Indonesië in juni/juli, vooraf boeken of niet?

13-04-2014 17:45 14 berichten
We zijn van plan om vanaf half juni 3 weken naar Indonesië te gaan. Het wordt onze eerste verre reis buiten de westerse wereld, we hebben al wel in Amerika en Europa veel rondgereisd. We vliegen waarschijnlijk naar Jakarta (nog niet geboekt, maar de goedkoopste tickets lijken daarnaartoe te gaan) en willen Java, Bali en misschien Lombok bezoeken. Omdat het voor het eerst is dat we zo'n reis maken zitten we met een hoop vragen. Ik hoop dat hier ervaringsdeskundigen zijn die ons advies kunnen geven!



- we vliegen waarschijnlijk naar Jakarta, maar we willen deze stad liever niet bezoeken omdat we niet houden van grote drukke steden. Zou het verstandig zijn om de eerste nacht wel in Jakarta of bij het vliegveld te overnachten, of kunnen we beter iets langer doorrijden naar een rustigere plaats die interessanter is voor ons?

- we reizen in juni en begin juli. Zitten hotels etc dan lang vantevoren al vol of valt dat mee? Ik ben een beetje huiverig met op de bonnefooi reizen, omdat ik bang ben dat we ter plekke niks kunnen vinden en op straat moeten slapen ofzo. Ook wil ik tijdens de reis liefst niet te veel tijd bezig zijn met plannen. Aan de andere kant is het ook wel fijn om wat vrijheid te hebben en niet alles vantevoren van uur tot uur volgepland te hebben. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

- zou het te doen zijn om in 3 weken de hoogtepunten van Java, Bali en Lombok te bezoeken? We vinden het niet erg om een hoog reistempo te hebben, in Amerika en Europa hebben we regelmatig 5000km in 3 weken afgelegd. Maar ik kan me voorstellen dat dat in Indonesië anders gaat, transport meer tijd nodig heeft etc. Het liefst zou ik langer op vakantie gaan, maar vanwege een beperkt aantal vakantiedagen is dat helaas niet mogelijk.



Als jullie nog tips hebben voor dingen die we niet mogen missen hoor ik dat ook graag! We houden van een actieve vakantie, met bijvoorbeeld bergwandelen, snorkelen en fietsen. Indonesië spreekt me ook erg aan vanwege de cultuur, we willen zeker een aantal tempels bezoeken en misschien een voorstelling bijwonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels een keer of zeven-acht in Indonesië geweest, waarvan ook langere tijd voor studie.



Het is een lange vlucht dus ik zal je in ieder geval aanraden om na je aankomst in Jakarta daar te overnachten. Bovendien is Jakarta een hele grote stad en het is er dag en nacht erg druk op de weg. Het duurt uren voordat je een wat rustiger stad kan aandoen. Er is een hotel op het vliegveld zelf, ik heb daar zelf ook een keer moeten overnachten.



Het is vanwege de locatie duurder dan een hotel elders in Jakarta maar voor Europese begrippen nog goed te doen (destijds rond de 70 euro per nacht). Er is een klein restaurant in het hotel zelf, maar je loopt zo naar de restaurants op het vliegveld. Wel voornamelijk europees/amerikaans fast food zoals de Mac en KFC.



Ik zal je eerder aanraden om een hotel in de omgeving van het vliegveld te zoeken. Wanneer je aankomt zie je balies die tegen gereduceerd tarief hoteltickets en vervoer kan boeken. Je kan ook zelf heel gemakkelijk aan een taxi komen, waarschijnlijk goedkoper dan bij genoemde balies. In de aankomsthal wachten de chauffeurs je al op. Probeer voor een Blue Bird taxi te gaan of in ieder geval een taxi met meter en let ook op dat ze deze aanzetten. Toeristen worden al snel besodemieterd.



Drie weken is goed te doen. In mijn ervaring is zelfs in het hoogseizoen overal wel wat te vinden.

Overigens ben ik zelf een beetje anti-Bali. Je schrijft dat je niet houd van drukke steden, in Bali is het in de touristische steden echt mega druk en een stuk minder authentiek dan de rest van het land. Naast strand hangen en winkelen is er in mijn ogen weinig te zien. Ik was er dan ook snel klaar mee. Wel kan je er gemakkelijk allerlei excursies boeken zoals paardrijden op het strand, boottochtjes etc. Ik heb zo ook een vierdaagse excursie geboekt per boot naar Komodo eiland, wat ik wel weer een aanrader vind.

Je kan in de grote steden makkelijk reizen per taxi. Openbaar vervoer is vaak slecht geregeld. Je kan bijvoorbeeld wel de trein pakken van stad naar stad toe zoals van Bandung naar Jogjakarta. Is een lange reis, meen zes uur+, wel een mooi uitzicht. Ga voor de eerste klas dan heb je in ieder geval airconditioning. Binnenlandse vluchten kan ook voor niet al te veel geld. Er zijn genoeg reisbureaus waarbij je ter plekke een ticket kan boeken, destijds was ik meestal onder de 100 euro kwijt per persoon.



Mocht je nog meer vragen hebben dan beantwoord ik ze graag voor je.
Alle reacties Link kopieren
quote:dromer89 schreef op 13 april 2014 @ 17:45:

Het wordt onze eerste verre reis buiten de westerse wereld, we hebben al wel in Amerika en Europa veel rondgereisd. Ik ben een beetje huiverig met op de bonnefooi reizen, omdat ik bang ben dat we ter plekke niks kunnen vinden en op straat moeten slapen ofzo. Ook wil ik tijdens de reis liefst niet te veel tijd bezig zijn met plannen. Aan de andere kant is het ook wel fijn om wat vrijheid te hebben en niet alles vantevoren van uur tot uur volgepland.



Het liefst zou ik langer op vakantie gaan, maar vanwege een beperkt aantal vakantiedagen is dat helaas niet mogelijk.

Ik zou een rondreis boeken. Indonesië is prachtig en de mensen zijn ontzettend lief, maar het is héél wat anders dan Europa of Amerika. Als je al een beetje huiverig bent, onderweg niet te veel wilt plannen en maar drie weken de tijd hebt, is een rondreis ideaal. Misschien heb je dan minder vrijheid, maar dat zal niet echt zwaar wegen.



Het voordeel van een rondreis is dat de reisorganisaties precies weten wat de mooie plekken zijn en de reizen zo uitstippelen dat je in die korte tijd de beste highlights bezoekt. Indonesië is enorm groot en als je zo weinig tijd hebt en de cultuur en taal niet kent, kan het best lastig zijn om onderweg nog te plannen.



En ja, in juni en juli is het hoogseizoen, dus als je zelfstandig op reis gaat, zou ik wel voor de eerste nachten een hotel boeken. Om even bij te komen van de jetlag, kun je gewoon eerst een nacht of twee in Jakarta blijven in een goed hotel met ophaalservice vanaf het vliegveld. De stad is idd druk, maar heeft ook zo zijn charme. Anders kun je ook meteen de trein naar Bandung nemen, drie uur reizen. Bandung is wat rustiger en er zijn genoeg bezienswaardigheden.



Veel plezier!
Wil je in 3 weken, heel java, bali en lombok zien?? Dat is wel heel veel.

Verkijk je ook niet op de afstanden op java.



Wij zijn bij onze indonesie reis ook op jakarta gevolgen en hadden toen meteen een binnenlandse vlucht geboekt naar yogjakarta. Dat is idd een lange reis, maar was prima te doen (wij reisden toen met 3 jarige dochter).



Vanaf yogja zijn we toen in 1 week naar bali gegaan (auto met chauffeur). Dit waren een aantal keren echt bijna hele dagen in de auto (wel lunchpauze of korte stop onderweg, maar zeker 8 uur rijtijd). Met ov ben je wss nog langer overweg, dus als je oost en westjava wilt zien is denk ik een aanzienlijk deel van je 3 weken al vol.



Zeker op bali zou ik van te voren de hotels wel al regelen, bali is wel echt touristisch en zeker de leuke, betaalbare accomodaties zijn vrij snel vol.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar september een maand naar Indonesië geweest. Sumatra(gevlogen op Jakarta en daar besloten gelijk door te vliegen naar sumatra), Bali, Gilli's en Lombok. Dit was onze eerste reis buiten Europa, dus best spannend. Wij hebben geen enkele keer iets vooraf geboekt. Wel hadden we de tripadvisor app en daarop gekeken naar hotels/appartementen of ons dat wat leek. Soms was t vol of niet naar onze zin, maar iedereen is behulpzaam om je andere opties te geven. (je kan ook overal eerst kijken naar je kamer voordat je boekt) Verder is Bali vooral rond Kuta erg toeristisch, zeker na een week Sumatra! Wel vond ik Ubud en Amed (snorkelen) echt aanraders! Gili Trawagan is chill maar wel toeristisch. Gili Air was heel fijn. Op Lombok alleen naar Kuta Lombok geweest, dat is weer een hele andere wereld. De stranden rond Kuta zijn zeker het bezoeken waard (met scooter). Have fun!
Alle reacties Link kopieren
Ha Dromer,



wat toevallig, ik ga half juni ook naar Java/Bali. Wij boeken vrijwel niets van te voren behalve een hotel voor de 1e nacht in Jakarta (dichtbij het station en iemand van hotel haalt ons op), laatste nacht in Jakarta en binnenlandse vlucht Denpasar/Bali naar Jakarta. Er zijn een aantal fora op internet waar je ontzettend veel informatie weg kunt halen. Of kijk eens bij rondreizen door Java/Bali welke route wordt aangehouden.



Wij gaan bijvoorbeeld de dag na aankomst met de trein naar Bandung en blijven daar 2 dagen en reizen daarna met de trein verder naar Yogjakarta. Je kunt ook aansluitend of de volgende dag rechstreeks naar Yogjakarta vliegen met bijvoorbeeld Air Asia/Garuda etc. Vanuit Yogjakarta kun je allerlei excursies doen naar de Borobudur en Prambanan tempels. Dit kan zowel georganiseerd in Yogjakarta te boeken of op eigen houtje met de bus. In Yogjakarta zijn veel reisbureautjes waarbij je een tour kunt boeken naar de Bromo vulkaan en waar je daarna bij de haven in wordt afgezet voor de ferry naar Bali.



Wat ik zoal lees ligt het gemiddelde rijtempo erg laag in Java en de afstanden zijn groot. Verkijk je daar niet op in je planning.



Voor ons is dit ook de eerste ervaring buiten het westen! Maar wat ik zo op internet en in de lonely planet lees kun je makkelijk alles ter plekke reserveren/plannen en scheelt dat ontzettend in de kosten. Wij hebben alleen wel al een reisschema gemaakt zodat we niet ergens te lang blijven hangen en andere mooie dingen missen. Ik zou het persoonlijk niet georganiseerd doen want dan ben je veel duurder uit en zit je alleen maar in de bus heb ik het idee. En als het ene hotel vol zit pak je toch de volgende? Je kunt altijd kijken en evt. alvast boeken via booking.com of agoda. Daar staat ontzettend veel op!



Succes met de voorbereiding! Erg leuk! Wij kijken er al helemaal naar uit!
Alle reacties Link kopieren
oh en kijk ook eens naar de Karimunjawa eilanden iets boven Java! Daar schijn je ook prachtig te kunnen snorkelen en het schijnt nog niet zo toeristisch te zijn!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 3 jaar terug op vakantie geweest naar indonesie voor vrienden en familiebezoek. Overigens heen naar Bali gevlogen en terug vanaf Jakarta. Dat kan ook...



Jakarta kan ik kort over zijn. Erg smerige stad, het ene deel lopen ratten over straat en het andere deel loop je over marmer. Wij hebben daar enorm vast gestaan in het verkeer, dus denk om je reistijd als je een vlucht moet halen. Wel is de reis behoorlijk lang hoor, dus boek alvast een hotel voordat je aankomt, het is best zwaar de heenweg (terug had ik minder last).



Wij hebben binnenlandse vluchten zelf online geboekt (erg voordelig) met air asia en garuda. (DPS-Jakarta + midden Java-Jakarta) Trein op Java is ook goed te doen, boek wel executive treinkaartjes (airco en lekker ruim en nog steeds goedkoop vond ik)



Ik kan je aanraden ook de gili eilanden te bezoeken tussen Bali en Lombok, prachtige onderwaterwereld vlak voor de deur met snorkelen enorme schildpadden. Bali zelf is niet zoveel aan vond ik, maar wel lekker relaxed en een leuke (eet) markt bij Sanur waar je verrukkelijk low-budget (paar euro) maaltijden hebt met heerlijkste saté en nasi/bami etc. Zou niet veel tijd aan Bali besteden, 4/5 dagen kun je het wel gezien hebben, ik vond tanah lot (supertoeristisch maar met reden denk k dan) bij zonsondergang wel erg mooi en Ubud vond ik ook erg leuk. Ook moet je echt enorm afdingen overal max eenderde betalen van het eerste bod (vond ik vervelend, dus vriendlief halfindo deed het, maar zij lachen zich rot als je het niet doet).



Poeh krijg weer helemaal de kriebels als ik er zo over schrijf, was zo leuk. Jammer dat wij zoveel tijd kwijt waren aan familieverplichtingen, maar dat maakte het ook wel weer erg bijzonder.



Veel plezier!
Rondreis boeken zou ik erg zonde vinden. Heeft mijn vriendin gedaan, en die werd bij wijze van spreken met de zweep langs alle bezienswaardigheden gejaagd.

Wij hebben niks geboekt maar een Lonely Planet meegenomen en een rugzak (nu 4 keer gedaan) en in ons eigen tempo precies de dingen gedaan die we wilden doen. Je moet ook niet proberen om drie eilanden in drie weken te proppen, doodzonde.

5000 km reisafstand kan je rustig vergeten, of je moet elke dag op een binnenlandse vlucht willen zitten. Maar ja, dan zie je zo weinig.

Veel plezier!
Ik ben 2 x in Indonesië geweest. Zelf ben ik Indisch.



Ik zou in geen geval een groepsreis boeken. Veel duurder, en niet leuk. In Indonesië kun je heel makkelijk op de bonnefooi reizen, ook in het hoogseizoen. Er zijn op Java niet zoveel westerlingen. Er lopen weinig toeristen. Wij zijn wel allebei de keren een paar dagen in Jakarta gebleven, een indrukwekkende maar vieze stad. Het oude stadshart, op het plein met Café Batavia, is leuk. De oude Nederlandse gebouwen staan op instorten. Dat is wel jammer. Verder is het Islamitisch en moet je een beetje letten op je kleding.



Op Bali ga je niet naar Kuta, maar naar Ubud, Chandi Dasa en Lovina. Het is een Hindoeïstisch eiland. Overal ruik je wierook en heb je tempeltjes.



Lombok is dan weer Islamitisch en heeft wel wat weg van Bali. Ook Lombok is erg toeristisch.



Wij zijn ook nog op Sulawesi ( Celebes) geweest, dat is gedeeltelijk Christelijk. Vooral centraal Sulawesi, Tana Toraja, is vreselijk mooi. Ontzettend lieve mensen. In het zuiden heb je een prachtig strand, bij Bira.



In Makassar, de stad in het zuidwesten, zijn we beroofd door 2 jongens op een scooter. Dit soort berovingen schijnen erg in opkomst te zijn. Let dus op je spullen, het is een erg arm land en je bent als toerist wel een target.
Over berovingen gesproken: als je met het gewone openbaar vervoer reist, probeer dan altijd achterin te gaan zitten, in elk geval op een plaats waar er niemand achter je kan komen.

Maak je ook weer niet al te ongerust, gewoon goed opletten, maar dat moet je in Arnhem ook.



Wat ons als zeer bruikbare tip werd gegeven toen we in een guesthouse verbleven: ga niet rondtoeteren dat je de volgende dag vroeg weggaat. Dat is meestal een teken dat je de avond daarvoor je spullen al uit de kluis haalt en die op je kamer bewaart. Voer voor inbrekers!
Op Sulawesi kunnen ze trouwens niet rijden, stap liever niet in de auto bij zomaar iemand voor geld ( hebben wij meerdere keren moeten doen, omdat de bus niet kwam of iets anders) want het wordt je dood.



Ze rijden echt als gekken, hebben geen rijbewijs ( politie verkoopt rijbewijzen voor grof geld! ), en alcoholcontrole? Nooit van gehoord. Ik was elke keer weer blij als ik de auto uit was.



Bussen ook veel gedaan, maar eigenlijk het zelfde. Het veiligst zit je denk ik in de trein en het vliegtuig. Van Yogja naar Bali gingen we met Lion Air. Van Jakarta naar Makassar met Sriwiyaya Air.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoutopmijnhuid schreef op 18 april 2014 @ 12:16:

Op Sulawesi In Indonesië kunnen ze trouwens niet rijden, stap liever niet in de auto bij zomaar iemand voor geld ( hebben wij meerdere keren moeten doen, omdat de bus niet kwam of iets anders) want het wordt je dood.



Ze rijden echt als gekken, hebben geen rijbewijs ( politie verkoopt rijbewijzen voor grof geld! ), en alcoholcontrole? Nooit van gehoord. Ik was elke keer weer blij als ik de auto uit was.



Bussen ook veel gedaan, maar eigenlijk het zelfde. Het veiligst zit je denk ik in de trein en het vliegtuig. Van Yogja naar Bali gingen we met Lion Air. Van Jakarta naar Makassar met Sriwiyaya Air.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er een aantal jaar geleden ook geweest in juni, hotel in Jakarta voor de eerste nacht wel geboekt. In Bali niets, we gingen gewoon wat hotelletjes af. Voor 10 euro per nacht een hele leuke bungalow incl ontbijt gevonden. Overal moet je afdingen, maar het hotel was zo goedkoop dat we het eigenlijk wel prima vonden. We hebben voor 30 euro (na veel afdingen) een scooter voor een week gehuurd en hebben op die manier de dingen bezocht die we wilden zien. Zo kom je echt op hele leuke plekken in Bali waar je geen toerist ziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven