Yvonne Kroonenberg over primitieve mensen bij de Action

16-04-2014 18:17 532 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.hpdetijd.nl/20 ... rg-la-motte-en-philomena/



Primitieve mensen

‘Ik luister eigenlijk uitsluitend naar klassieke muziek – Schubert en Mahler zijn mijn favorieten. Maar dat is niet altijd zo geweest, hoor. Ik heb de klassiek muziek pas heel laat ontdekt. Thuis luisterden we veel naar Franse chansons. Dat vond mijn vader mooi. Georges Brassens. Léo Ferré. Barbara. En mijn moeder hield helemaal niet van muziek, dus die zette ook nooit iets op. Achteraf vind ik het een omissie van belang dat ik niet ben opgevoed met klassieke muziek. Maar het is niet anders.



‘Niet zo lang geleden heb ik een cursus Mahler gevolgd bij Leo Samama. In het Concertgebouw. Ik leerde daar echt naar de muziek te luisteren en die te ontleden. Ik was op een middag, een paar uur voordat ik naar die cursus ging, uitgenodigd door een politieman om eens in Amsterdam-Noord te komen kijken. Ik wist niet wat ik zag: mensen die zó primitief zijn dat ze niet eens een gewone zin kunnen uitspreken. Ze slaken kreten, vaak op harde toon, omdat ze toch wel heel graag begrepen willen worden.



‘Deze week was ik in Assen en daar zag ik ze weer, die primitieve mensen. In de Action. Simpele mensen met van die klassieke Drentse koppen, maar met uitdrukkingsloze ogen. Ik liep daar rond en probeerde die mensen te begrijpen, op dezelfde manier als dat ik me probeer te verdiepen in het geestelijk leven van dieren. Want als taal niet je eerste vervoermiddel is om je te uiten, omdat het je gewoon niet gegeven is om een zinnetje te zeggen, dan beweeg je je op een heel andere manier door de wereld dan wij. En dan zit ik even later bij dat clubje in het Concertgebouw moeilijke dingen over Mahler te leren en dan denk ik, denkend aan wat ik een paar uur daarvoor had gezien: iedereen noemt zich ook maar mens tegenwoordig.’





Het interview is een voorpublicatie. De interviewer zegt in een tweet dat het een serieus interview betreft en geen satire.





Met name met laatste stukje heeft Kroonenberg zich niet erg populair gemaakt op Twitter. Wat vinden jullie, kan dit, of kan dit niet?
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:boebezoebe schreef op 16 april 2014 @ 22:10:

Lijkt me heel erg zwaar, uit je verband gerukt worden als hooggeletterde.Hahaha, ja, in het filmpje liet ze toch echt wel haar ware ik zien, een over het paard getilde troela met pretenties
Alle reacties Link kopieren
In mijn werk moet ik ook wel eens simpel te communiceren naar mensen die iets willen weten.



Ze gaan eerder naar een advocaat als ze horen dat ze "korting kunnen krijgen", dan wanneer ze horen dat ze een toevoeging kunnen aanvragen.....
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:meerdereklanten schreef op 16 april 2014 @ 22:12:

[...]





En dus voor iemand die graag leest is dat ook 'lastig'. Want die instelling zie je dus niet alleen bij de gemeente, maar overal. We nemen in alles de laagste gemene deler. Daarmee ontneem je mensen wel de mogelijkheid tot groei.



Nou, ik denk dat men er meer van uitgaat dat iedereen het foldertje of de brief moet begrijpen. En een hooggeletterde snapt een simpele brief wel, andersom niet. Wil je groeien, lees je maar een Kronenbergje (jeetje, je kunt ze volgens mij nog drinken ook!)



Ik vraag me trouwens wel af of de Drenten zich niet eens achter de oren moeten gaan krabben over hoe ze overkomen. Een half jaar terug ofzo maakte Maarten van Rossum ook al dergelijke opmerkingen over wat hij zag langs het spoor in Drenthe. Of pleegt mevrouw Kronenberg plagiaat?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 16 april 2014 @ 22:14:

In mijn werk moet ik ook wel eens simpel te communiceren naar mensen die iets willen weten.



Ze gaan eerder naar een advocaat als ze horen dat ze "korting kunnen krijgen", dan wanneer ze horen dat ze een toevoeging kunnen aanvragen.....Je kunt bijvoorbeeld ook zeggen: U kunt toevoeging aanvragen. En vervolgens uitleggen dat dat 'korting' is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 16 april 2014 @ 22:16:

[...]





Nou, ik denk dat men er meer van uitgaat dat iedereen het foldertje of de brief moet begrijpen. En een hooggeletterde snapt een simpele brief wel, andersom niet.



Dat ben ik ook wel met je eens. Je leert er alleen niets van. Leren doe je door met dingen geconfronteerd te worden die je in eerste instantie niet begrijpt.



Ik doel natuurlijk niet specifiek op dat foldertje van de gemeentje.
Alle reacties Link kopieren
quote:meerdereklanten schreef op 16 april 2014 @ 22:16:

[...]





Je kunt bijvoorbeeld ook zeggen: U kunt toevoeging aanvragen. En vervolgens uitleggen dat dat 'korting' is.



Laaggeletterden lezen liefst een zo kort mogelijke tekst. Dus.. als we alle 'u kunt toevoegingen aanvragen' nog een keer uit gaan leggen, lezen ze niet meer.



Overigens, niet alleen laaggeletterden lezen slecht. Het is bekend dat studenten vaak fouten maken op tentamens, omdat ze de tekst van de vraag slecht lezen.

Maar goed, lekker nutteloze discussie hier. Voel je je zo slecht behandeld, omdat je overheidsfolders te makkelijk leest?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:meerdereklanten schreef op 16 april 2014 @ 22:20:

[...]





Dat ben ik ook wel met je eens. Je leert er alleen niets van. Leren doe je door met dingen geconfronteerd te worden die je in eerste instantie niet begrijpt.



Ik doel natuurlijk niet specifiek op dat foldertje van de gemeentje.Nee, maar zo begon ik er wel over. Leren moet je niet van een informatieve tekst. Leren doe je door een boek te lezen. Als je laaggeletterd bent, kun je zelfs leren van ondertiteling van een film.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:meerdereklanten schreef op 16 april 2014 @ 22:16:

[...]





Je kunt bijvoorbeeld ook zeggen: U kunt toevoeging aanvragen. En vervolgens uitleggen dat dat 'korting' is.



Heb je enig idee hoe lang zo'n uitleg dan moet duren ???

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 16 april 2014 @ 22:21:

[...]





utteloze discussie hier. Voel je je zo slecht behandeld, omdat je overheidsfolders te makkelijk leest?



Nee dat bedoel ik niet, probeer voor de verandering serieus te zijn ;)



Het lijkt soms wel alsof we alleen nog maar hapklare brokken aan mekander willen en kunnen voeren. Alsof dat nog het enige is wat we voor elkaar over hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 16 april 2014 @ 22:16:

[...]



Wil je groeien, lees je maar een Kronenbergje (jeetje, je kunt ze volgens mij nog drinken ook!)







(niet te zuipen, die bagger)



Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 16 april 2014 @ 22:24:

[...]





Heb je enig idee hoe lang zo'n uitleg dan moet duren ???





Ja ;)



Maar het is toch leuk als je kennis weet over te dragen? En als je iets hebt kunnen leren?
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 16 april 2014 @ 22:27:

[...]





[img]http://img3.findthebest.com/sites/defau ... _62507.jpg[/img]ja ja ja
Alle reacties Link kopieren
quote:Diztel schreef op 16 april 2014 @ 22:09:

"In een eerste reactie laat Kroonenberg weten dat de tekst uit z'n verband is gerukt".



wordt vervolgd.....Oh LOL. En het filmpje zeker ook?
Alle reacties Link kopieren
quote:meerdereklanten schreef op 16 april 2014 @ 22:27:

[...]





Ja ;)



Maar het is toch leuk als je kennis weet over te dragen? En als je iets hebt kunnen leren?



Vertel dat maar aan iemand die net een brief van een advocaat heeft gekregen, m.b.t. partneralimentatie.



Een "leermoment".......

Ben je manager ofzo ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 16 april 2014 @ 22:29:

[...]





Vertel dat maar aan iemand die net een brief van een advocaat heeft gekregen, m.b.t. partneralimentatie.



Een "leermoment".......

Ben je manager ofzo ?Tering wat ben jij cynisch :P
Alle reacties Link kopieren
quote:Donkeyshot schreef op 16 april 2014 @ 22:03:

[...]





Racisme is overwonnen zodra afkomst, ras of huidskleur er niet meer toe doen. Dan komt het met die banen wel goed en met die grapjes ook. Dat gaat in ene moeite door.

Zolang we pigmentally challenged people gekleurde mensen moeten behandelen als extra breekbaar en kwetsbaar, is racisme nog springlevend. En andersom.

Eens.

En om het op dit topic te betrekken: racisme is overwonnen als een HP de Tijd een stuk als dat van 'intellectueel' Yvonne Kroonenberg net zo makkelijk publiceert als het om niet-blanken gaat.

Zolang er nog met twee maten gemeten wordt klopt er iets niet.



(Lol @ 'pigmentally challenged' )
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 16 april 2014 @ 21:57:

[...]





Ja denkt toch niet dat ze daar de HP de Tijd lezen hè? Leest er überhaupt nog wel iemand een papieren courant als HP de Tijd? Wordt die niet op een Remington getypt?
Alle reacties Link kopieren
De oplage is nog geen 28 duizend.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:noesa schreef op 16 april 2014 @ 22:53:

[...]



Leest er überhaupt nog wel iemand een papieren courant als HP de Tijd? Wordt die niet op een Remington getypt?



Neuh, gekalligrafeerd met een kroontjespen.



Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 16 april 2014 @ 22:14:

In mijn werk moet ik ook wel eens simpel te communiceren naar mensen die iets willen weten.



Ze gaan eerder naar een advocaat als ze horen dat ze "korting kunnen krijgen", dan wanneer ze horen dat ze een toevoeging kunnen aanvragen.....Het betreft een verklaring omtrent inkomen en vermogen, toevoeging is zó jaren 80.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 16 april 2014 @ 23:18:

De oplage is nog geen 28 duizend.quote:Snoesje666 schreef op 16 april 2014 @ 23:19:

[...]





Neuh, gekalligrafeerd met een kroontjespen.



Zo'n papieren courant heeft bijna iets..... primitiefs, dierlijks en simpels.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 16 april 2014 @ 23:25:

[...]





Het betreft een verklaring omtrent inkomen en vermogen, toevoeging is zó jaren 80.http://www.rvr.org/nl/sub ... andverlener,Aanvraag.html



De aanvraag doet u niet zelf.

De mediator of advocaat vraagt namens u subsidie aan bij de Raad voor Rechtsbijstand. Dit heet een toevoeging. Deze aanvraag moet vooraf worden ingediend.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:noesa schreef op 16 april 2014 @ 22:28:

[...]



Oh LOL. En het filmpje zeker ook?Daar was natuurlijk in "geknipt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 16 april 2014 @ 22:16:



Ik vraag me trouwens wel af of de Drenten zich niet eens achter de oren moeten gaan krabben over hoe ze overkomen'De Drenten'? Ik ben ook een Drent en ik voel me totaal niet aangesproken. Sterker nog, ik snap stiekem wel wat mevrouw Kronenberg bedoelt...(al vraaag je er ook om, als je in de Action komt, daar kun je idd geen hoogdravend gesprek verwachten,)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven