Trui van katoen en viscose kopen? #andijvie-alert

18-04-2014 00:36 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou nou, wat een andijvie-dilemma. Ik ben verliefd op een truit(tje). Is wel (naar mijn maatstaven) erg duur, maar dat zou ik er zonder meer voor over hebben, als.... de trui gewoon in de wasmachine kon. En dat kan dus niet, volgens het etiket. Het is een mengeling van viscose en katoen en blijkbaar moet je dat op de hand wassen? Dat lijkt me nou helemaal niks, volgens mij kan ik het niet eens.



Ik ben best wel een viespeuk. Kom graag buiten, kan modderspetters dan echt niet altijd vermijden en eten gaat hier ook niet altijd vlekkeloos. Maar ja, de wasmachine is er goed voor. Dus.

Maar bij dit truigeval dus niet. Wat raden jullie me aan?



Zijn hier mede-smeerpoetsen die zoiets ooit gekocht hadden, al was het niet praktisch en niet handig? En hoe beviel het dan? Heb je het met pijn in je hart in de wasmachine verklooit en weggegooid of heb je er nog jaren plezier van gehad?



En waarom kan een trui met viscose eigenlijk niet in de machien? Ik heb er wel op gegoogled maar het wordt me helemaal niet duidelijk of viscose nou eigenlijk een natuurlijk en ademend materiaal is of meer een soort benauwend plastic. Wat vinden jullie van (katoen met) viscose? Aanrader of zweterig en onpraktisch?

Nou?

Totaal aantal stemmen: 6

Ja, duhuh, verliefd=kopen! (83%)
Nee joh, zweterig en onpraktisch onding! (17%)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Kan toch gewoon op de fijne was?
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen handwas-stand op je wasmachine?
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon op het wol- of fijnwasprogramma!
Alle reacties Link kopieren
Hier diverse viscose/katoen mengsels. Ik vind het een aanrader. Viscose is kunstzijde (rayon), dus een kunstvezel maar dan op basis van een natuurlijke grondstof. Geen zweetboel zoals bij polyester. Het blijft erg lang mooi vind ik zelf.



Kan gewoon in de wasmachine op wol- en fijnwasprogramma. Liefst zo laag mogelijke toeren (maximaal 700). Wel plat laten drogen zoals bij een wollen trui. Nooit in de droger stoppen. Laten drogen op een hanger is evenmin een aanrader.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wol/fijnwas idd...
Alle reacties Link kopieren
Laatst heeft mijn man zo'n truitje van mij in de was gedaan. De gewone was wel te verstaan. Dag truitje



Maar handwas kan gewoon hoor. Ik doe al mijn wollen en fijne dingetjes in de handwas in de machine.
Alle reacties Link kopieren
De basis van viscose is hout en dat wordt op een bepaalde manier bewerkt. Viscose kreukt erg, daarom waarschijnlijk het advies het op de hand te wassen, is zo gebeurd, nat ophangen, niet wringen. Zweterig is het niet.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
De reden dat er stomerij bij staat is omdat viscose een kwetsbare vezel is, die op die manier het mooiste blijft



Maar heel zachtjes op een wolwasje, niet centrifugeren en liggend drogen kan ook.
Alle reacties Link kopieren
Met de hand wassen is ook niet moeilijk hoor. Gewoon een sopje maken met fijnwasmiddel en dan het truitje erin. Een beetje heen en weer bewegen. Uitspoelen met de douchekop.



Je kunt ook het handwasprogramma op je wasmachine gebruiken. Ik heb een koudwasprogramma en een 30 graden programma op de wasmachine.
Alle reacties Link kopieren
Als ik zo je OP lees, adviseer ik je een overall.
Ik zou het niet kopen, ik heb ooit een dergelijke trui gehad die, naast dat ie alleen op de handwas mocht, ook nog eens plat gedroogd moest worden. Verschrikkelijk! Nu ben ik niet iemand die snel vlekken oploopt maar je zal maar net chocomel of wijn morsen.



Nee, ik zou goed zoeken naar een andere trui waar ik ook verliefd op zou zijn maar die wel gewoon in de machine kan.
Alle reacties Link kopieren
Wat is verschrikkelijk aan plat drogen. Gewoon op handdoeken op de vloer, of bijvoorbeeld op het logeerbed. Of iets anders wat plat is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er nog niet uit en ik kan de poll-uitslag niet zien!



Wat ik niet helemaal begrijp aan de handwas in dit geval, is dat je niet mag wringen. Leg je zo'n trui dan kletsnat tussen twee handdoeken om te drogen?



Oh ja, en een overall lijkt me ideaal!
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik centrifugeer de trui kort op de laagste stand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven