Yvonne Kroonenberg over primitieve mensen bij de Action

16-04-2014 18:17 532 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.hpdetijd.nl/20 ... rg-la-motte-en-philomena/



Primitieve mensen

‘Ik luister eigenlijk uitsluitend naar klassieke muziek – Schubert en Mahler zijn mijn favorieten. Maar dat is niet altijd zo geweest, hoor. Ik heb de klassiek muziek pas heel laat ontdekt. Thuis luisterden we veel naar Franse chansons. Dat vond mijn vader mooi. Georges Brassens. Léo Ferré. Barbara. En mijn moeder hield helemaal niet van muziek, dus die zette ook nooit iets op. Achteraf vind ik het een omissie van belang dat ik niet ben opgevoed met klassieke muziek. Maar het is niet anders.



‘Niet zo lang geleden heb ik een cursus Mahler gevolgd bij Leo Samama. In het Concertgebouw. Ik leerde daar echt naar de muziek te luisteren en die te ontleden. Ik was op een middag, een paar uur voordat ik naar die cursus ging, uitgenodigd door een politieman om eens in Amsterdam-Noord te komen kijken. Ik wist niet wat ik zag: mensen die zó primitief zijn dat ze niet eens een gewone zin kunnen uitspreken. Ze slaken kreten, vaak op harde toon, omdat ze toch wel heel graag begrepen willen worden.



‘Deze week was ik in Assen en daar zag ik ze weer, die primitieve mensen. In de Action. Simpele mensen met van die klassieke Drentse koppen, maar met uitdrukkingsloze ogen. Ik liep daar rond en probeerde die mensen te begrijpen, op dezelfde manier als dat ik me probeer te verdiepen in het geestelijk leven van dieren. Want als taal niet je eerste vervoermiddel is om je te uiten, omdat het je gewoon niet gegeven is om een zinnetje te zeggen, dan beweeg je je op een heel andere manier door de wereld dan wij. En dan zit ik even later bij dat clubje in het Concertgebouw moeilijke dingen over Mahler te leren en dan denk ik, denkend aan wat ik een paar uur daarvoor had gezien: iedereen noemt zich ook maar mens tegenwoordig.’





Het interview is een voorpublicatie. De interviewer zegt in een tweet dat het een serieus interview betreft en geen satire.





Met name met laatste stukje heeft Kroonenberg zich niet erg populair gemaakt op Twitter. Wat vinden jullie, kan dit, of kan dit niet?
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 17 april 2014 @ 10:17:

[...]





+1; mooi verwoord!

Ik had de HP de tijd toevallig gekocht en toen ik dit stukje las dacht ik al: Yvon voelt de tijdgeest niet goed meer aan.

Haar stuk en filmpje zijn een mooi kijkje terug in de tijd en in die zin dus bijna van antropologische waarde. Niet alleen Yvonne Kroonenberg was zo. Dit was de (moreel verstikte) tijdgeest.

Alles van Hollandse bodem was überhaupt fout. Uit die tijd stamt ook de term 'cultuurverrijking'.
Alle reacties Link kopieren
quote:Donkeyshot schreef op 17 april 2014 @ 10:28:

[...]





Ik denk dat die donkere mensen in Drente geen "klassieke Drentse koppen" hebben zoals beschreven door YK. Dus die zal ze wel niet bedoelen. Of zou zoiets besmettelijk zijn ? Nee. oké, maar dat gedeelte over Amsterdam?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik mis vooral waarom het leuk is. Yvonne doet een cursus Mahler. Nou, dan heb ik echt respect voor haar als mens hoor. Toe maar, Mahler nog wel. In het Concertgebouw nog wel.



Doet me denken aan toen ik als student in de horeca van een theather werkte. Ik kan me geen onbeschofter volk herinneren dan de grijze golf die je daar aan je bar krijgt. Voordringen, schreeuwen, je afsnauwen en pedant tegen je praten alsof je achterlijk bent, klagen, ongeduldig zijn. Ik heb het allemaal meegemaakt, vooral met de zgn culturele pensionado's, verschrikkelijk volk.



Afijn, mensen afzeiken (zoals ik zelf hierboven dus ook doe) is dus helemaal niet moeilijk én er is niks nieuws aan. Het is vooral een saai trucje.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Tja..... ik ben in mijn leven 1x in de Action geweest en ben er bijna gillend uitgerend. Wat een inspiratieloze typische kuddewinkel. Vre-se-lijk. Dus ik snap wel wat ze bedoelt, haha...... Mij zul je er nooit meer zien, in elk geval. Mijn onbescheiden mening.
Alle reacties Link kopieren
Yvonne Kroonenberg: grapje!

ASSEN -

De in opspraak geraakte auteur Yvonne Kroonenberg doet haar als kwetsend ervaren opmerkingen over 'de man op straat' af als een grapje. In een onlangs gepubliceerd interview haalde de schrijfster uit naar 'iedereen die zich tegenwoordig zomaar mens noemt'.

Yvonne Kroonenberg

... natuurlijk elitair...Foto: ANP KIPPA

Kroonenberg verklaarde in een interview met HP/De Tijd dat zij tijdens een moeilijk optreden in het Concertgebouw in Amsterdam plotseling tot een inzicht kwam over de gewone mens. Kroonenberg zat daar "moeilijke dingen over Mahler te leren. Dan denk ik, denkend aan wat ik een paar uur daarvoor had gezien: 'iedereen noemt zich ook maar mens tegenwoordig'." Die uitspraak zorgde voor een tsunami van haatberichten aan het adres van de schrijfster, die zich volgens critici ver verheven zou voelen.

De auteur zegt woensdagavond in gesprek met RTV Drenthe dat ze haar stuitende opmerkingen grappend bedoelde."Ik kom uit een omgeving waar dat soort grappen wordt gemaakt en mijn grappen zijn soms ruw. Eigenlijk zeg ik de gekste dingen." Kroonenberg zegt het vervelend te vinden dat men een verkeerd beeld krijgt over haar.

Ambassadeur

"Ik zet me enorm in voor mensen die geen kansen hebben gehad. Ik ben een ambassadeur voor hen. Als ik aan andere mensen moet uitleggen over hoe het leven van de mensen eruit ziet, kan dat beledigend overkomen in beknopte versie. Ik vind dat ik bij uitstek mijzelf hard maak voor die groep."

"Natuurlijk ben ik elitair", erkent Kroonenberg, "natuurlijk behoor ik tot een groep die altijd bezig is met culturele dingetjes. Toch vind ik dat ik op de hoogte ben van wat al die andere mensen bezighoudt. Ik leef niet in een beknopte wereld, ik leef in een grote wereld."



Bron: Telegraaf
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 17 april 2014 @ 11:05:

"Natuurlijk ben ik elitair", erkent Kroonenberg, "natuurlijk behoor ik tot een groep die altijd bezig is met culturele dingetjes. Toch vind ik dat ik op de hoogte ben van wat al die andere mensen bezighoudt. Ik leef niet in een beknopte wereld, ik leef in een grote wereld."De ervaring leert dat dit toch altijd weer in een blanke enclave is.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wel alles rechtpraten wat krom is maar om even politiek correct te blijven: er zal echt wel een bevolkingsgroep zijn die zich door haar opmerking gekwetst of gediscrimineerd voelt.



In Rotterdam kom je bij Action weinig specifiek Nederlandse koppen tegen, of je nou naar de Lombardkade, Kleiweg of Hesseplaats gaat.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Om de één of andere reden doet dit gedoe me denken aan toen ik ging studeren. Medestudenten vonden mij heel bijzonder omdat ik 'gewone' mensen kenden.

Dat ik op voornaambasis was met een cassiere, behanger en vuilnisman. Bijzonder vonden ze dat. Ze deden alsof ik met heel ander ras om kon gaan en ik daar blijkbaar bijzondere capaciteiten voor had.



(lachwekkend als je het in het perspectief plaatst van een ander topic waar ik gisteren op heb gereageerd.)
Alle reacties Link kopieren
quote:noesa schreef op 17 april 2014 @ 11:11:

[...]





De ervaring leert dat dit toch altijd in een blanke enclave is.

Wat weet jij van het leven van YK?

Waarom zou dat een blanke enclave zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 17 april 2014 @ 11:11:

In Rotterdam kom je bij Action weinig specifiek Nederlandse koppen tegen, of je nou naar de Lombardkade, Kleiweg of Hesseplaats gaat.In Rotterdam kom je natuurlijk überhaupt weinig specifieke Nederlandse koppen tegen. Als ik in Hillegersberg ben, verbaast het me dat iedereen wit is, voelt om de één of andere unheimisch. Geen idee waarom, ik voel me er gewoon niet meer thuis (in H'berg dus).
Alle reacties Link kopieren
quote:noesa schreef op 17 april 2014 @ 11:11:

[...]





De ervaring leert dat dit toch altijd in een blanke enclave is.Geen idee, mijn Turkse vrienden gaan hier ook naar musea, concerten en theathervoorstellingen. Voor mijn vriendin/buurvrouw uit Cabo Verde heb ik zo ongeveer al mijn klassieke CD's gebrand, een paar dagen geleden was ze het balkon aan het poetsen op de klanken van een vioolconcert van Bruch, mijn Surinaamse vriendin heeft een abonnement voor concerten in De Doelen, ik bedoel maar. Ze zijn vast de enigen niet. Toen we zelf nog regelmatig naar concerten e.d. gingen zat de zaal ook niet altijd vol met uitsluitend Nederlandse "koppen".
verba volant, scripta manent.
Dus als je bezig bent met "culturele dingetjes" ben je elitair. Juist.

En over haar ambassadeurschap heb ik nog nooit eerder wat gehoord. Als je dat ambassadeurschap op een dergelijke manier uitdraagt kun je toch ook niet verwachten dat je doelgroep nou precies begrijpt wat je uitkraamt en dat je beoogde doelstelling klaarblijkelijk is om mensen te helpen in plaats van te beledigen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 17 april 2014 @ 11:19:

Dus als je bezig bent met "culturele dingetjes" ben je elitair. Niet per se, maar als je je daarmee verheven voelt boven het volk wel.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:noreservations schreef op 17 april 2014 @ 11:16:

[...]



In Rotterdam kom je natuurlijk überhaupt weinig specifieke Nederlandse koppen tegen. Als ik in Hillegersberg ben, verbaast het me dat iedereen wit is, voelt om de één of andere unheimisch. Geen idee waarom, ik voel me er gewoon niet meer thuis (in H'berg dus).Ik voel me overal thuis (behalve in Rotterdam zuid en in Amsterdam) alhoewel ik ook wel eens het gevoel heb ergens midden in Istanbul te lopen als ik op zaterdag naar de markt ga. Ik ben dol op Istanbul.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Nou prima, de rieken en brandende toortsen kunnen weer opgeborgen worden; Yvonne Kroonenberg heeft een verklaring afgegeven en het was satire.

Dat dit überhaupt uitgelegd moet worden geeft al aan dat ze wel degelijk een punt heeft.
Iedereen doet toch "culturele dingetjes"? Een optreden van Dries Roelvink bijwonen is ook cultuur, al zal dat inderdaad niet door iedereen zo worden geintrepeteerd en zal het ook nooit elitair genoemd worden.
Ik hoef helemaal niet met een riek achter mevrouw Kroonenberg aan. Ik vind wel dat haar poging tot satire helaas jammerlijk mislukt is. Satire is niet altijd leuk en dit was simpelweg niet lollig. En niet omdat bepaalde bevolkingsgroepen haar poging tot satire niet begrepen, maar omdat ik het inderdaad gewoon niet leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
Jij vond het niet lollig. Ik weer wel. Ik vind het een legendarische uitspraak.

Maar je kunt er ook voor kiezen om het niet leuk te vinden inderdaad. Het is een vrij land. Om dan te stellen dat de satire mislukt is, vind ik wat overdreven.
Alle reacties Link kopieren
quote:noreservations schreef op 17 april 2014 @ 11:14:

[...]



Wat weet jij van het leven van YK?

Waarom zou dat een blanke enclave zijn?Dat past bij het stereotype dat ze (onbedoeld) van zichzelf schetst . Ze woont in Amsterdam. Dat zal dan grachtengordel, Jordaan, oud zuid of de Pijp zijn. Daar wonen de meeste zelfbenoemde 'mensen van de grote wereld'.
Alle reacties Link kopieren
Ik hen een lichwit vermoeden dat Yvonne een soortgelijk relletje wilde uithalen als Monique burger een tijd geleden........http://www.nrc.nl/boeken/2013/09/12/onv ... kpanellid/
quote:nessemeisje schreef op 17 april 2014 @ 11:30:

Jij vond het niet lollig. Ik weer wel. Ik vind het een legendarische uitspraak.

Maar je kunt er ook voor kiezen om het niet leuk te vinden inderdaad. Het is een vrij land. Om dan te stellen dat de satire mislukt is, vind ik wat overdreven.Ontzettend veel mensen vonden het niet lollig, om uiteenlopende redenen. Lijkt me dat het dan niet de Lolligheid van het Jaar genoemd kan worden.
Alle reacties Link kopieren
In een boek kun je mensen typeren, zoals die stugge Fries met zijn vierkante kop, die getatoueerde klerenkast, die leernicht met zijn strakke broekje, die typische huisvouw met haar uitgezakte permanentje, die pikzwarte Kenyaan, zo vorm je je een beeld van de personages, die doorgaans fictief zijn, maar ook hier zullen mensen zich aangesproken voelen, misschien mensen die niet of nauwelijks lezen en zich daardoor niet kunnen inleven in een verhaal.
verba volant, scripta manent.
Ai, ik was gisteren nog bij de Action. Ze hebben daar onderlakens van 180x220 voor de schappelijke prijs van 9 euro. Bij de beddenwinkel moest ik er 60 euro voor betalen, en dat vond ik niet helemaal in verhouding met het overtrek. Maar ik ben nu primitief! Hoe olijk



Klopt ook wel een beetje. Ik lees al jaren alleen nog maar pulp en ik hang buitensporig veel rond op het Viva-forum
Alle reacties Link kopieren
Ik ben Drent, kom bij de Action en houd van Ajax. Kansloos dus.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zie haar nergens zeggen dat het satire was. Ik zie er ook geen satire in.

Ik vind haar excuus en haar uitleg ook uitermate zwak, en eigenlijk kijk ik nog steeds hetzelfde tegen haar en dat stuk aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven