Huurverhoging 2014

18-04-2014 12:21 193 berichten
Het komt er weer aan, de huurverhoging en mag tussen de 4 en 6,5 % stijgen. Ik hou mijn hart vast. Wonen (huren) begint op zo'n manier langzamerhand een luxe te worden, terwijl koopwoningen vaak veel goedkoper zijn en je met huur aan het einde van rit toch nog met lege handen zit.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? En wat heeft het voor consequenties?
quote:Cateautje schreef op 18 april 2014 @ 13:15:

[...]



Dat klopt niet. Vrije sector ligt per definitie boven de sociale huurgrens van 699 euro.



oh haha ik dacht dat sugarmiss het goed had.

Hoe dan ook, boven die grens krijg je geen toeslag
Stress-kipje: ik heb in een soortgelijke situatie gezeten. Inkomensafhankelijke eigen bijdrage AWBZ, ook gegevens belastingdienst opgevraagd, maar precies van dat ene jaar waarin het UWV mijn uitkering met terugwerkende kracht voor bijna 2 jaar in een keer op mijn rekening hadden gegooid. Dat geeft een vertekend beeld, en dan kun je dus een verlegging van het peiljaar aanvragen. Wie weet kan dat voor jullie situatie ook?



On topic: ik merk zelf twee dingen hier in de omgeving. Ten eerste is het zo dat de huur van de woningen hier fors omhoog gaat zodra er een nieuwe huurder in komt (en dan bedoel ik ruim honderd euro per maand, soms nog meer) en dat de huurprijs ontzettend scheelt per woningcoöperatie. Voor mijn huidige woning (zo'n 30m2) staat zo'n 550 euro per maand. Dat is dan een portiekflat waarbij het portiek niet afgesloten is (iedereen kan er dus zomaar in), in een "prachtwijk", veel overlast. Onlangs is me een woning aangeboden in een grotere plaats dichtbij. Rustige nette wijk, veel groen, dichtbij het centrum, zelfvoorzienende wijk... Woning is groter, portiek is afgesloten, minder buren om je heen... En een andere woningcoöperatie. Verschil in huur straks? 50 euro. Zou ik bij de huidige woningcoöperatie eenzelfde woning willen betrekken, zit ik op een bedrag van bijna 700 euro.



Het is allebei onder de sociale huurgrens, dus misschien moet ik niet zeuren, maar ik vind het vreemd dat die coöperaties volledig zelf hun huurprijzen mogen bepalen. Dat zal wel marktwerking heten, maar ergens in mijn ogen gaat het mis dat marktwerking en sociale huur samengaan...
quote:sugarmiss schreef op 18 april 2014 @ 13:19:

Ik dacht dat Kraaltje bedoelde particulier huren dus niet via een woningbouwvereniging. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen en bedoelde ze inderdaad huren boven die grens van 699 euro.



Wat is het verschil dan tussen particulier en vrije sector? Dat is toch hetzelfde? Particulier en vrije sector huizen zijn toch gewoon huizen die niet via een woningbouw aangeboden worden?

Tenminste dat dacht ik wel.
quote:sugarmiss schreef op 18 april 2014 @ 13:19:

Ik dacht dat Kraaltje bedoelde particulier huren dus niet via een woningbouwvereniging. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen en bedoelde ze inderdaad huren boven die grens van 699 euro.



wij huren wel via een woningbouwvereniging, niet particulier.

Wij betalen ¤ 705
Alle reacties Link kopieren
Hier de brief nog niet ontvangen.

Wij kunnen niet kopen, wonen in sociale huurwoning (689 per maand) en ontvangen geen toeslagen.

Ook hier lag het inkomen in 2012 aanzienlijk hoger dan nu, we gaan sowieso bezwaar aantekenen tegen verhoging. Vorig jaar een verhoging van 40 euro per maand. Dat is een bak geld!
quote:hipstercat schreef op 18 april 2014 @ 13:12:

Stress-kipje,



Er zijn mogelijkheden om bezwaar te maken tegen de huurverhoging als je inkomen gedaald is ten opzichte van 2012.



Kijk ff op de volgende link:



http://actiehuuralarm.nl/huurverhogingen/Dank je wel! Ik ga het zeker even doorlezen!
quote:cassavechippie schreef op 18 april 2014 @ 13:22:

[...]





Nee hoor, ik zie ook in de vrije sector huizen die hier onder liggen.Dat is de particuliere sector.
quote:cassavechippie schreef op 18 april 2014 @ 13:25:

[...]





Wat is het verschil dan tussen particulier en vrije sector? Dat is toch hetzelfde? Particulier en vrije sector huizen zijn toch gewoon huizen die niet via een woningbouw aangeboden worden?

Tenminste dat dacht ik wel.



volgens mij niet hoor. Je kan van een particulier huren of van een woningmaatschappij.

In ons geval huren wij een vrije sector woning van een woningmaatschappij maar zij hebben ook een hele hoop sociale huurwoningen in hun bestand.

Voor beide is trouwens een enorme wachtlijst.
quote:Cateautje schreef op 18 april 2014 @ 13:26:

[...]



Dat is de particuliere sector.Wat is het verschil dan?
Alle reacties Link kopieren
Onze woningbouwvereniging gaat de huren tot maximaal 3,3% verhogen. Heel blij mee, zo kan het dus ook.



Stukje van de woonbond:

De ruim 13.000 huurders van woningcorporatie Wooncompagnie in Noord-Holland krijgen per 1 juli een huurverhoging van nul tot maximaal 3,3 procent. De huurverhoging pakt daarmee veel lager uit dan elders in Nederland.

Bron

http://www.woonbond.nl/nieuws/3427
Alle reacties Link kopieren
quote:dammes3 schreef op 18 april 2014 @ 13:22:

[...]



En dan ben je de pineut. Je komt nergens voor in aanmerking dus zoek het maar uit hoe je je red. Stuitend als posters dan beweren dat het allemaal wel meevalt en "het" erbij hoort. Die staan dus duidelijk niet in jouw schoenen.



1+

Daar hebben meer mensen last van tegenwoordig, medeleven en inlevingsvermogen is bij de meesten ver te zoeken!



Denken dat jouw situatie de enige (juiste) is en mocht je afwijken dan is het allemaal "eigen schuld dikke bult". Allemaal het gevolg van het neo-liberale brain-washing beleid.
It's hip(ster) to be square!
quote:cassavechippie schreef op 18 april 2014 @ 13:28:

[...]





Wat is het verschil dan?

De particuliere sector is de sector van particuliere eigenaren die hun woningen verhuren in zowel onder als boven de sociale huurgrens.

De vrije sector heeft te maken met de huurprijzen en die grens ligt op 699 euro.
quote:Cateautje schreef op 18 april 2014 @ 13:34:

[...]



De particuliere sector is de sector van particuliere eigenaren die hun woningen verhuren in zowel onder als boven de sociale huurgrens.

De vrije sector heeft te maken met de huurprijzen en die grens ligt op 699 euro.Ah ok. Bedankt voor je uitleg.
Alle reacties Link kopieren
quote:kraaltje1 schreef op 18 april 2014 @ 13:25:

[...]





wij huren wel via een woningbouwvereniging, niet particulier.

Wij betalen ¤ 705Ik heb 2pagina, s geleden een link geplaatst van woonpunt waarop ook huizen van meer dan ¤1000,00 te huur staan.
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij uitleggen waarom de huren elk jaar op deze manier standaard omhoog gegooid mogen worden? Wat voor filosofie zit daarachter van regeringswege? Ik heb het nooit begrepen. De meeste verhuurders, corporaties of particulieren zullen altijd meer willen, t einde is zo toch zoek?
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Huren stijgen hier met maximaal 4% en gemiddeld iets boven inflatiepercentage. Huursombenadering, geen inkomensafhankelijke toestanden, maar kijken naar de waarde van de woning.
quote:Zorroo schreef op 18 april 2014 @ 13:43:

Kan iemand mij uitleggen waarom de huren elk jaar op deze manier standaard omhoog gegooid mogen worden? Wat voor filosofie zit daarachter van regeringswege? Ik heb het nooit begrepen. De meeste verhuurders, corporaties of particulieren zullen altijd meer willen, t einde is zo toch zoek?Dat komt door de verhuurdersheffing die is ingesteld door de regering. Alle woningbouwverenigingen betalen met elkaar ,1,7 miljard, de woningbouwverenigingen mogen dat verhalen op de huurders.
Alle reacties Link kopieren
Ah, dus die verhogingen zijn indirect in het voordeel van de overheid. Nu snap ik het.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
quote:Zorroo schreef op 18 april 2014 @ 13:48:

Ah, dus die verhogingen zijn indirect in het voordeel van de overheid. Nu snap ik het.Die heffing is ingesteld om het begrotingstekort van de regering te helpen dichten.
Alle reacties Link kopieren
Maar fraai is het niet. :(
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Ik baal er ook wel erg van. Wij betalen al een flinke huur (699) voor een klein flatje, in superslechte staat.. (Onze badkamer is letterlijk sinds 1960 niks aan gedaan, hooguit verfje... Schimmel aan alle kanten, maar niemand die er wat aan doet.. Behalve dat wij al 3x met schimmelspul hebben schoongemaakt).. Vriend verdiend te weinig om te kunnen kopen, dat terwijl onze maandlasten dan veel lager zouden zijn. En de wachtrijen voor een sociale huurwoning hier in Zwolle zijn zo'n 8 jaar...
In Amsterdam zijn er maar weinig woningen te vinden voor minder dan 500 euro. Tussen de 500 en 600 euro betaal je voor een kleine woning in zo'n wijk waar je je hond nog niet eens wil laten wonen.

Veel woningen gaan voor 600-699 kale huur (ja, precies de grens) in de sociale verhuur, maar dan wel met servicekosten erbovenop die kunnen oplopen tot 150 euro. Dan betaal je in feite al een vrije sector prijs, maar we noemen het sociaal vanwege de kale huur.



Wij moesten de vrije sector in, omdat we teveel verdienen. Wij betalen nu 760 euro (718 kale huur). Nauwelijks verschil met sommige sociale huurwoningen......Dat gaat toch helemaal mis zo?

Met mijn kleine salaris en vriend in de WW is het al zwaar (vooral met al die extra rekeningen in begin van het jaar, zoals belastingen, verzekeringen, enz), maar mensen die net overal buiten vallen kunnen dit straks toch helemaal niet meer betalen?

Een alleenstaande die tussen 21 duizend nog wat en de 33 duizend nog wat verdient, krijgt geen toeslagen. Deze groep komt straks ernstig in de problemen. Ze mogen de vrije sector niet in, want te weinig salaris, maar ze mogen wel over de 700 euro betalen voor een sociale woning omdat de kale huur op de grens ligt en men de servicekosten met de natte vinger berekent. Bovendien krijg je geen huurtoeslag omdat de kale prijs samen met de servicekosten bóven de sociale grens uitkomen.........(doe maar eens een proefberekening)

Ik snap het echt niet meer.



Zoveel mensen hebben op dit moment ook schulden, al dan niet met negatieve BKR codering. Kopen is dus voor deze groep uitgesloten.



Ik maak me ernstig zorgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 18 april 2014 @ 13:46:

[...]



Dat komt door de verhuurdersheffing die is ingesteld door de regering. Alle woningbouwverenigingen betalen met elkaar ,1,7 miljard, de woningbouwverenigingen mogen dat verhalen op de huurders.



Dat is niet helemaal het antwoord op de vraag. Huren stijgen gewoon elk jaar door inflatie en doordat de kosten van o.a. onderhoud stijgen. En dus ook een stukje verhuurdersheffing, voor 2014 gesteld op 0,381%.



http://www.rijksoverheid. ... rwoning/verhuurderheffing
Het is een verschrikkelijk ziek systeem dat ze hebben ingesteld.

Mochten mensen het allemaal niet meer kunnen bolwerken en in de schulden terecht komen, dan kunnen ze uit huis gezet worden. De volgende huurder betaald dan 100 euro meer voor die woning, dus de woningbouw gaat er ten alle tijden op vooruit. De mensen die zijn uitgezet die moeten toch ook weer wonen en die betalen dan als ze uiteindelijk een woning krijgen, 100 euro meer. Voor de huurders is het altijd een verlies/verlies situatie. Sociale huurders worden langzaam maar zeker chirurgisch uit de steden verwijderd en ik zie een toekomst met containerwoningen aan de randen van steden waar de laagste inkomens dan hun heil in kunnen zoeken. De favela's van de Nederlandse toekomst. Ondertussen ben ik er van overtuigd dat de regering bereid is om het zover te laten komen.
maximale huurverhoging 2014

De inflatie over 2013 was 2,5%. Dit betekent per 1 juli 2014 een huurverhoging van maximaal:



4% (inflatie + 1,5%) voor huishoudinkomens tot ¤ 34.085;

4,5% (inflatie + 2%) voor inkomens tussen ¤ 34.085 en ¤ 43.602;

6,5% (inflatie + 4%) voor inkomens boven de ¤ 43.602.



Mijn huurverhoging dit jaar, lasten eerlijk verdelen noemt mijn woningstichting dit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven