Uitleg Oekraïne in Jip en Janneke taal

03-03-2014 23:09 1033 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voel me dom en blond maar ik heb echt geen idee wat er aan de hand is in Oekraïne en Rusland. Kan iemand mij kort, en in Jip en Janneke taal uitleggen waar dit conflict over gaat? Googlen maakt me weliswaar wijzer over wat er met de dag gebeurd maar niet over de oorsprong...
Alle reacties Link kopieren
quote:Donkeyshot schreef op 15 april 2014 @ 22:49:

Volgens mij oogsten we nu de wrange vruchten van de terreur die 80 jaar geleden in de Oekraïne werd uitgeoefend door Rusland.

Met name de gruwelijke hongersnood doordat de communisten al het graan roofden en de bevolking gewoon liet kreperen. En de moordpartijen en de massale deportaties voor wie zich durfde te verzetten. 5 miljoen doden, dat vergeet een volk niet zo gemakkelijk.

Een groot deel van de Oekraïners, met name in het westen van het land, staat daarom nog steeds zeer argwanend tegenover Rusland, en neem ze het maar eens kwalijk.

Tegelijk wonen er in het oosten van het land heel veel etnische Russen, veelal afstammelingen van de Russen die er in de tijd van Stalin zijn gehuisvest om de wil tot verzet van de bevolking te breken door de bevolking minder homogeen te maken.

Die mensen voelen zich verwant met Rusland en een deel van hen (de meer radicalen) willen liever bij Rusland horen dan bij de Oekraïne. Dat geldt overigens lang niet voor alle etnische Russen: de meer gematigden willen lang niet zo ver gaan.

Maar al met al is het een land waarin samenhang tussen de verschillende bevolkingsgroepen goeddeels ontbreekt. En nu de spanningen steeds verder oplopen, verdwijnt de nuance en komen groepen steeds meer tegenover elkaar te staan.

Daarom denk ik dat de kans groot is dat Oekraïne zal worden gesplitst. Hopelijk zonder al te veel bloedvergieten.Het zal vast wel aan mij liggen...maar als ik de eerste regel lees denk ik hardop en zeg dan "wat-een-wazel". "We" plukken nu de wrange vruchten van de terreur van 80 jaar geleden??.... ...Zouden "WE" zelf dan niet ook nog genoeg zure vruchten moeten plukken?



Als "de helden" eerder hadden ingegrepen en op toegezien hadden dat de regering in Oekraïne het niet zo ver had laten komen dat er miljoenen "misbruikt" werden om grote villa's te bouwen, het volk aan het lot overliet, en het land zo goed als failliet liet gaan....en de EU dán pas in het vizier komt met beloftes (terwijl de eigen ouderen/ hulpbehoevenden genegeerd worden en uit hun flatje gesodemieterd worden) en een tweespalt veroorzaakt, dan was er niemand die het over een 80-jarige-oude-vruchtenboom had.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 16 april 2014 @ 08:25:

[...]





Het zal vast wel aan mij liggen...maar als ik de eerste regel lees denk ik hardop en zeg dan "wat-een-wazel". "We" plukken nu de wrange vruchten van de terreur van 80 jaar geleden??.... ...Zouden "WE" zelf dan niet ook nog genoeg zure vruchten moeten plukken?



Als "de helden" eerder hadden ingegrepen en op toegezien hadden dat de regering in Oekraïne het niet zo ver had laten komen dat er miljoenen "misbruikt" werden om grote villa's te bouwen, het volk aan het lot overliet, en het land zo goed als failliet liet gaan....en de EU dán pas in het vizier komt met beloftes (terwijl de eigen ouderen/ hulpbehoevenden genegeerd worden en uit hun flatje gesodemieterd worden) en een tweespalt veroorzaakt, dan was er niemand die het over een 80-jarige-oude-vruchtenboom had.



Het ligt inderdaad aan jou.

Blijkbaar dringt het niet tot je door dat er in met name het westelijk deel van de Oekraïne een groot (en begrijpelijk) wantrouwen, om niet te zeggen haat, leeft tegen Rusland, vanwege de gruwelen die onder Stalin de bevolking zijn aangedaan.

Geeft niet hoor, dan snap je het maar niet.

Maar die tweespalt zit heel wat dieper dan de ergernis over graaiers die grote villa's laten bouwen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer later wel op de berichten van Donkeyshot en Missie_m.



Maar wat er nu gebeurt in de oostelijke delen van Oekraïne vind ik wel erg merkwaardig. De Oekraïense militairen gaan met hun tanks naar Oost-Oekraïne en worden vervolgens tegengehouden door burgers. Ze stappen uit en geven die voertuigen af aan die burgers.



http://www.volkskrant.nl/ ... o-Russische-troepen.dhtml



Ik meende dat ITAR-TASS, het Russische persbureau iets soortgelijks schreef.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 16 april 2014 @ 13:19:

Ik reageer later wel op de berichten van Donkeyshot en Missie_m.



Maar wat er nu gebeurt in de oostelijke delen van Oekraïne vind ik wel erg merkwaardig. De Oekraïense militairen gaan met hun tanks naar Oost-Oekraïne en worden vervolgens tegengehouden door burgers. Ze stappen uit en geven die voertuigen af aan die burgers.



http://www.volkskrant.nl/ ... o-Russische-troepen.dhtml



Ik meende dat ITAR-TASS, het Russische persbureau iets soortgelijks schreef.





De premier van Rusland is duidelijk:



Premier Rusland Dmitri Medvedev: "#Oekraine moet eigen toekomst kiezen- Zonder nationalisten, criminelen of tanks. Zonder geheime hulp CIA"



Die jongetjes van 18,19 laten zich niet voor het Eu/Amerika karretje spannen!



https://www.youtube.com/watch?v=i3sBOpziyyc#t=34
Alle reacties Link kopieren
En daar geef ik Medvedev gelijk in. Ik zou ook graag willen dat Rusland er niet mee ging bemoeien. Gezien de Russische minderheid en het feit dat Oekraïne aan Rusland grenst, is die bemoeienis wel ergens te begrijpen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Het altijd opgestoken vingertje van Nederland, kan men trouwens nu naar het grootste pensioenfonds van Nederland opsteken, dat alle regels aan zijn laarsje lapt en doet waar het zin in heeft:



http://www.telegraaf.nl/d ... meer_in_kernwapens__.html
Alle reacties Link kopieren
quote:Donkeyshot schreef op 16 april 2014 @ 11:14:

[...]





Het ligt inderdaad aan jou.

Blijkbaar dringt het niet tot je door dat er in met name het westelijk deel van de Oekraïne een groot (en begrijpelijk) wantrouwen, om niet te zeggen haat, leeft tegen Rusland, vanwege de gruwelen die onder Stalin de bevolking zijn aangedaan.

Geeft niet hoor, dan snap je het maar niet.

Maar die tweespalt zit heel wat dieper dan de ergernis over graaiers die grote villa's laten bouwen.De mensen die ik zag praten hadden het juist over het Oekraïnse leger dat het eigen volk aanviel. De mensen die ik hoorde praten waren juist voor Rusland.

Het volk wil een referendum. En dat is niet teveel gevraagd. Want de EU heeft hier (Ned. en Frank.) ondanks het grote "nee van het volk" gewoon zijn zin doorgedreven. Ik kan begrijpen dat een Rus daar niet in mee wil gaan.



De gruwelen die de bevolking is aangedaan?.....Mens heb je wel eens van de gruwelen tijdens de tweede wereldoorlog in ons eigen land gehoord?



LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
'Volksrepubliek Odessa'



http://www.telegraaf.nl/b ... a__Volksrepubliek___.html
Alle reacties Link kopieren
Het regent dadelijk volksrepublieken. Maar waarom een volks-republiek? Dat associeer ik met communisme, en Putin is geen communist in mijn ogen. En toen ik in Sint-Petersburg was, had ik niet bepaald het gevoel dat ik in het communistische walhalla terechtgekomen was.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/b ... troepen_lopen_over__.html



http://www.ad.nl/ad/nl/30 ... -pro-Russische-kant.dhtml



Nou als 1 verenigd Oekraïne dan op weg naar Kiev om die Rechtse Raddraaiers eruit te gooien en de President die de opdracht aan die 18,19 jarige jochies gaf hun eigen volk uit te moorden aan Putin overhandigen die wel een werkstage Siberië kan regelen voor deze rechtse idioot die de aanvals orders gaf.
Alle reacties Link kopieren
Transnistrië vraagt erkenning Rusland



http://www.telegraaf.nl/b ... _wil_onafhankelijk__.html



Het is logisch dat deze landen bij Rusland willen horen waar je als werkend mens wel meetelt en slechts 13% inkomsten belasting betaalt. Hoe dat kan: nou ja weinig tot geen handophouders en degene, door de crisis ook steeds meer die dat wel doet krijgt:



http://www.czarina.nl/pet ... d/rusland/uitkeringen.htm



precies genoeg geld om van te eten. Wil je het beter hebben, dan ga je maar werken. Zo iets zou men ook in Nederland moeten gaan invoeren!
Alle reacties Link kopieren
De (s) linkse media wil ons doen geloven dat het om Scenaristen gaat en dat het maar een heel klein groepje is, dat de gebouwen overneemt. echter deze beelden laten een iets andere waarheid zien:



https://www.youtube.com/w ... ture=youtube_gdata_player
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 16 april 2014 @ 14:59:

[...]





[fgcolor=#164DC4]De mensen die ik zag praten hadden het juist over het Oekraïnse leger dat het eigen volk aanviel. De mensen die ik hoorde praten waren juist voor Rusland.

Ja nogal wiedes. Dat speelt zich af in het Oosten van de Oekraïne en daar is een aanzienlijk deel van Russische komaf. Zoals ik al zei: afstammelingen van de Russen die daar destijds door Stalin heen zijn gestuurd, om het verzet van het Oekraïnse volk te verzwakken. Die mensen zijn pro Rusland. En in West Oekraïne zijn ze tegen Rusland. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen ?quote:



Het volk wil een referendum. En dat is niet teveel gevraagd. Want de EU heeft hier (Ned. en Frank.) ondanks het grote "nee van het volk" gewoon zijn zin doorgedreven. Ik kan begrijpen dat een Rus daar niet in mee wil gaan.





Als ze een referendum houden in heel Oekraïne is de uitslag tegen aansluiting bij Rusland, geen twijfel mogelijk. En als je een referendum houdt in het oosten van het land, met name in de gebieden waar gewapend opstandelingen nu regeringsgebouwen bezet houden, zullen er streken zijn waar gekozen wordt vóór aansluiting met Rusland. Maar welk referendum is volgens jou geldig ?



quote:



De gruwelen die de bevolking is aangedaan?.....Mens heb je wel eens van de gruwelen tijdens de tweede wereldoorlog in ons eigen land gehoord?



[/fgcolor]



Zeker wel, ik denk dat ik daar een heel wat beter beeld van heb dan jij. En ik weet wel zeker dat ik veel beter dan jij weet wat er in de jaren '30, en aansluitend in WO II, aan gruwelen is aangericht in de Oekraïne, door eerst de communisten en daarna de nazi's. En daarna weer de communisten.

En je zult het niet willen geloven, maar daarbij vergeleken was Nederland in WO II een oase van vrede en rust. Zolang je geen Jood was en je een beetje koest hield, was het hier in de oorlog best uit te houden. Alleen in de laatste oorlogswinter werd het hier beroerd in de grote steden door voedselgebrek. In totaal zijn er ca. 199.000 Nederlandse oorlogsslachtoffers geteld (ruim de helft waren Joden). In de Oekraíne stierven de mensen bij miljoenen (alleen al ruim 5 miljoen door de hongersnoden als gevolg van de graanroof in 1932-1933). De Duitsers werden eerst gezien als bevrijders, maar Göring vond dat alle Oekraïners die niet van nut waren voor de Duitse oorlogsmachine, dienden te kreperen van de honger. Dus stierven er weer miljoenen.

Sowieso was de strijd aan het Oostfront veel massaler, veel onmenselijker en veel gruwelijker dan wij ons hier zelfs maar kunnen voorstellen. Maar ik neem je niet echt kwalijk dat je dat niet weet want er zijn heel veel mensen die dat niet weten.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
We zullen er maar vanuit gaan dat je motto klopt

Persoonlijk weet ik heel weinig van de geschiedenis van Europa, maar het is wel interessant om te weten allemaal. Dan begrijp je het heden ook beter.
odi et amo
Alle reacties Link kopieren
Ik zal geen enkel twijfel boven Donkeysho\st verhaal hierboven trekken.



Maar het is me nu wel duidelijk hoe de situatie zit.



Dit is ongeveer dezelfde situatie als in België. De Vlamingen (Nederlandstaligen) brengen geld in de la en de Walloniers (Franstaligen) scheppen het met bergen eruit.



De Russen klaagden in praktisch alle opgenomen filmpjes dat met het geld wat zij verdienen, ze hun regio's nog en eens konden opbouwen omdat ze de monden uit Kiev moeten voeden!



Daarom wordt er ook niet aangevallen door de Oekraïense militairen want wie bijt immers de hand die je voed!



Door de Ultra rechtse regering/ de Eu en Amerika gehersenspoelde Oekraïners werden daar door hun eigen bevolking simpelweg op gewezen.



Dat de voormalige regeringen corrupt waren, daar kunnen de hardwerkende Russen, de gewone man en vrouw natuurlijk niets aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Putin heeft vanaf het begin zijn begrip uitgesproken voor de wil van verandering van het Ukrainse volk.



https://www.youtube.com/watch?v=LyrxsZC4IIY



Maar Amerika en de Eu wil daar HUN Regime Change invoeren in de achtertuin van Rusland.

Obama geeft geen hol om de mensen in de Ukraine en waar Amerika/Eu geen rekening mee hebben gehouden is de wilskracht en vastberadenheid van het Russische deel van de Ukrainse bevolking om niet bij de Eu te willen horen.

Liever een dode Russische Oekraïner, dan een Eu Oekraïner.



Nu Amerika gaat inzien dat het zijn zin niet gaat krijgen, dreigt men Rusland nu met Oorlog!



De president vreest naar eigen zeggen niet voor een militair treffen met Rusland. „Ze hebben geen interesse in een militaire confrontatie met ons”, benadrukte Obama.



en dreigt weer met nieuwe sancties:



Rusland kan rekenen op nieuwe sancties als het de steun opvoert aan separatisten in Oost-Oekraïne. Dat zei de Amerikaanse president Barack Obama woensdag in een interview met nieuwszender CBS.



http://www.telegraaf.nl/b ... et_nieuwe_sancties__.html



Want deze onverwachte wending past geheel niet in het Amerika/ Eu plaatje.



Als de Eu nog achter deze bluf pokerende Obama aanloopt, is de koers wat mij betreft geheel duidelijk:



We liggen op ramkoers in een Oorlog met Rusland.



Persoonlijk had ik een andere tegenstander uitgekozen, maar we hebben heel wat Eurofielen en d66 stemmertjes in Nederland en circa 800000 werklozen, dus mensen genoeg om naar een oorlog met Rusland te sturen lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:man1958 schreef op 07 maart 2014 @ 22:32:

[...]



In één woord: macht. Vanuit de EU gezien heeft Oekraïne een heel groot landbouw-areaal en een belangrijke militair-strategische ligging. Oekraïne is voor Rusland zelfs nog belangrijker. De grens met Oekraïne ligt op ongeveer 500 km afstand van Moskou. Het dichtstbevolkte deel van Rusland, waar de meerderheid van de Russen woont, ligt rondom Moskou en grenst direct aan Oekraïne. Poetin’s grote nachtmerrie is dat Oekraïne onder controle komt van een vijandige mogendheid, in Russische ogen alle mogendheden. Immers, sinds het ontstaan van Rusland is het land door elke grote buur aangevallen. Ook ligt de Russische Zwarte Zeevloot in de Oekraïense zeehaven Sebastopol. Dit is de enige Russische toegang naar de zee die niet dichtvriest. Vladivostok, de andere grote Russische zeehaven, ligt aan de andere kant van het land en is alleen via een spoorlijn, of via een snelweg uit de Sovjettijd die bij Kazakhstan zelfs voor tientallen km de grens oversteekt, te bereiken. Kortom: Poetin heeft weinig andere keus dan kost wat kost voorkomen dat Oekraïne lid wordt van de NAVO of de Europese Unie.



Dus snel samengevat: EU heeft vooral economisch belang, Rusland vooral militair.deze.....
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 maart 2014 @ 23:06:

[...]



Helder! De interne politiek van de eerste de beste bananenrepubliek (Ukraine) interesseert me niet, en het verbaast me dat mensen hier serieus een mening over hebben hier op Viva. Wat jij hierboven omschrijft is veel interessanter.



Wat mij meer verbaast is de enorme interesse voor Ukraine vanuit de EU. Putin kan ik begrijpen. Maar wat valt er voor ons te winnen in dit schaakspel? Is het economisch belang zo groot dat we enorme 'ruzie' met Rusland willen riskeren? Willen we Putin een pootje lichten? Wat is het?en deze....
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 maart 2014 @ 18:06:

Ik wil maar één ding weten: wat speelt er op de achtergrond.



Niemand interesseerde zich echt voor Ukraine totdat de (ex-)president het verdrag met de EU niet tekende. Opeens was dat wereldnieuws. Waarom? Who cares about Ukraine anyway? Van waar die interesse voor een land dat we niet eens aan kunnen wijzen op de kaart (voel je niet aangesproken als je dat toevallig wel kon vorig jaar)?



Vorig jaar waren we dus bereid om met deze 'schurk' samen te werken, wilden we verdragen met hem tekenen, wilden we hem dichter bij de EU trekken.. amper een paar maanden later vinden we het prima dat hij is afgezet onder al dan niet dubieuze omstandigheden.



Vreemd.

Dus leg me asjeblieft in Jip en Janneke uit waar het allemaal écht om draait. Niet dat gesteggel op pleinen en schiereilanden, maar de 'big picture'.En dit is ook wat ik me afvraag.



Ik was op zoek naar mijn stukje over de Walen en de Vlamen maar kwam bovenstaande postings tegen.

Donkeyshot je zult je geschiedenisboeken vast helemaal van buiten kennen, en je "punten" zullen vast goed zijn, ik ga ze niet controleren. Maar als je begint over de vruchten van 80 jaar geleden dan zeg ik "wat een wazel". Ik geloof namelijk dat dit-wat-er-nu-speelt NIET direct iets te maken heeft met Stalin of welk mannetje-uit-je-oud-geschiedenisboek dan ook.



Ook ben ik niet van plan om de gruwelheden naast mekaar te leggen om te bekijken wie heeft het 't ergst gehad, omdat ik niet geloof dat dit met de huidige toestand te maken heeft. Dan zou Nederland ook nog zure vruchten aan het rapen zijn.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:carola_c schreef op 17 april 2014 @ 04:33:

.....................................



Dat de voormalige regeringen corrupt waren, daar kunnen de hardwerkende Russen, de gewone man en vrouw natuurlijk niets aan doen.Als ik de nieuwsbeelden zie dan zie ik dit: Het "gewone" volk is het meer dan zat.



Waar waren "de hooggeleerden" toen ze hadden moeten ingrijpen? Achteraf weten ze er alles van.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:carola_c schreef op 17 april 2014 @ 05:11:

Nu Amerika gaat inzien dat het zijn zin niet gaat krijgen, dreigt men Rusland nu met Oorlog!NAVO stuurt versterkingen richting de Baltische staten en de Zwarte Zee. Dus alles wijst daarop.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 17 april 2014 @ 09:03:

[...]

NAVO stuurt versterkingen richting de Baltische staten en de Zwarte Zee. Dus alles wijst daarop. Ik denk dat Putin dan zijn Chinese vrienden om hulp gaat vragen! Daar voelt hij zich echt niet te groot voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 17 april 2014 @ 07:45:

[...]

Als ik de nieuwsbeelden zie dan zie ik dit: Het "gewone" volk is het meer dan zat.



Waar waren "de hooggeleerden" toen ze hadden moeten ingrijpen? Achteraf weten ze er alles van.



Onze 'hoog' geleerde stonden op een plein van alles te beloven.



Ik vind ook dat de huidige premier van de Oekraïne, Minister Timmermans, Euro parlementariër Van Baalen en Navo baas Rasmussen samen in 1 Tank moeten gaan zitten, voorop de strijd in en het niet door 18,19 jarige jochies op moeten laten knappen!
Alle reacties Link kopieren
Het was te verwachten welke kant Nederland zou kiezen!



http://www.telegraaf.nl/b ... nd_prijst_Oekraine__.html



Dat ie graag wil dat de Ukraine orde op zaken stelt en daarmee jonge jongetjes van 18,19 de dood in jaagt interesseert hem geen enkele moer. Alles voor dat complete Eu plaatje. :sick



Die jongetjes moeten hun leven gaan geven voor de grote EU Droom, Gadver, dit zal ik nooit vergeten bij het stemmen.





http://www.telegraaf.nl/b ... enheid_uit_Donetsk__.html
quote:missie_m schreef op 17 april 2014 @ 07:31:

[...]





En dit is ook wat ik me afvraag.



Ik was op zoek naar mijn stukje over de Walen en de Vlamen maar kwam bovenstaande postings tegen.

Donkeyshot je zult je geschiedenisboeken vast helemaal van buiten kennen, en je "punten" zullen vast goed zijn, ik ga ze niet controleren. Maar als je begint over de vruchten van 80 jaar geleden dan zeg ik "wat een wazel". Ik geloof namelijk dat dit-wat-er-nu-speelt NIET direct iets te maken heeft met Stalin of welk mannetje-uit-je-oud-geschiedenisboek dan ook.



Ook ben ik niet van plan om de gruwelheden naast mekaar te leggen om te bekijken wie heeft het 't ergst gehad, omdat ik niet geloof dat dit met de huidige toestand te maken heeft. Dan zou Nederland ook nog zure vruchten aan het rapen zijn.



Dan heeft het geen nut meer om het verder aan jou uit te leggen. Wat er nu gebeurt heeft alles te maken met de rommel die Stalin er van gemaakt heeft.

Alles.



En als je denkt dat er 'hooggeleerden' in de communistische partij aan het hoofd zaten dan heb je het al weer mis. Remember??? Het was een arbeider- en boerenstaat. Stalin, Andropov, Chroestjov, en de hele reutemeteut: niet echt universitaire hooggeleerden he. Wel mensen uit de boerenstand die opgroeiden in armoede.

Hooggeleerden (en vandaag de dag nog steeds) werden alleen getolereerd en hadden het laagste inkomen van allemaal. Nu verdient een professor aan de universiteit nog steeds maar een dollar of 500.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven