Werk & Studie alle pijlers

Wat te doen met "de korte vraag tussendoor"?

17-04-2014 00:46 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een winkel en het gebeurt best vaak dat wanneer ik een klant help, er iemand tussendoor komt en zegt: "Sorry dat ik u onderbreek, maar ik heb even een korte vraag tussendoor". Soms zeg ik ja, soms zeg ik dat ik er een collega bijroep, soms nee (en dan altijd met de reactie dat de vraag echt heel kort is, terwijl het vaker wel dan niet toch een lange vraag blijkt te zijn). Ik kan de klant die ik op dat moment help boos maken, want hij/zij was toch echt eerst en de "vraagsteller" kan ook weer vinden dat ik niet klantvriendelijk ben omdat ik soms nee zeg en aangeef dat hij/zij zometeen wel geholpen wordt. Wat hoor je dan eigenlijk te doen?
Some flies are too awesome for the wall
Ik heb geen idee wat je hoort te doen, maar ik zelf ben er niet zo van gediend als er iemand tussen komt met een 'korte' vraag, al helemaal als dat dan een lange vraag wordt. Ik heb ook in de rij gestaan en gewacht en dan springt de verkoper over op een andere klant omdat die meent een korte vraag te hebben.



Ben ook een keer de winkel uitgelopen toen ik geholpen werd met het uitzoeken van een keuken en de man met de korte vraag meer dan 5 minuten met 'mijn' verkoper aan de praat was. Ik zelf had de beste man alleen nog maar verteld dat we naar een keuken op zoek waren met een vaatwasser en oven, minder dan een halve minuut eigenlijk, en voor hij kon vragen wat het budget was ging ie ervandoor. Heb vriendelijk gewuifd, dat dan weer wel



Zou zelf trouwens ook nooit onderbreken om een vraag tussendoor te stellen, maar als winkelier zou ik de klant door verwijzen naar je collega of aangeven hoe lang de geschatte wachttijd is en eerst je eerste klant afwerken.
Alle reacties Link kopieren
Is niet zo moeilijk toch? Mensen vragen dat niet als je echt met iemand in gesprek bent. Ze vragen zoiets meestal als je wat staat in te pakken, aan te slaan op de kassa ed En ja, je kunt best even een vraag aanhoren terwijl je je handen laat wapperen. Is de vraag niet kort of moet je er iets voor doen is een "ik kom zo bij u" echt voldoende.
Alle reacties Link kopieren
quote:maantje1001 schreef op 17 april 2014 @ 01:24:

Zou zelf trouwens ook nooit onderbreken om een vraag tussendoor te stellen, maar als winkelier zou ik de klant door verwijzen naar je collega of aangeven hoe lang de geschatte wachttijd is en eerst je eerste klant afwerken.Dus jij zou als winkelpersoneel niet even een ja of nee geven op een vraag of er nog.... is? Of een ..... uur op de vraag hoe laat ze dicht gaan oid? Béétje multitasking mag best hoor.
quote:nina1966 schreef op 17 april 2014 @ 01:26:

[...]



Dus jij zou als winkelpersoneel niet even een ja of nee geven op een vraag of er nog.... is? Of een ..... uur op de vraag hoe laat ze dicht gaan oid? Béétje multitasking mag best hoor.Dat wel, sorry, ik heb duidelijk in de verkeerde winkels gewerkt! Dat wel ja, maar een vraag die meer dan twee regels antwoord vereist (bij wijze van spreke uiteraard) moet toch echt wachten als ik in gesprek ben met een andere klant, die ook gewacht heeft op zijn beurt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Nina, ze vragen dat dus wel als ik met iemand in gesprek ben. Als ik met iets bezig ben dat niet voor een klant in de winkel is, opruimen of iets dergelijks, dan leg ik mijn werk gelijk neer en help de klant. Ze onderbreken dus of mij of de klant die ik aan het helpen ben.
Some flies are too awesome for the wall
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik die vraag beantwoorden met: Wat is uw vraag?

Je zegt dan nog niet toe alles te laten vallen voor de nieuwe vraag en je kunt dan na het aanhoren van de vraag beslissen of je snel antwoord kunt geven of dat de nieuwe klant nog even moet wachten.
Luister naar je hart, want dat klopt
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het persoonlijk ook nogal onbeleefd maantje, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen . Daarom zoek ik een antwoord waarmee ik beide klanten tevreden kan houden. Nee is niet goed, ja is niet goed, een collega erbij roepen is niet goed (want onnodig, duurt te lang etc.) .
Some flies are too awesome for the wall
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met ' ik kom zo bij u, ik ben nu in gesprek met deze klant' ? Ik vind het altijd zeer respectloos en onbeleefd inderdaad tegenover de eerste klant als een tweede klant tussendoor wat wil vragen want het zijn nooit korte vragen/antwoorden.
Ik zou dat alleen maar vragen als het echt een korte vraag is, een ja-nee vraag. Ik zou het dus gewoon even tussendoor doen (vooral omdat ik laatst 45 minuten bij de apotheek heb zitten wachten op mijn beurt, terwijl ik alleen maar wilde weten of ik een zak oude medicijnen daar kwijt kon. Na 45 minuten was ik nog niet aan de beurt en heb ik de zak maar weer meegenomen ). Als het toch een lange vraag blijkt, zeg je daarna gewoon dat je eerst je andere klant helpt. Weet de vragensteller in ieder geval dat hij niet voor niets zit te wachten.
Pantax : volgende keer gewoon die zak op de balie zetten en zeggen dat het oude medicatie is je hebt verder geen vraag of niks, dus dat kan prima. En de apotheek is verplicht om het in te nemen dus je hoeft het niet eens te vragen verder. Ik zou het niet raar vinden als je het zo zou doen.



TO : ik zou idd de vraag even afwachten en als het echt een kort antwoord is dat gewoon geven. Is het een langer antwoord, dan zou ik een collega roepen.
Ik vond dat zo onbeleefd... Zelfs tussendoor vragen vond ik onbeleefd (ik ben ook veel te braaf ). Ik twijfelde omdat er medicijnen en een ton lege naalden bij zaten die bij deze apotheek niet te krijgen zijn. Maar volgende keer zet ik hem gewoon op de balie, dank voor de tip!
Heel beleefd antwoorden:Goedemorgen/middag Ik ben op dit moment al bezig met deze meneer/mevrouw. Wilt u even wachten of wilt u de vraag liever aan 1 van mijn collega's stellen?Wel ferm zeggen anders gaan ze in discussie en als ze toch doorkletsen:Sorry maar deze meneer/mevrouw was toch echt voor.



Zo leerde je dat vroeger (ik heb als tiener in de zeer drukke zaak van mijn opa gestaan) en dat werkte altijd.Ik vond dat zelf beetje ouderwets maar mijn (nu tiener) neefje had laatst soortgelijke vraag over zijn retail bijbaan en daar werkte de "ouderwetse" aanpak ook nog dus het is het proberen waard.



Ik baal echt enorm van die "mag ik even iets vragen" en geef dan zelf tegen de voordringen ook aan dat ik voor ben en dat hij/zij even moet wachten
De vraag kan nog zo kort zijn, als het lang duurt om het antwoord te geven of uit te zoeken onderbreek je je gesprek met de klant waar je je mee bezig was toch te lang. Ik zou dus ook iets zeggen als 'ik kom zo bij u', of die tweede klant naar een collega verwijzen. Dat is wel zo klantvriendelijk naar die eerste klant.
Ik stond laatst bij 't Kruidvat waar 2 lange rijen bij de kassa's stonden aan te schuiven. Product X wat ik zocht stond niet meer in het vak. Ik ben wegens de te lange rijen gewoon weggelopen en besloot product X in 'n andere winkel te halen. Maar ik vind dat in zo'n geval je wel de korte vraag moet mogen stellen of ze product X nog wel achter op voorraad hebben. Daar kunnen ze ja of nee op antwoorden. Ik zou voor die vraag te mogen stellen echt niet achter aan in de rij aansluiten. Nu is het personeel bij onze Kruidvat meestal niet al te gemotiveerd, dus de kans is ook nog zeer groot dat je 'n nietszeggend antwoord zou krijgen met 'als het er niet staat dan hebben we 't niet', dus ook dat doet je de moeite besparen. Als je echter in 'n servicegerichte winkel werkt en wel redelijk op de hoogte bent van voorraden en leveringen, vind ik dat je zeker tijd moet maken voor iemands korte vraag. Als het toch 'n langere vraag betreft kap je ze gewoon af en vraag ze op hun beurt te wachten of laat iemand van achter komen om ze verder te helpen.
quote:Joss28 schreef op donderdag 17 april 2014 01:37 Ik zou denk ik die vraag beantwoorden met: Wat is uw vraag?

Je zegt dan nog niet toe alles te laten vallen voor de nieuwe vraag en je kunt dan na het aanhoren van de vraag beslissen of je snel antwoord kunt geven of dat de nieuwe klant nog even moet wachten. Dit!
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo raar. Als ik een bepaald artikel niet kan vinden bijvoorbeeld en de verkoopster is in een ellenlange voorlichting verwikkeld met een klant die met het één na het andere artikel de kleedkamer in verdwijnt. Ik doe het bijna nooit maar kan me voorstellen dat ik dan even "inbreek"; sorry dat ik jullie onderbreek maar mag ik heel even vragen of jullie huppeldepup verkopen en zo ja, waar ze liggen?". Ik verwacht echt niet dat de verkoopster dan meeloopt maar even zegt waar ik dat ongeveer kan vinden. Zou het ook niet netjes vinden als ze zegt dat ze nu met iemand anders bezig is (als dat erg lang duurt). Dan ga ik wel naar een andere winkel.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zelf in een winkel, en maak het ook dagelijks mee. Ik zeg altijd : moment, ik ben met deze mevrouw bezig (mijn collega is daar). Ik vind het zeer onbeleefd. En als ze 'haast' hebben jammer dan. Moet je niet gaan winkelen.
Trots!
Alle reacties Link kopieren
In de winkel waar ik werkte had ik dit regelmatig. En geloof me: deze mensen hadden a. Nooit een korte vraag, en b. Voelden zich gewoon te goed om net als ieder ander te wachten. Daarom zei ik na een poosje steevast: "sorry, maar deze meneer/mevrouw heeft ook op zijn/haar beurt moeten wachten. Ik kom zo bij u."



Soms snapten ze dat, soms werd er verwoed gesputterd en de winkel uit gelopen. Tsja..
quote:Nemesis. schreef op donderdag 17 april 2014 07:46 In de winkel waar ik werkte had ik dit regelmatig. En geloof me: deze mensen hadden a. Nooit een korte vraag, en b. Voelden zich gewoon te goed om net als ieder ander te wachten. Daarom zei ik na een poosje steevast: "sorry, maar deze meneer/mevrouw heeft ook op zijn/haar beurt moeten wachten. Ik kom zo bij u."



Soms snapten ze dat, soms werd er verwoed gesputterd en de winkel uit gelopen. Tsja.. Bij zo'n antwoord was ik inderdaad zéker de winkel uitgestapt. Je hebt misschien wel gelijk hoor, dat je dat zo doet, maar ik vind het heel onvriendelijk klinken.
quote:zas schreef op 17 april 2014 @ 07:43:

de verkoopster is in een ellenlange voorlichting verwikkeld met een klant die met het één na het andere artikel de kleedkamer in verdwijnt.Dan lijkt het me sowieso geen probleem; op het moment dat die klant in het pashok staat heeft de verkoper best wel even tijd om jou te woord te staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het onbeschoft als mensen met hun zogenaamde korte vragen voordringen. Ik zeg altijd: ik kom zo bij u, ik help eerst even déze mensen. Of ik verwijs ze naar mijn collega. Zo heb ik het vroegah geleerd en ik doe het nog steeds. Mensen met haast moeten mijn museum maar niet bezoeken...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
EN : ik vind zo'n vraag iets voor personeel dat in de winkel loopt. Niet voor de kassamevrouw.
Alle reacties Link kopieren
Ben er normaal ook niet zo van, maar afgelopen zaterdag ging ik naar een juwelier die mij had gebeld over een armband die ik daar had besteld. Bleek een complex geval te zijn en de eigenaar van de zaak wilde het met mij bespreken. Ik naar de winkel dus, waar die man bezig was met een stel dat trouwringen aan het uitzoeken was. Een medewerker zei me dat het nog 10 minuten zou duren. Even naar een andere winkel gegaan en een kwartier later terug, nog steeds bezig met hetzelfde stel. Bleken ze trouwringen uitgezocht te hebben met een vingerafdruk, duurde een eeuwigheid tot ze beide een goede afdruk gemaakt hadden. De eigenaar van de zaak nam alle tijd voor ze (terecht) maar ik stond daar maar te wachten. Na drie kwartier heb ik hem toch even aangesproken toen hij bij dat stel wegliep om iets te pakken. Was het hele verhaal waar hij mij voor had laten komen: ’De armband is niet te leveren, hier is uw geld terug'. Nou sorry hoor, maar dat had hij best even eerder kunnen doen of aan een medewerker kunnen vragen!
quote:Desperate_Housewive schreef op 17 april 2014 @ 08:02:

EN : ik vind zo'n vraag iets voor personeel dat in de winkel loopt. Niet voor de kassamevrouw.Klopt, maar er liep op dat moment geen personeel in de winkel omdat ze beiden 'n kassa moesten bedienen vanwege de drukte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven