Werk & Studie alle pijlers

Vraag aan supermarkt kassamedewerkers

15-04-2014 21:00 118 berichten
Ik denk dat de gemiddelde leeftijd hier iets hoger ligt dan de leeftijd van de meisjes achter de kassa maar ik probeer het toch. Misschien heeft iemand een zoon of dochter.



Leert een kassamedewerker niet meer normaal hoe hij/zij het wisselgeld moet terugtellen? Het lijkt tegenwoordig te moeilijk, wisselgeld word na 4 keer op de kassa gekeken te hebben gewoon boem in je hand geduwd en dat is het. Moet je 5.65 betalen en geef je een tientje en vraag je daarna of hij/zij er 15 cent bij wil (wat vaak makkelijker teruggeven is) is het te moeilijk. En dat zeggen ze soms ook gewoon.



Ik vraag me nu echt af of dat niet aangeleerd word bij het inwerken.
quote:pienternella schreef op 15 april 2014 @ 21:50:

Hier in de supermarkt gaan briefjes in een teller en kleingeld in een paaltje. Zo krijgen die meiden ook hun wisselgeld terug. Die hoeven amper wat te doen.



Zo heb ik ook wel eens gezien dat iemand een hoger bedrag had aangeslagen (30 euro ofzo) en zij snapte totaal niet hoe ze dat nou moest regelen. Ze had gewoon het bedrag teruggegeven dat op de kassa stond. De klant moest haar uitleggen hoe het nou precies zat. Maar mevrouw snapte er helemaal niks van.Dat ken ik helemaal niet, is dat in Nederland?
quote:Gatti schreef op 16 april 2014 @ 13:28:

[...]





Jawel hoor, officieel afgeschaft.



Pond

Dat bericht heeft mijn oma dan echt gemist vroeger. Ik moest altijd naar de groenteboer van haar en dan een pond bietjes halen of wat dan ook.

Ik wist het ook niet. Weer wat geleerd vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was alles beter...
Alle reacties Link kopieren
quote:Ratteke schreef op 16 april 2014 @ 14:02:

[...]



Dat bericht heeft mijn oma dan echt gemist vroeger. Ik moest altijd naar de groenteboer van haar en dan een pond bietjes halen of wat dan ook.

Ik wist het ook niet. Weer wat geleerd vandaag!Een pond (of een ons) is geen officiële maat meer (daarom hebben ze het hierboven over "afschaffen") Dat wil zeggen dat de groenteboer van je oma, de prijs van zijn bietjes niet in ponden mag aanduiden, maar in (kilo)grammen. Als je oma anderhalf pond bietjes besteld, geeft hij haar dus 750 gram ;) Voor meer info, kijk hier : http://nl.wikipedia.org/wiki/SI-stelsel
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op woensdag 16 april 2014 12:14 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="femselien in "Vraag aan supermarkt kassamedewerkers"" class="messagelink">femselien schreef op 16 april 2014 @ 11:18</a>:</b>

@vandale, ik ben theia niet maar zal toch antwoorden op je vraag. Je kan het niet van iedereen verwachten omdat het je bij sommige winkels gewoon niet geleerd wordt. Ik heb in dit topic ook verteld over de "geweldige" manier hoe ik ingewerkt werd. Ik heb het uiteindelijk thuis met mijn vader doorgenomen, maar als dat niet had gekund had ik het ook zelf moeten uitvogelen. Of heeft jouw kind van acht het zichzelf ook aangeleerd?</div></blockquote>



Mijn kind van 8 heeft dat gewoon op school geleerd.

Ik vind het niet de verantwoordelijkheid van de werkgever terug tellen aan nieuwe medewerkers te leren, ik vind dat zij/hij er van uit mag gaan dat iedereen die de basisschool voltooid heeft dit kan?



Maar nogmaals, ik kom meestal prima kassa-medewerkers tegen, ik stoor mij uitsluitend als ik er bijv. 0,15 bij geef en de medewerkster zegt; Nee, dat wil ik niet!

Kan best zijn dat je geen 2 euro munten meer in je lade hebt, maar dan verontschuldig je je dat je die niet meer hebt. Mij werd dat dus echt niet geleerd op school. Je doet alsof die meiden het expres doen en graag dom zijn, maar als je het niet weet dan weet je het gewoon niet. Zou je willen dat wanneer jouw kind ooit een bijbaantje heeft en iets niet weet ook gelijk als dom bestempeld wordt?
Some flies are too awesome for the wall
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 16 april 2014 @ 12:10:

Terugtellen is t simpelste wat er is. Ze leren het alleen niet meer. mijn kind weet niet eens wat een pond en een ons is. Ja, van mij, maar op school.... ? Nee hoor.Deze eenheden zijn ook gewoon afgeschaft, dus zo raar is het niet dat ze het niet leren. Ik weet het ook alleen door mijn oma, maar over een jaar of vijftig weet waarschijnlijk niemand het meer.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik tien jaar geleden achter de kassa zat werd er al automatisch aangegeven hoeveel je terug moest geven. Ik kon wel goed terugtellen en ook met afronden door wat erbij te vragen geen probleem. Maar inderdaad, steeds vaker weten ze gewoon niet hoe dat werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 12 jaar geleden geleerd gekregen dat ik altijd moest terugtellen. We hadden ook gewoon een simpele kassa, dus ik moest het wel zelf allemaal terugrekenen. Ik was allang blij wanneer iemand vroeg of ik er 0,15 cent bij wilde, aangezien tekorten aan kleingeld een eeuwigdurende strijd was. Zei de klant het zelf niet, vroeg ik het vaak, zodat de klant gewoon het grote geld terug kreeg.

Na die baan heb ik in een supermarkt gewerkt en daar leerde je dus niets. Op de kassa stond het bedrag al en that's it. Ergerde me dood aan collega's die niet terugtelden.



Nu nog steeds trouwens, wanneer iemand achter de kassa het wisselgeld zo in m'n hand pleurt.
Iemand zei iets over dat het haar verbaasde dat er nog zoveel mensen contant betalen. Waarschijnlijk komt dit omdat veel mensen toch op budget moeten leven. Als je een X bedrag per week hebt zie je, als je meermalen per week boodschappend doet, in 1 oogopslag hoeveel geld je nog hebt en nog kan uitgeven. Bij pinnen is dat vaak iets onoverzichtelijker en geef je snel teveel geld uit. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Joyce48 schreef op 16 april 2014 @ 07:23:

Mijn ouders hadden een winkel, en als het druk was moest ik ook wel eens inspringen, dus als 10-12 jarige kon ik al terugtellen. Het is een dubbele controle op wat je teruggeeft: ik haalde het wisselgeld hardop 'doortellend' uit de kassa. Dus zoals in de OP: eerst een muntje van 5 cent, het wordt 5,70 dan een muntje van 10 cent, het wordt 5,80 dan een muntje van 20 cent, het wordt 6,00 en dan 2 munten van 2 euro, daarmee wordt het 10 euro wat de klant gegeven heeft. Als de klant er 0,15 bij heeft gegeven haal ik die van het te betalen bedrag af, dus het wordt 5,50, dan een munt van 50 cent en twee munten van 2 euro. Daarna telde ik het geld uit in de hand van de klant, dus als ik bij de kassa een fout zou hebben gemaakt merkte ik dat onmiddellijk.



Zo doe ik het ook. Mocht ik dan per ongeluk een muntje hebben gepakt dat in een verkeerd bakje is gerold, dan zie ik dat bij het terug tellen.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Ik leerde dat wel bij de kassatraining zo'n 6 jaar geleden. Heb het ook altijd toegepast. Ik heb het geluk dat hoofdrekenen een van mijn talenten was.
Alle reacties Link kopieren
quote:kale62 schreef op 16 april 2014 @ 07:42:

Het niveau van de gemiddelde kassamedewerker zal gelijk zijn aan dat van de gemiddelde scholier. De gemiddelde scholier kan niet rekenen, dus......





En bedankt he? Dit is dus het denigrerende toontje van sommige klanten naar een kassamedewerker toe waarover men schrijft. Ik heb zelf atheneum niveau, maar door chronisch ziek zijn (en de crisis) is deze parttime verkoopbaan het enige wat op dit moment haalbaar is voor mij.

Maar goed, jouw opmerking zegt duidelijk meer over jouw niveau dan dat van mij....

Oja, en ik kan heel goed rekenen en terugtellen.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
quote:missmisery schreef op 16 april 2014 @ 17:34:

[...]





Deze eenheden zijn ook gewoon afgeschaft, dus zo raar is het niet dat ze het niet leren. Ik weet het ook alleen door mijn oma, maar over een jaar of vijftig weet waarschijnlijk niemand het meer.Nou ik weet niet hoe jij het doet bij de slager/kaasboer/visboer maar ik vraag gewoon om een onsje ham en een pond gehakt hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:pepersteak schreef op 17 april 2014 @ 12:12:

[...]



Nou ik weet niet hoe jij het doet bij de slager/kaasboer/visboer maar ik vraag gewoon om een onsje ham en een pond gehakt hoor.maar als het goed is adverteert jouw slager dat niet meer als een ons of een pond, maar staat er 100gr/500gr op de borden.
Alle reacties Link kopieren
Dat wil niet zeggen dat de eenheden afgeschaft zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:oldwood schreef op 16 april 2014 @ 13:07:

[...]





Nee hoor, de pond en de ons is niet afgeschaft, hier vraagt zowat elke klant die binnen komt om een paar ons of een pond.

Als ze echt gek doen anderhalf pond.Bij ons ook hoor. Ze vragen echt niet om 0,75 kilo andijvie. Dat is dan toch echt 1,5 pond. Of 0,4 kilo sperciebonen.... nee hoor, gewoon 4 ons.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
quote:pepersteak schreef op 17 april 2014 @ 12:17:

Dat wil niet zeggen dat de eenheden afgeschaft zijnWel dus. In spreektaal wordt het uiteraard nog gebruikt, maar het wordt niet meer aangeleerd op school. Alles is nu metrisch, grammen dus.
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen kunnen heel goed, anderen helemaal niet terugtellen/rekenen. Moet je je niet druk om maken anders kun je wel aan de gang blijven.



Wat betreft pond en ons: hè? iederéén gebruikt die woorden toch?



Of misschien is het beter om bij de slager te vragen om 501 gram rundergehakt en 152 gram fricandeau, dan hoeft hij niet meer te vragen: mag het een ietsje meer zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven