Geld & Recht alle pijlers

Mag dit zomaar zonder toesteming.

16-04-2014 19:42 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat belastingdienst jou inkomensindicatie geeft aan de verhuurder, in dit geval, de woningbouw zodat deze de maximale huurverhoging kan vast stellen.



Mijn vraag is: Mag de belastingdienst jou gegevens door geven aan derden zonder jou toesteming?
Leef je leven alsof het je laatste dag is
Ik heb dezelfde vraag.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook gisteren de brief gehad? Ik heb contact met mijn verhuurder opgenomen, zij wisten van niks
Alle reacties Link kopieren
Eh, dat lijkt me wel raar.



Is het geen nep brief ofzo?
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij haast van niet... Maar zeker weten doe ik het niet. Woningbouw verzoekt de huurder toch gewoon om een loonstrookje? Weten ze het ook
Alle reacties Link kopieren
Ja dat mag.



Je krijgt vanaf dit jaar (of was het vorig jaar?) te maken met een zogenaamde scheefhuurders heffing.



De belastingdienst heeft niet door wat je precies verdient, die geeft enkel door of je hoger of lager verdient dan een bepaalde grens zodat de WBV kan bepalen of de huur naast inflatie nog ook mag worden verhoogd met de genoemde heffing van 2.5 % bij een inkomen tussen ca. euro 34.000 - 43.000 of 4% bij een inkomen hoger dan euro 43.000.
Alle reacties Link kopieren
quote:noah88 schreef op woensdag 16 april 2014 19:43 Heb je ook gisteren de brief gehad? Ik heb contact met mijn verhuurder opgenomen, zij wisten van niksWisten zij van niks? Dan moeten wij morgen ook maar eens bellen, wij hebben gisteren ook al zo'n brief gehad.
quote:benasir schreef op 16 april 2014 @ 19:48:

Ja dat mag.



Je krijgt vanaf dit jaar (of was het vorig jaar?) te maken met een zogenaamde scheefhuurders heffing.



De belastingdienst heeft niet door wat je precies verdient, die geeft enkel door of je hoger of lager verdient dan een bepaalde grens zodat de WBV kan bepalen of de huur naast inflatie nog ook mag worden verhoogd met de genoemde heffing van 2.5 % bij een inkomen tussen ca. euro 34.000 - 43.000 of 4% bij een inkomen hoger dan euro 43.000.En als je lager verdient krijg je huurverlaging?
Alle reacties Link kopieren
Oud nieuws: http://www.cbpweb.nl/Page ... ngdienst-scheefwonen.aspx
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 16 april 2014 @ 19:54:

[...]



En als je lager verdient krijg je huurverlaging?





was het maar zo.

helaas betreft het hier eenrichtingsverkeer.
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen die brief ook maar wij huren in de vrije sector en hebben bij aanvang al salaris moeten voorleggen. Hebben wel een excuusbrief van de verhuurder ontvangen inmiddels trouwens.



Volgens de BD zelf mag het niet maar ze hebben die gegevens vervolgens wel verstrekt
Ja dat mag. Kijk maar op belastingdienst.nl bij de nieuwsberichten daar staat meer info
Alle reacties Link kopieren
quote:benasir schreef op 16 april 2014 @ 19:48:

Ja dat mag.



Je krijgt vanaf dit jaar (of was het vorig jaar?) te maken met een zogenaamde scheefhuurders heffing.



De belastingdienst heeft niet door wat je precies verdient, die geeft enkel door of je hoger of lager verdient dan een bepaalde grens zodat de WBV kan bepalen of de huur naast inflatie nog ook mag worden verhoogd met de genoemde heffing van 2.5 % bij een inkomen tussen ca. euro 34.000 - 43.000 of 4% bij een inkomen hoger dan euro 43.000.Maar stel dat een familielid bij je inwoont, maar die betaald nauwelijks mee aan de huur omdat hij zelf ook nog studieschulden heeft. Maar die nemen ze ook mee bij het bepalen van je de huursverhoging. Klopt dit?
Leef je leven alsof het je laatste dag is
Alle reacties Link kopieren
quote:tantejo schreef op 16 april 2014 @ 20:04:

Wij kregen die brief ook maar wij huren in de vrije sector en hebben bij aanvang al salaris moeten voorleggen. Hebben wel een excuusbrief van de verhuurder ontvangen inmiddels trouwens.



Volgens de BD zelf mag het niet maar ze hebben die gegevens vervolgens wel verstrekt



En wat is DB als ik vragen mag? Nooit van gehoord.



Kan ik daar bewaar tegen maken?
Leef je leven alsof het je laatste dag is
Alle reacties Link kopieren
Home Privé ›Nieuws › Wij informeren huurders over verstrekken inkomensindicatie



Belastingdienst actueel



Lees voor

Nieuws volgen via RSS

Wij informeren huurders over verstrekken inkomensindicatie

11-04-2014

Wij starten deze week met het informeren van huurders over het feit dat er een inkomensindicatie is afgegeven aan hun verhuurders. Ongeveer 2 miljoen huurders ontvangen de komende weken een brief van ons.



De inkomensindicatie is afgegeven op verzoek van verhuurders die daarmee de huurverhoging voor 2014 berekenen. Wij verstrekken deze gegevens niet zomaar. De maatregel is onderdeel van een aantal initiatieven van dit kabinet om scheefwonen tegen te gaan en de doorstroming op de woningmarkt te stimuleren. Wij zijn wettelijk verplicht om deze gegevens te verstrekken. Wij verstrekken geen exacte inkomensgegevens, alleen een indicatie van de inkomenscategorie van het huishoudinkomen. Verhuurders mogen alleen inkomensindicaties bij ons opvragen voor woningen in de gereguleerde sector.



Eerder was al toegezegd aan de Tweede Kamer dat wij huurders hierover zou informeren. In het dossier huurwoning is meer achtergrondinformatie te vinden over de inkomensindicatie en de maximale huurverhoging.
quote:depressief schreef op 16 april 2014 @ 20:13:

[...]





En wat is DB als ik vragen mag? Nooit van gehoord.



Kan ik daar bewaar tegen maken?Belasting dienst = bd
quote:depressief schreef op 16 april 2014 @ 20:13:

[...]





En wat is DB als ik vragen mag? Nooit van gehoord.



Kan ik daar bewaar tegen maken?BD=belastingdienst
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zo raar vind is dat ik toen ik mijn huis kreeg (eind 2011), toen bestond die hele term scheefwonen nog niet, de makelaar van de wbv tegen mij zei dat ze NOOIT de afgesproken huurprijs mogen verhogen behalve met inflatie 1 keer per jaar.

Hoe we tot dat gesprek kwamen, was omdat ik vroeg hoe het zat met de hogere huurprijs voor gezinnen met een inkomen van boven de 34.000 - dat was toen een nieuwe wet. Zij zei dat de huurprijs bepaald werd bij toewijzen van de woning en dat die hogere prijs alleen gold als je bij het tekenen van je contract meer dan die 34.000 euro verdiende. Als je daarna meer ging verdienen zou het geen gevolgen kunnen hebben.



Nu mag het allemaal kennelijk weer wel en dat vind ik link.

Ik verdien nu veel meer dan in 2011. volgens de nieuwe regels zou mijn huur extra verhoogd mogen worden maar als ik dat toen had geweten had ik deze woning nooit genomen. Nu worden de voorwaarden van mijn huurovereenkomst eenzijdig gewijzigd en het ziet er naar uit dat ik me er gewoon bij neer moet leggen.
Ja dat mag. Bezwaar is niet mogelijk, heeft wettelijke grondslag dus een bezwaar zal kennelijk ongegrond worden verklaard.
Alle reacties Link kopieren
IK ben hierover aan het lezen en schijn dat ze weer 4% verhoging overheen gaan gooien.
Alle reacties Link kopieren
quote:depressief schreef op 16 april 2014 @ 20:11:

[...]





Maar stel dat een familielid bij je inwoont, maar die betaald nauwelijks mee aan de huur omdat hij zelf ook nog studieschulden heeft. Maar die nemen ze ook mee bij het bepalen van je de huursverhoging. Klopt dit?



Ja, dat klopt. Ze kijken alleen naar het gezinsinkomen van twee jaar eerder, dus nu zouden ze naar het inkomen van 2012 kijken.

En waar je op moet letten is dat als het inkomen weer onder de grens daalt je niet automatisch recht hebt op een huurverlaging. Dus als diegene zich weer uitschrijft na 2 of 3 jaar zit jij dan vast met een hoge huur.

De huurprijs gaat dus niet meer omlaag tenzij je kan aantonen dat je inkomen niet stabiel is, door vele schommelingen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand waarom er wordt gekeken naar het inkomen van 2 jaar geleden? waarom dat als basis wordt genomen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Imazigen schreef op 16 april 2014 @ 20:25:

Weet iemand waarom er wordt gekeken naar het inkomen van 2 jaar geleden? waarom dat als basis wordt genomen?Ik denk waarschijnlijk omdat de belastingdienst tegen die tijd al een definitieve berekening heeft kunnen uitvoeren obv de gegevens die zij van werkgevers en instanties krijgen.
quote:benasir schreef op 16 april 2014 @ 20:28:

[...]





Ik denk waarschijnlijk omdat de belastingdienst tegen die tijd al een definitieve berekening heeft kunnen uitvoeren obv de gegevens die zij van werkgevers en instanties krijgen.Klopt. Dat is vaak al definitief. Cak gebruikt die ook. Je kunt ws wel om een peiljaarverlegging vragen als je huidige inkomen sterk afwijkt van die van 2 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Wat is een peiljaarverlegging?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven