en dat is het. Moet je 5.65 betalen en geef je een tientje en vraag je daarna of hij/zij er 15 cent bij wil (wat vaak makkelijker teruggeven is) is het te moeilijk. En dat zeggen ze soms ook gewoon.



Ik vraag me nu echt af of dat niet aangeleerd word bij het inwerken.
Alle reacties Link kopieren
quote:emma77emma schreef op 15 april 2014 @ 21:13:Ik krijg het altijd netjes uitgeteld terug. In Amerika (is mijn ervaring) krijg je wel alles in 1 keer in je hand met de kassabon erbij.Ja, klopt. Maar ik zeg regelmatig "Oh ik heb er wel 15 cent bij" en daar kunnen ze altijd raad mee ondanks het niet terugtellen.
quote:sugarmiss schreef op 16 april 2014 @ 00:25:

Ik vind het verbazingwekkend dat er blijkbaar nog zo veel contant betaald wordt. Ik heb nooit contant geld op zak betaal altijd met pin. Veel gemakkelijker en sneller.En niet te vergeten veel veiliger. Mensen voelen zich vaak nog bezwaard om voor een klein bedrag te pinnen, maar het is echt stukker fijner.
quote:JoniJoni schreef op 16 april 2014 @ 06:23:

[...]





En niet te vergeten veel veiliger. Mensen voelen zich vaak nog bezwaard om voor een klein bedrag te pinnen, maar het is echt stukker fijner.



Wij betalen zoveel mogelijk contant omdat dit niet te traceren is.

Gegevens die worden geregistreerd worden waarschijnlijk opgeslagen en mogelijk doorverkocht.

Wij houden graag zelf zoveel mogelijk controle over wie wat van ons weet.

Ik heb trouwens het idee dat wel meer mensen die overweging maken, zie het vooral bij 30-40'ers.



Terugtellen heb ik trouwens nooit begrepen, zeker niet als er kleingeld wordt bijgegeven.



Het bijgeven op zich snap ik wel, vroeg er ook regelmatig naar.
Heb meerdere malen als kassamedewerker gewerkt, en ze wilden dat wij terug zouden tellen, nu kon ik dat gelukkig, maar als je het niet kon werd er niet de moeite genomen om het je te leren.
Alle reacties Link kopieren
quote:oldwood schreef op 15 april 2014 @ 21:09:

Ik werk niet in een supermarkt achter de kassa, wel in een andere winkel, maar als wij een nieuwe hulp hebben aangenomen, is het niet te doen om uit te leggen hoe je moet terug geven.

Hier hebben wij nog een kassa waar je niet automatisch ziet wat je teruggeeft, dus ze moeten het wel leren.



En je hoort ze denken, 'ga nou niet vragen of ik er iets bij heb, want dan snap ik het niet meer' Haha komt me bekend voor.. werk je bij de DIDI?
Trots!
quote:bubblesdevere schreef op 16 april 2014 @ 06:57:

[...]





Wij betalen zoveel mogelijk contant omdat dit niet te traceren is.

Gegevens die worden geregistreerd worden waarschijnlijk opgeslagen en mogelijk doorverkocht.

Wij houden graag zelf zoveel mogelijk controle over wie wat van ons weet.

Ik heb trouwens het idee dat wel meer mensen die overweging maken, zie het vooral bij 30-40'ers.



Terugtellen heb ik trouwens nooit begrepen, zeker niet als er kleingeld wordt bijgegeven.



Het bijgeven op zich snap ik wel, vroeg er ook regelmatig naar.Daar hebben ze niet je pin gegevens voor nodig hoor. Hoor het vaker dat mensen dat doen, maar ze weten echt wel de dingen van.je die ze willen weten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hadden een winkel, en als het druk was moest ik ook wel eens inspringen, dus als 10-12 jarige kon ik al terugtellen. Het is een dubbele controle op wat je teruggeeft: ik haalde het wisselgeld hardop 'doortellend' uit de kassa. Dus zoals in de OP: eerst een muntje van 5 cent, het wordt 5,70 dan een muntje van 10 cent, het wordt 5,80 dan een muntje van 20 cent, het wordt 6,00 en dan 2 munten van 2 euro, daarmee wordt het 10 euro wat de klant gegeven heeft. Als de klant er 0,15 bij heeft gegeven haal ik die van het te betalen bedrag af, dus het wordt 5,50, dan een munt van 50 cent en twee munten van 2 euro. Daarna telde ik het geld uit in de hand van de klant, dus als ik bij de kassa een fout zou hebben gemaakt merkte ik dat onmiddellijk.



Laatst was ik bij de plaatselijke drogist en werd geholpen door een jong meisje die mij het wisselgeld keurig terugtelde in mijn hand. Ik complimenteerde haar daarmee, zeggende dat niet veel leeftijdsgenoten haar dat nadoen. Het kind stond te stralen ..... De drogist zelf kwam erbij met de woorden: 'Zie je dat mensen dat waarderen?' Hij vertelde me dat ze een stagiaire was van een VMBO school, opleiding handel en verkoop (!) maar dat ze dat daar niet leren. Hij traint stagiaires altijd uitgebreid op o.a. terugtellen voordat ze achter de kassa mogen!
Alle reacties Link kopieren
Dat is een mooi voorbeeld Joyce.



Wij hadden vroeger thuis ook een winkel en ik leerde toen al van mijn moeder altijd klantvriendelijk te blijven; als een klant vroeg; wilt u er 0,15 bij? Dan willen ze blijkbaar graag dat grotere geld terug, en is het aan jou daar altijd aan toe te geven.



Uiteindelijk vind ik terugstellen iets wat je op school moet leren en niet als je in een winkel daar werken.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Het niveau van de gemiddelde kassamedewerker zal gelijk zijn aan dat van de gemiddelde scholier. De gemiddelde scholier kan niet rekenen, dus......
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zelf ook in een winkel. Terug tellen is een van de eerste dingen die wij leren en die ik de nieuwe meiden leer. Het is een extra controle voor jezelf.quote:kale62 schreef op 16 april 2014 @ 07:42:

Het niveau van de gemiddelde kassamedewerker zal gelijk zijn aan dat van de gemiddelde scholier. De gemiddelde scholier kan niet rekenen, dus......



Dit soort opmerkingen krijg ik ook. Soms wil je geen extra muntjes krijgen omdat je al weinig wisselgeld hebt. Als ik de 50 cent muntjes moet sparen wil ik niets extra's erbij. Dan krijg je gelijk zo'n opmerking.

Voordat je gaat neerkijken op kassamedewerkers denk eens aan die situaties!
Alle reacties Link kopieren
Toen ik als 15-jarige caissière ging werken, werd me wel geleerd hoe terug te tellen, maar niet wat te doen als iemand er eat bij gaf. In het begin snapte ik daar niks van, tot ik het zelf uitvogelde. Maar dat kan je niet van iedereen verwachten.



Verder interesseerde het mij geen bal of ik iemand 1.95 euro moest terug geven of een munt van 2 euro. Vrijwel altijd had ik de 1.95 al bij elkaar geraapt nog voor ze hun extra stuiver hadden gevonden en propte ik het in hun hand, zodat ik niet alle munten terug hoefde te leggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kale62 schreef op 16 april 2014 @ 07:42:

Het niveau van de gemiddelde kassamedewerker zal gelijk zijn aan dat van de gemiddelde scholier. De gemiddelde scholier kan niet rekenen, dus......



Wat een belachelijke opmerking. Tijdens mijn kassabaantje had ik collega's die HBO accountancy en HBO economie studeerden, plus studenten WO bedrijfseconomie die geld wilden verdienen. Je kunt mij niet wijsmaken dat die het niveau hebben van een gemiddelde scholier en dus niet kunnen rekenen.

Deze opmerking zegt meer iets over je eigen niveau.
quote:kale62 schreef op 16 april 2014 @ 07:42:

Het niveau van de gemiddelde kassamedewerker zal gelijk zijn aan dat van de gemiddelde scholier. De gemiddelde scholier kan niet rekenen, dus......Dit bedoel ik dus...
Alle reacties Link kopieren
quote:mrssippie schreef op 15 april 2014 @ 23:44:

Bedankt voor alle reacties dusver.



Iemand reageerde met dat sommige klanten graag neerkijken op kassamedewerkers. Voor de duidelijkheid, ik kijk op niemand neer. Vaak zijn het studenten die een bijbaan hebben en uiteindelijk een hogere opleiding volgen dan ik heb gedaan. Niets om op neer te kijken dus. Wel vind ik het oprecht irriterend en ook een beetje zorgwekkend. Het lijkt soms alsof mensen tegenwoordig hun hoofd minder gebruiken omdat de computer (dus kassa) dit voor hen doet.



Nou, dat is toch ook zo?



Vroeger wist ik alle telefoonnummers van familieleden en vrienden uit m'n hoofd. Tegenwoordig moet ik al nadenken over het kengetal. (of over de pincode op m'n telefoon, waar al die nummers instaan)



Jeugd krijgt tegenwoordig élk jaar rekentoetsen, op vo, hbo en volgens mij ook wo. Dat is niet voor niets. Als je de toets niet haalt, ga je niet over of krijg je geen diploma. Dus ze moeten wel kunnen rekenen, maar als je het minder tot niet gebruikt, gaat je handigheid wel weg, natuurlijk.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:kale62 schreef op 16 april 2014 @ 07:42:

Het niveau van de gemiddelde kassamedewerker zal gelijk zijn aan dat van de gemiddelde scholier. De gemiddelde scholier kan niet rekenen, dus......Heerlijk he, mopperen op 'de jeugd van tegenwoordig' ..
Later is nu
quote:Ljubavi schreef op 16 april 2014 @ 08:07:

[...]





Wat een belachelijke opmerking. Tijdens mijn kassabaantje had ik collega's die HBO accountancy en HBO economie studeerden, plus studenten WO bedrijfseconomie die geld wilden verdienen. Je kunt mij niet wijsmaken dat die het niveau hebben van een gemiddelde scholier en dus niet kunnen rekenen.

Deze opmerking zegt meer iets over je eigen niveau.





Ik zou niet graag alle PABO/HBO-studenten op de koffie krijgen die voor de rekentoets zakken.



Het is een oud artikel maar toch ; Kwart pabo-studenten moet weg om rekentoets
Alle reacties Link kopieren
Dat een kwart van de studenten PABO weg moet om rekentoets betekent nog steeds niet dat het niveau van de gemiddelde kassamedewerker gelijk is aan het niveau van een gemiddelde scholier.
Meer dan 70% van deze pabo scholieren is wel geslaagd. Als een kassamedewerker het niveau van een gemiddelde scholier had, dan zitten ze toch goed?
Alle reacties Link kopieren
quote:theia schreef op 16 april 2014 @ 07:52:

Toen ik als 15-jarige caissière ging werken, werd me wel geleerd hoe terug te tellen, maar niet wat te doen als iemand er eat bij gaf. In het begin snapte ik daar niks van, tot ik het zelf uitvogelde. Maar dat kan je niet van iedereen verwachten.



Verder interesseerde het mij geen bal of ik iemand 1.95 euro moest terug geven of een munt van 2 euro. Vrijwel altijd had ik de 1.95 al bij elkaar geraapt nog voor ze hun extra stuiver hadden gevonden en propte ik het in hun hand, zodat ik niet alle munten terug hoefde te leggen.



Waarom kan je dat niet van iedereen verwachten? Mijn kind van 8 snapt het wel hoor!



En het kan jou niet schelen of je 1,95 terug moet geven of een 2 euro munt, want tjonge dat kan jij snel uit je la pakken, maar mij maakt het wel degelijk uit of ik 1,95 aan losse muntjes of een munt van 2 euro terug krijg in mijn portemonnee.



Kortom; klantvriendelijkheid!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
1 x is genoeg
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
@vandale, ik ben theia niet maar zal toch antwoorden op je vraag. Je kan het niet van iedereen verwachten omdat het je bij sommige winkels gewoon niet geleerd wordt. Ik heb in dit topic ook verteld over de "geweldige" manier hoe ik ingewerkt werd. Ik heb het uiteindelijk thuis met mijn vader doorgenomen, maar als dat niet had gekund had ik het ook zelf moeten uitvogelen. Of heeft jouw kind van acht het zichzelf ook aangeleerd?
Some flies are too awesome for the wall
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 16 april 2014 @ 10:35:

[...]

En het kan jou niet schelen of je 1,95 terug moet geven of een 2 euro munt, want tjonge dat kan jij snel uit je la pakken, maar mij maakt het wel degelijk uit of ik 1,95 aan losse muntjes of een munt van 2 euro terug krijg in mijn portemonnee.



Kortom; klantvriendelijkheid!



Ik snap het probleem niet zo. Alle mensen die nu zeggen dat de kassameisjes van tegenwoordig niet meer kunnen rekenen, kunnen dat schijnbaar allemaal zelf perfect, dus die kunnen toch meteen die 5 cent erbij geven, nadat ze het totaalbedrag hebben gehoord?



Een ervaren kracht die normaal altijd kleingeld bijvraagt zal er blij mee zijn want dat scheelt weer een vraag. Een jong kassameisje dat te druk is met de bonus, de spaarzegels, de paashaasactie en o jee wat is ook al weer de code van de spitskool kan dan meteen intikken dat jij haar 10 euro en 5 cent hebt gegeven en krijgt keurig op haar scherm te zien dat ze 5 hele euro's moet teruggeven.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is dat kassamedewerkers vaak zelf niet meer hoeven te rekenen. De scanner/kassa doet al het werk. Dus als jij 6.65 moet betalen en je geeft een tientje, geeft de kassa aan dat er 3,35 aan wisselgeld moet worden terugbetaald. Zeg je op dat moment "Zal ik er 65 cent of 1,65 bij doen", dan raakt men in paniek, want dan weet men het niet meer. Dan moet men opeens zelf gaan rekenen en dat lukt vaak niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:borderwalk schreef op 16 april 2014 @ 11:19:

[...]





Ik snap het probleem niet zo. Alle mensen die nu zeggen dat de kassameisjes van tegenwoordig niet meer kunnen rekenen, kunnen dat schijnbaar allemaal zelf perfect, dus die kunnen toch meteen die 5 cent erbij geven, nadat ze het totaalbedrag hebben gehoord?



Een ervaren kracht die normaal altijd kleingeld bijvraagt zal er blij mee zijn want dat scheelt weer een vraag. Een jong kassameisje dat te druk is met de bonus, de spaarzegels, de paashaasactie en o jee wat is ook al weer de code van de spitskool kan dan meteen intikken dat jij haar 10 euro en 5 cent hebt gegeven en krijgt keurig op haar scherm te zien dat ze 5 hele euro's moet teruggeven.Maar de vraag is: waarom hebben daar dat schermpje voor nodig? Wij leerden dat op de lagere school al. "Jantje heeft voor 35 cent snoepjes gekocht. Hij geeft een rijksdaalder. Hoeveel wisselgeld krijgt Jantje terug?". Dat was gewoon hoofdrekenen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op woensdag 16 april 2014 11:29 Het probleem is dat kassamedewerkers vaak zelf niet meer hoeven te rekenen. De scanner/kassa doet al het werk. Dus als jij 6.65 moet betalen en je geeft een tientje, geeft de kassa aan dat er 3,35 aan wisselgeld moet worden terugbetaald. Zeg je op dat moment "Zal ik er 65 cent of 1,65 bij doen", dan raakt men in paniek, want dan weet men het niet meer. Dan moet men opeens zelf gaan rekenen en dat lukt vaak niet.Precies het probleem. Heb m'n wiskunde op het VWO gewoon gehaald, maar ik raakte in paniek zodra ik zelf moest gaan rekenen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven