Gezondheid alle pijlers

Ben jij orgaandonor?

18-04-2014 12:52 289 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Deze week ontvingen ongeveer 180.000 18-jarigen een brief van de minister waarin zij worden opgeroepen om hun keuze te registreren over of zij donor willen zijn.



Ik ontving deze brief ook toen ik 18 werd (in 2010) en ik heb ‘ja’ gekozen. Ten eerste omdat ik het belangrijk vind om zelf te kiezen, zodat ik mijn nabestaanden niet opzadel met een dilemma als ik er niet meer ben en ten tweede heb ik voor ‘ja’ gekozen omdat er nog steeds 150 mensen per jaar sterven, voor wie niet op tijd een donororgaan beschikbaar komt.



Wat is jullie mening over orgaandonatie? En hebben jullie je keuze al vastgelegd? En zo ja waarom hebben jullie die keuze gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Nemesis. schreef op 18 april 2014 @ 13:31:

[...]





Ik vind het wel stom klinken.

Dat mag en gelukkig hebben we hier een eigen wil. Dus ja of nee het mag allebei.

Ieder zijn keuze hoor.
quote:femke_leest schreef op 18 april 2014 @ 13:40:

Persoonlijk vind ik het het belangrijkst dat je een keuze maakt waar je nabestaanden zich in kunnen vinden. Zij moeten er tenslotte mee leven en ik heb van huisartsen om mij heen gehoord dat dat toch vaker problemen geeft dan algemeen bekend is. Dat neemt overigens niet weg dat er ook nabestaanden zijn die het juist een fijn idee vinden. Maar ik zou daar dus vooral rekening mee houden.



Oh, en gevoelens hoeven wat mij betreft nooit verdedigd te worden: net zoals nabestaanden die het een prettig idee vinden dit niet hoeven uit te leggen, hoeven degenen die er juist moeilijk mee kunnen leven, dit ook niet te verantwoorden.Eens!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben donor.



Wisten jullie trouwens dat je ook donor bij de hersenbank kunt worden? Ik dacht eerst altijd dat je daar automatisch voor in aanmerking kwam als je donor bent, maar je moet je daarvoor apart registreren.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:bubblesdevere schreef op 18 april 2014 @ 13:43:

[...]





Oprechte vraag: vind je dat dit ook opgaat als je kind/partner/ouder... een orgaan nodig heeft?



Sorry maar kan me er zo weinig voorstellen bij dat 'fatalisme'...Het kind vraagstuk gaat voor mij sowieso niet op. En ja, ook bij partner/ouders denk ik er zo over. Neemt (uiteraard!) niet weg dat ik ze nog lang niet wil missen.
I would rather shit in my hands and clap
Alle reacties Link kopieren
Geen donor.



Maar ga daar binnenkort eens in verdiepen.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
quote:noa schreef op 18 april 2014 @ 13:48:

Ik ben donor.



Wisten jullie trouwens dat je ook donor bij de hersenbank kunt worden? Ik dacht eerst altijd dat je daar automatisch voor in aanmerking kwam als je donor bent, maar je moet je daarvoor apart registreren.

Wat is dehersenbank en waar doneer je dan voor? Medisch onderzoek?



Ik wilde mijn lichaam altijd aan de medische wereld doneren todat ik er achter kwam dat een stel studenten je in stukjes hakken zodat zij hun vak leren.

Nee dank je, liever echt wetenschappelijk dan voor mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hilary schreef op 18 april 2014 @ 13:07:

Nee, ik ben geen donor. Als ik overleden ben wil ik ook helemaal weg zijn van de wereld. Wil niet op de een of andere manier nog 'voortleven' in een ander lichaam. Het klinkt misschien stom, maar zo voelt het voor mij.



Mocht ik ooit onverhoopt in een situatie komen waarin ik zelf donororganen nodig heb, en ik accepteer ze in overlevingsmodus, ben ik natuurlijk wel zo fair om dan toch maar donor te worden. Wel zo eerlijk. Maar als het heel even niet hoeft, liever niet eigenlijk.



Dit is natuurlijk een onzinargument. Op het moment dat jij zo ziek bent dat je een donororgaan nodig hebt, kun je zelf geen donor meer worden.



Wat mij betreft maak je als 18-jarige een keuze: je wilt donor zijn én dus in de toekomst eventueel ook een orgaan kunnen krijgen óf je wilt geen donor zijn, maar als het ooit nodig is om een transplantatie te ondergaan moet je achteraan aansluiten, mensen die als donor geregistreerd stonden gaan voor.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 18 april 2014 @ 13:38:

[...]





Nabestaanden kunnen het in Nederland wel degelijk tegen houden.

Quote rijksoverheid.nl:

Uitzondering na oordeel arts

In deze 2 situaties kunnen nabestaanden afwijken van de wensen van de overledene:



Bij zwaarwegende redenen

Een nabestaande kan bijvoorbeeld in zware psychische nood raken als de donatie zou doorgaan. De betrokken arts beoordeelt of dit zo is.

Bij jongeren tot 16 jaar

Vanaf 12 jaar kunnen jongeren in het Donorregister laten registreren dat ze orgaandonor willen worden. Komt een jongere onder de 16 te overlijden? Dan kunnen de ouder(s) of voogd bezwaar maken tegen orgaandonatie. De donatie gaat dan niet door.



Als mijn partner roept dat hij een zwaarwegende reden heeft om het niet te doen, dan gebeurt het niet. Ik ken persoonlijke enkele gevallen waarbij dit is gebeurt. En ja, ik ken ook een paar mensen die middels donatie een mooi leven kunnen hebben nu.



Zoals ik inderdaad al zei kunnen nabestaanden en in dit geval de ouders dus inderdaad een bezwaar maken tot je 16e. Je keuze laten vastleggen is een wettelijk besluit en het is in principe niet mogelijk om tegen de wil van de overledene in te gaan.



Maar inderdaad als er zwaarwegende redenen zijn, is het incidenteel mogelijk af te wijken van de wet. Dit wordt beoordeeld door de betrokken arts, maar die zal hier niet gemakkelijk voor kiezen.



Zie voor meer informatie ook:

http://www.transplantatie ... aande-donatie-tegenhouden
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner en ik zijn beide donor. Ik ben persoonlijk fel tegen een regeling waarbij alleen donoren recht zouden hebben op een donororgaan. Ik vind van zoiets teveel dwang uitgaan. Ik vind dat het wel of niet doneren altijd een persoonlijke, vrije keuze moet zijn, zonder dit soort consequenties.

Ik zou er ook geen problemen mee hebben als mijn organen bij een roker of alcoholist terecht zouden komen. Die mensen zijn er net zo goed mee geholpen.
The time is now
Nee, ik ben geen donor. Ik ben veel te bang dat ze maar dood laten gaan omdat ik nog een leuke nier of lever heb.

Bovendien denk ik dat als Koning Willem morgen een nier nodig heeft hij hem overmorgen heeft, en een ander mens er jaren op moet wachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Scamp schreef op 18 april 2014 @ 13:52:

[...]



Wat is dehersenbank en waar doneer je dan voor? Medisch onderzoek?



Ik wilde mijn lichaam altijd aan de medische wereld doneren todat ik er achter kwam dat een stel studenten je in stukjes hakken zodat zij hun vak leren.

Nee dank je, liever echt wetenschappelijk dan voor mij.Die studenten zijn de wetenschappers van later. Geen medisch wetenschappelijk onderzoek zonder praktijkstudie van studenten.
Alle reacties Link kopieren
Pfff mijn hemel zeg, elke arts heeft als gezworen plicht om een ieder te redden die medische hulp nodig heeft...



Ik ben ook donor, al vanaf mijn 16e. fijn als ik iemand een toekomst kan bieden als ik die niet meer zou hebben.
Just because I rock, doesn't mean I'm made of stone.
quote:sassafras schreef op 18 april 2014 @ 13:52:

[...]





Dit is natuurlijk een onzinargument. Op het moment dat jij zo ziek bent dat je een donororgaan nodig hebt, kun je zelf geen donor meer worden.



Wat mij betreft maak je als 18-jarige een keuze: je wilt donor zijn én dus in de toekomst eventueel ook een orgaan kunnen krijgen óf je wilt geen donor zijn, maar als het ooit nodig is om een transplantatie te ondergaan moet je achteraan aansluiten, mensen die als donor geregistreerd stonden gaan voor.



Dat je als 18-jarige en dus meerderjarige een keuze maakt, oke. Maar het is wel een heel jonge leeftijd dus het zou me niets verbazen als mensen op latere leeftijd alsnog een andere keuze maken. Mijn keuze staat in ieder geval vast omdat ik ook mijn nabestaanden niet op wil zadelen met zo'n moeilijke keuze.



Ik snap wel dat ik veroordeeld word om mijn keuze, het is inderdaad niet sociaal acceptabel/sociaal wenselijk om geen donor te zijn. Maar ik kan mijn gevoel ook niet veranderen. Verder vind ik mezelf een goed mens en geef aan meerdere goede doelen, een kulreden natuurlijk maar wil alleen maar zeggen dat ik gewoon op een andere manier iets voor anderen doe.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 18 april 2014 @ 13:57:

[...]





Die studenten zijn de wetenschappers van later. Geen medisch wetenschappelijk onderzoek zonder praktijkstudie van studenten.

Daar gaat het me niet om. Dat was me toen niet duidelijk, ik dacht dat het om wetenschappelijk onderzoek ging op mijn lichaam.



Ik wil geen studenten die mijn lijf in stukken snijden. Of ze later wetenschappers zijn of niet maakt me niet uit. Dat was niet de bedoeling van MIJN donorschap.



Ik ben zelf obductie assistent geweest en weet dus wat het is.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp nooit zo goed dat er mensen zijn die gewoon keihard roepen: je bent maar gewoon mooi donor en als je géén donor bent dat ben je egoïstisch en *zet hier maar wat scheldwoorden neer ofzo?* en dan mag je zelf ook geen orgaan ontvangen.

Het is meteen bij deze vraagstelling dat de mensen die wel donor zijn 'goed', 'fantastisch' en 'liefdevol' zijn en de mensen die geen donor zijn, zijn gelijk 'slecht' ofzo? Alsof donorschap het enige is dat je kunt doen voor je medemens. Dat is toch helemaal niet zo? Ik vind het altijd heel erg om dit soort discussies te moeten lezen of horen (want ook in mijn directe omgeving zijn er mensen die dit vaak direct al roepen).



En dan heb ik het nog niet eens over de opmerkingen 'ik heb nog helemaal geen goeie argumenten gehoord, hoor'. Het voelt zo snel als een discussie tussen goed en kwaad. En dan kun je inderdaad maar beter voor goed kiezen (dus donor zijn), want anders lusten we jullie rauw.
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 18 april 2014 @ 13:52:

[...]





Dit is natuurlijk een onzinargument. Op het moment dat jij zo ziek bent dat je een donororgaan nodig hebt, kun je zelf geen donor meer worden.



Wat mij betreft maak je als 18-jarige een keuze: je wilt donor zijn én dus in de toekomst eventueel ook een orgaan kunnen krijgen óf je wilt geen donor zijn, maar als het ooit nodig is om een transplantatie te ondergaan moet je achteraan aansluiten, mensen die als donor geregistreerd stonden gaan voor.+1!
I would rather shit in my hands and clap
Alle reacties Link kopieren
quote:Scamp schreef op 18 april 2014 @ 14:01:

[...]



Daar gaat het me niet om. Dat was me toen niet duidelijk, ik dacht dat het om wetenschappelijk onderzoek ging op mijn lichaam.



Ik wil geen studenten die mijn lijf in stukken snijden. Of ze later wetenschappers zijn of niet maakt me niet uit. Dat was niet de bedoeling van MIJN donorschap.



Ik ben zelf pathologisch assistent geweest en weet dus wat het is.



Het kan ook goed zijn dat je lichaam niet als oefenlichaam wordt gebruikt, maar echt voor onderzoeksredenen. Niet elk lichaam wordt voor studententoepassingen gebruikt.

Maar ik vrees dat je dit niet kan aanvragen.
quote:aliceanna schreef op 18 april 2014 @ 14:01:

Ik begrijp nooit zo goed dat er mensen zijn die gewoon keihard roepen: je bent maar gewoon mooi donor en als je géén donor bent dat ben je egoïstisch en *zet hier maar wat scheldwoorden neer ofzo?* en dan mag je zelf ook geen orgaan ontvangen.

Het is meteen bij deze vraagstelling dat de mensen die wel donor zijn 'goed', 'fantastisch' en 'liefdevol' zijn en de mensen die geen donor zijn, zijn gelijk 'slecht' ofzo? Alsof donorschap het enige is dat je kunt doen voor je medemens. Dat is toch helemaal niet zo? Ik vind het altijd heel erg om dit soort discussies te moeten lezen of horen (want ook in mijn directe omgeving zijn er mensen die dit vaak direct al roepen).



En dan heb ik het nog niet eens over de opmerkingen 'ik heb nog helemaal geen goeie argumenten gehoord, hoor'. Het voelt zo snel als een discussie tussen goed en kwaad. En dan kun je inderdaad maar beter voor goed kiezen (dus donor zijn), want anders lusten we jullie rauw.Eens.
Alle reacties Link kopieren
Geregistreerd niet donor. Laatst van dichtbij meegemaakt hoe zo'n proces gaat, en het is niet voor mij weggelegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 18 april 2014 @ 14:02:

[...]





Het kan ook goed zijn dat je lichaam niet als oefenlichaam wordt gebruikt, maar echt voor onderzoeksredenen. Niet elk lichaam wordt voor studententoepassingen gebruikt.

Maar ik vrees dat je dit niet kan aanvragen.Ik denk het niet, dat je dit kan aanvragen. Daar zal ik me eens in verdiepen. Geen idee hoe het in de UK werkt, misschien hebben ze hier hele andere opties.
Alle reacties Link kopieren
quote:woepsie schreef op 18 april 2014 @ 13:51:

Geen donor.



Maar ga daar binnenkort eens in verdiepen.Goed om te horen dat je je daarin gaat verdiepen! Op deze website kun je veel informatie vinden over orgaan- en weefsel donatie en de vragen die veel mensen hebben: http://www.transplantatiestichting.nl/vraag-en-antwoord



En je keuze registreren kan heel makkelijk met je DigiD op:

www.JaOfNee.nl
Alle reacties Link kopieren
Ja!

Zonder donoren was mijn vader meer dan 20 jaar geleden overleden. Dankzij een nieuw hart is hij nu nog steeds kerngezond en heeft dezelfde levensverwachting als een gemiddelde man. Zonder dat hart was ik mijn vader kwijtgeraakt op peuterleeftijd..
quote:poeziewoezie schreef op 18 april 2014 @ 13:54:

Nee, ik ben geen donor. Ik ben veel te bang dat ze maar dood laten gaan omdat ik nog een leuke nier of lever heb.

Welnee, organen worden landelijk verdeeld. De arts die jou behandeld kan dan niet zomaar je lever aan zijn patiënt doorschuiven hoor.
Ik heb me ook geregistreerd als orgaandonor.



Bloed had ik ook gewild maar gaat niet meer (zelf ooit bloed ontvangen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven