Geld & Recht alle pijlers

recht op hoeveel vrije dagen overlijden ouder ?

16-04-2014 17:49 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje, heb beetje rondgespeurd , wat is nu gebruikelijk of waar heb je recht op bij overlijden van je ouder m.b.t vrije dagen. Er is geen CAO en verder ook niets in de arbeidsvoorwaarden opgenomen. Volgens mij heb ik nl. Gelezen dat wettelijk minimaal 2 dagen verplicht is1 dag voor dag overlijden en 1 dag voor begrafenis/crematie. Iemand verstand van zaken ??
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je gelijk, 2 dagen maar pin me er niet op vast.
bij ons 4 dagen, maar dat is alleen als je de begrafenis moet regelen



hoef je die niet te regelen dan heb je er 2



of dat wettelijk verplicht is in alle CAO's weet ik niet, het is wat in mijn CAO staat
Bij ons in de cao staat sowieso alle dagen vanaf de dag van overlijden, tot en met de uitvaart.

Andere dagen om eventuele zaken af te handelen in overleg.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, wij hebben wel een cao waarin t is vastgelegd. Maar kun je dat niet aan je werkgever vragen. Als een van mijn ouders overlijdt zou ik toch minimaal 1 week vrij willen zijn. Al is het alleen maar voor alles wat er geregeld moet worden binnen die week.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons de dagen tot de begrafenis dacht ik. Onder welke cao val je?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:ambrosia9 schreef op 16 april 2014 @ 17:53:

Geen idee, wij hebben wel een cao waarin t is vastgelegd. Maar kun je dat niet aan je werkgever vragen. Als een van mijn ouders overlijdt zou ik toch minimaal 1 week vrij willen zijn. Al is het alleen maar voor alles wat er geregeld moet worden binnen die week.



Klopt, er moet heel wat geregeld worden in zo'n week. Soms moet het huis of de kamer waar de ouder woonde ook al snel worden leeggemaakt, of blijft er een ouder achter die niet voor zichzelf kan zorgen en waar nog geen opvang voor is. Dan is het helemaal ingewikkeld.



Bij zowel het werk van mij als van mijn man geldt officieel 2 dagen verlof als je een ouder verliest. Maar mijn ervaring is dat werkgevers over het algemeen zeer sympathiek reageren in deze situaties. Ook van kennissen heb ik vaak gehoord dat een werkgever het open laat en het makkelijk accepteert als je 4 of 5 dagen wegblijft. Mijn werkgever was bezorgd en zei: "neem je tijd".
Er is geen recht op een X aantal dagen. Dit is wat de wet er over zegt:



Artikel 4:1



1. De werknemer heeft recht op verlof met behoud van loon voor een korte, naar billijkheid te berekenen tijd, wanneer hij zijn arbeid niet kan verrichten wegens:

a. zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden;

b. een door wet of overheid, zonder geldelijke vergoeding, opgelegde verplichting, waarvan de vervulling niet in zijn vrije tijd kon plaatsvinden;

c. de uitoefening van het actief kiesrecht.

2. Onder zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden worden in ieder geval begrepen:

a. de bevalling van de echtgenote, de geregistreerde partner of de persoon met wie de werknemer ongehuwd samenwoont;

b. het overlijden en de lijkbezorging van een van zijn huisgenoten of een van zijn bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn.
Sterfgeval 1e graads familielid (bloed of aanverwanten)

Als regel heb je vanaf de dag van overlijden tot en met de dag van begraven/cremeren (maximaal vier dagen) recht op verlof. Onder 1e graads familie wordt verstaan; de partner, de ouders en de kinderen van uzelf (of adoptie).



Ik heb dit opgezocht op het net. Misschien heb je er iets aan.
@jose

Dat is verouderde informatie. De huidige wetgeving heb ik zojuist ingekopieerd.
Lijkt me dat je dan volledig instort en uberhaupt niet kan werken de eerste tijd, maar dan valt dat onder ziekmelding ipv onder vrije dagen nemen lijkt me.
quote:melissa-x schreef op 16 april 2014 @ 17:57:

Bij zowel het werk van mij als van mijn man geldt officieel 2 dagen verlof als je een ouder verliest. Maar mijn ervaring is dat werkgevers over het algemeen zeer sympathiek reageren in deze situaties. Ook van kennissen heb ik vaak gehoord dat een werkgever het open laat en het makkelijk accepteert als je 4 of 5 dagen wegblijft. Mijn werkgever was bezorgd en zei: "neem je tijd".+1
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal betreft mijn vader, vandaag weer voor het eerste gaan werken. Afgelopen maandag was crematie, vorige week woensdag overlijden. Weet je het interesseert me niet zoveel hoeveel dagen ik vergoed krijg, maar voel me zo .... Mijn baas geeft nl. Aan dat dat natuurlijk niet allemaal voor zijn rekening kan komen en dat begrijp ik... Maar wil me nu 1 dag betaald verlof geven en de andere dagen voor eigen rekening. Nou prima, als hij het zo wil, maar had op zijn minst 2 dagen menselijk gevonden dag van overlijden en dag crematie. Voelt zo... Kan ik alle redenen wel aanvoeren ben nooit ziek, levert altijd werk naar volle tevredenheid etcetera. Heb inderdaad crematie helemaal moeten regelen en ook appartement moet nog helemaal leeggeruimd, maar ja stap voor stap :( ... De werkgever van mijn wederhelft is nog meer meelevend
quote:elninjoo schreef op 16 april 2014 @ 18:08:

Lijkt me dat je dan volledig instort en uberhaupt niet kan werken de eerste tijd, maar dan valt dat onder ziekmelding ipv onder vrije dagen nemen lijkt me.Dat ligt natuurlijk aan de omstandigheden.
quote:2xbelle schreef op 16 april 2014 @ 18:13:

Hoi allemaal betreft mijn vader, vandaag weer voor het eerste gaan werken. Afgelopen maandag was crematie, vorige week woensdag overlijden. Weet je het interesseert me niet zoveel hoeveel dagen ik vergoed krijg, maar voel me zo .... Mijn baas geeft nl. Aan dat dat natuurlijk niet allemaal voor zijn rekening kan komen en dat begrijp ik... Maar wil me nu 1 dag betaald verlof geven en de andere dagen voor eigen rekening. Nou prima, als hij het zo wil, maar had op zijn minst 2 dagen menselijk gevonden dag van overlijden en dag crematie. Voelt zo... Kan ik alle redenen wel aanvoeren ben nooit ziek, levert altijd werk naar volle tevredenheid etcetera. Heb inderdaad crematie helemaal moeten regelen en ook appartement moet nog helemaal leeggeruimd, maar ja stap voor stap :( ... De werkgever van mijn wederhelft is nog meer meelevendJezus wat asociaal! Waarom heb je je niet gewoon ziekgemeld? Vind het nogal wat als je ouders (de basis van je bestaan) wegvallen. Lijkt me niet met 'n paar vrije dagen op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd allereerst!



Werk je voor een klein bedrijf? Loopt het bedrijf goed? Want bij een klein bedrijf, dat niet lekker loopt, snap ik het al wat meer. Maar het blijft naar en ook niet slim, als je altijd goed werk levert en bijna nooit ziek bent. Dit vergroot loyaliteit niet.
http://www.mkbservicedesk ... ofregelingen-zijn-wet.htm
Ach 2xBelle, gecondoleerd met je vader! Wat vervelend dat je werkgever zo weinig meewerkend is, dat komt er dan nog eens bij.

sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel, dit is weer zo n ding waar ik me nu helemaal niet druk om moet maken. Is juist een middelgroot bedrijf wat erg goed loopt, daardoor misschien ook veel zakelijker dan een klein bedrijf. Ik was zo overrompeld toen hij met de opmerking kwam, ben daar toch helemaal niet mee bezig hoe we dat met die vrije dagen gaan oplossen ... Hij zou nog even bij pz navragen wat nu precies gebruikelijk was. Had gelukkig nog wel fatsoen met te condoleren
Alle reacties Link kopieren
Een week krijg je toch altijd wel, dat dacht ik. Hier tenminste wel en ik werk al heel wat jaren bij meerdere werkgevers. Wat Elninjo zegt, belachelijk, totaal geen meelevende werkgever. Je krijgt 1 dag betaald, alleen voor de begrafenis. Nog nooit eerder gehoord ook niet van anderen.



Gecondoleerd met het overlijden van je vader.
Nou hopelijk wordtbhij door pz direct teruggefloten want echt, hoe onaardig



Gecondoleerd met je verlies, heel veel sterkte deze periode
Alle reacties Link kopieren
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
quote:elninjoo schreef op woensdag 16 april 2014 18:28 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="2xbelle in "recht op hoeveel vrije dagen overlijden ..."" class="messagelink">2xbelle schreef op 16 april 2014 @ 18:13</a>:</b>

Hoi allemaal betreft mijn vader, vandaag weer voor het eerste gaan werken. Afgelopen maandag was crematie, vorige week woensdag overlijden. Weet je het interesseert me niet zoveel hoeveel dagen ik vergoed krijg, maar voel me zo .... Mijn baas geeft nl. Aan dat dat natuurlijk niet allemaal voor zijn rekening kan komen en dat begrijp ik... Maar wil me nu 1 dag betaald verlof geven en de andere dagen voor eigen rekening. Nou prima, als hij het zo wil, maar had op zijn minst 2 dagen menselijk gevonden dag van overlijden en dag crematie. Voelt zo... Kan ik alle redenen wel aanvoeren ben nooit ziek, levert altijd werk naar volle tevredenheid etcetera. Heb inderdaad crematie helemaal moeten regelen en ook appartement moet nog helemaal leeggeruimd, maar ja stap voor stap :( ... De werkgever van mijn wederhelft is nog meer meelevend</div></blockquote>Jezus wat asociaal! Waarom heb je je niet gewoon ziekgemeld? Vind het nogal wat als je ouders (de basis van je bestaan) wegvallen. Lijkt me niet met 'n paar vrije dagen op te lossen. Nou ja, asociaal? Ligt er toch aan wat er in de cao staat? Vind 1 dag ook wel erg weinig, heb dat ook nooit eerder gehoord. Dus dat zou ik even nakijken. Maar waarom meteen ziekmelden? Je kunt toch ook in overleg gaan? En misschien zelf een paar dagen verlof opnemen? Ik vind het ook vreemd dat een werkgever daar persé in zijn eentje voor op moet draaien.
En gecondoleerd trouwens. Sterkte met dit verlies.
Ik ben uitzendkracht met vast contract en ik krijg. De dag van overlijden en de dag van begrafenis of crematie betaald verlof.

Maar als je verantwoordelijk bent voor regelzaken krijg je de tussenliggende dagen ook betaald.



Bij mij gingen ze heel sneaky vragen of ik geen broer/zus had, en hoe laat de begrafenis zou zijn (want daarna kan ik natuurlijk gewoon werken haha).

Ik dacht dus dat ze bij mij al streng waren, maar wat zich nu afspeelt bij jou vind ik echt schandalig hoor!



Ik begrijp dat je hier helemaal niet mee bezig wil zijn, maar je werkgever maakt daar mijn inziens vies gebruik van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven