Werk & Studie alle pijlers

Foutjes op het werk

16-04-2014 19:40 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze week 2 keer een domme fout gemaakt op mijn werk. Deze fouten hebben op zich geen gevolgen voor iemand, maar zorgen wel voor wat extra werk en dergelijke.



Ik ben best vaak verward, en daardoor maak ik nogal eens fouten.

Daarom kijk ik alles ook 3 keer na, voordat het bijvoorbeeld doorgestuurd wordt. Maar soms glipt er blijkbaar toch wat nalatigheid door.



Beide keren stond mijn baas er ook bij. En dan voel ik me zo ontzettend dom!



En ik weet dat er veel ergere dingen zijn, maar hoe kan ik dit voortaan voorkomen?



Want nu heb ik het belachelijke gevoel dat ik wel duizend slimme dingen moet zeggen om die 2 fouten goed te maken :-)

Want het ergste vind ik aan zo een fouten is echt het domme gevoel dat ik eraan overhoud.



Maken jullie wel is fouten op je werk, en hoe ga je daar mee om?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. Een bepaald product wat niet geleverd wordt bij de klant of een verkeerd product. Niet alleen ik maak die fouten maar mijn collega's ook wel eens. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, zolang het maar niet dagelijks is en de fout wel herstelt wordt.
.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen maakt fouten op het werk, je baas ook. De vraag is, hoe je met die fouten omgaat. Wat je doet om ze te herstellen, en mogelijk te voorkomen in de toekomst.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Iedereen maakt fouten, de kunst is om ze zo goed mogelijk op te lossen. En je verantwoordelijkheid te nemen. Schuif de schuld niet bij een ander in de schoenen.



Ik had ooit zo'n collega, al haar fouten waren de schuld van iemand anders. Maar bij een bank, waar elke transactie op naam geregistreerd werd, kwam ze daar gelukkig niet mee weg!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja hoor ik maak ook weleens een foutje , iedereen toch wel?

Ik werk in het onderwijs en dan gebeurt het me best weleens dat ik een foutje maak in het nakijken van toetsen bijvoorbeeld.

Dan voel ik me ongelofelijk dom , maar goed ik herstel de fout en leg het uit aan een kind.

En dan is het eigenlijk ook weer ok.

Wat ik wel echt heel erg vind , is dat mijn duo collega mails verstuurt uit naam van ons beiden vol spelfouten...en dat kun je dus echt niet maken als leerkracht met een voorbeeld functie. Hierop wijs ik haar dan trouwens wel. Zeker met schrijffouten op een rapport.
Fouten maken mag als het maar niet iedere keer dezelfde is, je er van leert, het geen kapitaal kost en liefst niet vaker dan eens per kwartaal
Alle reacties Link kopieren
Oei ja! Ik kan altijd zo balen van domme medicatiefouten ( gehandicaptenzorg), zo slordig en dom

Het gebeurt me gelukkig niet vaak..
Alle reacties Link kopieren
Waar gehakt wordt vallen spaanders, oftewel, waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Nou is de ene fout de andere niet, een rok opsturen naar een klant die een trui heeft besteld is minder erg dan iemand verkeerde medicijnen geven of het verkeerde been amputeren. Zorg dat je niet onzeker wordt, put je niet uit in allerlei excuses of redenen waarom het fout ging, zorg gewoon dat je je zaakjes goed op orde hebt.
verba volant, scripta manent.
quote:binkie schreef op 16 april 2014 @ 20:33:

Oh ja hoor ik maak ook weleens een foutje , iedereen toch wel?

Ik werk in het onderwijs en dan gebeurt het me best weleens dat ik een foutje maak in het nakijken van toetsen bijvoorbeeld.

Dan voel ik me ongelofelijk dom , maar goed ik herstel de fout en leg het uit aan een kind.

En dan is het eigenlijk ook weer ok.

Wat ik wel echt heel erg vind , is dat mijn duo collega mails verstuurd uit naam van ons beiden vol spelfouten...en dat kun je dus echt niet maken als leerkracht met een voorbeeld functie. Hierop wijs ik haar dan trouwens wel. Zeker met schrijffouten op een rapport.Je collega verstuurD mails vol spel fouten? Ik dacht: 'Ik wijs je er maar even op.'
Alle reacties Link kopieren
oohh haha dat is wel heel slordig van mij , maar hey fouten maken mag ;0
Alle reacties Link kopieren
Hangt ervan af wat je onder foutje verstaat.... ik werk op een randje. Niet opletten kan een dode als gevolg hebben. Een taalfoutje is niet een big deal. Afhankelijk van je referentiekader dus......
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, iedereen maakt fouten.

Ik moet bekennen dat ik het daar wel heel moeilijk mee heb op m'n werk. Ik doe namelijk werk op mbo-niveau, terwijl ik hbo heb gedaan. Hierdoor vind ik zelf stiekem dat ik geen fouten mag maken, ik zou dit werk immers met twee vingers in m'n neus 'moeten kunnen'.



Maar foutloos werken is gewoon schier onmogelijk.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gestopt met een bepaalde baan omdat fouten maken dood of leven betekende. 's Avonds lag ik in bed te malen of ik het allemaal wel goed had gedaan en of de diagnoses wel goed waren.



In andere banen waar het gewoon goed te maken was maakte ik heus wel foutjes en dat is helemaal niet erg.
Ik maakte iedere x zelfde soort fout. Erg frustrerend. In het verleden een keuze gemaakt op werkgebied wat niet de juiste was. Ondanks mijn grote inzet kon ik de uitkomsten niet veranderen. Het heeft mij mijn baan gekost😢.
Ik vind het verschrikkelijk als ik een fout maak en er niet zelf als eerste achter kom. Het ergste wat mis is gegaan is dat ik een afspraak ben vergeten. Het was op een dag dat ik normaal thuis werk en het heel druk had. Kreeg ik ineens een mailtje van mijn collega 'Ik heb je gemist bij klant X'. Verschrikkelijk.

Oh en van de week had ik een dossier getoetst van een collega en gezegd dat hij een rekenfout had gemaakt. Bleek dat ik het zelf juist verkeerd had berekend. Die collega is dan heel laconiek, maar ik vind het heel genant.

En vandaag nog... Ik had een stuk rondgestuurd aan 16 mensen met het verzoek om opmerkingen/correcties. Kreeg als antwoord alleen maar dat ze het helemaal goed vonden. Dus ik had het klaar staan om definitief te versturen, zie ik de datum '11 april 2011'. Eigenlijk is het nog erger dat 16 mensen dat over het hoofd zien!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik maak ook wel eens een foutje. En mijn collega's ook. Op mijn werk is dit geen geval van leven of dood, hooguit vervelend omdat het wat langer duurt. We zijn mensen en ik leer er van.
Er op zaterdagochtend achter komen dat je teveel tijd op de kluis gezet hebt en dat ie niet op maandagmorgen open zal gaan maar op maandag middag. Best lullig dat je niet bij het kasgeld kan en ik heb de hele morgen zitten duimen dat er niemand zijn paspoort kwam halen uit een safeloket...
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ook regelmatig foutjes. Op mijn vorige werk kon dat inderdaad vervelende gevolgen hebben. Sowieso meer werk op een toch al hectische afdeling. Collega's werden er niet blij van en ik zat op het randje van overspannen zijn. Op een gegeven moment ben ik door schoonmoeder naar ha gestuurd, waar ik vervolgens een halfuur lang heb zitten uithuilen.



Een week later was de diagnose AD(H)D eindelijk rond. Dat heeft veel opluchting en begrip voor mezelf opgeleverd. En een paar maanden later is me een hele leuke baan door een paar hele lieve mensen aangeboden. Heb het nu super naar mijn zin, vrijwel geen stress meer. En die kleine foutjes kunnen hier veel makkelijker opgevangen worden.



Omdat mijn sterke kanten nu veel beter tot hun recht komen, zijn die foutjes ook minder erg. Oh en het scheelt enorm dat er geen dozijn collega's om me heen hangen om me op de vingers te kijken :-).
Alle reacties Link kopieren
quote:binkie schreef op 16 april 2014 @ 21:53:

oohh haha dat is wel heel slordig van mij , maar hey fouten maken mag ;0



Nee, fouten maken mag niet maar het gebeurt soms. Dat is iets anders



Als ik, of een collega ( verschillende disciplines) een fout maak kan er iemand doodgaan, blijft er een gaas achter in een buik of wordt iemand aan her verkeerde lichaamsdeel geopereerd



De controle op veel zaken is strak. Iemand kan een fout maken maar er is altijd controle. De kans is dus groot dat die fout wordt herkend. Daar waar het misgaat bekijken er op meerdere vlakken mensen niet opgelet te hebben.



TO, jij werkt denk ik administratief. Jouw fout kost niet een leven, dat wil niet zeggen dat een fout niet zo erg is.

Kun je bedenken waarom het misgaat? Is er een open cultuur op de afdeling en is dit bespreekbaar? Zijn er dus mogelijkheden om binnen de groep collega's te werken aan het voorkomen van bepaalde veel voorkomende fouten?

Sommige handelingen zijn foutgevoelig, bijv intypen van een cijferreeks, beter zou scannen zijn.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Och ja hoor, dure producten besteld die we achteraf helemaal niet nodig hadden. Een aanvraag in het buitenland gedaan en er achteraf achter komen dat je wat bent vergeten, alsnog besteld, maar omdat ze alleen dat ene product moesten fabriceren waren de fabricagekosten en de transportkosten enorm. Een offerte voor een nieuwe klant naar een verkeerd bedrijf gestuurd waardoor ze pislink opbelde omdat de offerte lager was dan dat zij betaalde, nav daarvan zeiden ze hun contract op. Of op een factuur wel eens een nul teveel gezet, of een mail naar de verkeerde persoon gestuurd.



Ik denk altijd maar zo, waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Het is en blijft altijd mensenwerk. Echter heeft het ene verderstrekkend gevolgen dan het ander. Ik ben gelukkig niet verantwoordelijk voor mensenlevens, maar voor producten en diensten. Wat ik zelf merk is dat als je aan je leidinggevende duidelijk laat weten dat je iets niet met opzet deed, je excuses aanbied en er in het vervolg goed op let dat het niet weer gebeurt, men je dat best wil vergeten. Als je er maar van leert en er in het vervolg beter op let.



Wat je nu nog zou kunnen doen TO, naar je leidinggevende stappen en aangeven dat je het ontzettend vervelend vond, dat je je best doet om er goed op te letten maar dat het toch nog mis is gegaan. Kijk samen naar wat je misschien kunt veranderen in het proces, of hoe je extra controle momenten kunt inbouwen. Is er een 4-ogen principe nodig, kun je een checklist er naast houden. Als jij aangeeft dat je er van wilt leren, dan kom je daarmee het verst.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst, heel fijn om te lezen dat iedereen fouten maakt! Ook weet ik dit vanbinnen wel, het doet toch ontzettend deugd dit ook bevestigd te zien!



@SuzanneSuus

Ik zit helemaal niet in de administratie, grappig dat je dat denkt.



Ik zit in de ontwerpwereld. Een fout die ik vandaag gemaakt had, ging over een technische tekening, met een maat erop die van geen kant klopte. Een maat die ik wel duizend keer had nagekeken, omdat deze zo belangrijk was.. Het prototype gemaakt mbv deze tekening was dus gewoon gênant fout, dit terwijl de baas toekeek terwijl ik het prototype in elkaar aan het steken was..



Het valt allemaal op te lossen door wat schuur en slijpwerk, dus het is ook zeker geen super erge fout. Maar de domheid en ongemakkelijkheid die erbij komt kijken, als ik daar zo wat klungelig sta te staan dan, pfff :-)



De reden waarom ik het mij zo aantrek, is denk ik ook omdat de bedrijfscultuur irritant sereen is. Er wordt bijna niet gepraat, en al zeker niet over onzekerheden of fouten. Dus in mijn hoofd lijkt het gewoon ook dat iedereen perfect werk levert, terwijl dit waarschijnlijk niet het geval zal zijn inderdaad.



De enige reden waarom ik kan bedenken dat het wel is misgaat is dat ik een enorme warhoofd ben, maar ja dat is geen geldend excuus zeker :-)



Dus tips om een betere focus te hebben tijdens het werken of nakijken van mijn werk zijn dus zeker welkom! Nu laat ik het vaak dubbelchecken door een collega, maar daar kan ik natuurlijk ook niet steeds op rekenen..
Alle reacties Link kopieren
Ik vergeet wel eens iets, maar slordige fouten heb ik tot nu toe niet gemaakt.



Ik voer mijn taken zelfstandig uit, aangezien ik de enige op de afdeling ben met mijn expertise. Ik overleg met mijn collega's wat er speelt en maak voor mezelf een planning.
Alle reacties Link kopieren
Administratieve foutjes kunnen wel degelijk voor zeer ernstige gevolgen zorgen. Zo is bij mij ooit mijn paspoort ongeldig verklaard, terwijl ik voor mijn werk de wereld rondvloog. En niemand die dan even de pashouder een briefje stuurt van: Hey we hebben je paspoort ongeldig gemaakt. Ik moest er een jaar later met een onbenullige bankhandeling achter komen dat mijn pas niet geldig was. Intussen was ik allerlei vage landen in- en uitgereisd. Ik kan er nog boos om worden als ik bedenk wat me had kunnen overkomen.
Alleen als je niet werkt, maak je geen fouten met het werk.



Ik maak ook wel eens fouten helaas. Ik kan er helaas ook niet goed mee om gaan. Mijn baas kan bij een fout mij ook erg onzeker maken.

Gelukkig controleren wij elkaar, en zijn het meestal kleine foutjes die er tussendoor glippen. (Per ongeluk 10 stuks in een doosjes doen ipv 6 stuks)



1 keer heb ik wel een vervelende fout gemaakt. Ik kreeg een handgeschreven recept waarop stond diovan 80 (vergoed wordt alleen nog onder de stofnaam; valsartan 80 (bloeddrukverlager)). Ik las: divisun 800. (vitamine D) dus ik heb divisun 800 geleverd. Collega keek na, was prima, baas had het ook niet gezien. Tot hij met het herhaalrecept kwam (kopie) en hij kreeg ineens valsartan mee, dat was iets anders.

Bloeddruk gecontroleerd en dat was gelukkig nog prima. Maar ik heb er nog lang van wakker gelegen!
Wat ik heb gedaan toen ik veel fouten maakte is checklijsten maken en nog veel meer opschrijven. Ben van mezelf soms warrig en als ik mij wat minder voel heb ik soms moeite om mij te concentreren. Nu zijn al veel meer dingen uitgebannen wat er mis kan gaan. Ook ben ik in de tussentijd steeds grotere projecten gaan doen, meestal veel zelfstandig, en daarom zijn de check lijsten ook steeds meer uitgebreider geworden. Dit heeft mij echt geholpen en de twee mensen onder mij ook omdat ze nu ook volgens dit systeem werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven