Zoon (7) vind niks leuk

17-04-2014 16:27 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 7 vind werkelijk bijna niks leuk om te doen. Ja alleen gamen, welke hij niet langer dan 20 min. Alleen daarvoor wil hij ook bij bepaalde klasgenootjes afspreken mag. Tien keer per dag moet hoor ik ïk heb niks om te doen" en ïk verveel me". Zullen we een spelletje doen, naar buiten, lezen etc. etc. Antwoord is bijna altijd nee.Moet ik me zorgen maken of waait het wel over? Is toch eigenlijk niet normaal? Dit is nu eigenlijk sinds hij in groep 3 zit.
Nog een mooie.



Volgens ontwikkelingspsycholoog Gerrit Breeuwsma zie je dat al bij baby's. Die onderzoeken nieuwe dingen uitvoerig en gaan huilen als ze erop uitgekeken zijn. 'Maar zou je het kind steeds iets nieuws geven dan raakt het overprikkelt en leert het alleen nog maar snel en oppervlakkig ergens notie van te nemen.'
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 17 april 2014 @ 19:13:

[...]



Ja, af en toe vervelen is prima, maar sommige kinderen kúnnen zichzelf gewoon niet vermaken, dat regel je niet door het kind zich dan maar te pletter te laten vervelen.

Niet eens. Ieder kind is in staat om op geheel eigen wijze/niveau een plan te bedenken en dit (al dan niet met hulp) uit te voeren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 17 april 2014 @ 19:16:

Alle kinderen kunnen zichzelf vermaken. Het zijn de ouders die last hebben van lamballige kinderen. Dus...hup, ga maar achter je xbox.



Alle kinderen kunnen dat?



Nou nee hoor. Ken er genoeg die het simpelweg niet kunnen....O.a ikzelf.



Pas sinds ik anderhalf jaar geleden dieren heb genomen (halve dierentuin) en de rest van mijn vrije tijd hier en aan het huishouden besteed Kan ik mijzelf vermaken/bezig houden..



Doe ik dat niet, vind ik niks leuk en ga ik me vervelen.

Dit resulteerd in niks meer willen doen. Waardoor ik in een vicieuze cirkel kom en neerslachtig en moe wordt.





Dus helaas, de meeste groeien er wel overheen door een hobbie te vinden of met vrienden op te trekken.

Anderen zoals ik moeten gewoon iets gaan doen. Of we daar nou zin aan hebben of niet.
Dus....dan heb ik toch gelijk?



Kwestie van je creativiteit gebruiken (of terug vinden) en wellicht een schop onder je kont.
Nou goed, al gezegd, maar je ontneemt je kind echt wat als je steeds maar van alles aandraagt om verveling op te lossen. Geef ze de kans om zelf te ontdekken dat verveling uiteindelijk lijdt tot creativiteit, of zoals pandabeertje zegt; het besef dat je iets moet vinden waar je wel lol aan beleeft.



En dat je je kind niet onbeperkt laat gamen lijkt me heel gezond, maar laat je zoon zelf maar eens met een oplossing komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 17 april 2014 @ 19:33:

Dus....dan heb ik toch gelijk?



Kwestie van je creativiteit gebruiken (of terug vinden)



Hmm. Ik zie een rationele keuze te maken door haast dwangmatig mezelf nuttig bezig te moeten houden nou niet echt als mezelf vermaken.

Meer als een " medicijn" of "behandeling".



Jezelf vermaken zie ik als iets doen waar je blij van wordt. of iig wat je ook voor je plezier doet. Zonder dat je dit jezelf hoeft op te leggen.



Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
quote:pandabeertje1991 schreef op 17 april 2014 @ 19:36:

[...]





Hmm. Ik zie een rationele keuze te maken door haast dwangmatig mezelf nuttig bezig te moeten houden nou niet echt als mezelf vermaken.

Meer als een " medicijn" of "behandeling".



Jezelf vermaken zie ik als iets doen waar je blij van wordt. of iig wat je ook voor je plezier doet. Zonder dat je dit jezelf hoeft op te leggen.



Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.De definitie van vermaak kan ook 'tijdverdrijf' zijn. Dus iets om jezelf bezig te houden, niet iets waar je direct blij van word. Maar het menselijk brein heeft nou eenmaal stimulans nodig, van de hele dag op de bank zitten word niemand blij denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er toch mis met gamen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 17 april 2014 @ 20:05:

Wat is er toch mis met gamen?Niet veel wat mij betreft.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Solomio schreef op 17 april 2014 @ 20:05:

Wat is er toch mis met gamen?



Geestdodend non-vermaak. Met je luie reet op de bank zitten, staren naar een scherm. Net zo nutteloos als tv kijken. Prima voor zo nu en dan wat ontspanning, maar geen activiteit te noemen.



Maar misschien ben ik bevooroordeeld; de mensen die ik ken die veel gamen, hebben het sociale vermogen van een ei. In hun jeugd weinig interactie met andere mensen gehad, de computer was er immers wel. En nu niet in staat om een normaal gesprek met iemand te voeren.
quote:blueeyes*3 schreef op 17 april 2014 @ 17:38:

Leerzame games in huis halen. Probleem opgelost. Of af en toe naar de buurtsuper sturen voor een pak melk, leert hij meteen boodschappen doen.Waarom? Jij doet ook alleen maar leerzame dingen in je vrije tijd?
quote:Penelope_ schreef op 17 april 2014 @ 20:09:

[...]





Geestdodend non-vermaak. Met je luie reet op de bank zitten, staren naar een scherm. Net zo nutteloos als tv kijken. Prima voor zo nu en dan wat ontspanning, maar geen activiteit te noemen.



Maar misschien ben ik bevooroordeeld; de mensen die ik ken die veel gamen, hebben het sociale vermogen van een ei. In hun jeugd weinig interactie met andere mensen gehad, de computer was er immers wel. En nu niet in staat om een normaal gesprek met iemand te voeren.

Dat doet de mijne ook, maar dan naar het scherm van zijn ereader. Hij gamed niet meer, hij kijkt geen tv meer, hij leest alleen nog maar.

Ook geen actieve bezigheid en toch wordt dat behoorlijk aangemoedigd
Alle reacties Link kopieren
Pokemon / Angry Birds of zo misschien een idee ?

Daarvan zijn knuffels, spellen, speelgoed én computergames.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 17 april 2014 @ 19:19:

Het is een soort van afhankelijkheid, als een kind weet dat hij mag gamen zit het in zijn systeem. Het denkt, slaapt, leeft bijv. minecraften. Moet je eens opletten als je het gewoon simpelweg verbied (want proefwerkweek ofzo). Krijg je opeens een ander kind.Verboden dingen zijn 3 keer zo aantrekkelijk. En bezit van de zaak, eind van het vermaak.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 17 april 2014 @ 20:16:

[...]



Dat doet de mijne ook, maar dan naar het scherm van zijn ereader. Hij gamed niet meer, hij kijkt geen tv meer, hij leest alleen nog maar.

Ook geen actieve bezigheid en toch wordt dat behoorlijk aangemoedigd

Nou, dat dus.

Lezen is ook een betrekkelijk inactieve bezigheid (fysiek althans), maar daar wordt lang zo negatief niet over gedaan als over gamen.

Gamen is echt niet alleen maar geestdodend non-vermaak, het vereist vaak veel inzicht, samenwerking, behendigheid, reactiesnelheid en bij mijn kinderen een goede kennis van de Engelse taal.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 17 april 2014 @ 20:19:

[...]



het vereist vaak veel inzicht, samenwerking, behendigheid, reactiesnelheid en bij mijn kinderen een goede kennis van de Engelse taal.

Eens.



Wat niet wegneemt dat een moeder er niet voor hoeft te zorgen dat een kind zich niet verveelt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Penelope_ schreef op 17 april 2014 @ 20:09:

[...]





Geestdodend non-vermaak. Met je luie reet op de bank zitten, staren naar een scherm. Net zo nutteloos als tv kijken. Prima voor zo nu en dan wat ontspanning, maar geen activiteit te noemen.



Maar misschien ben ik bevooroordeeld; de mensen die ik ken die veel gamen, hebben het sociale vermogen van een ei. In hun jeugd weinig interactie met andere mensen gehad, de computer was er immers wel. En nu niet in staat om een normaal gesprek met iemand te voeren.Vroegah, long time ago, toen boekdrukkunst wijd verspreid was en lezen binnen ieders handbereik kwam, werden al jouw argumenten gebruikt om zorg te uiten over kinderen die met de neus in boeken zaten. En nu? Nu is de pc de boosdoener en moeten die kinderen misschien eens een boek pakken.
Ik vind ook niks mis met gamen an sich, maar snap wel dat daar een tijdslimiet aan gehangen word als het anders betekent dat er de hele dag gegamed word. Als mijn kind niks anders deed dan de hele dag op de bank hangen en lezen zou ik daar trouwens net zo min happy mee zijn.
Vervelen is iets dat je moet leren. Een vaardigheid die ik prima onder de knie heb overigens. Wij werden vroeger gewoon de straat op geschopt als Ma Dickens moest poetsen en we liepen te zeuren. Pa zei standaard als je je verveeeeeelde: dan mot je met de vuisten op je kont gaan trommelen.



Ik heb veel ondernomen met mijn kinderen toen ze jong waren maar het was niet pretpark Dickens, 24 uurs service.
quote:Dickens schreef op 17 april 2014 @ 20:22:

[...]





Vroegah, long time ago, toen boekdrukkunst wijd verspreid was en lezen binnen ieders handbereik kwam, werden al jouw argumenten gebruikt om zorg te uiten over kinderen die met de neus in boeken zaten. En nu? Nu is de pc de boosdoener en moeten die kinderen misschien eens een boek pakken.Welke generatie was dat dan? Niet die van mijn oma of mijn moeder iig. Of praten we over de Middeleeuwen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 17 april 2014 @ 20:26:

[...]





Welke generatie was dat dan? Niet die van mijn oma of mijn moeder iig. Of praten we over de Middeleeuwen?Als kind zat ik het liefst de hele dag te lezen, maar daar werd wel degelijk een stokje voor gestoken, Buiten spelen moest ik, brrrrrrrr, vreselijk vond ik het.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Penelope_ schreef op 17 april 2014 @ 20:24:

Ik vind ook niks mis met gamen an sich, maar snap wel dat daar een tijdslimiet aan gehangen word als het anders betekent dat er de hele dag gegamed word. Als mijn kind niks anders deed dan de hele dag op de bank hangen en lezen zou ik daar trouwens net zo min happy mee zijn.

Hoezo? Er zijn hier in de wijk geen kinderen van zijn leeftijd, vriendjes hebben een drukke agenda met sporten, net op de dagen dat hij niet sport.

Lezen is zijn grote liefde, hij baalt dat zijn reader niet mee kan onder de douche. Ik zie het probleem niet.

Enoge nadeel, er is geen normaal gesprek met hem te voeren als hij leest



Verder eens met Solo mbt de vaardigheden wat gamen betreft.
quote:Solomio schreef op 17 april 2014 @ 20:30:

[...]



Als kind zat ik het liefst de hele dag te lezen, maar daar werd wel degelijk een stokje voor gestoken, Buiten spelen moest ik, brrrrrrrr, vreselijk vond ik het.Mijn kind hoeft niet perse buiten te spelen, maar alleen maar in staat zijn om jezelf te vermaken door de hele dag te lezen/gamen/tv te kijken vind ik vrij arm, zeker als je daarnaast gaat zeuren dat je je verveelt als je dat ene nou even niet mag doen. Dan is het tijd om te leren om iets met je verveling te doen.
quote:Solomio schreef op 17 april 2014 @ 20:30:

[...]



Als kind zat ik het liefst de hele dag te lezen, maar daar werd wel degelijk een stokje voor gestoken, Buiten spelen moest ik, brrrrrrrr, vreselijk vond ik het.

Wat erg. Ik mocht godzijdank hele dagen/weken aan een stuk lezen. Totdat ik ineens bedacht met een vriendinnetje af te spreken. En na 3x was ik dat zat en las ik weer alleen maar.

Ondanks dat kan je met mij wel redelijke gesprekken voeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven