Hoe kom ik aan een gazon?

08-04-2014 19:13 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een stukje tuin dat nu nog bestaat uit zwart zand, en ik zou zo graag een stukkie gras hebben. Om heerlijk in te liggen en naar de sprietjes te kijken.

Het is een beetje half in de schaduw van een boom.



Hoe komt men aan een gazon? Kan ik gewoon graszaad zaaien? Werkt dat echt? Of moet ik met plaggen aan de slag?
Zeg maar Spijker.
quote:Spijk-er schreef op 08 april 2014 @ 22:06:

Oh ja en een sproeier heb ik daar ook niet maar wel een pomp en een grote gieter je kan toch ook een tuinslang + sproeier op die pomp aansluiten, of heb jij het nu over een andere pomp dan ik in mijn hoofd heb?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een handpomp. Dus ik weet niet echt hoe ik daar een sproeier op zou aansluiten. Maar dat doet er niet zo veel toe ik kan het vast wel gieteren.



Ik ben toch met die tuin bezig nu en ik denk dat ik het gewoon ga proberen met het zaad. Ik lees overal dat vooral de bodem niet te koud moet zijn en met de warme winter en het warme voorjaar dat we gehad hebben tot nu toe moet dat denk ik geen probleem zijn. En dan zijn de nachten wel een beetje een gokje ja. Maar met zaad is het nou ook weer niet zo'n heel grote investering.

Doorzichtig folie is een goede tip. Ik kan ook nog na het egaliseren de grond een tijdje afdekken met landbouwplastic, daar wordt de temperatuur van de grond ook wat hoger van.
Zeg maar Spijker.
quote:elninjoo schreef op 08 april 2014 @ 21:26:

[...]



Oh, da's helemaal klein. Dan zou ik de moeite van zelf zaaien maar lekker laten zitten. Voor 12 m2 betaal je slechts 69,80 inclusief bezorging.tegenover 0,69 cent voor wat zaad
quote:Spijk-er schreef op 08 april 2014 @ 22:20:

Gewoon een handpomp. Dus ik weet niet echt hoe ik daar een sproeier op zou aansluiten. Maar dat doet er niet zo veel toe ik kan het vast wel gieteren.



Ik ben toch met die tuin bezig nu en ik denk dat ik het gewoon ga proberen met het zaad. Ik lees overal dat vooral de bodem niet te koud moet zijn en met de warme winter en het warme voorjaar dat we gehad hebben tot nu toe moet dat denk ik geen probleem zijn. En dan zijn de nachten wel een beetje een gokje ja. Maar met zaad is het nou ook weer niet zo'n heel grote investering.

Doorzichtig folie is een goede tip. Ik kan ook nog na het egaliseren de grond een tijdje afdekken met landbouwplastic, daar wordt de temperatuur van de grond ook wat hoger van.



Allemaal niet nodig. Grond harken, eventueel wat kalk enzo erover, zaadjes erop. Klaar. Toen wij dat allemaal gedaan hadden begon het ´s nachts waanzinnig te stormen, zo erg dat we eigenlijk verwachtten dat het gras op een hoopje op de vensterbanken zou liggen. Maar het is helemaal goed gekomen en we hebben prachtig gras. Mét paardebloemen, klaver, madeliefjes, mieren, wormen, vogeltjes en een ren voor Caaf en Nijn.



En als je een topic van jezelf niet terug kunt vinden, even een klein berichtje plaatsen en dan op je eigen loepje klikken. Kom je je laatste topics tegen. Is stukken handiger dan zoeken tussen de eindeloze lijst. Even googelen werkt vaak ook heel goed.
Zelf zaaien is heel makkelijk en net zo snel als zoden.



eerst moet je de grond bewerken (ook met zoden) dat wil zeggen de grond omspitten, wat koemest erdoor werken en dan egaliseren. Zet het stukje dat je wilt inzaaien af met paaltjes en leg klinkers of tegels als randafscheiding (heel belangrijk dat dit geen opstaande rand is) zonder rand of met een opstaande rand is het onmogelijk te maaien.



Na het egaliseren gras zaaien en oppervlakkig inharken. Na een dag of 10 zie je al een zweem groen en na een week of drie kan je al maaien voor het eerst. Neem een zaadmengsel geschikt voor half/schaduw.
het is perfect zaaiweer hoor
Ik heb dure en slechte zoden gehad, heb spijt dat ik niet heb gezaaid.
Alle reacties Link kopieren
Ok ik ben overtuigd; zaaien. Omspitten met koemestkorrels en egaliseren moet ik toch ook met het stuk ernaast dat moestuintje worden moet, dus rugpijn was ik toch al van verzekerd
Zeg maar Spijker.
quote:Spijk-er schreef op 08 april 2014 @ 22:37:

Ok ik ben overtuigd; zaaien. Omspitten met koemestkorrels en egaliseren moet ik toch ook met het stuk ernaast dat moestuintje worden moet, dus rugpijn was ik toch al van verzekerd Je moet dat anders bekijken; Als je het hele stuk omspit, egaliseert en inzaait spaart je dat niet alleen de kosten van de graszoden, maar ook die van de sportschool en zonnebank.
Precies
quote:Exces schreef op 08 april 2014 @ 22:24:

[...]





Allemaal niet nodig. Grond harken, eventueel wat kalk enzo erover, zaadjes erop. Klaar. Toen wij dat allemaal gedaan hadden begon het ´s nachts waanzinnig te stormen, zo erg dat we eigenlijk verwachtten dat het gras op een hoopje op de vensterbanken zou liggen. Maar het is helemaal goed gekomen en we hebben prachtig gras. Mét paardebloemen, klaver, madeliefjes, mieren, wormen, vogeltjes en een ren voor Caaf en Nijn.



Ik zie de hoopjes gras voor me...



Spijker, gewoon lekker beginnen, prima tijd om gras te zaaien hoor!!
Alle reacties Link kopieren
Nou ik ben de afgelopen dagen druk geweest! Omspitten, egaliseren, koemestkorrels, harken, met rust laten en gister zaaien, inrollen en water geven.

En toen... Hadden we vannacht ineens nachtvorst! Toen ik vanochtend uit mn werk kwam fietsen zag ik allemaal autoruiten met een (dun) laagje ijs er op.



Is mn gras nu al kapot gevroren? zou wel wat voor mij zijn, precies zaaien voor de enige koude nacht in maanden



Zo maar weer naar de tuin fietsen om te gieteren want vandaag is het wel weer stralend, en ik zie wel of het gras wil kiemen.



(overigens voor de beginnende tuinier: action, action, action! Gieters, harken, graszaad, enz; wat is al dat spul daar goedkoop!)
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of mensen nog op een gazon-update zitten te wachten maar net toen ik eigenlijk dacht dat het graszaadproject was mislukt zag ik vandaag overal de eerste ieniemienie groene sprietjes! <3 Zo schattig
Zeg maar Spijker.
Leuk Spijker! En het helpt tegen mijn ongeduld, wij hebben dit weekend namelijk graszaad gestrooid (met een stuk minder degelijke en grondige voorbereiding dan jij... ).
Alle reacties Link kopieren
Ook van action? Bij mij duurde het daarmee dus wel een ruime week voordat ik iets ging zien. Geen idee of het een beetje een goed gazonnetje gaat worden nog, heb de neiging er nog zo'n pak op te gooien gewoon voor de zekerheid
Zeg maar Spijker.
Een week is snel hoor
Gefeliciteerd. Heb geduld, ooit zul je het gras vervloeken omdat het overal groeit waar je het niet wilt hebben en omdat het veel te snel veel te lang wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hé, top, dit topic! Hier hetzelfde. Heb een spuuglelijke betegelde tuin bij mijn huurwoning: betegeld met roze gewassen grindtegels. Nu wil ik in het midden van mijn tuin de tegels weghalen en daar gras zaaien. Maar onder die tegels ligt natuurlijk zand. Moet ik daar nu eerst 10cm potgrond overheen gooien voordat ik zaai?



Ik plan alvast een tripje naar de Action.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je om de grond op te hogen zodat het even hoog wordt als de tegels? Die zijn lijkt me geen 10 cm dik?

Als ik jou was zou ik de aarde doorspitten met koemestkorrels en kalk, en dan eventueel ophogen met tuinaarde en dan zaaien.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Wel blijven sproeien, met dit weer droogt de grond snel uit. En gras heeft echt water nodig. Een dag of 10 wachten voor je sprietjes ziet is normaal. Leuk he, groeiend gras. Elke dag wordt je veldje een beetje groener.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven