Gezondheid alle pijlers

Mesalazine

16-04-2014 10:49 21 berichten
Vandaag zat ik voor de vierde keer in twee maanden bij de huisarts in verband met aanhoudende darmklachten. Ontlasting is op kweek gezet, niets gevonden, ik heb een kuur flagyl gehad zonder resultaat en ik krijg nu voor 10 dagen mesalazine-zetpillen voorgeschreven. Morgen beginnen, de apotheek had het weer eens niet in huis.

Als dat ook geen effect heeft word ik doorgestuurd naar de MDL-arts voor een scopie. Ik weet dat mesalazine met name voor colitis ulcerosa wordt voorgeschreven, de huisarts had het over proctitis ulcerosa.

Ik vind mijn klachten alleen niet dermate ernstig dat ik daar aan dacht, behalve de dunne ontlasting(maar niet zo enorm vaak), buikpijn. pijn bij de ontlasting en winderigheid(met name, 's avonds, je kunt dan beter een cordon sanitaire om me heen leggen, zulke walgelijke luchten verspreid ik) en afvallen, voel ik me helemaal niet zo beroerd, maar wellicht heb ik het in lichte mate?



Maar goed, nu mijn vraag; heeft iemand ervaring met de mesalazine-zetpillen? Enge bijwerkingen, typische verschijnselen?

Alvast bedankt...
Ik heb CU en gebruik Mesalazine, gewone tabletten. (Zet- of gewone tabletten heeft te maken met waar de ontsteking zich bevindt.)

Ik gebruik het nu bijna een jaar en geen bijwerkingen.

Behalve dan dat de klachten binnen twee weken verdwenen waren!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik tevens mesalazine. Ik heb tot nu toe geen last van bijwerkingen.



Dat van de apotheek niet op voorraad heeft herken ik. Als ik nieuwe lading aan mesalazine nodig heb, dan moet ik het van paar dagen van tevoren bestellen anders hebben ze niet op voorraad
Oh, dat klinkt goed. Wie weet is dit na 5 jaar af en aan klachten dan de oplossing. Op een scopie zit ik eigenlijk helemaal niet te wachten, maar wat moet dat moet. Maar dat hoeft dan waarschijnlijk niet als de mesalazine helpt.
Wat raar dat de HA aan proctitis denkt. Heb je geen andere klachten als bloed bij de ontlasting? Slijm? Een scopie kan natuurlijk uitsluitsel brengen. Bij jouw klachten denk ik eerder aan iets als Prikkelbaar Darmsyndroom of een intolerantie tegen bepaald voedsel. Ik heb zelfs sinds 8 jaar Colitis Ulcerosa en dat begon in het eerste jaar ook met een Proctitis en ik herken je klachten niet als zodanig. Bij mij was er vooral heel veel bloed en slijm. Veel buikkrampen (ik beval nog liever) en valse aandrang. Tot wel 20x op een dag naar de wc gaan etc.



Van Mesalazine heb je zelf geen bijwerkingen. Tenminste, ik niet. Maar ik vraag me af of ze ook echt gaan helpen aangezien mesalazine een ontstekingsremmer is en ik me serieus afvraag of jij een ontsteking hebt als je al 5 jaar deze klachten hebt.



Als je echt Proctitis zou hebben, dan zou er binnen die 5 jaar wel een enorme verslechtering opgetreden zijn als er niet behandeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was bij een MDL arts langsgaan. Dit zijn serieuze klachten en misschien niet te behandelen bij een huisarts. Je moet gewoon eerst een diagnose hebben voordat je van alles gaat proberen.

Ikzelf heb coeliakie en ik herken veel van je klachten. Ik kan en mag geen diagnoses stellen maar laat je dus doorverwijzen zonder eerst pillen te nemen.

Hou een dagboekje bij met alles wat je eet/drinkt (groente, fruit, tarwe, vetten, melk/lactose, suiker) en hou dit bij zo lang nog niet gezien bent bij een arts. Schrijf ook elke dag je klachten op, zoals pijnlijke of dunne ontlasting. Savonds buikpijn en snachts hoofdpijn. Je moet even alles on de loep nemen. Vermeld ook sport/inspanning en stress momenten. Ga met dit lijstje naar de MDL arts om een traject in te gaan en een diagnose te krijgen. Dit zal even tijd kosten maar je weet dan zeker of er iets is en wat het dan is.
Nee, geen andere klachten, wel slijm bij de ontlasting. Ik heb ooit, 20 jaar geleden, de diagnose PDS gekregen, maar de klachten die ik destijds daarvan had, lijken in de verste verte niet op wat ik nu heb. De huisarts is het daar mee eens, vooral het flinke afvallen baart hem zorgen. De klachten zijn ook niet altijd aanwezig geweest, ze komen en gaan, soms zat er wel meer dan een jaar tussen. Alleen gaan ze nu dus blijkbaar niet meer.



Ik eet al jaren strikt gluten- en lactosevrij. Suiker eet ik nauwelijks. In eerste instantie leek dit ook goed te helpen. Uiteraard ben ik 5 jaar geleden diverse malen bij de huisarts geweest die mijn klachten achteloos afdeed als PDS, zonder verder onderzoek, of het gooide op overloopdiarree.

Dit is een andere huisarts, die mijn klachten in ieder geval serieus neemt en daar ben ik al heel blij mee.

De mesalazine is voor 10 dagen, daarna verwijst hij me door naar de MDL-arts.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik nu 2 jaar ofzo dagelijks mesalazine (korreltjes) en heb geen bijwerkingen. En geen stinkscheten meer, haha.
Vervelend probleem TO. Succes! Ik ben wel benieuwd wat er uit de scopie komt.
quote:kerstklok schreef op 16 april 2014 @ 13:10:

Ik gebruik nu 2 jaar ofzo dagelijks mesalazine (korreltjes) en heb geen bijwerkingen. En geen stinkscheten meer, haha.



Die heb ik dus ook. Ik kan zo ingezet worden als biologisch wapen. Het begint 's avonds na het eten. Enorme hoeveelheden lucht, en meuren, afschuwelijk. Gelukkig hebben we een grote bank, dan kan ik me een beetje afzonderen want je gaat echt over je nek.

Maar ja, mijn man ligt 's nachts ook naast me. Ik lig standaard met mijn kont buiten boord in bed.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruikte een hele tijd (jaren) alleen mesalazine als ik echt een ontsteking had. Tussendoor dus niet maar toen had ik ook constant ontzettend stinkende ontlasting en winderigheid. Ook stonk ik vaak uit mijn mond (volgens vriend). Is nu echt stukken beter. Succes, hopelijk kom je er snel achter wat er aan de hand is!
Ik vind het raar dat je nu niet direct wordt doorgestuurd, zeker het ongewild afvallen zou al een indicatie moeten zijn voor een darmonderzoek.



De winderigheid is helaas ook hier een crime. Ik heb crohn en kan ook als een chemische fabriek ruften tot ongenoegen van mijn man.
Ik mocht kiezen, nu meteen door of nog de mesalazine proberen.

En omdat ik me a) niet echt hondsberoerd voel en b) als een berg op zie tegen de scopie, heb ik voor de mesalazine gekozen.

Ik heb bijna 20 jaar geleden een coloscopie gehad en daar heb ik nog nachtmerries van. Het laxeren vond ik een hel en halverwege de scopie "ach dat kunt u best zonder roesje mevrouwtje, zo gepiept" hebben ze me alsnog platgespoten.

Maar volgens de huisarts is het een stuk beter te doen dan 20 jaar geleden, hij moet zelf om het jaar.
Ik zou dan toch maar bellen en zeggen dat je je bedacht hebt. Vind het onverstandig om geen actie te ondernemen. Ik onderga regelmatig scopies met een roesje en dat is geen probleem. Laxeren is natuurlijk vervelend maar even doorbijten en dan is de dag zo voorbij. Met je gezondheid neem je geen risico !
Ik denk dat die tien dagen niet zoveel meer uitmaken. De situatie is in de 8 weken dat ik nu weer last heb niet significant verslechterd en voordat ik aan de beurt ben voor de scopie zal toch ook weer een aantal weken zitten, ik ga er niet vanuit dat ik een spoedgeval ben. Dan onderneem ik liever eerst nog actie door tien dagen mesalazine te proberen.
Alle reacties Link kopieren
Colonscopie valt erg mee, zeker als je aangeeft dat je er angstig voor bent. Je krijgt dan een roetje en voor je het weet is het voorbij. Laat je angst je niet weerhouden van een goed onderzoek!
leef, geniet en eet!
Oh, dat doe ik ook niet hoor. Als het moet, dan de tanden maar even op elkaar. Ik denk dat ik het laxeren nog het ergste vind. Ik hoop dat ik voor elkaar kan krijgen dat ik niet de versie met de -tig liter naar binnen moeten werken krijg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb proctitis gehad en daarvoor Pentasa (mesalazine)zetpillen gebruikt. Bij mij zorgden ze ervoor dat het bloedverlies stopte. Helaas bleek de ontsteking zich later uitgebreid te hebben en ik slik nu 3 Salofalk pillen per dag (ook mesalazine).

Overigens was ik in de veronderstelling dat je in de ontlasting ook vaak iets van een actieve ontsteking kan vinden. Daar is dus niets uitgekomen?
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad, net als liubi had ik vooral bloedverlies, slijm en veel valse aandrang.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 16 april 2014 @ 11:37:

Oh, dat klinkt goed. Wie weet is dit na 5 jaar af en aan klachten dan de oplossing. Op een scopie zit ik eigenlijk helemaal niet te wachten, maar wat moet dat moet. Maar dat hoeft dan waarschijnlijk niet als de mesalazine helpt.Dat is de vraag. Als er een ontsteking zit, dan zal er toch via een scopie gekeken moeten worden. Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld nu van je huisarts. Meestal wordt mesalazine namelijk door een mdl-arts voorgeschreven, nadat de juiste diagnose is gesteld.
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 16 april 2014 @ 14:57:

Ik vind het raar dat je nu niet direct wordt doorgestuurd, zeker het ongewild afvallen zou al een indicatie moeten zijn voor een darmonderzoek.



Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven