Yvonne Kroonenberg over primitieve mensen bij de Action

16-04-2014 18:17 532 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.hpdetijd.nl/20 ... rg-la-motte-en-philomena/



Primitieve mensen

‘Ik luister eigenlijk uitsluitend naar klassieke muziek – Schubert en Mahler zijn mijn favorieten. Maar dat is niet altijd zo geweest, hoor. Ik heb de klassiek muziek pas heel laat ontdekt. Thuis luisterden we veel naar Franse chansons. Dat vond mijn vader mooi. Georges Brassens. Léo Ferré. Barbara. En mijn moeder hield helemaal niet van muziek, dus die zette ook nooit iets op. Achteraf vind ik het een omissie van belang dat ik niet ben opgevoed met klassieke muziek. Maar het is niet anders.



‘Niet zo lang geleden heb ik een cursus Mahler gevolgd bij Leo Samama. In het Concertgebouw. Ik leerde daar echt naar de muziek te luisteren en die te ontleden. Ik was op een middag, een paar uur voordat ik naar die cursus ging, uitgenodigd door een politieman om eens in Amsterdam-Noord te komen kijken. Ik wist niet wat ik zag: mensen die zó primitief zijn dat ze niet eens een gewone zin kunnen uitspreken. Ze slaken kreten, vaak op harde toon, omdat ze toch wel heel graag begrepen willen worden.



‘Deze week was ik in Assen en daar zag ik ze weer, die primitieve mensen. In de Action. Simpele mensen met van die klassieke Drentse koppen, maar met uitdrukkingsloze ogen. Ik liep daar rond en probeerde die mensen te begrijpen, op dezelfde manier als dat ik me probeer te verdiepen in het geestelijk leven van dieren. Want als taal niet je eerste vervoermiddel is om je te uiten, omdat het je gewoon niet gegeven is om een zinnetje te zeggen, dan beweeg je je op een heel andere manier door de wereld dan wij. En dan zit ik even later bij dat clubje in het Concertgebouw moeilijke dingen over Mahler te leren en dan denk ik, denkend aan wat ik een paar uur daarvoor had gezien: iedereen noemt zich ook maar mens tegenwoordig.’





Het interview is een voorpublicatie. De interviewer zegt in een tweet dat het een serieus interview betreft en geen satire.





Met name met laatste stukje heeft Kroonenberg zich niet erg populair gemaakt op Twitter. Wat vinden jullie, kan dit, of kan dit niet?
Stressed is just desserts spelled backwards
Jezus, als je het verschil niet begrijpt tussen een Hans Teeuwen die op het podium een duidelijk niet serieus te nemen stuk doet over de Jostiband, en deze omhooggevallen muts die vooral de 'primitieve' mens met zichzélf vergelijkt, dan heb je nog een hoop te leren over humor.
quote:MarianneDavids schreef op 16 april 2014 @ 20:18:

[...]





Ja, ik haalde ze even door elkaar, moeten ze maar niet allebei dezelfde voornaam hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:loudlikelove1 schreef op 16 april 2014 @ 20:19:

Als ze dit zelf gezegd heeft en het meent, vind ik het dieptriest dat ze zich zo verheven voelt boven veel mensen.



Bovendien komt iedereen tegenwoordig bij de Action. Ik kwam er laatst nog een bekende tegen die miljoenen op de bank heeft en de sjiekheid zelve is. Of zou die ook zo neerkijken op dat volk?



Voelen we ons niet allemaal verheven boven bepaalde mensen? Hoeveel mensen voelen zich niet beter dan een ander door hun afkomst ( milieu ), opleiding, smaak, kennnis, uiterlijk, talent voor wat dan ook?



Ik denk dat iemand met gevoel voor mode, gevoel voor wat een pasvorm is en zo vast wel neer kijkt op mensen die hun hele kledingkast vullen met spullen van de Action vanwege " zo leuk voor zo weinig geld ".

Iemand die verstand heeft van/ dol is op literatuur zal ook neerkijken op mensen die alleen maar doktersromannetjes lezen.



Heel menselijk; opkijken en neerkijken. Weet je ongeveer waar je zelf staat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Snap al deze ophef niet. Geheel in de stijl van het ligt op de bank en zapt. Leuk en grappig.



Overigens was ik laatst in centrum Eindhoven en voldoende visueel bewijs voor TM zijn theorie.
quote:loudlikelove1 schreef op 16 april 2014 @ 20:19:

Ik ben benieuwd hoe dit bedoeld is, want ik zou een dergelijke tekst niet van haar verwachten. Misschien schrijft ze het vanuit iemand anders? Als ze dit zelf gezegd heeft en het meent, vind ik het dieptriest dat ze zich zo verheven voelt boven veel mensen.



Bovendien komt iedereen tegenwoordig bij de Action. Ik kwam er laatst nog een bekende tegen die miljoenen op de bank heeft en de sjiekheid zelve is. Of zou die ook zo neerkijken op dat volk?En dáárom is dit humor cq kan en mag ze dit zeggen. Júist omdat het voor iedereen duidelijk is dat zowat iedereen wel eens in de action komt. Dus er word op niemand neergekeken....
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 april 2014 @ 20:25:

[...]



Heel menselijk; opkijken en neerkijken. Weet je ongeveer waar je zelf staat.



Ik ben het eens met wat je schrijft hoor. Toch denk ik wel dat je niet alles hoeft te zeggen wat je denkt. Hoe zegt Leo dat altijd zo leuk? Als je niks aardigs kan zeggen, zeg dan niks.



Ik voel me niet aangesproken, maar het is ook niet mijn humor, en als het een stunt is van HP de Tijd of van YK zelf vanwege een nieuw boek, dan is het evengoed wel een beetje goedkoop scoren, vind ik dan he?
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 16 april 2014 @ 20:12:

[...]





Of de zakken met kleine kitkats en lions.





K

Nu baal ik nog meer dat de Aldi is verhuisd naar teverwegvoormij
Je bent zelf een theepot
Ik zou dit beter te accepteren vinden (als het echt is natuurlijk, valt nog maar te bezien), als ze zichzelf niet zo zou betrekken in dit geheel. Je mag best een beetje kritisch zijn over de simpelere medemens, maar neem jezelf dan alsjeblieft niet als de maatstaf van dingen, met je Mahler.
quote:jellybelly schreef op 16 april 2014 @ 20:23:

Jezus, als je het verschil niet begrijpt tussen een Hans Teeuwen die op het podium een duidelijk niet serieus te nemen stuk doet over de Jostiband, en deze omhooggevallen muts die vooral de 'primitieve' mens met zichzélf vergelijkt, dan heb je nog een hoop te leren over humor.Right back at ya. Als je naar aanleiding van een fractie van een interview het hele artikel en de hele bedoeling weet op te maken, dan heb je nog een hoop te leren over begrijpend lezen
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 april 2014 @ 20:25:

[...]





Voelen we ons niet allemaal verheven boven bepaalde mensen? Hoeveel mensen voelen zich niet beter dan een ander door hun afkomst ( milieu ), opleiding, smaak, kennnis, uiterlijk, talent voor wat dan ook?



Ik denk dat iemand met gevoel voor mode, gevoel voor wat een pasvorm is en zo vast wel neer kijkt op mensen die hun hele kledingkast vullen met spullen van de Action vanwege " zo leuk voor zo weinig geld ".

Iemand die verstand heeft van/ dol is op literatuur zal ook neerkijken op mensen die alleen maar doktersromannetjes lezen.



Heel menselijk; opkijken en neerkijken. Weet je ongeveer waar je zelf staat.Amen.
quote:jellybelly schreef op 16 april 2014 @ 20:23:

Jezus, als je het verschil niet begrijpt tussen een Hans Teeuwen die op het podium een duidelijk niet serieus te nemen stuk doet over de Jostiband, en deze omhooggevallen muts die vooral de 'primitieve' mens met zichzélf vergelijkt, dan heb je nog een hoop te leren over humor.Mijn naam is Jezus en ik lach me dood. Godzijdank is het bijna Pasen.
quote:Star schreef op 16 april 2014 @ 20:30:

[...]





Right back at ya. Als je naar aanleiding van een fractie van een interview het hele artikel en de hele bedoeling weet op te maken, dan heb je nog een hoop te leren over begrijpend lezen Dat weet ik niet, maar dat weet niemand toch? We beoordelen het zoals het ons nu toekomt. Als het anders bedoeld is, wat ik mag hopen, dan zien we dat wel weer.
Alle reacties Link kopieren
GeenStijl wijdt hier vandaag nog een tweede artikel aan, mét filmpje, waarin Yvonne vertelt: "Ik ben hooggeletterd en dat weet ik al heel lang", en hoe lastig dat is in de omgang met laaggeletterden.



Ivoren Toorenberg twittert over laaggeletterden
quote:MarianneDavids schreef op 16 april 2014 @ 20:23:

[...]





Misschien moet ze zelf eens in de spiegel kijken.Lukt haar niet, ze is behoorlijk bijziend (schreef ze zelf eens in één van haar boeken) en de Action verkoopt alleen leesbrillen.
quote:jellybelly schreef op 16 april 2014 @ 20:32:

[...]



Dat weet ik niet, maar we beoordelen dit toch allemaal zoals het er staat? Als het anders bedoeld is, wat ik mag hopen, dan zien we dat wel weer.Kennelijk beoordelen we het niet allemaal zoals het er staat, dat is wel duidelijk aan de verschillende reacties hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 16 april 2014 @ 20:17:

[...]





Maedje, det is neet waor

Du bis dan geweun ein Bourgondisch mooswief!
verba volant, scripta manent.
quote:noesa schreef op 16 april 2014 @ 20:33:

GeenStijl wijdt hier vandaag nog een tweede artikel aan, mét filmpje, waarin Yvonne vertelt: "Ik ben hooggeletterd en dat weet ik al heel lang", en hoe lastig dat is in de omgang met laaggeletterden.



Ivoren Toorenberg twittert over laaggeletterdenWat is dat toch met Geen Stijl? Niet genoeg originele gedachten danwel humor te vinden hier?
Alle reacties Link kopieren
Simpele mensen met van die klassieke Drentse koppen, maar met uitdrukkingsloze ogen.



Wat zijn klassieke Drentse koppen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Diztel schreef op 16 april 2014 @ 20:34:

[...]





Lukt haar niet, ze is behoorlijk bijziend (schreef ze zelf eens in één van haar boeken) en de Action verkoopt alleen leesbrillen.Dan gaat ze maar naar Hans Anders, o nee, da's de Action onder de brillenboeren, Het Huis is voor het betere volk.
verba volant, scripta manent.
quote:noesa schreef op 16 april 2014 @ 20:33:

GeenStijl wijdt hier vandaag nog een tweede artikel aan, mét filmpje, waarin Yvonne vertelt: "Ik ben hooggeletterd en dat weet ik al heel lang", en hoe lastig dat is in de omgang met laaggeletterden.



Ivoren Toorenberg twittert over laaggeletterdenWaarom heeft freule Kroonenberg het dan niet over de inferieure Nederlander i.p.v. de primitieve mens?
Alle reacties Link kopieren
quote:noesa schreef op 16 april 2014 @ 20:33:

GeenStijl wijdt hier vandaag nog een tweede artikel aan, mét filmpje, waarin Yvonne vertelt: "Ik ben hooggeletterd en dat weet ik al heel lang", en hoe lastig dat is in de omgang met laaggeletterden.



Ivoren Toorenberg twittert over laaggeletterdenVolgens mij is ze onzeker.
Laaggeletterden??? zijn dat intellectuele midgets?

Kaas de Vies | 16-04-14 | 18:10



Alle reacties Link kopieren
quote:noesa schreef op 16 april 2014 @ 20:33:

GeenStijl wijdt hier vandaag nog een tweede artikel aan, mét filmpje, waarin Yvonne vertelt: "Ik ben hooggeletterd en dat weet ik al heel lang", en hoe lastig dat is in de omgang met laaggeletterden.



Ivoren Toorenberg twittert over laaggeletterdenEerlijk gezegd begrijp ik dat wel. Kan mij goed voorstellen dat een hooggeletterde moeite heeft om een gesprek te voeren met een laaggeletterde. Of dat nou een probleem is? De een zit bij ajax en de ander in het concertgebouw. Je komt mekander alleen tegen in de metro. En dan nog is meer dan een beleefd knikje niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:funky2901 schreef op 16 april 2014 @ 20:37:

Simpele mensen met van die klassieke Drentse koppen, maar met uitdrukkingsloze ogen.



Wat zijn klassieke Drentse koppen?



Mensen die lijken op Bartje, denk ik



Stressed is just desserts spelled backwards
quote:ano*k schreef op 16 april 2014 @ 20:32:

[...]



Mijn naam is Jezus en ik lach me dood. Godzijdank is het bijna Pasen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven